2 jarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:08

superwoman schreef:
- de hengst krijgt lichamelijk niks van om als 2 jarige te laten dekken.
- echter hangt dit wel af van de merrie, want die kan hem behoorlijk kapot slaan.
- Ook merries van andere mensen kunnen je hengst kapot slaan
(zou dat persoonlijk nooit resceren voor die paar euro's)
- Daarbij zijn jonge hengsten vaak niet al te handig als het om dekken gaat en kan je daardoor een veulen nog een poosje uitstellen
- dekt hij wel zou ik de merrie er zeker niet bij laten staan, kans is groot dat hij te veel dekt wat schadelijk is voor de merrie én je hengst klappen kan verwachten...
- eenmaal gedekt kan het gedrag erg veranderen én kan het zijn dat een castratie niet meer uithaalt om het gedrag te veranderen. Ook zal de castratie lastiger zijn en er meer complictaties kunnen plaatsvinden. (meer ontwikkeld)
- gezien deze tijd is veulens fokken van een niet goedgekeurde hengst errg ongunstig voor het veulen, het is niks waard.
Daarbij gezien de afstamming vraag ik me af op wat voor merrie hij zou passen zonder alleen te vermeerderen ipv te fokken.

Ik sluit me volledig bij jou aan, perfect uitgelegd!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:09

een 2 jarige laten dekken is ook niet bevordelijk voor de gezondheid van het veulen.
Ik zou het om de redenen die jij noemt al helemaal niet laten doen, neem een ruin als gezelschap en mocht je paard ouder worden en je wilt een veulen zoek dan een merrie, niet voor de koop maar als draagmoeder..

En er zijn al genoeg paarden in de wereld. Als je hem zelf niet houd doe het dan niet.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:11

superwoman schreef:
- de hengst krijgt lichamelijk niks van om als 2 jarige te laten dekken.
- echter hangt dit wel af van de merrie, want die kan hem behoorlijk kapot slaan.
- Ook merries van andere mensen kunnen je hengst kapot slaan
(zou dat persoonlijk nooit resceren voor die paar euro's)
- Daarbij zijn jonge hengsten vaak niet al te handig als het om dekken gaat en kan je daardoor een veulen nog een poosje uitstellen
- dekt hij wel zou ik de merrie er zeker niet bij laten staan, kans is groot dat hij te veel dekt wat schadelijk is voor de merrie én je hengst klappen kan verwachten...
- eenmaal gedekt kan het gedrag erg veranderen én kan het zijn dat een castratie niet meer uithaalt om het gedrag te veranderen. Ook zal de castratie lastiger zijn en er meer complictaties kunnen plaatsvinden. (meer ontwikkeld)
- gezien deze tijd is veulens fokken van een niet goedgekeurde hengst errg ongunstig voor het veulen, het is niks waard.
Daarbij gezien de afstamming vraag ik me af op wat voor merrie hij zou passen zonder alleen te vermeerderen ipv te fokken.

Bedankt voor het lijstje, zijn zeker zaken waar ik rekening mee moet houden.
Op de laatste vraag: de merrie en hij passen wel samen. Hij is een vrij fijn geval maar redelijk kort in de rug (nog niet uitgegroeid weliswaar) en niet al te groot. De merrie is iets groter, langer in de rug en lomper gebouwd maar heel stabiel van karakter. Hierdoor zou ik in het gunstigste geval dus een fijner groter paard dat wat langer in de rug is met een goed karakter krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:11

Lord_Ik schreef:
maar daar zie ik wel in dat hier in de buurt een paard geen papieren moet hebben om paard of iets waard te zijn.

Als een paard minder geld waard is door het gebrek aan papier, krijg je ook mensen die voor weinig geld een paard willen kopen. Vaak hebben deze mensen ook weinig geld óf willen het er niet aan uitgeven. In beide gevallen niet altijd even fijn voor het paard.
Nu zijn er mensen en dus paarden waarbij dat goed gaat, maar zie er ook bijlopen waarvan ik tranen in mijn ogen krijg.
(nieuwe kopen is immers goedkoper |( )

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:12

Hoe kun je dat nou weten dat hij qua bouw samen hoort met die merrie? Hij is amper 2 jaar en zal nog wel wat veranderen vrees ik voor jou

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:13

Een nakomeling van zo`n kruising wordt nooit een Paint hoor! :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:13

AaronYve schreef:
een 2 jarige laten dekken is ook niet bevordelijk voor de gezondheid van het veulen.
Ik zou het om de redenen die jij noemt al helemaal niet laten doen, neem een ruin als gezelschap en mocht je paard ouder worden en je wilt een veulen zoek dan een merrie, niet voor de koop maar als draagmoeder..

En er zijn al genoeg paarden in de wereld. Als je hem zelf niet houd doe het dan niet.

Van het veulen?
Hoezo?

De merrie die ik op het oog heb is er een die ik ken, met het karakter en de bouw die ik zoek. Daarom dat ik dus eerder haar zou kopen dan een ander dier, ook al is die andere een ruin (een tweede hengst vind ik te riskant ivm vechten, zeker aangezien er nog paarden in de buurt staan ...)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:14

tones schreef:
Een nakomeling van zo`n kruising wordt nooit een Paint hoor! :D

Zeker van? XD de merrie zelf ziet er ook niet uit als eender welke paint die ik ooit gezien heb :D en toch heeft ze die papieren :D dus ofwel is ze een goedgekeurde kruising ofwel vraag ik mij af hoe ze aan die papieren is gekomen (6)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:15

AaronYve schreef:

Nou,vertel mij eens wat nieuws, waarom dan?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:15

Dorien1 schreef:
Hoe kun je dat nou weten dat hij qua bouw samen hoort met die merrie? Hij is amper 2 jaar en zal nog wel wat veranderen vrees ik voor jou

Ik ga uit van hoe hij nu is en hoe zijn ouders zijn, dat hij nog gaat veranderen is logisch, maar hij blijft wel hetzelfde paard nietwaar :D

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:16

Je hebt het over een leuke bijverdienste... Hoeveel dekgeld heb jij in gedachten van een hengst die niet is goedgekeurd?

Dorien1

Lord_Ik schreef:
Dorien1 schreef:

Ik ga uit van hoe hij nu is en hoe zijn ouders zijn, dat hij nog gaat veranderen is logisch, maar hij blijft wel hetzelfde paard nietwaar :D

Je zou daar wel eens lelijk van kunnen verschieten vrees ik....

Balou_k

TS zou je even mijn pb's willen lezen ? :)

Dorien1

MonAmieC schreef:
Je hebt het over een leuke bijverdienste... Hoeveel dekgeld heb jij in gedachten van een hengst die niet is goedgekeurd?

Dat wil ik nou ook wel eens weten...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:17

kleinvosje

Re: 2 jarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:19

Hebben we het nu over de papieren of het paspoort? Het kan best zijn dat door het Paint-stamboek een paspoort is uitgegeven, maar dat wil dan niet meteen zeggen dat het een paint is...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:19

Ik hoef je toch niet te vertellen dat er ziektes ect. kunnen optreden bij een te jonge dekking....
Als je nog niet volledig ontwikkeld bent is het risico hoger.
Ik zeg dus niet dat het zo is maar het kan.
Ik zou het risico niet lopen iig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:24

AaronYve schreef:
Ik hoef je toch niet te vertellen dat er ziektes ect. kunnen optreden bij een te jonge dekking....
Als je nog niet volledig ontwikkeld bent is het risico hoger.
Ik zeg dus niet dat het zo is maar het kan.
Ik zou het risico niet lopen iig.

Dat wist ik niet.
Bron?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:28

Dorien1 schreef:
Lord_Ik schreef:

Je zou daar wel eens lelijk van kunnen verschieten vrees ik....

Nuja, ik wacht het af, voor mij maakt het niet uit hoe hij wordt, het kan zijn dat hij langer in zijn rug wordt, maar hij gaat nooit een echt zwaargebouwd dier worden of nog 30 cm groeien.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:29

kleinvosje schreef:
Hebben we het nu over de papieren of het paspoort? Het kan best zijn dat door het Paint-stamboek een paspoort is uitgegeven, maar dat wil dan niet meteen zeggen dat het een paint is...

Zit daar verschil op dan?
Ik weet niet juist wat ze heeft, ik heb haar papieren nog niet gezien en ze heeft momenteel een equipas, dus ik zou het sowiesow moeten laten veranderen.

Ze is zo goed als volledig wit met aan 'r achterbeen en hoofd een lichte schemering van een bruine vlek, verder is ze echt zwaar gebouwd voor een warmbloedpaard, haar hoofd zou dan van een tinker kunnen zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:36

Ja, daar zit wel verschil in. Kun je de papieren inscannen?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:42

Equipas: rasloos!

In Be toch, je bent van BE neem ik aan?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:43

Ik zal mijn ervaring met een jong dekkende hengst met je delen:
Mijn hengst heeft rond zijn 1ste jaar meerdere merries gedekt. Ik kocht hem als 1,5 jarige en heb hem bij mijn drachtige (van een andere hengst) merrie gezet. Dat ging een tijd goed, hij was lief, braaf, onderdanig, knuffelig en mijn plan was om hem nog een tijd hengst te laten en met hem naar de hengstenkeuring te gaan, een veulen van hem leek mij ook super! Maar van het voorjaar was het helaas niet meer te doen, hij begon haar te terroriseren en ook voor mij was hij moeilijker te handhaven, erg dominant en last van zijn hormonen.. Hij draaide echt als een blad aan een boom om, van super lief naar een echte hengst met streken. Zelfs onze ruin joeg hij door de omheining met zijn heftige gedoe. 1 juni hebben we hem laten castereren. Hoe graag ik ook een veulen van hem zou hebben gehad, ik vind een leven van alleen staan gewoon zielig en dat wilde ik niet voor hem.
Ik denk dus dat een hengst veel last van zijn hormonen kan krijgen als hij eenmaal gedekt heeft, en het is echt zielig om daar 1 merrie mee op te zadelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:43

Lord_Ik schreef:
Nuja, ik wacht het af, voor mij maakt het niet uit hoe hij wordt, het kan zijn dat hij langer in zijn rug wordt, maar hij gaat nooit een echt zwaargebouwd dier worden of nog 30 cm groeien.

Dat kunnen nog best grote verschillen worden hoor. In vorm wel te verstaan én juist dat is belangrijk voor de dekking.
Juist omdat hij ookal een kruizing is, is dat nog veel moeilijker om in te schatten.

imo denk je echt te makkelijk over het dekken en denk jij dus eigenlijk alleen aan vermeerderen.
Vermeerderen levert bijzonder weinig geld op maar wel regelmatig leed. Een nakomerling met een rottige vorm is meer vatbaar voor blessures (we kijken immers naar een paard wat ons goed kan dragen, dát is een goede vorm), ook een passend zadel zou lastig kunnen zijn (korte rug of moeilijke schoft), dikke hals (wat buigen lastiger maakt) etc etc.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:50

Mijn nu ruin was heeft ook gedekt toen hij 1 en 2 jaar was (dit dan wel perongeluk) maar hij heeft hier nooit last van gehad, ook niet in het gedrag, doet ook niet raar naar merrie's oid..