Shetlander inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:18

Nog meer info :

De pony kan met gemakt poetsen,
draven enzo aan de hand.
is verkeersmak.
Heeft welleens even zadel opgehad.
is al 6 jaartjes.
went goed en zonder moeite aan het bitje.
geen problemen niks.... alleen met merries ghehe.
Ik rijd 5 jaar paard waarvan 1 jaar paarden en zo verzorgt...

als het jullie intreseert ; die eigenaar heeft veel verstand van paarden.... en ja ik weet hoe en hier kan niemand anders over oordelen.
Een shetlander kan zn eigen gewicht dragen dus nu gaan jullie mijn wijs maken dat ik te zwaar ben wie zegt dat ik de sport in ga? nou hoe doe je dan vrijheidsdressuur?!

Sappos

Re: Shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:20

Dat is onzin. Shetlanders zijn in verhouding heel erg sterk maar kunnen maximaal 20% van hun gewicht dragen! Dat betekent niet dat hij doorzakt als je er iemand van 80 kilo opzet maar je wil toch het beste voor de pony?? Waarom zou je erop gaan rijden wanneer je in je achterhoofd weet dat je te zwaar bent

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:21

Sappos schreef:
Dat is onzin. Shetlanders zijn in verhouding heel erg sterk maar kunnen maximaal 20% van hun gewicht dragen! Dat betekent niet dat hij doorzakt als je er iemand van 80 kilo opzet maar je wil toch het beste voor de pony?? Waarom zou je erop gaan rijden wanneer je in je achterhoofd weet dat je te zwaar bent

Wat moet ik dan doen , zeg dan ns handige dingen , hier heb ik geen ene moer aan. (vind ik)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:22

Hmm 172 jou lengte voor een pony! :n. Dat is echt iets te lang voor een shet! het is niet zo gevaarlijk want je kan wel mee steppen :). Maar ik zou het toch iemand laten doen die wat kleiner is ;)! En inrijden tsja hangen en op een gegeven moment erop zitten. Maar ik denk niet dat jij met jou lengte kan gaan hangen! :) dat word mee steppen ;). Dus succes. Ben benieuwd hoe het eruit ziet wanneer jij erop zit :)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:23

annetjelyy schreef:
Nog meer info :

draven enzo aan de hand.
is verkeersmak.
is al 6 jaartjes.

als het jullie intreseert ; die eigenaar heeft veel verstand van paarden.... en ja ik weet hoe en hier kan niemand anders over oordelen.
Een shetlander kan zn eigen gewicht dragen dus nu gaan jullie mijn wijs maken dat ik te zwaar ben wie zegt dat ik de sport in ga? nou hoe doe je dan vrijheidsdressuur?!

Als de eigenaar verstand heeft van paarden.
Dan kan hij je toch bijstaan bij het beleren.

Persoonlijk als je het nog nooit heb gedaan zou ik het niet doen.
Of echt met goede hulp (het is ook weer zo eens moet de eerste keer zijn)
Denk wel dat je misschien iets te groot en te zwaar voor de pony bent.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:24

melissaxx94 schreef:
Hmm 172 jou lengte voor een pony! :n. Dat is echt iets te lang voor een shet! het is niet zo gevaarlijk want je kan wel mee steppen :). Maar ik zou het toch iemand laten doen die wat kleiner is ;)! En inrijden tsja hangen en op een gegeven moment erop zitten. Maar ik denk niet dat jij met jou lengte kan gaan hangen! :) dat word mee steppen ;). Dus succes. Ben benieuwd hoe het eruit ziet wanneer jij erop zit :)

Ik zit er nu toch niet op , welk kind moet ik dan erop laten?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:24

annetjelyy schreef:
Sappos schreef:

Wat moet ik dan doen , zeg dan ns handige dingen , hier heb ik geen ene moer aan. (vind ik)

handige dingen is al genoemd:
er niet aan beginnen...

Sappos

PARDON?! Iedereen doet hier moeite om jouw vraag te beantwoorden en jij reageert zo lomp?

Mijn advies NIET RIJDEN. Zoek een dier wat bij jouw lengte en gewicht past. Je kan alles met het dier gaan doen maar ik raad je aan niet te rijden...nu weet ik zeker dat je hier toch schijt aan gaat hebben aan je eerdere reacties te zien

HappyBuddha

annetjelyy schreef:
melissaxx94 schreef:

iemand kleiner zoeken?
dit wil echt niet!

Dressagegirl

annetjelyy schreef:
melissaxx94 schreef:

Wil jij een beetje rustig gaan antwoord geven! anders tem ik even :) om je reactie's.
Een meisje die kleiner is en het bijv al vaker heeft gedaan.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:25

Ik ben blij dat ik eindelijk een verzorgpony heb.
je wilt niet weten hoe --- ik me voelde na de allerliefste verzorgpony.

I say bye dream. :Z
Sappos schreef:
PARDON?! Iedereen doet hier moeite om jouw vraag te beantwoorden en jij reageert zo lomp?

Mijn advies NIET RIJDEN. Zoek een dier wat bij jouw lengte en gewicht past. Je kan alles met het dier gaan doen maar ik raad je aan niet te rijden...nu weet ik zeker dat je hier toch schijt aan gaat hebben aan je eerdere reacties te zien

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:25

Kleiner bedoel ik een meisje die de zelfde leeftijd heeft maar bijv in de 1.50 zit of in een kleine 1.60.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:26

annetjelyy schreef:
Nog meer info :

draven enzo aan de hand.
is verkeersmak.
is al 6 jaartjes.

wat ik even niet begrijp: je wilt van alle kanten zoals je zelf zegt hulp!! Maar als iedereen echt eerlijk is en zegt dat je het beter niet kunt doen alleen al om je gewicht, reageer je wat pissig!
ik snap dat het niet leuk is om te horen maar als zoals jij zelf zegt al 5 jaar rijervaring hebt had je wel beter moeten weten meid!
als je hulp wilt aanvaard die hulp dan ook inplaats van in verweer te gaan!
En als die mensen het allemaal zo goed weten, waarom vraag je het dan hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:27

Als de eigenaar verstand heeft van paarden, laat hij jou die pony niet inrijden. En Shetlanders kunnen niet twee keer hun eigen gewicht dragen, dat is onzin.

Blijf de pony lekker poetsen en ga lekker met hem wandelen. Vrijheidsdressuur kan, maar neem dan een ervaren iemand mee die weet wat hij/zij doet. Inrijden zou ik door iemand anders laten doen en een ervaren iemand erbij halen.

Weet de eigenaar trouwens wel dat je van plan bent om op de pony te gaan rijden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-10 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:27

Sappos schreef:

_/-\o_

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:28

Meid, je bent te groot en voor deze pony echt te zwaar. Je klinkt onervaren en reageert nogal..... lomp.
Probeer je even te verdiepen in je pony, dit diertje heeft goede begeleiding nodig tijdens het inrijden en zoals vele al gezegd hebben;
zoek begeleiding, desnoods de eigenaar(esse) en pak het rustig aan. Je kunt bést een ander persoon(tje) vinden die er even op kan zitten, een
persoon dat ervaring heeft en mee wil werken.

Sappos

Wat doe je nu zielig? Is een verzorgpony enkel om op te rijden? Ik heb 3 super pony's, grootste is 1.04. Ik ben 1.63 groot en weeg 60 kilo maar ik ga er niet op rijden, daar ben ik te groot en te zwaar voor.
Ik kan er dan niet op rijden maar heb de grootste lol met ze en kan echt niet zonder ze.

nikkielvis

annetjelyy schreef:
Ik ben blij dat ik eindelijk een verzorgpony heb.
je wilt niet weten hoe --- ik me voelde na de allerliefste verzorgpony.

I say bye dream. :Z
Sappos schreef:

Je kan alle leuke dingen met de pony doen.
Maar rijden is misschien niet zo verstandig.
Is het dan gelijk Goodbye dreams.
Verzzorgpony zegd het al.
Die verzorg je....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:30

TS, je hoeft niet te stoppen met verzorgen maar inrijden en rijden is gewoon slecht voor de pony met jou lengte en gewicht.

Je bent 1.72 dat is gewoon echt veel te lang voor een kleine pony. Als je gewicht (wat ik denk dat de pony ook niet vol houdt), je pony niet in de weg zit is het wel je lengte.

Je zult er met armen en benen aan alle kanten uit steken en daardoor bellemmer je de pony in z'n beweging.
Kijk maar is in mijn profiel, mijn pony is ruim 1.40 en ik ben 1.68 lang. Dan kan je de verhouding zien. Jij bent nog een stuk langer en de pony een stuk kleiner.

Niet gaan rijden. Ga lekker mennen of grondwerken/vrijheidsdressuur/lange teugelen oid.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:31

Ik doe niet zielig ...
Ik wou alleen een volgorde weten.
en nee ik ben niet lomp
en pissig wel.
en als ik toch wist was vrijheids dresuur en zo moest.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:31

annetjelyy schreef:
NHevaVD schreef:
Kijk even naar je eigen post, hij is wel zo dik dat hij me wel houd? Zou je zelf niet moeten weten dat de omvang helemaal niet telt?

Nee snap ik wel , maar ik bedoel dat hij niet zomaar doorzakt hoor ..... help me dan !!!

Omvang heeft er niets mee van doen :n een pony zal niet zomaar doorzakken nee, maar dan nog is het schadelijk!
Bovendien een pony die 'dik' is, overgewicht heeft oid kan juist minder dragen dan een gezonde pony in sportconditie.
En daarbij is lengte even belangrijk; als jij je beugels op normale dresuurlengte hebt (dus niet smokkelen) dan hoor je niet met je voeten op of over de knie te komen, want dan ben je overduidelijk te lang.

Voor het gewicht geld: max. 20% van het gewicht van de pony; en dat gewicht is incl. tuig,zadel e.d. en als een pony ondervoed is, slechte conditie heeft of juist te dik is/overgewicht heeft, dan komt dat nog eens in mindering.

De reden waarom mensen zo reageren? Als jij hier neer zet 'ach hij is toch dik genoeg hij houdt mij wel en zakt niet zomaar door', daar gaan de haren recht van overeind staan, dat toont alleen maar aan dat jij er totaal geen benul van hebt als je zo denkt.

TLNLSDB

Re: Shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:33

pissig mag je zijn !! maar niet op iedereen die hier nu aan het berichten is hoe ze jou kunnen helpen...maar inmiddels heb ik ook sterk het idee dat je er weinig mee gaat doen...maar serieus een pony of paard verpesten is sneller gedaan dan het weer oporde te krijgen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:34

annetjelyy schreef:
ojaaa mn lengte is 172 gewicht ; 64 kg.
pony lengte en gewicht : ?
Ik heb al bitje voor het eerst bij hem ingekregen en zijn nu bezig met longeren en hij is 6 jaartjes oud en er heeft al iemand een keertje op gehobbelt.

Je bent langer dan mij, en ook een stuk zwaarder. Ik kan echt geen shetten of shet x welsh meer rijden, bij lange na niet.
Daarbij ben je daar zowiezo te lang voor, en qua gewicht ben je ook zeker te zwaar. Ik kan jou met 100% zekerheid vertellen dat dat niet gaat passen!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:35

TS, als dit je verzorpony is kunnen jullie hem dan niet beter voor een kar beleren? Dan kan je zelf met hem rijden.
Dat je hem ontzettend leuk vindt kan ik me heel goed voorstellen want hij ziet er ook erg leuk uit! Misschien kan je eens zoeken naar topics over vrijheidsdressuur/aangespannenrijden of dressuur aan de langeteugel?
Ik denk dat je daar op langer termijn veel meer aan hebt. ALs je echt gaat rijden met deze pony rij je hem kapot.. Ik denk niet dat je de pony kapot wil hebben toch?
Laat de informatie even bezinken, kijk even wat rond op internet en bokt en beslis daarna hoe en wat jullie gaan doen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu behoorlijk teleurgesteld bent..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:36

Weetje ik nodig je van harte uit om te komen kijken wat ik allemaal met mijn dieren kan zonder er op te rijden.
Hoezo ben je pissig? Je kan toch op zoek naar een ander paard om in te rijden? Dan kan je met de shet bijv. gaan mennen en op een groter dier gaan rijden :) Uiteindelijk wil je toch ook het beste voor de pony?