Moeilijk met dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Moeilijk met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:03

OKee, dan zie ik er weinig nut in om het longeren uit te breiden, want dat kan ze dus wel. Mijn instructrice doet het (als hobby) voor €15 per uur, goed voor weinig bestaat dus wel :D
misschien kan je nog iemand regelen, kunnen jullie samen lessen en kosten dus delen.

Als je om de week een "echte" les neemt en de andere weken bij die vriendin van je, in combinatie met veel dressuurboeken/sites lezen dan moet het vast lukken!

En misschien kan je is met de ponyclub instructrice gaan praten? Ik weet niet hoe t bij jullie gaat, maar bij ons is een ORUN diploma vereist en kwam je ook eerst proeflessen geven en daarna was je pas echt aangenomen. Dan neem ik toch aan dat ze wel les kan geven, maar is het niveau van de les misschien te laag? Als je bij allemaal kinderen rijdt die niet serieus bezig zijn met rijden, past de instructrice haar lesniveau daar natuurlijk ook op aan. Als je met haar praat, kan ze jou misschien een "volwassenere" behandeling geven, of misschien kan je switchen naar een andere les?

Hou ons op de hoogte!

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:45

ik vindt het een goede tip om samen met iemand de lessen te delen! dankje :D . & onze Pc lessen zijn altijd bij haar thuis zij krijg daar ook veel geld voor vind ik :+ Het is al vaker te sprake gekomen dat de kinderen die iets willen leren niks kunnen leren of er dan misschien twee instructeurs mogen komen. maar dat vonden ze niet goed. ze zegt iedere les dat je goed moet luisteren naar wat ik zeg dan zeg ik oke ik luister. Dan zegt ze iedere les Yvette (zo heet ik) ga eens een stukje wijken. maar dan vraag ik meteen van hoe moet ik wijken wand dat heb ik nog nooit geleerd. En dan kan ze het niet voor mij duidelijk uit leggen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:11

haha ja dan wordt het wijken lastig, ik heb het even opgezocht, je hebt allemaal topics op bokt waar wijken wordt uitgelegd, gebruik de zoekfunctie is.

De hulpen voor het wijken voor de linkerkuit : Vanuit stap of draf maakt u een halve ophouding en u drijft het paard voorwaarts met de zit. Druk de linkerkuit achter de singel en leg de rechterkuit op de singel om te voorkomen dat het paard opzij valt. Gebruik de rechterteugel om het paard op beide schouders te houden en geef een lichte buiging links aan.

wat een mooie tussen oefening is. Je gaat eerst op de grote volte en als je goed stelling/buiging hebt, sluit je de volte (met je buitenteugel, niet door aan de binnenteugel te trekken) zodat je op een steeds kleinere volte komt, dit is een zwaardere oefening voor het paard omdat oa hij goed moet buigen, dit is dus al een mooie training.

als je dit eenmaal goed voor elkaar hebt, dat hij ook op de kleine volte netjes loopt in nette buiging/stelling, kan je de volte openen. als je je paard dan netjes rechthoudt (buitenteugel, binnenbeen opzij drukken) moet hij zn benen over elkaar doen en wijkt hij een stukje! ;)

probeer het eerst in stap, als dat goed gaat in draf en dan in galop. jouw vriendin kan je hierbij vast goed helpen, want zij heeft het goed moeten trainen voor de L1/L2. Vaak voel je wel dat je paard opzij gaat, maar hij gaat dan vaak eerst met zijn voorkant en dan met de achterkant en dan is hij niet recht en loopt hij gewoon scheef weg. dit is heel makkelijk voor het paard en absoluut geen wijken. voelen is de eerste paar keer nog moeilijk, en dan kan jouw vriendin zien of je het goed doet!

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:15

Dankjewel hier kan ik echt mee verder komen!. :D & hier kan zeker weten mijn vriendin bij helpen. (niet dat wijken nu al nood zakelijk is) Maar om het te leren heb ik dan genoeg de tijd! :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:34

TS: online kan je geen paardrij les krijgen ;), Lotja gaaft een leuke uitleg, maar als je paard niet weet wat wijken is zullen die hulpen ook geen nut hebben.

Fijn dat je er over denkt om bij de PC te stoppen, ik denk dat dat je al een stuk gaat helpen, nu nog een instructrice die weet waar die over praat (ORUN zegt niks ;) ), en dan eerst dressuurmatig aan de slag.

TS je geeft aan dat je paard aan de longe niet met haar hoofd schud, doet ze dat onder het zadel wel?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:57

oei, ondanks dat ik denk dat je meer hebt aan GOEDE begeleiding, snap ik dat je een beetje met je geld, vader huidige ponyclub zit.
misschien dat dit toch een beetje helpt:
zet eerst eens en goede bak uit, 20 meter in de breedte en 40 meter in de lengte. op internet kan je vast wel vinden waar alle letters horen enzo.
dan ga je rustig beginnen, ga ervan uit dat je zeker een paar maanden bezig bent voordat je echt enorm verschil merkt. kijk even wat ze wel kan ( en wat jij kan).
laat voorlopighet idee van je hand volgen of naar beneden of aan de teugel maar even los. je gaat je daar anders veel te veel op concentreren en dan gaat het niet. neem netjes je teugels op contact, laat ze niet in een boogje hangen, maar ga niet trekken. voorlopig is contact voldoende.
dan aandacht aan de hulpen:
gaat ze op een kuithulp in stap/in draf. of sukkelt ze een beetje door, of rent ze er gelijk als een gek vandoor. dan weet je al dat je daar aandacht an moet besteden. ze moet rustig naar de volgende gang gaan, niet gaan rennen als een halvegare, maar ook niet een beetje sloffen. let bij jezelf of je zelf rustig zit en niet aan je teugels trekt als je been geeft, dan zet je haar namelijk gelijk op de rem als je gas geeft zeg maar.
kan je haar netjes sturen trouwens? voltes, afwenden en gebroken lijnen zijn voorlopig voldoende. je moet haar niet hoeven omtrekken om ergens te komen en eigenlijk stuur je meer met je benen dan met je handen. bij een volte leg je je binnenbeen op de singel, druk kort een beetje naar binnen, ze moet hierom heen buigen ( als ze dit niet meteen doet dan moet je daar eerst iets meer op oefenen) met je buitenbeen, dat je iets naar achter legt, druk je een beetje aan. je duwt haar van de hoefslag af. je mag best als ze het nog niet helemaal begrijpt, je teugels nog wat meer gebruiken om te sturen. totdat ze doorheeft wat je bedoeld. kijk in de richting waar je heen gaat, voelt het alsof ze tegen jouw binnenbeen aanduwt en een beetje naar binnen "valt" dan gebruik je je buitenteugel en je binnenbeen om haar weer iets naar buiten te duwen. valt ze naar buiten dan gebruik je buitenteugel om haar te begrenzen en duw je met je buitenbeen haar weer iets naar binnen. je binnen teugel gebruik je alleen om iets stelling te vragen. dus dat ze iets naar binnen kijkt. niet trekken, maar gewoon je hand iets opzij van de hals af houden. dat is vaak voldoende. begin in stap, dan heb je meer tijd en is het allemaal iets rustiger en ontspannender. en heb je minder kans dat ze er vandoor rent als ze je niet snapt.

bovenstaand is van toepassing bij iedere wending. om het binnenbeen wikkelen, met buitenbeen en buitenteugel begrenzen en met binnen teugel stelling vragen.

probeer dit eens en laat weten hoe het gaat.

daarnaast moet je maar eens met je pcinstructeur gaan praten. dat je niet snapt wat zij bedoeld en dat je daardoor niet fijn rijdt, niet bang zijn om vragen te stellen. en als zij daar een probleem van maakt mag je dat best aan je vader vertellen. neem hem anders eens mee, dan kan hij zien wat er gebeurt.
en anders is het idd misschien een idee om ( eventueel tijdelijk) te stoppen bij de PC en van dat geld een andere instructeur te zoeken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:11

Wat me nog te binnen schoot! Met sporen rijden is niet zo handig, als hij niet naar je been luistert, luistert hij nu nog wel naar je sporen, maar op een gegeven moment wordt die plek minder gevoelig en luistert hij net zo slecht naar je sporen, daar heb je dus niet zo veel aan :(

rijd liever schakeltjes, dus draf 3 stappen stap en dan weer aandraven, draaft hij niet meteen aan tikje met zweep. En stukje langzamer draven en stukje sneller draven. Hij moet steeds goed luisteren, als hij dus niet langzamer gaat terwijl jij dat wel wil mag je best boos worden!

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:36

Kehdra: Als ik in het bos rijd met paar mensen doet ze het vooral omdat zij sneller loopt als de rest. geef ik een ophouding maar luisterd ze niet. zet ik der even stil maar dat lukt al helemaal niet in het bos. en gaat ze heel erg met de hoofd van boven naar beneden schudden. omdat ze op dat moment te graag wil. als ik thuis alleen rijd heeft ze dat niet. alleen als ik met andere rijd enze moet rustiger lopen van mij.

Abeltje_xx Ik hat een bak uitgezet van 20*40 maar daar deed ze te druk voor dus had het wat groter gemaakt. Bak letters staan er al.
Ik kan van het weekend misschien wel een filmpje maken ;) . Bij haar heb je zo ie zo heel veel gedult nodig maar dat snap ik ook wel.
Ik heb gister niet kunnen rijden omdat ze verkouden was. heb lekker gestapt.
Mijn vader vindt zo ie zo de PC niks omdat het alleen maar van die mensen zijn die aan zich zelf denken. (Zijn ook wel leuke mensen hoor :D ) Ik zal volgende week vrijdag is proberen ;) Deze vrijdag kan ik niet gaan.

lotjaa93 nou ik vind van niet want je hoeft ze niet constant te gebruiken alleen als ze geen reactie geeft. (zij mijn vriendin sachadewit)
Ik wordt niet zo snel boos omdat ze het misschien verkeert oppakt ik ga wel proberen met schakelen! ;) dankjewel

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:41

Tja en die vriendin is 15 kan nog niet op een fiets fietsen en gaat iedereen een pb sturen dat ze het zelf zo goed weet en dus absoluut niet kan lezen want ik heb in mijn 2 eerdere berichten toch echt zelf al aangegeven dat sporen een HULPMIDDEL is en geen dwangmiddel maar zoals jullie het gebruiken dus als dwangmiddel.

Echt die vriendin van je kan maar beter een hobbelpaard kopen, geloof dus echt dat de mensen die hier gereageerd hebben wel veel meer ervaring hebben als een puber.

En ik heb al eerder aangegeven dat je het dier eens moet nakijken met name de rug, kan zijn dat ze daarom met het hoofd gooit, maar ja tegen een deur praten heeft toch geen zin, gezien je verdere tips van andere ook afslaat omdat je vriendin anders zegt. Dus succes met het verder verpesten van dat arme dier :o ik kan het echt niet anders verwoorden.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:17

Rheallover: Ik snap het even niet!. & ik doe mijn pony echt niet verpesten heb je me ooit ien rijden en bezig gezien nee volgens mij niet!!!!. & ik ga toch iets doen met al die tips! ;) & wat heeft mijn vriendin dan gestuurd weet ik namelijk niet via pb?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:09

Ik doe mijn pony echt niet verpesten?

Als jij zegt dat je sporen als hulpmiddel gebruikt, terwijl je ze als dwangmiddel gebruikt (want als je paard niet goed aan je been staat en je doet een spoor om, wordt de hulp nog meer afgestompt omdat de spoor gewoon wordt en luistert ze niet meer naar het spoortje en dus al helemaal niet naar je been meer ;) ) en uit je verhaal blijkt dat je het als dwangmiddel gebruikt praten we tegen een deur ja.

Ik ben zelf ook jonger geweest en geloof me, een paar jaar in je leven denk je dat je het zelf op kunt lossen. Soms is dat niet zo en kun je er wel een paard mee verpesten. Soms moet je gewoon hulp zoeken. En dat is niet zwak. Twee vijftienjarigen kunnen denk ik niet (met jullie ervaring als ik het zo lees) een paard van 14 (toch? Dan zijn gewoontes erg diep geworteld) heropvoeden.

Ja, ik weet het, ik ben zelf ook vijftien. maar je hebt vijftienjarigen en vijftienjarigen en aan je manier van schrijven te lezen ben je nog geen vijftienjarige als ik (lang verhaal en no offense, ik loop gewoon erg voor) :)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:20

xDonja: Ik wil niet gezien worden als een dierenmishandelaar. Ik wouw alleen maar jullie hulp niet dat jullie me allemaal gingen afkraken van wat ik fout doe. ik Luister ook alleen maar naar anderen. En hoe bedoelen jullie als dwangmiddel? Ik wouw gewoon kijken hoe ze daar op reageerden. omdat ze tegen mij zeiden ook bij de PC van dat je is moet proberen met sporen te rijden. toen ging ik dat thuis proberen maar het was geen succes. daarom vroeg ik om jullie hulp, van wat zouden jullie in deze situatie doen.
Ik weet heus wel dat ik heel veel niet weet van hoe ik dingen moet oplossen daarom vraag ik aan mensen hulp.

Om even voor mij zelf samen te vatten wat ik nu moet onderneme:

* les nemen van een beter lesgeefster.
* Veel overgangen rijden.
* Geen sporen meer.
* Binnen teigel & buiten been begrenzen en met binnen teugel stelling vragen.
* Ontspannen blijven.
* Wijken nog even mee wachten.

Zou vast nog dingen zijn vergeten hoor het dan wel ;)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:24

Nog vergeten te zeggen is dat diamond paar maanden terug is gecontroleerd op rug klachten en dat was niet en zadel was in orde ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:27

Ga ook veel figuren rijden, daar wordt ze soepeler van :)

Ik bestempel je ook helemaal niet als dierenbeul, helemaal niet! Ik vind het goed dat je hulp zoekt. :)

Ik ga proberen het nog eens goed uit te leggen: stel, je rijdt zonder sporen. Gewoon op het been. Het paard luisterd daar niet goed naar, omdat iemand daar niet consequent op is. Die iemand heeft een vriendin die zegt: doe een sporen om. Diegene doet dat. Omdat het paard al geen respect had voor het been (het luisterde er tenslotte al niet naar) luisterd het even naar de sporen, omdat ze duidelijker aanwezig zijn. Na een tijdje, is ze aan de sporen gewend (net zoals ze aan het been gewend is, ze gaf er tenslotte geen tot weinig ractie meer op) en reageerd ze er niet meer op.

Het dwangmiddel is dus, dat ze niet meer luisterd naar het been en je dwingt haar dus zo om er wel naar te luisteren. Als het een hulpmiddel zou zijn dan zijn ze er om de hulpen subtieler, minder groot en preciezer te geven.

Snap je het nu een beetje? :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:28

Ik vind het goed dat je iedereens tips serieus opvat :)

Wat ook nog (misschien doe je dat al wel hoor, dat weet ik natuurlijk niet) van belang is, dat je goed consequent bent. Als jij langzamer wil, dan moet ze ook langzamer, en als je daar dan een kwartier mee bezig bent, is dat maar zo.

Uiteindelijk zal ze dan beter gaan luisteren, en snapt ze dat er met jou niet te spotten valt, en zal het er vandoor gaan ook afnemen :D En een paard wat goed onder controle is, is ook handig met het springen. En figuren rijden is zoals xdonja zegt, ook zeker goed!

Heb je al met die mevrouw uit je straat gepraat, of zij je wilt lesgeven?

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:30

ja nu snap ik het veel beter ;) . Sorry voor het beschuldige :o . Ik wil heel graag goed voor der zijn!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:34

Dat snap ik, en daar ben je ook goed mee opweg! Alleen het sporenverhaal wilde ik even goed hebben :D Ik wil jou niet als dierenmishandelaar bestempelen en ik wilde niet dat jij dacht dat ik jou een dierenbeul vond :D

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:35

Dat zegt iedereen tegen mij dat ik consequenter moet zijn. maar ik ben bang dat ik haar beledigt en pijn doet. maar hoe kan ik haar rustig terug krijgen zonder te snokken :o niet dat ik dat doe!. wand dan doet ze het toch terug! :P
& nog niet gevraacht zoek eerst iemand om samen mee te lessen wand die persoon doet het volgens mij zo ie zo wel heeft ze voor gestuurdeerd ;)

xDonja: Oke dat is mooi opgelost! :D

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:40

Ik had ook nog een vraag van hoe kan ik recht blijven zitten ik heb een Vz naar dress toe. ik zit met een kromme rug ik probeer altijd recht te zitten maar dat lukt niet. weet iemand hier oefeningen voor ik ben er mee naar mensen diek geweest dat gaat nu super goed alleen helpt dat niet voor op het paard. Ik denk dat het dan zo ook moeilijkere voor haar is om op mijn houding te reageren ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:52

Ze is niet van suiker, en misschien beledig je haar wel, maar daar went ze dan wel aan hoor. Dan krijgt ze gewoon een nieuwe plek, dan is ze niet meer de baas maar dan ben jij dat :)

Rustig krijgen, daar moeten anderen me ook een beetje meehelpen om dat goed uitgelegd te krijgen.. Maar goed stevig gaan zitten, klein beetje achteroverleunen dan wordt je wat zwaarder. Je stem gebruiken en ophoudingen maken.

Als ze reactie geeft (een beetje zachter of meteen stilstaan) is altijd goed, en dan moet je haar belonen. Dat ze je nog niet helemaal begrijpt, is logisch, je moet het haar eerst leren. Uiteindelijk moet ze natuurlijk zoveel zachter gaan als jij doet.

Luistert ze niet, zet haar dan op de volte en sluit de volte. Weinig paarden die op de kleine volte er in vliegende galop vandoor gaan ;) En mocht dat niet helpen dan zou ik (persoonlijk, zijn vast ook tegenargumenten voor) toch de pijnlijkere/hardere variant doen. Een rukje in de mond voor een keer of haar omtrekken (dus dwarszetten). Maar probeer eerst maar gewoon de vriendelijke variant :)

Je volgende vraag, rechtzitten. Hierbij kan je de hulp van je vriendin goed gebruiken! Jij probeert recht te zitten, maar dat doe je op je gevoel. Je hebt in je weiland neem ik aan geen spiegel, dus je kan niet zien of je recht zit. Je vriendin kan dat wel zien en als wedstrijdruiter heb je toch wel verstand van rechtzitten :D Oefeningen weet ik helaas niet..

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:04

Ik denk toch echt dat je praktijk nodig hebt...
Je kan veel leren vanachter de computer,
maar over rechtzitten enz.. zou ik toch een ervaren
instructrice vragen..

Succes!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:26

@ TS, fijn dat je je vragen zo in een topic kwijt kan, en leuk om te zien, dat je alles leest, maar, nogmaals, via de PC kan je geen les krijgen, jij hebt echt iemand nodig die bij jou staat en je dingen uit kan leggen.

Hier krijg je van iedereen het algemene antwoord, terwijl bij jou wellicht het algemene niet van toepassing is.

meid, alstjeblieft, ik beschuldig je nergens van, maar leg dat geld van de PC opzij, en neem een keer GOED les, van iemand die goed aangeschreven staat.
Een 15 jarige kan je geen les geven. en L rijden is nou ook niet echt een prestatie waardoor je direct bestempeld word als instructrice.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:39

nee snap dat mijn vriendin mij niet alles kan uitleggen en ik zal het minder begrijpen als van een echte instucteur. Daar ben ik nu ook al mee bezig ;) . dus om deze topic te maken ben ik toch nu al verder gekomen!.
Ik ga diamond nu even longeren. omdat ze nog wat verkouden is doe ik het rustig aan ;)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:44

Ik heb net gelongeerd. in stap was ze wel lekker ontspannen. in draf was ze wat minder maar viel niet tegen. In galop ging het wel slecht ze reesde er alles op los. maar ik was tevdreden normaal maakte ze geen grote volte en nu zelfs heel de tijd! :D

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:15

dan boek je vooruitgang :) toppie!