Dakota_75 schreef:Het heeft ook met mijn eigen gezondheid te maken, en waardoor ik de energie er niet voor heb om steeds maar die 'strijd' met hem aan te gaan zeg maar.... Ik heb al hulp gezocht, en ben al een jaar lang met hem bezig maar het houdt voor mij nu gewoon op helaas.
Misschien even heel hard gezegd, maar hoe weet je vantevoren dat je lichamelijk wèl in staat bent om met een ander paard de strijd aan te gaan?
Een paard is een dier wat leeft volgens een rangordesysteem en een zwakkere in de kudde zal hij nooit accepteren als leider en hoeder over zichzelf, omdat zwakke leiders gevaar voor hem opleveren. Een sterkere leider dan hemzelf zal hem behoeden voor gevaren. Als een leider zwakker is dan hijzelf, vindt het paard dat hij beter zèlf de leiding kan nemen, omdat hij de intentie heeft om jou te gaan beschermen tegen gevaren.
Elk paard zal dit gaan uitvinden bij jou, niet alleen Crosby.
Mijn tip is, werk eerst aan jezelf en aan je leiderscapaciteiten vóór je een ander paard koopt. Als je de beslissing hebt genomen om Crosby te verkopen, doe dat dan particulier en ruil hem niet in. Gun jezelf eerst ruim de tijd om jezelf te ontwikkelen voordat je tegen dezelfde problemen aan gaat lopen met een ander paard. Het leed voor jou zal dan een stuk erger zijn, omdat je dan wellicht nog eens afscheid moet gaan nemen van je vriendje..
Je kan op de juiste manier leren een goede leider te worden, zonder strijd aan te moeten gaan. Als je op de juiste manier leert samenwerken met je paard, leer je ook gedragsproblemen bij jou en bij je paard te herkennen en ze op de juiste manier te benaderen/veranderen. Dit zal gaan leiden tot een betere band en veel meer vertrouwen van je paard naar jou toe. De meeste dominantieproblemen van paarden naar mensen komen voort door gebrek aan vertrouwen. Een paard vertrouwt je pas helemaal als het zijn leven aan jou durft toe te vertrouwen en jij hem dat vertrouwen kan schenken.
Ik hoop niet dat ik té hard ben over gekomen op je, maar ik wil jou behoeden nog eens een "gedwongen" afscheid door te moeten laten maken, terwijl er zoveel juiste hulp voor handen is..
Volg inderdaad lessen bij het Balingehof, zij hebben mooie clinics om het vertrouwen tussen jou en je paard te versterken. Voor het geval dat Crosby weg is, kan je vast ook leren met een leenpaard.
Ook EquiSense kan je een eind op weg helpen, om te beginnen hebben ze lesmateriaal over paardentaal op DVD waarmee je thuis aan de slag kan. Ze geven ook les aan huis en geven verschillende demo's en workshops op verschillende locaties door het hele land. Ook hier geldt dat voor de lessen je best een paard van een ander mag lenen om te leren, elk paard leeft volgens hetzelfde rangordesysteem, maar de plaatsing binnen die rangorde maakt een paard heftiger of minder heftig. Als je hiermee goed leert omgaan, zul je merken dat je weinig tot geen strijd meer nodig hebt om de leiding te nemen en nog veel belangrijker, te houden.
.