vos x vos = zwart! Dus verkeerde hengst gebruikt en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:36

Asjemenou_ schreef:
In mijn omgeving is er iemand die een vos merrie door een vos hengst heeft laten dekken.
Echter, er kwam een zwart veulen, dus er is iets mis gegaan.

Wie moet dit onderzoek betalen, de merrie houder (die geen fout heeft gemaakt), de hengstenhouder (die verkeerd sperma geleverd heeft), of het stamboek (wat zuiverheid wil in haar papieren)?

Heeft iemand hier wel eens zo iets mee gemaakt en hoe is dit afgelopen?

ehhh, er kan een zwart gen inzitten bij 1 van de paarden
vos x vos wil niet zeggen vos

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:37

Samm schreef:
Ik dacht ook dat dit wel kan, het ligt er toch ook net aan welke kleur er in de moeder en vaderlijn voor komt?
Zwart overheerst toch altijd? :?

nee, schimmel overheerst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:37

Als je het topic doorleest, zie je dat vos x vos altijd vos levert. ;)

riannhuh

Re: vos x vos = zwart!!! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:42

oh, serieus? mij is verteld dat mijn vroegere pony (vos) voordat die van mij was een keer gedekt was door een vos en dat er een zwart veulentje uit kwam, dat zal dan ook wel niet kloppen :=

wel ontzettend vervelend voor je...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:43

Goh dat is wel raar, nou maar hopen dat ze per ongeluk Totilasjes kwakje in je merrie hebben geduwd ;)
Nee maar zover ik het hier meemaak, als er problemen zijn dan lost de HH dat op. Kan jij ook niks aan doen toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:44

Wat een hoop bananenverhalen hier :=

Vos x vos = vos laat dat duidelijk zijn.

Wat ik niet begrijp in dit verhaal is waarom het dna van de merrie getest moet worden. Ik vraag mij af of dit voor het stamboek ook echt nodig is. DNA van het veulen/vader die moeten natuurlijk getest worden ter vergelijking.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:47

Ik zou de hengstenhouder of het KI station even aanspreken en zij moeten voor de kosten opdraaien van eventueel DNA onderzoek (of het stamboek moet standaard een DNA test als verificatie willen hebben dat de ouders ook echt de ouders zijn, en dit vooraf melden).

Ik kan bij bijv. KI bij de Quarters de kosten voor DNA onderzoek voor de parentage verification standaard toch echt niet bij het KI station verhalen.
Het wordt een ander verhaal als uit de DNA test blijkt dat het veulen de hengst die op papier als vader wordt genoemd, beslist niet kan hebben. Aan de hengstenhouder en/of het KI station om mogelijke vaderdieren te gaan screenen.

DNA test als parentage verification is echter ook niet 100% waterdicht.

Zie: http://instructor.mstc.edu/instructor/M ... illion.pdf
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-05-10 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:49

patiepatoe schreef:
Wie zegt dat er iets is fout gelopen?? :D Zwart x zwart is ook geen garantie op een zwart veulen. Een bruinharig koppel kan ook een ros kindje krijgen. Misschien ver weg bij de voorouders??? :9 Bij ons in de manege is een witte pony, en ze mogen elk soort kleur hengst erop zetten, zij geeft altijd gevlekte veulens. <3

Basis genetica. Lees de wiki's maar eens.

Zwart is een dominant gen. Er kan dus best wel eens een vos gen ergens verstopt zitten. En als zowel papa als mama een vos gen verstopt hebben zitten is de kans aanwezig dat er een vos veulen uit komt.

Vos daarentegen is een recessief gen. Die zie je alleen maar wanneer het paard twee van die vos genen heeft (de tegenhanger van vos is namelijk zwart en we hebben al geconstateerd dat je die ziet als er ook maar één van aanwezig is). Als je dus een vos met een vos gaat kruisen komt daar per definitie een vos uit.

Als we er nu ook nog dat bruine gen bij gaan nemen maken we het verhaal helemaal ingewikkeld en die schimmel en bont factor zijn nog ingewikkelder. Het enige wat ik van die schimmel bij jullie op stal zal zeggen is dat deze eigenlijk stiekum een bonte is, maar dat zie je niet meer doordat die is gaan schimmelen. Daarom zijn alle veulens bont.

nombrado schreef:
Samm schreef:
Ik dacht ook dat dit wel kan, het ligt er toch ook net aan welke kleur er in de moeder en vaderlijn voor komt?
Zwart overheerst toch altijd? :?

nee, schimmel overheerst

Zo overheerst bont net zo goed, alleen dan vergelijk je appels met peren.

Het kleur DNA van een paard is in meerder delen onder te verdelen.
Vos cq. zwart
wel/niet bont
wel/niet schimmel
wel/niet appaloosa
wel/niet bruin (of ja, dat gen dat voor de kleur bruin zorgt over de kleur zwart heen)

Om er maar een handjevol te noemen. En dat is slechts een greep uit de delen die de kleur van het paard bepalen. De genetica van de kleur van het paard is echt hogere wiskunde. Ik vind het rete interesant, maar heb me er nog nooit in kunnen verdiepen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:51

Aah, dat bestand ben ik al de hele week aan het zoeken! Ik wist dat ik het ergens via Bokt had gelezen, maar niet meer waar ik het vandaan had. Nu weet ik het weer, uit dat anders vos x vos = zwart ??? topic.
*slaat het meteen op op d'r pc om noooooit meer kwijt te raken*

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:52

Ik heb geleerd dat Zwart = BB dominant is over elke kleur.......

Althans zo is het bij de honden, zal bij paarden dan toch ook wel zo zijn, kleur is kleur toch??

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:54

Uiteraard is onderzoek het beste.

Blijf ik me nog steeds afvragen: is het veulen wel écht genetisch zwart, of zoooooo donkervos dat het zwart lijkt? Maarja, zo donkervos zal toch ook dna onderzoek nodig hebben...

Waves

nombrado schreef:
ehhh, er kan een zwart gen inzitten bij 1 van de paarden
vos x vos wil niet zeggen vos

Genen komen in paren.
Als 1 van de 2 genen van het paar het gen voor zwart zou zijn dan zou zich dat uiten. Want zwart is dominant over vos. Dan zou het paard dus een zwarte vacht hebben.

Vos is een recessief gen. Het uit zich pas als het paard 2 vosgenen heeft. Een combinatie met een ander kleurgen levert altijd de vacht op van dat andere gen.

Dus een paard met een vosvacht heeft altijd 2 (een paar) vosgenen.
Kruis je een vos met een ander vospaard (dat dus ook alleen 2 vosgenen heeft) dan kan er dus niks anders dan een vos uitkomen want er is helemaal geen ander kleurgen bij betrokken.

Pfew.. dat is lang geleden, basisles genetica :D

Cassidy

Falona schreef:
Aah, dat bestand ben ik al de hele week aan het zoeken! Ik wist dat ik het ergens via Bokt had gelezen, maar niet meer waar ik het vandaan had. Nu weet ik het weer, uit dat anders vos x vos = zwart ??? topic.
*slaat het meteen op op d'r pc om noooooit meer kwijt te raken*

Als je zoekt op Quarter Horse en Chimera, vind je hem altijd weer terug.

In dit geval echter kan het niet om een chimera gaan, omdat het zwartgen bij een vos niet voorkomt, dus tweelingdracht en versmelten van embryo's zodat genotype en fenotype van elkaar verschillen, is in dit geval uitgesloten.

Omdat, zoals al eerder is opgenoemd, vos x vos = ALTIJD vos.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-05-10 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:56

Blijft mijn vraag: is het veulen wel genetisch zwart? Of heeeeeeel donker vos?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:57

De veulenvacht kan een andere kleur hebben dan de normale vacht. Het blijft vaak raden wat er voor kleurtje onder schuilgaat, helemaal als het veulen nog jong is.
Een veulenvacht van een koffievos is echter echt duidelijk vos, en een zwarte meer muisgrijs...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:58

Misschien een foto van het veulen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:59

Okee :) Wat genetica betreft ben ik een echte uhhh... hoe zeg je dat? Nja, ik weet er gewoon niks van!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:59

Lady1969 schreef:
Ik heb geleerd dat Zwart = BB dominant is over elke kleur.......

Althans zo is het bij de honden, zal bij paarden dan toch ook wel zo zijn, kleur is kleur toch??

Bij mensen is donker haar inderdaad ook dominant over blond.

....Maar bij paarden dus niet ;) Schimmel staat bovenaan de kleuren-pikorde bij paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:00

De wildkleur, of dun factor staat dominant boven elke kleur.
En hoe dat met de roan factor zit, weet ik eigenlijk niet.
Beide kleuren komen niet of maar sporadisch bij warmbloeden voor, dus dan kan ik me voorstellen dat je dan bij de schimmelfactor uitkomt. De Schimmelfactor is overigens geen kleur, maar het vervroegd grijs worden van het paard...

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:04

Persoonlijk zou ik gewoon willen weten hoe het nu zit. DNA onderzoek kost helemaal niet veel bij van Haeringen. Als het nou om €500,- zou gaan is het weer anders. Eerst maar duidelijk wie de vader is. Met die uitslag kom je weer verder om te kijken wat de volgende stap kan zijn.
Aan de ene kant is een fout menselijk, dus moet niet gelijk die hengstenhouder als boeman worden gezien. Pas als hij niet gepast reageerd op deze situatie, kun je hem dat wel kwalijk nemen. Jij kan misschien ook je merrie in het land hebbben laten staan toen ze hengstig was en is ze door een ander gedekt. Heb je jouw merrie ook op kleur laten testen? Zo niet, misschien zit daar wel een genenkronkel?Zeg maar een paar voorbeelden. Dus gewoon DNA en dan weer verder kijken is mijn advies.
Laatst bijgewerkt door willyr op 20-05-10 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:06

Is het absoluut zeker dat beide ouders echt vos zijn? Er is met de afwijkende kleurtjes nogal eens verwarring mogelijk en niet alle paarden staan met de juiste kleur op het papier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:08

Als je een paard voor KI naar een hengstenhouder of hengstenstation brengt, moet er in de documentatie van de verrichtte inseminaties van die dag duidelijk na te gaan zijn welk sperma er op dat moment op de locatie aanwezig was.

Ik kan me niet voorstellen dat de dekking via een natuurlijke deksprong is gedaan, want anders had de merrie de hengst zeer beslist niet geaccepteerd.

En een KI station zal een merrie op hengstigheid scannen, kijken of er een ei zit, dus de hengst van de buurman die er toevallig op heeft gezeten lijkt me uitgesloten.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je het uitgezocht wilt hebben. Het is namelijk het verschil tussen een paard met papieren en een paard zonder....met alle mogelijke financiele gevolgen van dien.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:08

Cassidy schreef:
De wildkleur, of dun factor staat dominant boven elke kleur.
En hoe dat met de roan factor zit, weet ik eigenlijk niet.
Beide kleuren komen niet of maar sporadisch bij warmbloeden voor, dus dan kan ik me voorstellen dat je dan bij de schimmelfactor uitkomt. De Schimmelfactor is overigens geen kleur, maar het vervroegd grijs worden van het paard...

Ah, ok, dat van de dun factor wist ik dan weer niet :)

Zou dat zijn omdat het de "oerkleur" is van het paard? En de rest aanpassingen en mutaties? Ik denk maar wat hardop hoor :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:12

Vos x vos = vos inderdaad.

TS, voor het vaststellen van de vader hebben ze enkel een plukje manen (met wortel) van het veulen nodig. Zo is bij mijn paard ook vastgesteld wie haar vader is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:16

Maar als je op een KI station heel veel zaad hebt liggen, dan wens ik je succes.

Een DNA test kan bevestigen dat een vaderdier, of de ouders van een paard, met zoveel procent waarschijnlijkheid de ouders zouden kunnen zijn.

De test kan ook aangeven dat de vader onmogelijk de vader kan zijn (bij de moeder is dat doorgaans geen probleem als het veulen ernaast staat, en je eventueel het veulen geboren hebt zien worden, even pleegmoeders en andere constructies uitgesloten.)

Maar als de zogenaamde vader de vader niet KAN zijn: dan veel plezier met zoeken wie de vader dan wel is. Voor het KI station dan...