keuze maken voor kids

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:32

Ezels kun je niet op rijden. Kan wel, maar is slecht voor de rug. Waarom ben ik vergeten =)

Kijk anders eens op PaardenTeKoop.net , je kunt ook naar je eigen voorkeur gaan.... ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:32

denice schreef:
Kan je de drie paarden allemaal wel betalen? Ik kreeg zon gevoel dat het allemaal zo min mogelijk mag kosten.

Wat een rare opmerking.
TS vraagt advies over welke pony voor haar kinderen, begin jij over haar financiën.

Ik zou gaan voor een kleine (grote C), wat oudere (10-12 jaar) New Forest Pony.
Over het algemeen betrouwbare kinderpony's en ook kleine volwassenen kunnen daar nog op.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:32

Een pony staat te koop juist omdat ik voor de kids een leuke rijpony wil hebben.

Ehhmmm waarom denk je dat het niet teveel mag kosten? Waar basseer je dat op? Zo een reactie slaat natuurlijk nergens op.

nathalie2302

Re: keuze maken voor kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:20

Ik snap niet waarom mensen altijd met specifieke rassen aan komen dragen?
Binnen elk ras zijn er paarden die geschikt zijn voor kinderen en paarden die dit absoluut niet zijn. Zou gewoon naar de individuele pony kijken en een leuk B (kleine C) kiezen met ervaring waar de kinderen een hoop van kunnen leren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:59

nathalie2302 schreef:
Ik snap niet waarom mensen altijd met specifieke rassen aan komen dragen?
Binnen elk ras zijn er paarden die geschikt zijn voor kinderen en paarden die dit absoluut niet zijn. Zou gewoon naar de individuele pony kijken en een leuk B (kleine C) kiezen met ervaring waar de kinderen een hoop van kunnen leren.

Binnen sommige rassen is er eeuwen lang vooral aandacht besteed aan hun karakter en minder aan hun wedstrijdprestaties, zo krijgt men nu paarden die in meerderheid een rustig karakter hebben.
Toen wij enkele jaren geleden overstapte naar de western wereld en kennis maakte met quarters en paints waren wij verbaast over de karakters deze paarden : rustig en cool in de omgang maar vol vuur als de ruiter dit vraagt. Toen ik dit eens voorlegde aan een trainer met tientallen jaren western ervaring was zijn antwoord : onze quarters en paint stammen af van de paarden die eeuwen lang gebruikt werden en worden op de Amerikaanse ranchen bij het hoeden van koeien. De ruiters moeten 7 dagen op 7, 24 uur per dag kunnen rekenen op hun paarden, rustig als de koeien staan te grazen en razendsnel als er gevaar dreigde op bij paniek in de kudde. Dan kan je niets doen met een paard met een moeilijk karakter en die eindigen dan ook als biefstuk en met de juiste karakters wordt verder gekweekt.
Zo krijg je een ras van rustige, coole paarden die dan meestal ook nog goed opgevoed worden omdat de meeste western ruiters en trainers veel aandacht besteden aan opvoeding.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:16

Maar kijk bijv. naar shetlanders, er lopen er bij ons nu 2 die perfect zijn met kinderen, daarbij lopen 2 Fjorden van net 4 die in de omgang super braaf zijn en ook rustig door de bak rijden met kinderen erop. Twee rassen die toch bekend staan om hun koppige, eigenwijze karakter. Ik had nooit eerder een Fjord gehad en ben dus zelf hier ontzettend gecharmeerd van geraakt (ben hoe dan ook een koudbloed-fan), overal doorheen/overheen, voor de wagen, ohz...vreselijk dapper en moedig maar wel een brok karakter.

Ik zie vaak op bokt dat Welsh pony's worden aangeraden ipv shetten, maar ik ken een aantal Welshjes waar ik onze kinderen echt niet op wil zien en denk dat er zo binnen elk ras paarden zijn die juist wel of niet geschikt zijn voor kinderen puur door hun eigen karakter en niet specifiek door het ras (daarbij heb je natuurlijk wel bepaalde kenmerken die een paard minder geschikt maken, die in bepaalde rassen meer aan bod komen...)

Ben met je eens dat een goed opgevoede Paint/Quarter me ontzettend leuke, coole paarden lijken om op te rijden maar voor kleine kinderen toch weer een maatje te groot (en geloof me, ook ik heb met mond open zitten kijken naar een youtube filmpje van een 6 jarig meisje dat aan het barrel-racen was). Ik zie dat ons dochtertje van 5 een stuk meer zelfverzekerdheid haalt uit het veel zelf kunnen doen met de shet tegenover de (bravere) grote Fjord.

Moet daarbij bekennen dat wij ook niet de financieen zouden hebben voor een ervaren, goed getrainde paint/quarter ;)

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:57

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 07:56

Het budget voor een goede quarter hebben wij ook niet, daarnaast zit er inderdaad in de meesten veel pit (ken ze ook van zeer dichtbij) en is dat ook niet echt het ras waar ik de kids mee aan de slag zou laten gaan. Meestal zijn ze iets te goed afgericht overigens voor kleine kinderen

Ieder ras heeft inderdaad super brave en super hete beestjes ertussen zitten. De klik moet er gewoon zijn. Onze financien, om daar even op terug te komen, liggen een beetje aan de verkoop van onze andere grotere onervaren pony. We hebben absoluut geen haast hoor ;) Willen ons gewoon goed orienteren om voor de kids een maatje voor het leven te vinden.

@botervlieg, hoe geweldig leuk ik de pony ook vindt het is boven ons budget en zo te zien heb je toch al wat ervaring nodig. Daarnaast is het ook nog een vrije jonge, onervaren, pony dus niet echt geschikt voor onze eigenlijk nog beginnende kids. Maar toch bedankt ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:31

Het is niet de leeftijd vsan de pony die maakt of het dier geschikt is voor een onervaren ruiter of beginner, het is het karakter, aard van het beestje.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 08:44

Ben ik het niet helemaal mee eens. Deels wel, onze tink is ook pas 5 en super braaf, maar een jonge pony is in ieder geval niet ervaren. Kan het even niet geheel uitleggen maar bedoel maar te zeggen dat het zonde zou zijn als een jonge pony uit balans wordt gebracht door kinderen die nog niet zoveel kunnen. Daarvoor heb ik liever een wat oudere en ervaren pony zeg maar. (snap je het nog)?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:23

Nee,
Slechte ruiters verpesten ook ervaren paarden.

Ook onervaren ruiters op ervaren paarden hebben les nodig.

Ik heb zelf betere ervaring met onervaren op onervaren...
geen truccendoos, geen neuroot als de bel gaat in de springring...
geen stress op wedstrijden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:37

@Alane ik denk dat jij al een heel aantal stappen verder bent (denkt) dan een leuke pony voor (kleine) kinderen om lekker relaxed op te leren rijden ;)

Ik ben gisteren voor het eerst op buitenrit geweest met onze dochter (5) en een vriendin en haar dochter (9) allemaal op onze eigen pony's en dat is toch wel heel bijzonder...De shet van onze dochter nog wel aangelijnd omdat zij gewoon teveel bezig is met zitten om ook nog op de pony te kunnen letten, maar dan is een pony met (kinder)ervaring toch wel erg fijn. Hij accepteert gewoon dat zij af en toe scheef zit, dat ze soms onbedoeld niet aardig is in zijn mond en hij schrikt niet van wapperende oranjevlaggetjes e.d.
Afbeelding

Dit lijkt me een erg braaf en ervaren dier (niet van mij, ken haar ook niet)...
http://link.marktplaats.nl/356525512

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:45

Nathalie,... wat een heerlijke foto! Mijn moederhart sloeg wel even over. Dat is precies wat wij ook graag zouden willen. Geweldige paardjes heb je ook!
Je verwoorden trouwens tevens wat ik bedoelde ;)
Dank je voor de link van het ponytje. Ga er zeker eens op reageren want dat lijkt me precies wat we zoeken.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:54

Nu ik kan je verzekeren, er is niets leukers dan die meiden bezig zien met hun eigen pony (vind het eerlijk nog leuker om daarnaar te kijken dan om zelf te rijden ;) )

Een brave pony op maat geeft die kinderen gewoon echt het gevoel dat ze zelf ook wat in te brengen hebben (ook met wandelen, opzadelen, borstelen e.d.) De fjorden zijn ook geweldig en de dochter van mijn vriendin gallopeert daar ook de bak mee door en onze dochter kan er ook rustig in de bak mee rijden....maar een pony op maat geeft toch veel meer dat "ik kan het allemaal zelf" gevoel en dat zorgt voor een brok zelfvertrouwen (soms een beetje TEveel :P ) :).

Bij de grotere paarden hebben ze veel meer het idee dat ze meeliften bij de gratie van de paarden want wees eerlijk, ze hebben uiteindelijk niets te vertellen (en nee, ik zeg niet dat een klein kind op een shet wel wat te vertellen heeft als het eropaan komt, maar het geeft wel een hele andere verhouding)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:57

Ik zou ook gaan voor een wat kleinere pony, jullie hebben een aantal kinderen en de jongste is pas één, ze zijn ook nog eens klein van stuk, dus jaren plezier.
Onze dochter heeft ook een pony, een Welsh, pittig, maar ze blijft uren staan met poetsen en is goudeerlijk.
Onze twee pony's komen beiden uit de mensport en zijn beiden goed opgevoed en braaf, absoluut niet sloom, maar betrouwbaar.
Nooit gedacht, maar het mennen bevalt mij trouwens prima, ook handig met het hele gezin.

Succes met je zoektocht!

@Nathalie: geweldig <3

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:05

nathalie2302 schreef:
@Alane ik denk dat jij al een heel aantal stappen verder bent (denkt) dan een leuke pony voor (kleine) kinderen om lekker relaxed op te leren rijden ;)

Nu wel, toen niet :D

Mijn dochter is ook ooit begonnen...
op 3 jarige net zadelmakke welsh-A pony. Super dier ze heeft er veel van geleerd, mee op bixie no problemo.
Toen ze uit de pony gegroeid is (niet qua lengte maar qua kunnen) heeft toen een 4 jarige net zadelmakke D-pony, wederom welsh, gekregen, eveneens super dier, bixie, wedstrijden etc... verkocht toen ze M1 met winst waren.
Tussentijds, 2 welsh B merries gehad, geheel groen, zadelmak gemaakt... toffe beginnerspony's geworden. Nog een andere C-pony doorgereden.
nog een KWPN merrie zadelmak gemaakt en gereden tot L1, na de welsh D pony andere D-pony gekocht, van groen naar L1 en toen verkocht vanwege groei spurt dochter. Tussentijd een wedstrijd stop van bijna 2 jaar door verhuizing naar het buitenland. En een dochter van de KWPN bij ons geboren, licht aangereden verkocht voor de sport.

En niet voor of vanwege handel.... dochter was lang klein en iel, en de keuze vanwege de aard van de pony's en het karakter. en de enorme groeispurt...

En met sommige mensen hebben we nog regelmatig contact.. zijn super te spreken over de pony's/paarden.. anderen terug gevonden via internet en dan lezen dat ze het goed doen bij hun nieuwe mensen... of via via horen dat het super gaat.

Geen unicum geen toevalstreffer qua jonge of groene pony....

En ja we hebben ook doorgewinterde pony's gezien... die uit hun dak gaan als ze de bel horen.... super braaf thuis en buiten, maar veel kunde gevraagd op wedstrijden...

Dochter is nu bijna 16, heeft nu weer een zaddelmak rijpaard staan, 1 groene en een paard zonder wedstrijdervaring.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:23

@ Alana - jeetje wat een 'carriere' :) chapeau!
Ik vrees dat ik wat 'simpeler' ben dan dat :P. Ik zie die meiden gewoon graag gezellig aankeutelen met die pony's en later lekker de bossen in. Niveau (en mogelijk niveau) zou voor mij dus niet zo heel belangrijk zijn maar, door water/kreupelhout/struiken stampen en over stammetjes e.d. willen lopen/springen des te meer. Daarbij niet bang voor blaffende honden in de aanval, gillende en rennende kinderen (die komen aaien), vlaggetjes, toeters, wapperend zeil etc. etc. etc. Dat alles is voor mij meer van belang dan een dressuur-klassering (maar misschien verandert dat wel als onze dochter ouder is, wie weet...)

Onze kinderen gaan ook mee mennen (vind ik zelf ook heerlijk zowel met shet als met fjord) dus 'te groot geworden' is bij ons nooit een probleem ;)

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:44

Nee zo een carriere hoeft voor mij ook niet. Als ze zelf zouden willen misschien wel maar nu toch nog niet.

Wat vinden jullie hiervan? Ik zou mijn merrie kunnen ruilen tegen een zeer leuke, ervaren drachtige grote shetland merrie. Heel leuk beestje om te zien. We kunnen vanavond gaan kijken. De merrie van mij zou daar aan huis komen te staan en doorgereden worden door moeder en oudere dochter om later te dienen als recreatiepony voor de kleinste van 9 jaar daar. Mijne gaat zonder toebehoren. De shetlander zou alles meekrijgen, dekentje, zadel, hoofdstel (stelde ze zelf voor om er een eerlijk prijs ruil van te maken) de shet is gechipt, papiertje erbij (niet zo boeiend) en bekapt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:00

Mijn dochter is ook ooit begonnen.... en gegroeid, niet alleen in lengte en kunnen maar ook met ambities.

En de pony's toen en paarden nu, worden niet in de watten gelegd qua omgeving...
Vroeger werd er voor de stal gevoetbald, wat er in resulteerde dat er wel eens ene bal in de box vloog.... en er weer uitgehaald moest worden.
Reed mijn jongste op zijn fietsje met vlaggetje voor de stallen langs.... werd er ingeladen op de openbare weg.
En op wedstrijden te pony water gehaald, zonder zadel met halster en touw en emmer.

Het gaat niet om de ambities maar om de pony's, stuk voor stuk jong, groen of geen ervaring...

@TinkerTwink: ruilen doet vaak huilen...
Ik zou het wel allemaal op papier zetten, incl. geld bedrag per pony, dit wanneer blijkt dat 1 van de beide wat mankeerd en de andere door verkocht is of nu groen en dan zadelmak is

Ik heb geen idee wat je zelf te koop hebt. Is het geen optie om die zadelmak te maken, eventueel door te laten rijden tot je kids meer kunde/kennis hebben?
Je weet wat je hebt, en niet wat je terug krijgt.
Temeer ook die andere drachtig is, weet je hoe de merrie zich gedraagt met een veulen aan de voet? Zou vervelend zijn dat de merrie zeer beschermend is en je de merrie daardoor niet meer zo braaf is.
Wat is de reden dat de merrie gedekt/drachtig is? pismerie?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:09

Dat weet ik niet allemaal dat hoop ik vanavond persoonlijk te kunnen vragen. Aan de telefoon en per mail is het nogal moeilijk vind ik. Daarbij wil ik de pony zien.

Helaas hebben we geen tijd haar verder zadelmak te maken. Het is een rijpony van 1.46 zwart, gezond maar een pittig diertje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:15

zadelmak maken kun je laten doen, leen hem dan een jaar of uit aan iemand die je kent en vertrouwd.

Heb ik onlangs ook gedaan met een jonge E-pony... met mogelijkheid tot koop, ze hebben hem gekocht :D

Pittig zegt niets, zoplang ze maar eerlijk zijn, vaak is met onervaren kids zo dat de pony's een stuk rusitger zijn.

en een grote D ruilen voor een shet.... denk ik dat je ondanks de spullen behoorlijk toe moet geven, als in je pony meer waard dan die shetlander.
Die is dadelijk ook een poos uit de running door het veulen, die tijd kun je ook benutten om je eigen pony klaar te maken...
Is mijn mening, maar nu zou ik absoluut geen shet-achtig iets als beginners- kinderpony kopen.. is mijn ervaring.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:22

ik zou een new forest doen.
zijn mooie stevige, liefe en vertrouwde kinderpony`s
en zijn meestal ook wel bomproof.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:31

Het gaat niet om het geld het gaat om tijd en plezier van de kids.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:37

TinkerTwink schreef:
Het gaat niet om het geld het gaat om tijd en plezier van de kids.

dat begrijp ik.... dat het voor de kids is...

Zit je dadelijk aan het eind van de dracht en de veulen periode zonder rijpony voor de kids, en is de vraag hoe de pony reageerd als dan weer aan het werk moet.
maar wat als blijkt dat de shetmerie een pismerie blijkt te zijn? dan schiet je er behoorlijk bij in met deze ruil....

nogmaals is mijn mening, door ervaring :D

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:58

Rijden is niet het belangrijkste voor ons. De omgang en verzorging is honderden keren belangrijker. Rijden kunnen ze daarna ook nog. Er is helemaal geen haast bij, we gaan dus ook gewoon even kijken. Misschien is er geen klik of is het juist wel de pony die we zoeken. Dan maakt een dracht en veulentijd ook niet uit. Rijden kunnen ze nu ook (bijna) niet.

Wegbrengen willen we bewust niet overigens. Mijn man doet zadelmak maken als bijjob en als ze hier zadelmak wordt gemaakt (er wordt nog steeds bijna dagelijks mee gewerkt) dan is dat door hemzelf. Maar als iemand anders haar een goede thuis met ervaring kan geven des te beter