Veulen fok vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Re: Veulen fok vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:28

Ik heb er niet heel veel verstand van.
Maar aan alle reactie's te lezen, lijkt het mij niet zo'n heel goed idee. :o

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:43

Ik zou je het advies willen geven om dit jaar eens op een (grotere) paardenmarkt te gaan kijken. Eerlijk waar, je wordt helemaal beroerd als je ziet hoeveel veulens daar staan. Waarom? Er zijn in Nederland erg veel paarden en elk jaar worden er ontzettend veel veulens geboren, maar de handel ligt flink op zijn gat. Er blijven grote groepen veulens over die niet verkocht worden waarna ze het land op gestuurd worden.
Ik kan mij hartstikke goed voorstellen dat het jullie leuk lijkt om een veulen te fokken bij jullie merrie. Maar als je zelf al zegt dat het veulen voor de verkoop zou zijn omdat je er tegen de tijd dat het winter wordt geen plaats voor hebt, zou ik wanneer ik jullie was hier helemaal niet aan beginnen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:55

Dat van die paarden markt was meer asl 10 jr geleden ook al :)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:14

Maar toen zat er nog handel in. Tegenwoordig zit het muurvast..

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:50

Mossel,je vraag was of en hoe wij er over denken om een veulen te fokken in deze tijd.
Nu hoor je van (bijna) alle kanten,niet verstandig en toch heb ik het idee dat je dat niet wil horen?!
Dan maar het antwoord wat je wil hebben.
Met je doen.Leuk en je verdient er vast ook wat aan en je bent het weer kwijt voor het winter is joh.No problemo :D

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:52

ikk heb niet alles doorgelezen, maar waarom zou je een veulentje willen fokken en hem dan verkopen?
k het nut niet helemaal

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:55

Dan zou ik het toch maar doorlezen :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:57

Victory2000 schreef:
Mossel,je vraag was of en hoe wij er over denken om een veulen te fokken in deze tijd.
Nu hoor je van (bijna) alle kanten,niet verstandig en toch heb ik het idee dat je dat niet wil horen?!
Dan maar het antwoord wat je wil hebben.
Met je doen.Leuk en je verdient er vast ook wat aan en je bent het weer kwijt voor het winter is joh.No problemo :D

Als je niet normaal kan reageren post dan gewoon niet, ten eerst als je akn lezen (wat schijnbaar niet zo is) staat er dat we er niks aan hoeven verdienen want dat kan helemaal niet, tne 2de ik zeg niet dat het voor de winter weg zal zijn, en we evt wel een oplossing hebben voor de winter. Voor dat je zoiets achterlijks plaatst eerst nadenken, gedraag je naar je leeftijd.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:01

O ja ...en je reageert een beetje fel?!
Sorry jij vroeg om een mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:22

Mossel schreef:
Dan zou ik het toch maar doorlezen :)

Er staat anders geen overtuigende reden in dit topic anders dan dat je moeder het leuk vindt om een veulen van haar merrie te fokken...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:32

Toch heeft Vicky het goed verwoord. Je wilt alleen horen dat het een goed idee is. Alle bezwaren worden weggewoven.

Dan denk ik, vraag het dan niet. Persoonlijk zou ik niet met een paard met blauw papier fokken, zeker niet als het veulen voor de verkoop is.

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:41

uit betrouwbare bronnen weet ik dat er grote namen(fokkers/inversteerders zijn), die per jaar 50 tot 200 veulens, enters en twenters laten slachten omdat ze niet verkoopbaar zijn: lees, afwijkingen, niet interessante bloedlijnen, te duur om aan te houden ect ect. Dat risico heeft iedere fokker!
Persoonlijk zou ik als particulier in de situatie zoals je hem zelf om schrijft nog een keer overwegen een veulen te fokken. Als je toch overtuigd bent- of moeders, om het veulen te wereld te laten komen zou ik er voor kiezen om deze op te fokken, in te rijden en als 3 jarige te verkopen.. wellicht dat je dan quite speelt...

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:40

De markt is wel heel slecht dus als je er snel vanaf moet dan zou ik even wachten tot de markt weer aantrekt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:54

Je merrie heeft dus een niet goedgekeurde hengst als vader. Erg leuk dat je zegt dat hij op 1 punt niet is goedgekeurd, maar dat maakt voor het papier niet uit ;)
Als je perse wilt fokken (en dat idee heb ik) laat je dan vooral niet tegenhouden door ons. Een leuk, mooi en goedbewegend veulen is altijd wel te verkopen (met of zonder papier), vooral als het ook een beetje aan de maat wordt. Zet het wel te koop als het net geboren is en vraag geen fantasieprijs (denk aan een 250 euro).
Misschien kun je een homozygoot bonte hengst (bv een van de ggk van het barock pinto stamboek) gebruiken, een bonte fries raak je makkelijker kwijt :))

Gewoon doen, niet verder over nadenken en al helemaal bokt niet om advies vragen.

en ja, dit is cynisch bedoelt