[KG] Haflingers altijd agouti?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: [KG] Haflingers altijd agouti?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:08

ah op die manier, dan begrijp ik je verkeerd.
Als ze homo voor agouti zijn zouden ze idd geen zwart kunnen geven.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:20

Nou ja, Bokker Def en Bokker _Noah_ hebben allebei een verschillende hafmoe met een zwarte resp. Groninger en een KWPN-er kruising, allebei zwarte paarden geworden. Dus dat vind ik nog best veel gezien het relatief kleine aantal haf-kruisingen, toch? Als meer dan 99% homozygoot zou zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:50

Maar zijn die ECHT zwart of zwart-bruin? Er lopen veel zo genoemde zwarten rond die eigenlijk een zeer zeer donker zwart-bruin zijn ... dus genetisch bruin.
Zonder DNA bewijs en het paard zelf te zien zou ik twijfelen over de frekwentie.
Let wel ik zeg niet dat het niet kan en als de moeder haflingers net iedere keer met dezelfde hengst wordt gekruist dan is het een grote toeval dat net elke keer bij deze kruizing het 'e' wordt doorgegeven. En als de moeders dan ook nog familie zijn van elkaar ... uitleg waarom toevallig twee merries zwart geven bij veulens.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:43

Ook ik heb deze fabel vaker gehoord en ik heb inmiddel veel kruisingen tussen haf en fries gezien die toch echt zwart waren en niet bruin, zoals hier ook al gezegd werd.
Dus die 99% kan zeker wel bijgesteld worden naar maar 50% schat ik.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:23

We zullen het pas weten als we een steekproef doen die groot genoeg is voor betrouwbare conclusies. Maar aangezien alle Haflingers vos zijn, is dit niet interessant voor de Haflingerfokkerij en zie ik het nog niet zo snel gebeuren. Wie een kruising wil fokken, kan natuurlijk eerst de Haflinger laten testen.

Ook in Oostenrijk weten ze niet alles. ;)