Merrie laat zich niet insemineren. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:59

misschien een vrouwelijke DA vragen? misschien helpt het beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:10

Misschien kun je bij haar iets doen met homeopathie. Ik heb een vriendin die is homeopathe, mocht je interesse hebben pb me dan even dan geef ik je haar e-mail. Je kan niet bij haar op consult want uit Friesland, maar misschien kan ze je raad geven wat te doen en door haar opleiding kent ze homeopathen uit heel het land. Mijn paard heeft superveel baat gehad bij haar behandeling. En een paard liegt niet :-).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:16

Wij hebben ze ook die merrie's. Als het niet helemaal aan de andere kant van nl was, dan zou ik je uitnodigen haar eens een tijdje hier te zetten. Wij hebben hier DA's die wel risico's met zichzelf nemen en met zoveel rust en geduld zelfs de moeilijkste merrie's nog zo los kunnen scannen en insemineren. We hebben 1 merrie die ook heel vies en smerig afslaat met dekken (en schouwen en zelfs meerderen die heel nijdig slaan met enten, veel trauma meiskes hier), en die is 2 jaar achter elkaar nu natuurlijk gedekt en drachtig geraakt. Gewoon met rust en geduld, juiste timing en goed gebruik van de hengst (en dat is niet de hengst erachter plaatsen en alleen gebruiken om te dekken, de meeste merrie's hebben behoefte aan kennismaking, ook voor het insemineren).

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:19

chocobroodje schreef:
Een natuurlijke dekking gebeurt vaak aan de hand, dus jij houdt je merrie vast (of een helper) en de hengstenhouder komt eerst met een schouwhengst. De schouwhengst wordt gebruikt om te kijken of de merrie toestaat, slaat ze af gaat ze terug op stal. Staat ze toe dan komt de "echte" hengst en die springt erop. In principe zou ik me niet te druk maken over de hengst, een goede hengstenhouder weet wanneer wel en wanneer niet de hengst te laten springen. Daarbij weet een hengstenhouder ook dat het risico daarop aanwezig is bij natuurlijke dekking. Toch zou ik dat zeker bij jouw merrie proberen.

Ok dus mijn twijfeling over natuurlijke dekking is dus misschien niet helemaal reeël. Ik zal de tip meenemen en heb vrijdag gesprek met de DA en het dan ook eens opperen.

Eponastable schreef:
misschien een vrouwelijke DA vragen? misschien helpt het beter?

Vrouwelijke collega van mijn DA is bij volgende inseminatie erbij :)

Volbloedfan, merrie heeft Regumate en nog een andere hormoongoedje waar ik de naam niet meer van weet gehad via mijn DA. Maar dit verhielp het probleem ook niet echt :)

Iemand opperde ook nog knikker in de baarmoeder, maar ook hierover heb ik ook nare ervaringen gehoord, knikkers die niet blijven zitten ed. dus daar ben ik wat huiverig over :)

Ikkeweer, een homeopaat heb ik idd ook geprobeerd. Maar ook die kon niks doen aan de vergrote follikel en de pijn en last die deze met zich meebrengt. Heb in de 3 jaar dat ze dit probleem heeft al verschillende middeltjes geprobeerd. Maar mijn ervaring bij mijn paard is dat het de scherpe randjes eraf haalt maar niet het probleem oplost :)

Shamalarabs, bedankt voor je bericht!
Ik ben dus iig al niet de enige met zo'n merrie :+ Ik probeer het ook met geduld en oefenen op te lossen. Ben nu ook al aan het oefenen met mijn merrie dat ze tegen schot aan staat met haar kont, en los blijft staan en dat ik haar dan mag aanraken. Gelukkig is mijn DA ook erg rustig en wil absoluut niet met haar in gevecht raken. Maar hij geeft zelf ook wel al aan een beetje geintimideerd te zijn door deze dame en het risico niet wil lopen. En ik kan ook in deze buurt geen DA vinden die het risico wel wil lopen. Dus vandaar dat zelf proberen misschien nog niet zo verkeerd is :)

Heb vanmiddag nog telefonisch contact gehad met mijn DA en ook mijn zorgen al deels met hem besproken. De planning is dat we het insemineren de volgende hengstigheid nog een keer proberen. Vind het ook zonde van mn geld, aangezien ik voor mijn geld nog 2 keer sperma te goed heb. Dus proberen kan nooit kwaad. Ik ga in de tussentijd nog een paar keer langs bij mijn DA en mag enkele keren het insemineren oefenen op zijn merries, zodat ik waarschijnlijk zelf of met behulp van vrouwelijke DA paardlief over 2 weken zelf kan insemineren. Dit leek ons een goede optie aangezien ik wel in haar buurt mag komen en haar overal kan aanraken :)
Mocht poging 2 niet lukken, dan gaan we de andere opties bekijken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:22

Cassidy schreef:
Een kunstmatige inseminatie is een heel ander verhaal dan een natuurlijke dekking.

@TS: ik zou eens informeren naar een hengst die wel natuurlijk dekt. Het zal misschien niet helemaal je eerste keuze zijn, maar als het veulen voor mijzelf zou zijn, zou ik daar minder problemen mee hebben.

Mocht dat niet lukken, kun je altijd nog een operatie overwegen, een knikker in de baarmoeder plaatsen of de eierstokken laten verwijderen....

Met een natuurlijke dekking, moet de merrie ook zo vast gebonden worden, dat ze de hengst niet kan raken. Dus een spantouw om een achterbeen. Dat zal bij deze merrie dan echt niet lukken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:23

Een been vast zetten met dekken.
Ik ben er zelf geen voorstander van, maar in een nood situatie?
Daarnaast denk ik, dat als ze ECHT hengstig is ze ook graag wil en het geen probleem zou moeten zijn om te dekken.
Is er meer aan de hand vraag ik me af?
Wat is haar leefomgeving, staat ze met ruinen, merries of een gemixte groep?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:34

Johanna59 schreef:
Met een natuurlijke dekking, moet de merrie ook zo vast gebonden worden, dat ze de hengst niet kan raken. Dus een spantouw om een achterbeen. Dat zal bij deze merrie dan echt niet lukken.

Als TS het dektouw zelf bevestigd zal het wel meevallen ;).

@TS: Ik zou het, zoals door meerdere mensen al aangegeven, toch een keer proberen met een natuurlijke dekking en het insemineren laten voor wat het is.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:38

Oke, lastig probleem.

Wat is eigenlijk haar voeder schema/rantsoen?

Ik zou haar inwendig reinigen met een kuur van groene leem, jeneverbesolie en teatree olie.
Zodat alle opgehoopte afvalstoffen uit het lichaam verdwijnen.

Het kruid vrouwenmantel helpt heel goed tegen vrouwenkwalen; regulerend, bloedstelpend bij hevige menstruatie en stimulerend bij een te zwakke. Bij menstruatiepijn, P.M.S., nerveuze aandoeningen en overgangsklachten. Ontstekingen van baarmoeder, eierstokken en witte vloed. Versterkt en herstelt de baarmoeder.

Dat zou je je paard ook kunnen voeren.
Provarium Breeding van de Groene Os is misschien ook een optie om over het voer te doen.

Verder over het laten dekken zou kunnen werken, maar om nu gevaarlijke situaties uit te lokken is imo not done, maar dat is iets wat je zelf moet beslissen.
Het is jouw paard alleen ik zou die optie niet overwegen. :n

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:28

aerdenhout1 schreef:
Is er meer aan de hand vraag ik me af?
Wat is haar leefomgeving, staat ze met ruinen, merries of een gemixte groep?

Naar of er meer aan de hand, daar heb ik de afgelopen jaar ook naar gezocht. Ze is meerdere malen onderzocht, verschillende DA's ook homeopaat, zelfs osteopaat, maar krijg steeds te horen dat problemen van der hengstigheid komen. Ze is ieder jaar meerdere malen gescand geweest en schoon en gezond van binnen, alleen een grote follikel. :) Ze heeft ook gewoon een normale cyclus.
Haar leefomgeving, ze staat samen met 2 andere merries. En zij is de dominante van de kudde.
Verder staat ze gewoon 24 uur per dag op de wei, nu in gras. En krijg ze een klein beetje muesli als extraatje :)

Miska, ze heeft wel 2 maanden terug een drainage kuur gehad, ook om te reinigen. Maar ook dit bracht geen verandering in haar hengstigheid. Naar de andere middeltjes die je noemt ga ik nog eens kijken :)

RvdB schreef:
Als TS het dektouw zelf bevestigd zal het wel meevallen ;).

@TS: Ik zou het, zoals door meerdere mensen al aangegeven, toch een keer proberen met een natuurlijke dekking en het insemineren laten voor wat het is.

Ik had het eerder al aangegeven maar dektouw lijkt ons juist bij deze merrie niet verstandig. Ze flipt dan gewoon en slaat desnoods door totdat haar eigen benen aan gort liggen.
Natuurlijke dekking ga ik verder idd nog een keer bespreken met mijn DA :)

LisaB

Re: Merrie laat zich niet insemineren. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:40

Je zegt dat je het veulen wilt houden.
Maar volgend jaar heb je toch weer het zelfde probleem?!
Wil je haar dan ieder jaar laten dekken en de veulens houden?
Ik zou toch op zoek gaan naar een middel wat haar hengstigheid onderdrukt of haar laten stereliseren.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:00

Lastig verhaal en ik kan me voorstellen dat je er wakker van ligt. Ik zou proberen om in ieder geval niet van alles tegelijk aan middeltjes te proberen, straks zie je door de bomen het bos niet meer. Als je voor de optie steriliseren gaat zou ik dat met zo'n merrie gewoon bij een goede kliniek laten doen. Daar hebben ze vast vaker met zo'n bijltje gehakt. Je zou er dan bij kunnen blijven wanneer ze moeten sederen om te zorgen dat dit goed verloopt. Wanneer mijn merrie met zulke problemen te kampen had zou dit mijn keuze zijn, het voor haar ook een bak ellende dat ze er zo'n last van heeft en mede hierdoor zulk naar gedrag vertoont. Het kost waarschijnlijk een paar centen en wat moeite maar dan ben je er ook af. Bovendien kost zo door klungelen ook het nodige, ik wens je veel succes en hoop dat je voor de merrie de beste keuze maakt je zou na sterilsatie wel eens een heel ander paard terug kunnen krijgen.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:02

@ts: je zegt dat je homeopatische geneesmiddelen en kruiden hebt gebruikt, misschien kun je je paard ook eens door een van deze dames via de HTA methode laten behandelen? Ze staan bij ons op stal, ik heb ze aan het werk gezien, ze komen zelf langs of als je ver weg zit doen ze behandelingen op afstand of kunnen een behandelaar langs laten komen. Het paard hoeft niet aangeraakt te worden als het dat niet wil. Ik heb duidelijke gedragsveranderingen bij paarden gezien na een behandeling door hun.

http://www.petsandpeople.nl

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:03

Johanna59 schreef:
Cassidy schreef:
Een kunstmatige inseminatie is een heel ander verhaal dan een natuurlijke dekking.

@TS: ik zou eens informeren naar een hengst die wel natuurlijk dekt. Het zal misschien niet helemaal je eerste keuze zijn, maar als het veulen voor mijzelf zou zijn, zou ik daar minder problemen mee hebben.

Mocht dat niet lukken, kun je altijd nog een operatie overwegen, een knikker in de baarmoeder plaatsen of de eierstokken laten verwijderen....

Dat dektouw is ook niet standaard hoor! Hier in ieder geval niet. Wil een merrie niet, dan houdt het gewoon op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:01

Ik denk dat voor nu zelf insemineren de beste optie is.
Wat ik me wel afvraag, stel dat je merrie een merrieveulen krijgt. Hoe groot is dan de kans dat dit veulen dezelfde problemen krijgt?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:06

juist idd wil een merrie niet...dan laten..moet denk ik niet op verkrachting gaan lijken...merrie krijgt er nare nasmaak van meestal,,,..verder kan het ook zo zijn eerst merrie twee weken naast de hengst te staan....daarna dekken dit heeft hier een jaar geleden wel gewerkt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:08

rossi schreef:
Shamalarabs, bedankt voor je bericht!
Ik ben dus iig al niet de enige met zo'n merrie :+ Ik probeer het ook met geduld en oefenen op te lossen. Ben nu ook al aan het oefenen met mijn merrie dat ze tegen schot aan staat met haar kont, en los blijft staan en dat ik haar dan mag aanraken. Gelukkig is mijn DA ook erg rustig en wil absoluut niet met haar in gevecht raken. Maar hij geeft zelf ook wel al aan een beetje geintimideerd te zijn door deze dame en het risico niet wil lopen. En ik kan ook in deze buurt geen DA vinden die het risico wel wil lopen. Dus vandaar dat zelf proberen misschien nog niet zo verkeerd is :)

Heb vanmiddag nog telefonisch contact gehad met mijn DA en ook mijn zorgen al deels met hem besproken. De planning is dat we het insemineren de volgende hengstigheid nog een keer proberen. Vind het ook zonde van mn geld, aangezien ik voor mijn geld nog 2 keer sperma te goed heb. Dus proberen kan nooit kwaad. Ik ga in de tussentijd nog een paar keer langs bij mijn DA en mag enkele keren het insemineren oefenen op zijn merries, zodat ik waarschijnlijk zelf of met behulp van vrouwelijke DA paardlief over 2 weken zelf kan insemineren. Dit leek ons een goede optie aangezien ik wel in haar buurt mag komen en haar overal kan aanraken :)
Mocht poging 2 niet lukken, dan gaan we de andere opties bekijken.

Aangezien ze bij het insemineren laatst afsloeg, is het wel aan te raden haar enkele keren te schouwen en daarbij echt neus aan neus contact te laten maken tot ze aangeeft dat het goed is, wij staan soms wel een halfuur bij een box met kuray waarbij de boxdeur uiteindelijk wat open gaat en ze echt goed contact kunnen maken, dat helpt enorm bij de meeste moeilijke merrie's. Daar heb je wel een hele rustige en brave hengst voor nodig, 1 die niet alleen zijn stal uit komt om te dekken ;) Kuray gaat ook wel bij de open boxen hier, dan knuffelt hij met zijn kids en de drachtige merrie's. Het doet ze goed om zo af en toe even gezellig te buurten. Sociaal contact kan heel mooi zijn ;)

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:01

Zou je haar niet even een spuitje (verdoving) kunnen geven voordat ze wordt geinsemineerd? Dat ze zich wat meer kan ontspannen?

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:59

LisaB schreef:
Je zegt dat je het veulen wilt houden.
Maar volgend jaar heb je toch weer het zelfde probleem?!
Wil je haar dan ieder jaar laten dekken en de veulens houden?
Ik zou toch op zoek gaan naar een middel wat haar hengstigheid onderdrukt of haar laten stereliseren.

Zoals ik eerder al aangaf, ben ik al 3 jaar aan het modderen met de hengstigheid van mijn merrie. En middeltjes helpen niet, halen alleen de scherpe randjes eraf maar zorgen er niet voor dat mijn merrie zich beter voelt.
Ik heb voor dekken gekozen, omdat dit nog wel eens wil zorgen dat de hormonen weer in balans komen. Ik weet dat het geen 100% garantie is, maar er zijn genoeg succesverhalen te benoemen om het voor mij een kans te geven bij mijn merrie :)

BKS, steriliseren doorbreekt volgens mij als ik het goed gelezen heb de cyclus van merrie niet. Dus ik vraag me af of dat de oplossing is.
Maar ik bespreek het iig morgen ook nog met mijn DA.

Cassidy, bedankt voor de tip. Mijn paard heeft vorige hengstigheid ook een soort network chiropractie behandeling gehad. En dit hielp haar ook wel iets meer ontspannen, maar helemaal van het probleem af komen doet het niet.

Neonlight, die vraag heb ik ook mijn DA gesteld. Maar hij geeft aan dat zijn ervaring is dat het niet erfelijk hoef te zijn. Juist niet was zijn ervaring :)

Frangelica en shamalarabs, hengst is hier in de buurt erg lastig te vinden. Maar heb onderhand wel al kunnen regelen dat er een shetruintje bij de kudde mag voorlopig. Is dan geen hengst, maar aan ruintje toont ze ook heel goed hengstig :)

Melina schreef:
Zou je haar niet even een spuitje (verdoving) kunnen geven voordat ze wordt geinsemineerd? Dat ze zich wat meer kan ontspannen?

Ze was verdoofd de vorige poging om te insemineren, maar dit mocht niet baten. Ze was zo suf als maar wat, maar zodra het op insemineren aan ging sloeg ze dwars door de schotten heen waar ze met haar achterkant tegen stond.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:22

He wat balen zeg. Dan zou ik misschien toch voor een natuurlijke dekking gaan en goed schouwen etc. Dat ze goed in de stemming raakt :(:)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:12

er zijn trouwens ook genoeg verhalen waarbij het geen zier helpt dat zulke merries na 1 keer te hebben geveulend geen problemen meer hebben....maar het zou super zijn als je 1 van degene bent....

zolang ze drachtig is, kan ze gemakkelijker zijn, maar na het veulenen begint vaak het hele circus opnieuw...

Hoe heb je de regumate eigenlijk gebruikt?

in principe houd je ze klinisch drachtig.....als je langere tijd geeft, dus zouo best kunnen zijn dat zelfs als ze drahcitg is nog hensgtigheid/problemen vertoond, er zijn meer merries die dat hebben....

loopt ze nu niet met ruin in land? hoe reageert ze dan op paarden die bij haar in land staan als ze hengstig is?

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:25

sigrid1182 schreef:
er zijn trouwens ook genoeg verhalen waarbij het geen zier helpt dat zulke merries na 1 keer te hebben geveulend geen problemen meer hebben....maar het zou super zijn als je 1 van degene bent....

zolang ze drachtig is, kan ze gemakkelijker zijn, maar na het veulenen begint vaak het hele circus opnieuw...

Hoe heb je de regumate eigenlijk gebruikt?

in principe houd je ze klinisch drachtig.....als je langere tijd geeft, dus zouo best kunnen zijn dat zelfs als ze drahcitg is nog hensgtigheid/problemen vertoond, er zijn meer merries die dat hebben....

loopt ze nu niet met ruin in land? hoe reageert ze dan op paarden die bij haar in land staan als ze hengstig is?

Ik weet dat er ook genoeg verhalen zijn waarbij drachtigheid geen enkel nut heeft gehad. Maar wil het toch een kans geven :) Met alles wat ik hiervoor al heb geprobeerd ben ik ook niet veel verder gekomen.

Regumate, heb de paard en varken variant gehad. Gewoon de vloeibare die je dagelijks over het voer geeft. Ze moest best veel daar van hebben, 2 pompjes per dag mochten we er iets van merken.
Ze loopt normaal met 2 andere merries samen. Dat gaat prima, ze is ook niet aanvallend naar hen. Het ruintje wat nu sinds gisteren erbij staat, daar kijkt ze eigenlijk niet naar om. Hoe dat is als ze henstig is, is nog even afwachten :)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:36

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, ik hoop dat je succes krijgt ( met welke manier dan ook) zo'n lastig paard waarvan je weet dat ze zich niet lekker voelt is ook niet alles......