Mijn shet staat overdag in de wei en 's nachts binnen. Krijgt 1 plak hooi en eet ook nog schoon stro op stal. Hij krijgt verder per dag iets minder als een halve maatschep structuur muesli met een appel en soms een broodje.
Als ik met hem heb getraint krijgt hij een plastic bekertje granenmix (kippenvoer). Puur voor de havertjes die erin zitten zodat hij niet zo sloom word...
mijn shet staat 24/7 buiten en krijgt een 2 plakjes hooi per dag. Ook krijgt ze zo nu en dan wat oud brood enzo. En koekjes na het rijden
wendyP
Geplaatst: 26-06-10 13:51
Mijn vz shetje staat van 's ochtends tot 's avonds in de wei. Met gras dus. In de stal krijgt ze een 3e baal hooi, ik voer dr niet zelf, en in het weekend krijgt ze wat beweging en soms door de weks maar niet heel veel.. Ze is niet te dik.
Bacardyx
Geplaatst: 29-06-10 16:36
mn vz.
s'morgens een klein hondenbekertje met muslie en s'avonds ook. met allebei hooi. en ze staat ook bijna dagelijks op de wei
sinds een jaar staat die nu op de paddock en stal en word hij weer gereden (lekker buiten want de bak vind die maar niks en hebben we ook niet om de hoek), daarvoor stond die op de wei. in de winter kregen ze hooi er bij en ik voerde hem vaak wat bij met grasmix of lucerne. zomers gaf ik hem een halve pavokoek. ik heb er wel een die zich niet vol vreet en snel hoefbevangen is.
nu op stal/paddock krijgt die een halve schep grasmix en een handje tot kwart musli (sochtends en savonds). ligt er een beetje aan wat die deed. ik had de pony mix van calvador. ze krijgen daarnaast ook hooi en staan op stro.
ik voer hem vaak grasmix of luzerne of ander ruwvoer. ze worden vaak al dik als ze naar brok krijgen. en ik ken het probleem dat ze vervelend worden als de rest ook wat krijgt. vandaar dat ik hier mee begonnen bent, ze kunnen naar verhouding tot brok redelijk veel van hebben dus zijn ze langere bezig en heb je dus niet ze blijven staren naar de grote pony die nog aan het eten is.
toen ik mijn shet net had, krijgt die 2 keer per dag een half brood en hooi. (de handelaar voerde ze allemaal zo, de grote kregen nog wel een halve schep brok of haver erbij) en ze stonden er allemaal goed bij. (maar was wel voor het tijdperk van al het goedkope supermarkt brood dat heel lang zacht blijft voordat het beschimmeld). nog steeds krijgt die nog wel brood er bij en wortels, maar niet meer dagelijks (of weekelijks, meer als het over is)
ik vind de body conditie scoren op zicht bij shets heel lastig omdat ze vaak veel vacht hebben en manen. ik check bij de mijne altijd of ik de ribben nog kan voelen, zonder extreem hard te moeten drukken. en of z'n manenkaam nog mooi los is. ik heb hem liever zeker nu die op leeftijd is iets ruimer in conditie. me smid vind hem altijd te dik, terwijl er echt verschil tussen z'n winter in zomer conditie zit en je ze ribben goed kan voelen (en je bij ieder normaal paard ook vaag zou kunnen zien, maarja met die beren vacht natuurlijk niet)
Mijn pony staat 's zomers 24/7 op een volgroeide weide en voer ik haar niks bij. 'S winters staat ze op stal en heeft ze 24/7 hooi voor d'r neus liggen (het is niet zo'n snelle eter. ) en voer ik haar verder ook geen hard voer.
Behalve wanneer ze drachtig is, dan ligt het natuurlijk allemaal anders.
_Jalisca_
Geplaatst: 30-06-10 15:08
Die van mij was ook te dik voor ik haar mocht verzorgen, ik geef haar sochtends wat kuil met 1.5 handje bix en savonds ook. voor de rest staat ze buiten gras aan het eten.
Ze is nu al een heel stuk afgevallen.
lottex
Geplaatst: 08-07-10 17:00
bij ons heel de dag op de weide, als de weide een beetje kaal wordt, krijgen ze hooi, en als ze een beetje moet werken geef ik ze appeltjes of worteltjes (met werken bedoel ik max. 15min rondstappen en -draven aan de hand want ze is nog te jong om andere dingen te doen )