Welke hengst few-spot of panterbont?? Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:52

Hallo,

de moeder is een vos welsh met volle papieren ga er dus wel vanuit dat moeders kant helemaal welsh is.

ons is vertelt laat ik het dan zo zeggen dat hij few-spot is:
wat wij wel raar vonden was dat hij heel anders van kleur gekomen is 2,5 jaar geleden hieronder foto's

zo kwam hij:
Afbeelding

en zo is hij nu:
Afbeelding

@ serenta, heb er weinig verstand van maar hoe weet jij dat Vikarien's Jacafe de moeder is :P
heb de papieren zo niet bij de hand dus kan het niet controleren

voor mijn vriend is de verandering van rodney zijn kleur ook doorslaggevend geweest omdat wij hem er niet mooier op vinden geworden

eventueel nog meer tips etc van harte welkom

Pluttersput

Re: Welke hengst few-spot of panterbont?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:33

Dat is inderdaad geen fewspot :) Dat is denk ik marmer, of misschien zelfs wel appaloosa met een schimmelfactor. Maar geen fewspot :)

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:15

Zijn naam kende ik, dacht hem op de Hengstenkeuring voor het NAS gezien te hebben, dus heb de catalogus opgezocht, hij is idd in 2008 op de HK geweest. Daarbij staat ook dat hij Smokey stekelharig is, maar dat klopt ook niet aangezien zijn moeder een vos zou zijn en zijn vader een zwart stekelharig schabrakbonte. Dus hij was waarschijnlijk gewoon zwart stekelharig. Ik zal zo eens kijken of ik toevallig foto's heb van dat jaar, heb er toen wel gemaakt.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:29

Ik kan geen foto's vinden van dat jaargang op dit moment.
Echter zoals hier boven staat denk ik ook idd iets van marmerbont of roan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:41

Beide kunnen geen fewspot zijn en het zijn volgens mij beide kruizingen.
1e is Welsh x appie (kan geen fewspot zijn, kan alleen bij appie x appie)
2e is moeders opa iig NSPS, moeder kan ik zo snel niet vinden, maar denk ik ook x appie

100% shet met stippels kan NOOIT, appaloosa (welke tekening dan ook) is de enige kleur die VERBODEN is bij shetlanders.

Zijn ze beide goedgekeurd? Dan zou ik aanhouden wat voor je zelf het interessantst is.
Zijn ze niet goedgekeurd beide castreren en een goedgekeurde hengst zoeken (of er mee naar de HK gaan en kijken of ze goedgekerud worden voor je er mee gaat dekken).

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:20

Dennis schreef:
Beide kunnen geen fewspot zijn en het zijn volgens mij beide kruizingen.
1e is Welsh x appie (kan geen fewspot zijn, kan alleen bij appie x appie)
2e is moeders opa iig NSPS, moeder kan ik zo snel niet vinden, maar denk ik ook x appie

100% shet met stippels kan NOOIT, appaloosa (welke tekening dan ook) is de enige kleur die VERBODEN is bij shetlanders.

Zijn ze beide goedgekeurd? Dan zou ik aanhouden wat voor je zelf het interessantst is.
Zijn ze niet goedgekeurd beide castreren en een goedgekeurde hengst zoeken (of er mee naar de HK gaan en kijken of ze goedgekerud worden voor je er mee gaat dekken).

ze zijn geen van beide goedgekeurd dan erbij kan dat niet eens aangezien de panterbonte pas net 2 jaar is, als hij dat al is? volgens mij word hij dat in juni.

zoals boven ook al te lezen is bedoelde ik 100% shet even bij wijze van. om aan te geven dat het niet een x was met een welsh of dergelijke.

we hebben besloten de panterbonte te houden
deze gaan we volgend jaar voor de keuring doen.

de andere x welsh wordt niet goedgekeurd zoals serenta al zei klopt het dat hij in 2008 (bij de vorige eigenaar) voor de keuring geweest is. en hierbij mocht hij niet door naar de veterinaire keuring. ik heb namelijk wel foto's van dat jaar van hem. toen was hij nog donkerder. die hebben we gekregen van zijn vorige eigenaar.