tweelingdracht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 18:50

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 04-07-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:20

In eerste instantie zijn ze allebei "goed". Pas naar mate de veulens groeien, en dus meer ruimte in beslag nemen, is er een die "sterker" is en meer ruimte voor zichzelf opeist, waardoor de ander dus kleiner blijft, in de verdrukking komt, misvormd raakt, of sterft, of nog net in leven blijft maar niet meer levensvatbaar is na de geboorte. Zelfs al zijn beide "even sterk", dan komen er twee kleine, zwakke veulens, die waarschijnlijk allebei doodgaan. Beide gevallen zijn even erg, in beide gevallen verlies je 1, of allebei de veulens. Als er dan ook nog complicaties bijkomen (zoals baarmoedervergiftiging, verkeerde ligging bij de geboorte, misvormd veulen dat niet geboren kan worden enz.), loop je ook nog een grote kans je merrie te verliezen.
Als je dat risico wilt nemen omdat "het zo bijzonder zou zijn als het goed gaat", geef je dus niks om het leven van je merrie, maar wil je alleen maar "in de krant komen". Het is maar waar je voor kiest......
Gelukkig is de starter van dit topic wel zo wijs geweest er een te laten afknijpen. Ik wens haar alle geluk, een voorspoedige dracht en bevalling, en een prachtig gezond veulen toe! En ik hoop maar dat de merrie van "DeesDeBest" nooit drachtig wordt. En zeker niet van een tweeling.

En dan nog iets, DeesDeBest..... wij bokkers die het dus niet met je eens zijn (goddank zijn dat er een heleboel), denken niet aan het geld dat zo'n veulen eventueel zou opbrengen, maar aan het leven van de merrie. Of je er nou 1 hebt of 20, niemand wil zijn / haar merrie of veulens verliezen. Uiteraard kan dit soms toch gebeuren, maar waarom het risico opzoeken ? Iemand met gezond verstand probeert toch zoveel mogelijk risico's uit te sluiten ? Ze bewust opzoeken is gewoon dom, en weet je, als het fout gaat (en die kans is levensgroot) en je verliest niet alleen je veulens, maar ook je merrie.... denk je er dan nog zo over ? Hoe bijzonder het wel had kunnen zijn ?
Tweelingdracht gaat BIJNA ALTIJD fout. Het verdriet dat je hebt als je een paard, veulen of volwassen, verliest, is niet in geld uit te drukken, OOK niet voor "professionele" fokkers !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:11

Jullie begrijpen 't nog steeds niet, blijkbaar. Ik zoek 't niet bewust op! Mocht ze drachtig zijn van een tweeling zou ik niks laten wegknijpen. Mocht de natuur zelf zijn weg kiezen, dus er sterft er 1 natuurlijk af, wat ook vaak gebeurd is ook prima. Ik kies er helemaal niet voor om in de krant te komen. Dat is gewoon onzinnig. Tuurlijk ben ik wel bezorgd om 't leven van de merrie, maar als ik jullie zo verhalen zo lees zijn jullie vaak genoeg in aanraken gekomen met een tweelingdracht, dus zo'n uitzonderlijk gebeuren is 't blijkbaar niet. Ja er zijn risico's aan verbonden. Jullie zeggen dat ik niet om mijn paarden zou geven, alleen maar omdat ik bij een tweeling dracht 't niet zou afbreken. Dat slaat nergens op. Hoe kun je zo iets baseren op iets, alleen maar omdat ik er anders overdenk.

En de merrie van DeesDeBest is pas bevallen van 1 gezond hengstje! En daar wordt prima voor gezorgd, maak je daar maar niet ongerust over.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:09

Ik geloof best dat jij goed voor je paarden zorgt.

Maar mijn verstand reikt op een of andere manier niet zo ver dat ik kan begrijpen waarom je de merrie waar je om geeft zo'n risico wil laten lopen. Als we de natuurlijk altijd zijn gang lieten gaan, hadden we al veel dieren waarvan we houden verloren...

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:27

DeesDeBest schreef:
Jullie begrijpen 't nog steeds niet, blijkbaar. Ik zoek 't niet bewust op! Mocht ze drachtig zijn van een tweeling zou ik niks laten wegknijpen.

Dus zoek je het WEL bewust op. Op het moment dat je erachter komt dat je merrie drachtig is van een tweeling, en je besluit er niks aan te doen, is dat een bewuste keuze om het risico te accepteren dat er het een en ander fout gaat. Je kan er namelijk ook voor kiezen het zekere voor het onzekere te nemen, je merrie (en de veulens) te beschermen, en de tweelingdracht af te breken.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:49

Bij ons op stal is in maart een tweeling geboren alleen wisten we niks van te voren. Het is dan ook niet goed gegaan. Ze waren 2 weken te vroeg. In principe is een veulen dan wel sterk genoeg om te overleven. Maar ee tweeling is toch vaak kleiner dan een eenling veulen. Eentje (merrie'tje) was zo klein dat ze niet eens levensvatbaar was en het hengstje hebben we door heel veel inspanning met de fles een week lang gevoed totdat hij sterk genoeg was om zelf te drinken. Zijn naam is Wannabet en hij is nu van Pipo hier op bokt. Door veel inspanning en een beetje mazzel is het nu een heel stoer en gezond veulen, maar het had niet veel gescheeld en hij had het ook niet overleefd. Er kleeft gewoon een gigantsich risico aan vast en tsja als je bereid bent dat risico ten kosten van je merrie te nemen....... Dan is dat jou keus deesdebest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 23:56

Sabiy"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Jullie begrijpen 't nog steeds niet, blijkbaar. Ik zoek 't niet bewust op! Mocht ze drachtig zijn van een tweeling zou ik niks laten wegknijpen.

Dus zoek je het WEL bewust op.
[/quote]
Ik ga hier geen nietus wellus spelletje van maken.

Het is idd mijn keus, mijn mening, jammer dat het hier niet gewaardeerd/gerepecteerd wordt.

Ik snap best wel dat jullie tegen een tweelingdracht zijn en er zelf bewust voor kiesen om 't af te breken of weg te knijpen, maar nog maals mocht IK voor de keuze staan, en dan hangt 't ook van de conditie van de merrie af, dan zou ik 't laten zitten. Persoonlijk ken ik ook een merrie die een tweeling heeft gehad. 1 week te vroeg, maar beide in blakende gezondheid. Misschien langt 't ook wel af van je eigen ervaringen. Enfijn, ik hoop dat jullie nu mijn mening respecteren en eventuele reacties gewoon onderbouwen met normale argumenten en niet met bijvoegsels die geen inhoud hebben.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:52

hoi,
wat een ongeloooooofelijk DOM GELUL ....ik sluit mij voor 200% bij Sabiy aan en natuurlijk bij de rest die wel respect voor hun dieren hebben !!!!!.
gr,saskia .

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:59

DeesDeBest schreef:
Persoonlijk ken ik ook een merrie die een tweeling heeft gehad. 1 week te vroeg, maar beide in blakende gezondheid. Misschien langt 't ook wel af van je eigen ervaringen.

Jammer dat we je niet aan het verstand kunnen peuteren dat je het leven van je merrie op het spel zet met een tweelingdracht. Dat jij toevallig ergens een merrie hebt gezien waarbij het wel goed gegaan is, maakt het risico niet kleiner. Dit zal 1 van de zeer weinige gevallen geweest zijn waarbij het goed gegaan is.
Laten we voorop stellen dat ieders mening gerespecteerd wordt, zolang het een redelijke mening is, die gebaseerd is op gezond verstand. Dat is de jouwe duidelijk niet. Het heeft ook niks met de conditie van de merrie te maken of het wel of niet goed gaat, het is gewoon Russisch Roulette, alleen zit er bij dat "spel" maar 1 kogel in het pistool en 5 losse flodders. Bij tweelingdracht zitten er 99 kogels in, en maar 1 losse flodder. Het zou inderdaad bijzonder zijn, als je precies die ene losse flodder treft.....
Waarom denk je dat een gezonde paardentweeling bijna altijd in de krant komt ? Omdat het EEN ZELDZAAMHEID IS !!!!!!!!
Onze meningen zijn (bij de meesten) gelukkig niet gebaseerd op eigen ervaringen, daar de meesten slim en verstandig genoeg zijn om een tweelingdracht af te breken (wat ook ieder weldenkende veearts je zal aanraden !!) ; onze meningen zijn gebaseerd op harde feiten. Als jij daarvoor je ogen wilt sluiten, go ahead, verschuil je maar achter dat enorme bord voor je kop. Ik hoop echt dat je merrie nooit drachtig wordt van een tweeling, want daarmee zou ze haar eigen doodvonnis tekenen, of dat van haar veulen(s).

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 14:36

Tong uitsteken ja op 15 dagen dracht hebben we 1 vruchtje afgeknepen,voor alle duidelijkheid het is en blijft een risico he,maar tot nu toe is alles goed,en moest het vruchtje bij de verwijdering geraakt zijn,dan was het nu al afgestorven!
maar wat ik vooral wou weten is of andere mensen ervaringen hebben met een merrie waarvan er een vruchtje afgenepen werd,zijn er complicaties opgetreden,bijzonderheden bij het veulen?
tweelingdracht was sowiezo geen optie,ik wens vooral een gezonde merrie terug!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:51

Normaal gesproken, als er een vruchtje wordt afgeknepen, en de ander wordt daarbij niet beschadigd (en blijft dus zitten), is daar verder niks mee aan de hand en heb je net zoveel kans op een gezond veulen als bij een gewone eenlingdracht.
En inderdaad, als het er nu nog zit, is het in elk geval niet beschadigd bij het afknijpen van de ander en blijft het gewoon zitten. Tenzij er natuurlijk iets anders gebeurd waardoor de merrie de vrucht afstoot of absorbeert, maar dat heeft dan niks meer te maken met het afknijpen, in de eerste twee maanden is de kans op absorbtie of afstoting altijd reeel aanwezig (door stress, ziekte, of iets anders).
Je hebt de juiste beslissing genomen en kunt nu gewoon lekker gaan genieten van je drachtige merrie, en hopen op een gezond en prachtig veulen ! Succes !!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 15:22

ik weet dat het nu nog heel gevoelig ligt,ik verlang dan ook tot ze es een goede 3 maanden drachtig is,dan is de kans al wat kleiner en kan ik beginnen hopen op de geboorte van een levend en wel veulen,
het blijft altijd gokken jammergenoeg..maarja zo is het nou eenmaal bij de mensen ook Knipoog

sassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:35

Iedereen lijkt hier te denken dat het onmogelijk is dat een paard een tweeling krijgt, maar ik heb ze toch in levende lijve gezien

Ik wil niet zeggen dat dit vaak voorkomt (nooit eigenlijk) maar het kan wel. Een tinker bij een vriendin van mij op stal heeft een tweeling gehad, er was echter vantevoren geen aanwijzing voor, ze zagen het pas na de bevalling. Het is echter wel zo speciaal dat het ook op sbs 6 nieuws geweest.

Ik wilde dit maar even vertellen omdat het dus wel mogelijk is.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 23:59

Niemand hier heeft beweerd dat het niet mogelijk is, maar de kans dat het voor beide veulens goed afloopt, is gewoon heel erg klein. Vandaar dus ook, dat ALS het een keer goedgaat, het nieuws en de kranten er aan te pas komen..... Ik denk dat er zeer weinig mensen zijn, die, als bij een scan blijkt dat de merrie drachtig is van een tweeling, de dracht niet laten onderbreken. De keren dat een tweeling op de wereld komt (wel of niet goed), is het vaak zo dat de merrie niet gescand is en dat de eigenaar niet op de hoogte is geweest van het feit dat het een tweelingdracht was. Iemand met gezond verstand laat een merrie niet een tweelingdracht uitdragen, aangezien het risico gewoon heel erg groot is.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:24

Onze merrie had vorig jaar ook een tweeling-vrucht in haar buik. Daarvan is één vrij snel weggemasseerd. Gelukkig is het andere vruchtje volledig tot wasdom gekomen en hebben we sinds een week of zes een prachtig merrieveulen dat werkelijk niets te kort komt! Ik had het onze merrie ook nooit willen aandoen; een bevalling is al zwaar genoeg! Voor het moederhart is het een ontzettende opgave, ook al merk je dat soms pas later. Zomaar een vrucht 'aborteren' is eerst een gek idee, maar liever twee gezonde levens dan drie die op het spel staan. Helemaal in zo`n vroeg stadium.