Fietsen met Shetlander ernaast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arvanti_haf

Re: Fietsen met Shetlander ernaast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:27

ik fiets ook met mijn haflinger. Kheb vorige week 12.8 km gefietst met hem, was vet gaaf! Heeft hij toch zijn beweging en kan hij zijn energie kwijt, maar bespaar je de tijd van omkleden en opzadelen, dus als ik even geen tijd heb vind ik het DE oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:03

fabiee schreef:
Zou er zelf ook voorlopig niet aan beginnen met mijn shet van 2.
Volges mij lig ik dan zo naast de fiets.. :')

Ik zou het eerder niet doen omdat hij nog maar 2 is en een 2 jarige hoef je nog niet te trainen.

Ik fiets met alles, shetten, jonge paarden, oudere paarden aan de bijzet. Fijne manier om wat conditie te kweken en weer eens wat anders als longeren en wandelen.

Voor je gaat fietsen lijkt het me wel handig als je shet al netjes opgevoed is en er al aan gewend is om buiten te rijden/wandelen/mennen. En het is beweging over het harde, dat moet je rustig opbouwen om de gewrichten en pezen er aan te wennen. En een rustdag of ander werk ertussenin voor het herstel.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:07

Ja ik fiets ook wel eens met de shetter hoor, is altijd al goed gegaan. Ze luisterd altijd netjes, blijft in een rustig tempo naast me draven, geeft verder nergens om ze vind het zelfs erg leuk!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:54

Ik fiets zowel met mijn mini shetlander(al 3 jaar naast de fiets) en mijn Kwpn-er (al 5 jaar naast de fiets) heerlijk is het je kan lekker Km maken en je kan ze goed bijhouden..

Ik doe met beide zowel, stap, draf en galop!

aantal tips:
Belangrijk is dat je zeker weet dat je ze goed onder controle hebt... dus Ho is Ho

Neem een wat langer touw, geen longeerlijn, maar eentje dat je iets meer speling hebt..

Voor tijdelijk iets sneller controle en "rem" is een hengstenketting soms handig..

Zorg dat je goed kan fietsen, klinkt stom, maar dat je met 1 hand aan het stuur kan fietsen, remmen, bochten maken, een terug trap rem kan een groot voordeel zijn voor de eerste paar keren...

voor het wennen, neem je pony aan de rechterkant, en je fiets in je linkerhand, (jij er tussen in lopen) zorg voor ruimte, neem een oude fiets een een plek waar ruimte is, als er dan wat is kan je zo de fiets uit je handen laten vallen...

probeer daarna een keer dat iemand anders fiets jij achterop met je benen beide aan de kant waar je pony loopt zo kan je snel afspringen...

Zorg dat je pony met zijn schouder ongeveer ter hoogte van jou benen loopt en zorg dat hij niet met zijn hoofd jou stuur kan raken, dat voorkomt erge klappers

Zet de voet ( aan de kant van je pony) een beetje aan de buitenkant van je trapper, stel je pony komt ieneens dichtbij dan loopt hij tegen je voet aan en niet je trapper (wat anders pijnlijk kan zijn)

Als je alles onder controle hebt probeer je zelf op de fiets, en neem je iemand anders die aan de andere kant van je pony loopt, gaat het niet goed, kan jij loslaten en heeft de andere persoon je pony nog..

Zorg ten alle tijden dat je pony op ongeveer 40 a 50 cm van je fiets af loopt, dit doe je door je hand op afstand te houden

Houd nooit! je stuur vast met de hand waar je je pony vast hebt!

Laatste tip doe het alleen als je jezelf en je pony vertrouwd anders kan het gevaarlijk worden!

Veel plezier! het is echt super, omdat je heerlijk Km kan maken en je pony in eigen houding kan lopen :)

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:00

Ik fiets ook regelmatig met mijn mini :j Ze kent de comando's en is heel braaf. Ze heeft nog nooit ook maar een voetje teveel in mijn richting gezet. Ik zou niet zo iedere pony aan de fiets mee nemen, de mijne ken ik door en door, dat scheelt een heleboel natuurlijk ;) Ik let wel altijd erg goed op dingen om me heen waar ze (eventueel) bang voor zou kunnen zijn, dan hou ik daar vast rekening mee. Maar ze kunnen altijd van onverwachte dingen schrikken natuurlijk.. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:10

Ik fiets niet meer met mijn shet. Dat beest is zo geobsedeert door gras dat het echt niet veilig is. De hele weg loopt ze heel braaf naast je, tot ze opeens het plukje gras neemt. Vervolgens neemt ze dus een snoekduik naar dat ene plukje gras en wordt je van de fiets gebonjourd. Verder is ze super braaf, maar gras kan ze echt niet weerstaan.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:17

Ik fiets ook met mijn shet, hij vind het heerlijk, gaat heel ruim draven, compleet met zweefmoment...
Maar ik laat hem ook vaak hele stukken in galop afleggen.

Hij luisterd super, blijft met zijn hoofd constant op mijn hand hoogte, en zodra ik langzamer ga en "hoooo"zeg, past hij zijn tempo aan, Hij heeft wel een heel hoog tempo, een paard rijd ie dr zo uit...
( het is dus zowel voor mijn als voor zijn conditie erg goed )

Ik deed eerst altijd een hoofdstel in, maar doe tegenwoordig op bekend terrein ook gewoon met halster.

groetjes
Bianca

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:18

Ja ik fiets ook wel eens met mijn shetje, wil prima.
Dat zijn wel kleine stukjes, als ik bv te lui ben om van het wei'tje naar huis te lopen met haar, maar ik wil wel verdere stukken met haar gaan fietsen, dan wel met hoofdstel want mevrouw heeft zo af en toe nog wel neigingen om heel erg naar het gras te trekken, al is dat al wat meer afgeleerd :o
Maar afhangend van hoe makkelijk je shetje is kan je het best doen, als je maar weet hoe je shetje in bepaalde situaties reageert, Laycka is namelijk echt bijna nergens van onder de indruk, kan me ook zo niet herinneren waar zij van is geschrokken in de bijna 2 jaar tijd dat ik haar doe...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:56

Ik fiets ook met mijn shetlander, ik vind het zelf (mijn persoonlijke mening hoeft niemand het mee eens te zijn) beter dan longeren, lekkere lange stukken rechtuit, en af en toe op het verharde is ook goed voor de afwisseling. Ik ben vorige week zelfs met mijn NRPS gaan fietsen, mijn verzorgster met mijn shetlander en een stalgenootje met haar mini, ging echt perfect. Maar geloof ook dat het niet met elke pony/ paard veilig is, met mijn NRPS zal ik nooit alleen op pad gaan met de fiets. Met mijn shetlander wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:00

hier in de buurt, brengt een oudere man zijn haflinger ruin altijd op de fiets naar de wei, zonder halstertouw, gewoon bi het halster en laat zijn pony trekken. haha ik vind het eingelijk wel grappig, als ik ze zie. het is niet verantwoord maar toch als je dat ziet dan krijg je wel een beetje lach kriebels..:d

lambiek_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:03

Ik fiets heel vaak met me paardje
en het gaat heel goed
maar het is gewoon een kwestie van oefenen.
En gewoon met hooofdstelletje in.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:19

Onze shet liep bij de vorige eigenaar door het hele dorp aan de fiets dus die is het wel gewend. Wij fietsen sinds kort ook met onze draver en we gaan kijken of we het onze shetlander van 5 ook kunnen leren hij vind de fiets nog een beetje eng :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:48

Ik fietste met mn fjord en ik fiets met mn shet. Mn fjord is te sterk en trekt mij eraf, heeft hij een goede dag dan kan ik het wel doen. Mn shet is gewoon superbraaf naast de fiets.
Soms gaan we knetterhard, hij galoperend, ik fietsend :+:

1 keer schoot hij los. We waren aan het stappen en hij neemt 2 grote sprongen voorwaarts (waardoor ik het touw losliet) en hij draait zich om (naar achteren) Bleek er dus een ruiter van achteren te komen die doodleuk aan het galoperen was _-:(

Was op de hei en je ziet mensen en dieren al van grote afstand, maar nee hoor ze bleef gewoon doorgaloperen ook al zag ze dat mijn shet geschrokken was en losliep. Dus ik in alle rust mn shet gepakt en even gewacht totdat ze voorbij was. Ze zei geen boe of ba en galopeerde gewoon door.

Blijkbaar had zij er ook nog nooit van gehoord dat je andere ruiters of begeleiders in stap naderd |o

Maar goed, we fietsen dus nog steeds.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:58

Ik fiets vrijwel dagelijks met mijn pony, van stal naar de wei is 2 km dus dan is fietsen een heel goede oplossing om haar sneller naar de wei te brengen :D
Met mijn haflingers heb ik het ook altijd gedaan, die vonden het heerlijk om hun energie eruit te gooien zonder iemand erop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:04

Mijn beide paarden lopen regelmatig naast de fiets, een draver en een minipony. Beide vinden ze het hartstikke leuk.

Makkelijke manier om het gewicht van de mini een beetje onder controle te houden zonder dat ik óf steeds moet longeren óf nog iemand nodig heb om te mennen. Lekker gezellig kilometers maken naast de fiets. :)

Beide paarden weten dat ze niet zomaar stil mogen staan, het gras in duiken is al helemaal verboden, zomaar de bocht om ook. Harder dan de fiets mag ook niet en beide paarden weten dondersgoed waar ik en de fiets zijn, daar zullen ze niet op springen , ook niet in paniek.

In het begin had ik altijd een touwhalster om, omdat het minder prettig is om daar in te hangen. Maar dat bleek helemaal niet nodig te zijn. Wel heb ik meestal een leadrope van 4,5 meter mee. Mocht het nodig zijn en het paard wel in eens stil staan wordt ik niet van mijn fiets af getrokken.

esthertjeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:09

Ik denk als je een shet vanaf jongs af aan laat meefietsen dit voor hen ook de gewoonste zaak van de wereld wordt en er ook niet meer naar omkijken, daarbij moet je er zelf natuurlijk ook in vertrouwen. En meestal is het ook wel handig dat je een fiets hebt waarbij je gemakkelijk met de voeten bij de grond kunt anders wordt het zo'n gehannes.. haha hooo fiets hahha hooo shet..

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:25

Ik deed het eerst met mijn zusje erbij. Mijn zusje fietste en ik zat achterop en hield mijn pony vast. Ik heb dan een B pony. Die was wel druk de eerste keer maar dat kwam omdat ze energie overhad en een ander paard ons tegemoet kwam.
Mijn pony is wel schrikkerig en als ze schrikt springt ze opzij.
Later deed ik het alleen omdat me zusje geen zin had. ;(
Ik vertrouw mijn pony. Als ze te hard gaat trap ik gewoon niet en laat ik me trekken :P En ze luisterd naar mijn stem en ik heb een hoofdstelletje in omdat ze dan beter reageert als op halster.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:29

Ik doe het al heeel lang en er is nog nooit wat gebeurd,
al heb ik er wel handigheid in gekregen om eventuele shrik reacties goed op te lossen :D
Ik vind het super handig, hoe je zelf niet te rennen, kun je langer doorgaan, pony vind het heerlijk
en is weer eens wat anders dan voor de kar of in de bak ;)

cherelnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:37

ik fiets ook met mijn shetje en dat gaat gewoon goed!
ben eerst vaak met hem gaan wandelen enzo tot hij braaf was ( in het begin was hij niet braaf in het bos)
en toen op een dag dacht ik , ik pak gewoon de fiets en ga fietsen ! ging erg goed
ik zou wel een hoofdstel indoen als je het voor het eerst doet!

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:38

Ja hier ook. Maar demijne zijn ook echt mini (70cm stokmaat) en dat gaat super! Maar met een groot paard zou ik het toch echt niet durven :))

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:44

Ik fiets ook met mijn shetlanders :j
Eentje vind het echt helemaal geweldig en hij is dan super actief/druk. Maar ik heb hem dan wel gewoon onder controle.
Mijn andere pony vind het op de een of andere manier niet zo veel aan, hij is dan niet vooruit te
branden. Ach met Zardos fiets ik dus af en toe (voor de afwisseling) en met Zorian(de pony die het zo leuk vindt) fiets ik wat vaker.
Ik weet/denk niet of ik dat met een groot paard zou durfen fietsen..Haflinger etc. misschien nog wel maar groter nee niet echt.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:49

heey.! <3 ik doe mijn schet ok naast de fiets enne no problem als je hem de stemhulpen leert dan is het gemakkelijk.. en een trensje in met een tussenstukje en dan het touw aan het tussenstukje.. en aan de rechterkant laten lopen.. het enige naadeel is dat je soms nog wel een sonderuit kan liggen als je pony "opeens" in volle galop wegspringt. najaa een beetje schet gaat dan aan de kant eten dus dat is dan niet zo'n probleem..

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:48

xxBrightjexx schreef:
Ik doe dat ook wel eens met mijn shetlander,
Een vriendin gaat dan fietsen en ik zit achterop met
het halstertouw in mijn handen,
Soms gaat het wel eens mis ;)
dan rent hij (Tarzan) naar het gras toe en dan worden we van
de fiets getrokken
Maar het is erg leuk! :)

Dat is gewoon een kwestie van opvoeding, dat deed mijn Laycka ook in het begin, mevrouw trok me zo naar het gras toe en dat heeft ze ook geweten,. Maar moet zeggen, sommige shetjes hebben ook gewoon een obsessie voor gras maar Laycka mag met hoofdstel in niet eten, dus misschien een optie om dat aan te leren als je shet een grasobsessie heeft :)

irismagic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:54

Ik zou het zelf niet doen veel te bang dat mijne kleine hengst me me van me fiets afsleurt.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:55

irismagic1 schreef:
Ik zou het zelf niet doen veel te bang dat mijne kleine hengst me me van me fiets afsleurt.

Waarom zou die dat doen dan..?