Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. chocobroodje schreef:Een natuurlijke dekking gebeurt vaak aan de hand, dus jij houdt je merrie vast (of een helper) en de hengstenhouder komt eerst met een schouwhengst. De schouwhengst wordt gebruikt om te kijken of de merrie toestaat, slaat ze af gaat ze terug op stal. Staat ze toe dan komt de "echte" hengst en die springt erop. In principe zou ik me niet te druk maken over de hengst, een goede hengstenhouder weet wanneer wel en wanneer niet de hengst te laten springen. Daarbij weet een hengstenhouder ook dat het risico daarop aanwezig is bij natuurlijke dekking. Toch zou ik dat zeker bij jouw merrie proberen.
Eponastable schreef:misschien een vrouwelijke DA vragen? misschien helpt het beter?

Ik probeer het ook met geduld en oefenen op te lossen. Ben nu ook al aan het oefenen met mijn merrie dat ze tegen schot aan staat met haar kont, en los blijft staan en dat ik haar dan mag aanraken. Gelukkig is mijn DA ook erg rustig en wil absoluut niet met haar in gevecht raken. Maar hij geeft zelf ook wel al aan een beetje geintimideerd te zijn door deze dame en het risico niet wil lopen. En ik kan ook in deze buurt geen DA vinden die het risico wel wil lopen. Dus vandaar dat zelf proberen misschien nog niet zo verkeerd is 

Cassidy schreef:Een kunstmatige inseminatie is een heel ander verhaal dan een natuurlijke dekking.
@TS: ik zou eens informeren naar een hengst die wel natuurlijk dekt. Het zal misschien niet helemaal je eerste keuze zijn, maar als het veulen voor mijzelf zou zijn, zou ik daar minder problemen mee hebben.
Mocht dat niet lukken, kun je altijd nog een operatie overwegen, een knikker in de baarmoeder plaatsen of de eierstokken laten verwijderen....
Johanna59 schreef:Met een natuurlijke dekking, moet de merrie ook zo vast gebonden worden, dat ze de hengst niet kan raken. Dus een spantouw om een achterbeen. Dat zal bij deze merrie dan echt niet lukken.
.
aerdenhout1 schreef:Is er meer aan de hand vraag ik me af?
Wat is haar leefomgeving, staat ze met ruinen, merries of een gemixte groep?
Ze heeft ook gewoon een normale cyclus. 

RvdB schreef:Als TS het dektouw zelf bevestigd zal het wel meevallen.
@TS: Ik zou het, zoals door meerdere mensen al aangegeven, toch een keer proberen met een natuurlijke dekking en het insemineren laten voor wat het is.

Johanna59 schreef:Cassidy schreef:Een kunstmatige inseminatie is een heel ander verhaal dan een natuurlijke dekking.
@TS: ik zou eens informeren naar een hengst die wel natuurlijk dekt. Het zal misschien niet helemaal je eerste keuze zijn, maar als het veulen voor mijzelf zou zijn, zou ik daar minder problemen mee hebben.
Mocht dat niet lukken, kun je altijd nog een operatie overwegen, een knikker in de baarmoeder plaatsen of de eierstokken laten verwijderen....
Met een natuurlijke dekking, moet de merrie ook zo vast gebonden worden, dat ze de hengst niet kan raken. Dus een spantouw om een achterbeen. Dat zal bij deze merrie dan echt niet lukken.
rossi schreef:Shamalarabs, bedankt voor je bericht!
Ik ben dus iig al niet de enige met zo'n merrieIk probeer het ook met geduld en oefenen op te lossen. Ben nu ook al aan het oefenen met mijn merrie dat ze tegen schot aan staat met haar kont, en los blijft staan en dat ik haar dan mag aanraken. Gelukkig is mijn DA ook erg rustig en wil absoluut niet met haar in gevecht raken. Maar hij geeft zelf ook wel al aan een beetje geintimideerd te zijn door deze dame en het risico niet wil lopen. En ik kan ook in deze buurt geen DA vinden die het risico wel wil lopen. Dus vandaar dat zelf proberen misschien nog niet zo verkeerd is
Heb vanmiddag nog telefonisch contact gehad met mijn DA en ook mijn zorgen al deels met hem besproken. De planning is dat we het insemineren de volgende hengstigheid nog een keer proberen. Vind het ook zonde van mn geld, aangezien ik voor mijn geld nog 2 keer sperma te goed heb. Dus proberen kan nooit kwaad. Ik ga in de tussentijd nog een paar keer langs bij mijn DA en mag enkele keren het insemineren oefenen op zijn merries, zodat ik waarschijnlijk zelf of met behulp van vrouwelijke DA paardlief over 2 weken zelf kan insemineren. Dit leek ons een goede optie aangezien ik wel in haar buurt mag komen en haar overal kan aanraken
Mocht poging 2 niet lukken, dan gaan we de andere opties bekijken.
Kuray gaat ook wel bij de open boxen hier, dan knuffelt hij met zijn kids en de drachtige merrie's. Het doet ze goed om zo af en toe even gezellig te buurten. Sociaal contact kan heel mooi zijn
LisaB schreef:Je zegt dat je het veulen wilt houden.
Maar volgend jaar heb je toch weer het zelfde probleem?!
Wil je haar dan ieder jaar laten dekken en de veulens houden?
Ik zou toch op zoek gaan naar een middel wat haar hengstigheid onderdrukt of haar laten stereliseren.

Melina schreef:Zou je haar niet even een spuitje (verdoving) kunnen geven voordat ze wordt geinsemineerd? Dat ze zich wat meer kan ontspannen?
sigrid1182 schreef:er zijn trouwens ook genoeg verhalen waarbij het geen zier helpt dat zulke merries na 1 keer te hebben geveulend geen problemen meer hebben....maar het zou super zijn als je 1 van degene bent....
zolang ze drachtig is, kan ze gemakkelijker zijn, maar na het veulenen begint vaak het hele circus opnieuw...
Hoe heb je de regumate eigenlijk gebruikt?
in principe houd je ze klinisch drachtig.....als je langere tijd geeft, dus zouo best kunnen zijn dat zelfs als ze drahcitg is nog hensgtigheid/problemen vertoond, er zijn meer merries die dat hebben....
loopt ze nu niet met ruin in land? hoe reageert ze dan op paarden die bij haar in land staan als ze hengstig is?
Met alles wat ik hiervoor al heb geprobeerd ben ik ook niet veel verder gekomen.