100% gelderse merrie....100%gelderse veulen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:55

Ik zou binnen je fokrichting blijven, dat is voor de keuring vaak toch een stuk aan trekkelijker, anders word je misschien door de gelderse commisie naar de dressuur gestuurd en andersom.

Mail het kwpn met de afstamming van je merrie, wat je wilt behouden en wat er toegevoegd moet worden en ze geven je een aantal hengsten door met beargumentatie waarom wel, of juist niet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:58

Ik heb even gekeken bij alexandro. idd een knap mannetje. maar ik kan niet terug vinden voor hoeveel % hij gelders is.
Dekgeld is bij verzending 650 euro las ik

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:02

Beste TS.
Als je een van de KWPN Gelderse hengst uitkiest dan kan je het veulen gegarandeerd Gelders registreren.
Alexandro P is al een paar keer genoemd maar je zou ook voor bijvoorbeeld Elegant kunnen gaan.

Gelderse paarden kom je inderdaad steeds vaker tegen. Bij ons op stal staan er nu inmiddels 3.(van de 47)

Alexandro is KWPN-GP...dus 100% Gelders.
Hij heeft verrichtingsonderzoek gedaan in de GP richting en staat fantastisch in het Gelderse type.
Meer gelders kan het dus niet worden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-05-10 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:04

volgens mij gewoon 100% hoor..
volgens mij heb je ook filmpjes van zijn nakomelingen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:09

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:10

nou mooi, dan is het dekgeld niet onoverkomelijk. ik ken verder alleen amsterdam als voledig gelders hengst maar die vond ik niet zo aanspreken. Daar was ik al gaan kijken, toevallig staat daar ook maar is maar 90 % gelders, sja die was wel geweldig maar mist weer die 10 %. Toen ik voor deze lijn zou gaan kreeg merrie een blessure toen ze opknapte weer een maar nu gaat het weer beter. Vandaar dat de gedachte van een veulen ook weer speelt

DDW1190

Re: 100% gelderse merrie....100%gelderse veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:15

volgens mij houd je dat bij meerdere gelderse hengsten..
ook heb je Wilson die rijd in de zz-licht is sinds dit jaar goedgekeurd!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:16

Toevallig is niet 90% Gelders. Toevallig is gewoon een Gelderse hengst(100% dus) maar niet goedgekeurd bij het KWPN en daarom zou ik er niet mee dekken. Hij is afgewezen door het KWPN en dat is altijd vanwege een gebrek aan kwaliteit.

Je moet bij dat precentage met name kijken naar hoeveel veredelingsbloed erin zit. Het volbloedprecentage en of Hackney precentage. dat moet bij voorkeur zo laag mogelijk zijn.

Em het Gelderse Type zie je vooral terugkomen bij paarden die echt gelders gefokt zijn. Die terug gaan op Gelders gefokte bloedlijnen. Die zijn namenlijk op dat type geselcteerd.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-05-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:17

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:20

Hee een Koblenz, wat leuk. Die zijn zeldzaam, en ik verwacht erg mooi.

Heb je foto's?

De moeder van mijn merrie is een volle zus van Koblenz, vandaar dat ik het zo leuk vind.

Qua hengst durf ik nog niets te zeggen, zonder foto. Als je het veulen voor de sport wilt verkopen zou ik voor Kossbloed gaan.
Als het is om mee verder te fokken (wel interessant, ook voor den koper, maar ik kan niet voorspellen of je er een fokker voor vindt), dan zou ik liever Koss-vrij fokken.

Maar dat ligt ook net aan de kwaliteiten van jouw merrie. Hoe ziet de moederlijn eruit qua predikaten? En de merrie zelf?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:25

O en kan je nog even de moederlijn van je merrie doorgeven?

Wie is de moeder en wat is de vader van de moeder?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:29

GJ9 schreef:
Hee een Koblenz, wat leuk. Die zijn zeldzaam, en ik verwacht erg mooi.

Heb je foto's?

De moeder van mijn merrie is een volle zus van Koblenz, vandaar dat ik het zo leuk vind.

Qua hengst durf ik nog niets te zeggen, zonder foto. Als je het veulen voor de sport wilt verkopen zou ik voor Kossbloed gaan.
Als het is om mee verder te fokken (wel interessant, ook voor den koper, maar ik kan niet voorspellen of je er een fokker voor vindt), dan zou ik liever Koss-vrij fokken.

Maar dat ligt ook net aan de kwaliteiten van jouw merrie. Hoe ziet de moederlijn eruit qua predikaten? En de merrie zelf?

wat leuk heb jij ook foto`s????
Ik ben nog niet zo lang op bokt en weet niet hoe ik een foto plaats in een bericht. In mijn profiel staan er wel een paar van haar.
Lijn van haar moeder is
Bertina keur
ureterp/ utamaria keur, pref.
nova zembla oriant
Dan zie ik verder naar achter nog jonker oregon/karolina ster.......hugo/hilda ster.......gloriant pref/emonia ster

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:31

NatasjavE schreef:
O en kan je nog even de moederlijn van je merrie doorgeven?

Wie is de moeder en wat is de vader van de moeder?

moeder bertina keur opa ureterp

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:32

Haha grappig hoe alle Gelderse liefhebbers hier bovenop springen. Ik vind het leuk bloed voor de fokkerij.

Als ik die foto in je profiel zie dan zou ik zeggen, niet te ouderwetse hengst. Was de nieuwe Upperville maar vast goedgekeurd, die zou heel mooi passen (en Kossvrij).

En over natuurlijk dekken: daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. Onze merrie die vorig jaar gedekt is (door Elegant), heeft de achterbeentjes aardig los zitten, maar bij de hengst gaf dat echt geen problemen, ze stond als een huis. Verder kan je zulke beslissingen ook aan de hengstenhouder over laten, die weten echt wel wat wel en niet kan.

Foto's van de merrie met hetzelfde bloed staan in mijn profiel (Belinda). Ze is wel ietsje luxer als jouw merrie.

Een keurmerrie als moeder is niet verkeerd ;) Ik ga ff op paardenfokken neuzen naar haar moederlijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:32

GJ9 schreef:
HeeQua hengst durf ik nog niets te zeggen, zonder foto. Als je het veulen voor de sport wilt verkopen zou ik voor Kossbloed gaan.

Dat is wel goed verwoord

En het hangt af van de min en pluspunten van je merrie

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:35

Ik wil haar wel even invoeren, de moeder staat erop.

Ze is vos, en wat is haar maat? En predikaten? stb of ster oid? Kan je op het papier zien, daar staat VB of STB of ster of keur oid op.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:35

[***] schreef:
GJ9 schreef:
HeeQua hengst durf ik nog niets te zeggen, zonder foto. Als je het veulen voor de sport wilt verkopen zou ik voor Kossbloed gaan.

Dat is wel goed verwoord

En het hangt af van de min en pluspunten van je merrie

Min en plus punten....in het karakter bedoel je of in de beweging?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:39

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:40

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:40

Haha Natas, je was met net voor met invoeren. Grappig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:42

GJ9 schreef:
Haha Natas, je was met net voor met invoeren. Grappig.

:D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:44

nou zeg, dat is ze dan, wat leuk dat je haar gevonden hebt. was ik anders nooit achter gekomen.
Het klopt precies!!

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:44

De moeder stond er al op, dus dan kan je zo een kind van haar toevoegen als je de vader invoert, en die stond er ook al op.

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:46

Ylana schreef:
Ik vraag me ook al enige tijd af of het `verstandig´ zou zijn om mijn gelderse door een gelderse hengst te laten dekken...
Ik volg dit even.

Een mooie Elite merrie van Zichem. Ja natuurlijk is het verstandig om daar Gelders mee te fokken. Het zou zelfs jammer zijn om dat niet te doen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:48

hahaha beweging en karakter kunnen wel een opknapper gebruiken denk ik _O-