fjord inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:37

Moontje1991 schreef:
Ofwel wat ik hiermee wil zeggen ts heeft meer aan tips over hoe het aanpakken met welke stappen beginnen.
.

Inrijden van een paard (en met name Horsemanship) is niet even in en topicje uit te leggen helaas (anders waren we allemaal wel anky ;)

En ik geef m.i. een hele nuttige tip: vriendelijk bedanken voor de eer :D

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:41

waarom doen de eigenaren t niet zelf, vind t nogal onverantwoord om dat te laten doen door 2 jonge meisjes.

snap dat TS het een eer vind en zich gevleid voelt dat ze t mag doen maar meid zint eer ge begint!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:05

Vippie schreef:
Moontje1991 schreef:
Ofwel wat ik hiermee wil zeggen ts heeft meer aan tips over hoe het aanpakken met welke stappen beginnen.
.

Inrijden van een paard (en met name Horsemanship) is niet even in en topicje uit te leggen helaas (anders waren we allemaal wel anky ;)

En ik geef m.i. een hele nuttige tip: vriendelijk bedanken voor de eer :D

Dat snap ik ook wel.
Enkeld heeft ts alsnog meer aan tips over hoe en wat dan aan niet doen enz.
En daarnaast zijn er altijd wel "standaart" dingen zoals eerst vertrouwen winnen en opvoeden en voor het inrijden eerst zadelmak maken.
Ik denk namelijk niet dat ts zal zeggen oo op bokt zeggen ze niet doen nou dan doe ik het niet.
Ik denk dat ts zal zeggen wat een gezeik op bokt ik doe het wel lekker zonder hulp/tips.
En ik denk dat als wij haar tips geven zoals eerst vertrouwen winnen en een band op bouwen ze daar zeker wel wat mee doet.

Ik denk dat ts zelf het gevaar niet inziet en het gevaar ergens van inzien dat is niet in te praten in mijn ogen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:28

Moontje1991 schreef:
Ik denk dat ts zelf het gevaar niet inziet en het gevaar ergens van inzien dat is niet in te praten in mijn ogen.

nee klopt op zo'n leeftijd is dat mi altijd nog aan de ouders om dat in te schatten, ik zou t mijn kind iig niet laten doen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:33

Iemand met een eetprobleem weet dondersgoed dat 'ie niet goed bezig is en dat het niet goed is. Ik kan het weten, heb jarenlang boulimia gehad. ;)

Een hengst inrijden door iemand met 3 jaar rij-ervaring is ronduit onverantwoord. Ik wens haar veel sterkte. En de Fjord in kwestie ook. :+
Ik zou het mijn kind in elk geval ten alle tijde verbieden. En ik ben van nature helemaal niet zo'n lastige moeder, maar dit is gewoon gevaarlijk en ik moet altijd weer denken aan al die paarden die totaal verziekt worden door de fouten die gemaakt worden bij inrijden. Inrijden is niet niks. Ik heb zelf een halve Fjord, een ruin en geloof me, iemand met maar 3 jaar rij-ervaring
zou het echt niet gered hebben bij hem, hoor. :D

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:39

Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd dat iemand met 3 jaar ervaring niet goed genoeg is. Want voor iedereen is 3 jaar rijden toch heel anders. Misschien heeft ze wel super goede prive les gehad. Dat kunnen jullie toch niet zien vanaf het scherm?

En voor de ts, begin eerst met het grondwerk en vrienden worden, voordat je erop gaat zitten enzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:01

Coltje schreef:
Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd dat iemand met 3 jaar ervaring niet goed genoeg is. Want voor iedereen is 3 jaar rijden toch heel anders. Misschien heeft ze wel super goede prive les gehad. Dat kunnen jullie toch niet zien vanaf het scherm?

En voor de ts, begin eerst met het grondwerk en vrienden worden, voordat je erop gaat zitten enzo.

Natuurlijk is 3 jaar rijden bij iedereen anders, maar bij inrijden gaat het voornamelijk om de omgang. En al helemaal met een hengst. Vriendjes worden, leuk hoor, maar wat dacht je van leiderschap? Bij een hengst komt heel wat meer kijken dan 'vriendjes worden'. ;)

Grondwerk is altijd fijn om mee te beginnen. Maar het feit dat je hier al vragen moet stellen over het inrijden van een Fjordenhengst, zegt mij persoonlijk al meer dan genoeg. En dan heb ik te doen met het paard in kwestie. Want het paard is de dupe hiervan. ;(

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:37

Twiggy2008 schreef:
Coltje schreef:

Natuurlijk is 3 jaar rijden bij iedereen anders, maar bij inrijden gaat het voornamelijk om de omgang. En al helemaal met een hengst. Vriendjes worden, leuk hoor, maar wat dacht je van leiderschap? Bij een hengst komt heel wat meer kijken dan 'vriendjes worden'. ;)

Grondwerk is altijd fijn om mee te beginnen. Maar het feit dat je hier al vragen moet stellen over het inrijden van een Fjordenhengst, zegt mij persoonlijk al meer dan genoeg. En dan heb ik te doen met het paard in kwestie. Want het paard is de dupe hiervan. ;(

met vriendjes worden doelde ik ook op een goede band, weten wie de baas is en vertrouwen. Was erg slecht verwoord haha.
En inderdaad, dat ze er vragen over stelt, zegt misschien ook wel genoeg. Maar op bokt moet je altijd een super ruiter zijn, voordat je een paard in kan rijden. En dat vind ik er zwart/wit gedacht.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:48

Ach ja, pony's worden wel vaker door de jonge garde zadelmak gemaakt en ingereden. Met begeleiding is dat best te doen, de paarden die ik heb ingereden van m'n 13e tot m'n 16e zijn vooralsnog niet verkl*oot, zo ver ik weet :D Ik denk dat als ik nu een paard zou inrijden het sneller verkeerd zou gaan, ik durf lang niet meer zoveel als vroeger en ben ook lang niet zo lenig meer :)) Alhoewel ik op m'n 13e wel meer rijervaring had dan TS...

Ik ga mee in de tip om het onder begeleiding te doen. Neem contact op met een leuke instructrice die jullie hiermee wilt helpen, dan komt het volgens mij wel goed :) Als je d'r met je koppie bij blijft is het een prachtige ervaring!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:54

Natuurlijk hoef je geen superruiter te zijn (en laten we eerlijk zijn, wie is hier op bokt nou een superruiter??? :+ ), maar je moet wel kennis hebben van jonge paarden, je moet lef hebben en bij hengsten is enige ervaring met hengsten toch ook wel handig. ;)
Heb je dat niet, nou good luck!!!! Mij kan het niet schelen wat er met die mensen gebeurd (even cru gezegd), die kiezen er blijkbaar zelf voor. Maar het kan me wel schelen als er weer een paard verziekt wordt door onkunde. En dat gebeurt nog zooooo vaak bij jonkies. Zo jammer, zo onnodig, zo triest. Zou willen dat mensen zich daar eens wat bewuster van werden!!!

Overigens heb ik ook jong paarden ingereden vroegah, maar dat waren al in elk geval geen hengsten. Fjorden zijn daarbij niet per definitie kinderpony's, laat staan een hengst. ;)
Maar goed, we zullen zien...... Ik weet in elk geval dat de moeder van mijn pony (een Fjordenmerrie) goed verpest is door een 14-jarige en op 5-jarige leeftijd is afgemaakt wegens 'onhandelbaar gedrag'. Zelfs nadat een manege het beestje had overgekocht en nog meer de vernieling ingeholpen heeft (door er van alles in en aan te hangen, symptoombestrijding!).
En ja, ik snap het probleem wat ze hadden best, want die enorm sterke karaktertrekken heeft de mijne ook duidelijk van zijn moeder geerfd en dat is behoorlijk pittig, maar met goede hulp erbij, is het mij ook gelukt.

Ik vind het gewoon erg dubieus als je hier al om 'tips' in het algemeen gaat vragen......

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:57

Twiggy2008 schreef:
Natuurlijk hoef je geen superruiter te zijn (en laten we eerlijk zijn, wie is hier op bokt nou een superruiter??? :+ ), maar je moet wel kennis hebben van jonge paarden, je moet lef hebben en bij hengsten is enige ervaring met hengsten toch ook wel handig. ;)
Heb je dat niet, nou good luck!!!! Mij kan het niet schelen wat er met die mensen gebeurd (even cru gezegd), die kiezen er blijkbaar zelf voor. Maar het kan me wel schelen als er weer een paard verziekt wordt door onkunde. En dat gebeurt nog zooooo vaak bij jonkies. Zo jammer, zo onnodig, zo triest. Zou willen dat mensen zich daar eens wat bewuster van werden!!!

Overigens heb ik ook jong paarden ingereden vroegah, maar dat waren al in elk geval geen hengsten. Fjorden zijn daarbij niet per definitie kinderpony's, laat staan een hengst. ;)
Maar goed, we zullen zien...... Ik weet in elk geval dat de moeder van mijn pony (een Fjordenmerrie) goed verpest is door een 14-jarige en op 5-jarige leeftijd is afgemaakt wegens 'onhandelbaar gedrag'. Zelfs nadat een manege het beestje had overgekocht en nog meer de vernieling ingeholpen heeft (door er van alles in en aan te hangen, symptoombestrijding!).
En ja, ik snap het probleem wat ze hadden best, want die enorm sterke karaktertrekken heeft de mijne ook duidelijk van zijn moeder geerfd en dat is behoorlijk pittig, maar met goede hulp erbij, is het mij ook gelukt.

Ik vind het gewoon erg dubieus als je hier al om 'tips' in het algemeen gaat vragen......

Kan maar een ding zeggen..... AMEN :o

rakni

Re: fjord inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:03

Mijn tips:

1. doe het niet
2. zet een cap op je kop!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:11

Doe het alsjeblieft niet, niet zonder goede begeleiding in ieder geval. Je verpest de hele pony met alle gevolgen van dien.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:22

He meiden! Leuk dat jullie een paard mogen inrijden!

ik heb niet kunnen vinden of die al zadelmak is? Zo ja: Inrijden is heel belangrijk voor de toekomst van het paardje. jullie moeten dit dus niet zonder begeleiding van iemand met wat meer ervaring. 3 jaar rij ervaring is niet genoeg om een paard in te rijden ;)

Het belangrijkste is dat je je paard kan begeleiden d.m.v. een goede houden en goed werk met de benen, absoluut niet (te veel) aan de mond zitten! Vooral niet proberen om hem al meteen aan de teugel te krijgen, natuurlijk wel contact met de mond, maar hou het ook hier rustig. Dus: Focus vooral op jezelf: Je houding is cruciaal bij het inrijden van een paard. En natuurlijk heel positief zijn bij je paardje! Hou het leuk voor hem.

Ik wil nog wel graag benadrukken dat jullie dit niet helemaal alleen moeten doen;) Ik weet niet waar je paardje staat, als jullie in de buurt van ermelo wonen kan ik jullie eventueel wel helpen?

Veel succes meiden!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:38

Twiggy2008 schreef:

Je hebt ook helemaal gelijk hoor, ben het helemaal met je eens. En wat er met de moeder van jou paard is gebeurd, is verschrikkelijk natuurlijk. En ze is helaas niet de enige.
En veel mensen vergissen zich inderdaad in een fjord. Die zijn echt niet altijd even schattig als ze eruit zien. En ze weten ook dondersgoed hoe sterk ze zijn.

Ik wilde alleen zeggen dat ik het jammer vind, dat hier altijd meteen word gezegd van dat 3 jaar absoluut niet genoeg ervaring is. Terwijl we eigenlijk nooit weten hoe goed de persoon in kwestie nou rijdt. [ Ik doel niet op de topic starter, maar gewoon in het algemeen, bij zulke topics.]

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:02

Met goede begeleiding moet het kunnen, maar 3 jaar RIJervaring vind ik echt véel te weinig om het alleen te doen. Sowieso vind ik dat je de eerste keren dat je een paard inrijdt met begeleiding moet doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:53

Coltje, de een kan met 3 jaar soms beter paardrijden dan een ander in 20 jaar. Ben ik met je eens, hoor. :j
Maar een paard inrijden, laat staan een Fjordenhengst, heeft naar mijn idee niets per definitie iets met je rijkunst an sich te maken. Er komt zoveel meer bij kijken......

Ja, ik vond het echt shocking wat ik destijds hoorde over de moeder van mijn paard. Ze denderde op een gegeven moment overal doorheen, was onhoudbaar en dat meisje heeft haar toen verkocht aan een manege (of al places!!! :( ). En wat ze daar met haar uitgespookt hebben, daar werd ik al helemaal niet vrolijk van. Heb het gehoord van mensen die daar al jaren reden, want van de mensen van desbetreffende manege zelf, daar kreeg ik niet eens meer antwoord van :+ . Mijn paard Sam heeft haar karakter aardig geerfd, ben ik van overtuigd gezien de vrij herkenbare verhalen, en dat is ook een typje ;) . Bij de verkeerde benadering (en laten we eerlijk zijn, het gemiddelde paardenvolk wil controle, controle, controle, dus hangen er snel van alles in en aan, als 'ie te sterk wordt), maak je het 'probleem' of 'de problemen' alleen maar erger bij een paard wat echt niet zomaar opgeeft. Maar goed..... Dat is weer mijn persoonlijke verhaal, elk paard is natuurlijk anders.

Wat dit meisje betreft; er op zitten, prima, maar laat een echt kundig iemand je helpen, zeker bij een hengst. Een hengst is toch wat anders over het algemeen dan een gemiddeld paard. En bij 'gewone' paarden kan het al gigantisch fout gaan.......
Maar goed, ik denk dat het al genoeg gezegd is. Vrees dat ze er niets mee zullen doen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:58

luister alsjeblieft naar de tips, doe het niet of enkel als je goede begeleiding hebt van (een volwassen) iemand die er ervaring mee heeft.

het klinkt misschien heel leuk, maar het is een héle grote verantwoordelijkheid, niet iets wat je even kan beslissen.
als je al geen idee hebt hoe je het aan moet pakken, begin er dan niet aan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:29

Ts zou je nog willen vertellen hoe het gister is afgelopen ondanks dat er hier een hele discusie is ontstaan?
Of indien je dat liever niet meer in het topic doet per pb?

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:43

Abeltje77 schreef:
En ook heel belangrijk: waarom is ie nog hengst?

hij staat op die manege / boerderij ter dekking

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:56

Moontje1991 schreef:
Ts zou je nog willen vertellen hoe het gister is afgelopen ondanks dat er hier een hele discusie is ontstaan?
Of indien je dat liever niet meer in het topic doet per pb?

ik ben er dus gister heen gegaan
hij was gewent aan zadel en hoofdstel
hij was 5 jaar
en heet: binky

op het begin vonden we hem echt eng we moesten hem uit de stal gaan halen
hij beet en was super sterk
na een half uur hadden we hem eindelijk in de bak losgelaten
hij bleef maar bij het hek rennen en hinniken
een tijdje later bonden we hem vast en zadelde hem op
er had al vaker iemand opgezeten maar nog niet gereden
toen gingen we rijden ik erop en mijn vriendin de longeerlijn vasthouden
hij wilden steeds naar buiten dus dat was hard treken
ook ik had het zwaar hoe hard je ook aantikte met je benen en zweep
hij bokte een keer liep we verder en ging we stil staan
hij leek wel gevoelloos uiteindelijk ging het al een stuk beter
en op het laatst hebben we zelfs nog een tijdje zonder zadel gereden
hij leek heel sterk en eng maar hij was poes lief!!

groetjes Savannah

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:00

TessJS schreef:
He meiden! Leuk dat jullie een paard mogen inrijden!

ik heb niet kunnen vinden of die al zadelmak is? Zo ja: Inrijden is heel belangrijk voor de toekomst van het paardje. jullie moeten dit dus niet zonder begeleiding van iemand met wat meer ervaring. 3 jaar rij ervaring is niet genoeg om een paard in te rijden ;)

Het belangrijkste is dat je je paard kan begeleiden d.m.v. een goede houden en goed werk met de benen, absoluut niet (te veel) aan de mond zitten! Vooral niet proberen om hem al meteen aan de teugel te krijgen, natuurlijk wel contact met de mond, maar hou het ook hier rustig. Dus: Focus vooral op jezelf: Je houding is cruciaal bij het inrijden van een paard. En natuurlijk heel positief zijn bij je paardje! Hou het leuk voor hem.

Ik wil nog wel graag benadrukken dat jullie dit niet helemaal alleen moeten doen;) Ik weet niet waar je paardje staat, als jullie in de buurt van ermelo wonen kan ik jullie eventueel wel helpen?

Veel succes meiden!

we wonen in Noord-Brabant bij eindhoven ergens

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:01

Nies_ schreef:
Doe het alsjeblieft niet, niet zonder goede begeleiding in ieder geval. Je verpest de hele pony met alle gevolgen van dien.

ik zal die pony heus niet verpesten hoor!!
als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel!!

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:01

rakni schreef:
Mijn tips:

1. doe het niet
2. zet een cap op je kop!

1. ik doe het wel
2. natuurlijk zet ik een cap op

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:07

Ik hoop toch wel dat je goede begeleiding hebt! Dat kan voor een eerste keer nooit kwaad.
Een hengst is niet niks; al weet ik natuurlijk niet hoe deze hengst is opgevoed en of hij naast de TS nog in handen van iemand anders komt die hem goed kan corrigeren wanneer dat nodig is...
Aan mijn Fjordenmerrie die al wat ouder en al doorgereden is, heb ik soms al mijn handen vol! Fjorden staan er nu eenmaal om bekend eigenwijs te zijn en hebben daarom een goede, consequente aanpak nodig en dit geldt voor hengsten evenmeer zo! Je moet dus goed weten waar je mee bezig bent en sterk in je schoenen staan. Daarom is het misschien een goed idee om een ervaren persoon mee te vragen.

Succes!