Natuurlijk hoef je geen superruiter te zijn (en laten we eerlijk zijn, wie is hier op bokt nou een superruiter???

), maar je moet wel kennis hebben van jonge paarden, je moet lef hebben en bij hengsten is enige ervaring met hengsten toch ook wel handig.
Heb je dat niet, nou good luck!!!! Mij kan het niet schelen wat er met die mensen gebeurd (even cru gezegd), die kiezen er blijkbaar zelf voor. Maar het kan me wel schelen als er weer een paard verziekt wordt door onkunde. En dat gebeurt nog zooooo vaak bij jonkies. Zo jammer, zo onnodig, zo triest. Zou willen dat mensen zich daar eens wat bewuster van werden!!!
Overigens heb ik ook jong paarden ingereden vroegah, maar dat waren al in elk geval geen hengsten. Fjorden zijn daarbij niet per definitie kinderpony's, laat staan een hengst.
Maar goed, we zullen zien...... Ik weet in elk geval dat de moeder van mijn pony (een Fjordenmerrie) goed verpest is door een 14-jarige en op 5-jarige leeftijd is afgemaakt wegens 'onhandelbaar gedrag'. Zelfs nadat een manege het beestje had overgekocht en nog meer de vernieling ingeholpen heeft (door er van alles in en aan te hangen, symptoombestrijding!).
En ja, ik snap het probleem wat ze hadden best, want die enorm sterke karaktertrekken heeft de mijne ook duidelijk van zijn moeder geerfd en dat is behoorlijk pittig, maar met goede hulp erbij, is het mij ook gelukt.
Ik vind het gewoon erg dubieus als je hier al om 'tips' in het algemeen gaat vragen......