Discussie, minder fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Er zou in Nederland een fokbeleid moeten komen om wildfok tegen te gaan.

Ja
54 (63%)
Nee
31 (36%)

Totaal aantal stemmen: 85

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:38

robbedoes schreef:
begin met fokken met een merrie en hengst met een predikaat.
bij de kwpn zijn in ieder geval de hengsten geselecteerd en pas fokken met de merrie met minimaal een sterpredikaat.
andere merries evt. toeslag vragen. dan fok je in ieder geval met betere paarden. uitzonderingen altijd daar gelaten natuurlijk.
als je uit een kromme een kromme fokt, dan gaat het dier in ieder geval geen glanzende carriere tegemoet. of die carriere nou in de ring of in de recreatie plaats vind.
correct gebouwde (gefokte) paarden zullen ook minder blessure gevoelig zijn.
zo zou je dat bij alle rassen kunnen doen. dan wordt er al minder gefokt. of eehh...vermeerderd

Leuk, dan zou ik snel uitgefokt zijn met mijn merries, ik streef niet naar een ster-predicaat, ik streef naar het fokken van een goed sportpaard en dat komt vaak niet uit het zo omhooggehemelde stermerrietje.

Een stamboekmerrie hoeft zeker geen "kromme" te zijn, het is de kunst om te zien wat de kwaliteiten zijn van zo`n merrie :D

Sommige zijn ziende blind......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:59

krackertje schreef:
Leuk, dan zou ik snel uitgefokt zijn met mijn merries, ik streef niet naar een ster-predicaat, ik streef naar het fokken van een goed sportpaard en dat komt vaak niet uit het zo omhooggehemelde stermerrietje.

Een stamboekmerrie hoeft zeker geen "kromme" te zijn, het is de kunst om te zien wat de kwaliteiten zijn van zo`n merrie :D

Sommige zijn ziende blind......

Zucht..
Ik geloof dat je de strekking van het topic weer een beetje te persoonlijk neemt. Dat is een heel ander verhaal.

Wat men bedoelt is dat je kwaliteit moet na streven, dat is jouw verantwoording tegenover je fokproduct.
De markt is slecht een gemiddelde prijs van iets meer van 5000 euro voor een veiling van 3 jarige paarden is niet erg hoopgevend, zoals vandaag op horses stond. Dus je hobby maakt je niet rijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:11

Omdat ik vind dat er veel te veel paarden zijn ben ik gestopt met fokken !
Voor elk veulen dat er geboren wordt gaat een ander veulen een gruwelijk lot tegemoet

Daarom kan ik weinig genieten van de veulenfoto's hier, zeker van de rasloze paarden
Schattige veulens die geen flauw idee hebben wat er in het najaar boven hun hoofd hangt
Als je het veulen niet zelf kan houden heeft fokken met deze paarden weinig nut

6 jaar geleden heb ik mijn laatste mini gefokt en 3 jaar geleden het laatste rijpaard
Ze zijn beide nog in mijn bezit
Alleen als ik het veulen zelf kan houden wil ik er ooit nog eens 1 fokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:16

Ik vind het jammer dat er wordt gefokt voor het 'schattige' veulentje en als veulen wat groter wordt, kan men het aan de straatstenen niet kwijt. Nee Pietje die zijn hengst op Marietje haar merrie zet, puur omdat hij een hengst heeft en zij een merrie :n
Ik vind eigenlijk dat er te veel gefokt wordt door 'niet' fokkers of niet volgens de richtlijnen van een stamboek.

Ik zal nooit buiten een stamboek kopen, puur om dat daar de bloedlijnen te traceren zijn en inteelt verkleind wordt(oke niet in alle stamboeken).

Verder vind ik klonen een ergere optie.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:18

Zucht...

Nee hoor, ik neem niets te persoonlijk maar wordt wel wat moe van de verheerlijking van merries met predicaten.

Als men zelf gezond verstand heeft kan men uit een zogenaamde stamboekmerrie echt een fijn zoniet goed sportpaard fokken.

Ik neem dus ook duidelijk mijn verantwoordelijkheid om kwaliteit na te streven, dat kan een ander ook zonder die peperdure ster/keur of elitemerries te kopen of te willen fokken.

Toch gek dat ik vanuit mijn stamboekmerries gefokte producten geen genoegen hoef te nemen met prijzen zoals benoemd.....sterker nog, ik adverteer zelfs niet. Ja dat was zeker een persoonlijk tintje in mijn reactie.

Anderen kunnen ook vanuit mijn reactie misschien iets opdoen en daar op doorborduren?????

Anoniem

Re: Discussie, minder fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:21

Alleen fokken met predikaten vind ik ook onzin. Fokken kan met geregistreerde stamboekpaarden. Niet alles hoeft sportpaard te worden en niet iedereen heeft daar behoefte aan.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:25

Mindim schreef:
Alleen fokken met predikaten vind ik ook onzin. Fokken kan met geregistreerde stamboekpaarden. Niet alles hoeft sportpaard te worden en niet iedereen heeft daar behoefte aan.

Klopt, er is zeker behoefte aan een fijn gebruikspaard maar wat bovenstaande lijkt aan te geven is dat als je fokt met paarden met predicaten dat je dan een sportpaard fokt, alles daaronder is voor diegene die daar geen behoefte aan heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:28

Garantie voor toppaarden heb je echt niet als je alleen maar met predikaten fokt.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:34

sarabande schreef:
stalmiracle schreef:
maar aan de andere kant zijn echte rassen vaak wel wat prijziger dan kruissingen, dus is het wel weer goed dat er kruissingen zijn voor mensen die gewoon zomaar een paard willen en niet heel veel geld hebben ...

Zodat er totaal verwaarloosde paarden in kale weitjes staan waar men geen geld voor heeft om die te onderhouden. Wat mij betreft mag er altijd een behoorlijk prijskaartje aan een paard hangen, want een paard kost altijd geld en als je dat niet hebt moet je er geen kopen.

iemand die een paard wil om gewoon in een wei te hebben lopen en te borstelen die gaat er toch niet veel voor uitgeven :S:S
zo'n paard krijgt het waarschijnlijk juist goed ... lekker veel aandacht enzo

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:34

Mindim schreef:
Garantie voor toppaarden heb je echt niet als je alleen maar met predikaten fokt.

Hier vinden wij elkaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:36

stalmiracle schreef:
sarabande schreef:

Zodat er totaal verwaarloosde paarden in kale weitjes staan waar men geen geld voor heeft om die te onderhouden. Wat mij betreft mag er altijd een behoorlijk prijskaartje aan een paard hangen, want een paard kost altijd geld en als je dat niet hebt moet je er geen kopen.

iemand die een paard wil om gewoon in een wei te hebben lopen en te borstelen die gaat er toch niet veel voor uitgeven :S:S
zo'n paard krijgt het waarschijnlijk juist goed ... lekker veel aandacht enzo

Ik zou even de dierenbescherming bellen, want dan wordt je wellicht duidelijk dat ik het niet heb over paarden en pony's die verzorgd worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:37

Mindim schreef:

Maar wel wat meer dan als je zonder fokt en dat heet gericht fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:40

sarabande schreef:
Mindim schreef:

Maar wel wat meer dan als je zonder fokt en dat heet gericht fokken.

Waarom noem je dat gericht fokken als de uitkomst even onzeker is?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:42

Springert schreef:
Iedere debiel mag toch ook kinderen krijgen?
Dus voor paarden dezelfde regels, vind ik.

Joolien schreef:
@Marcel, dat vind ik niet vergelijkbaar... ;)

Waarom? Bij paarden wordt er tenminste (meestal) nog gekeken naar rasverbetering. Dat kan je meestal bij mensen niet zeggen. En dat moet dan maar mogen omdat het kan en wij de wereld onnatuurlijk maken?
Ach.. Betere wereld, begin bij jezelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:45

PureSylk schreef:
Springert schreef:

Joolien schreef:

Waarom? Bij paarden wordt er tenminste (meestal) nog gekeken naar rasverbetering. Dat kan je meestal bij mensen niet zeggen. En dat moet dan maar mogen omdat het kan en wij de wereld onnatuurlijk maken?

Bij heel veel 'voor de leuk' fokkers, wordt er helemaal niet gekeken naar rasverbetering, meer naar waar een hengst gratis kan dekken of waar de hengst weinig kost.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:45

Mindim schreef:

Even lezen, ik zeg minder onzeker. Je gaat niet voor niets je merrie prokken, in de sport uitbrengen en door een jury laten beoordelen. Dat levert bepaalde predicaten op en daar kan je weer mee verder.
Niet voor niets eisen de veulenveilingen moeders met predicaten en moeten de hengsten voor de keuring uit een moeder en liefst een moederlijn komen met predicaten omdat die simpelweg een indicatie geven over de kwaliteiten van de moeder en haar moederlijn.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:46

Dan houdt ik het maar op mijn "ongerichte" fokkerij, ze lopen tot nu toe inter 1 en doen dus aardig mee dacht ik zo, dat siert ze als je je bedenkt dat ze ongericht op deze wereldbol zijn gesmeten...

Ja het is slecht in de paarden maar wat ik maar wil aangeven is dat je ook met een kleine beurs erg veel plezier kunt hebben bij aankoop van een paard en het houden/fokken van een paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:47

PureSylk schreef:
Springert schreef:

Joolien schreef:

Als we hier dan toch op in gaan, ik neem later naar alle waarschijnlijkheid geen kinderen omdat ik daar geen behoefte aan heb ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:49

er zou imo inderdaad meer aandacht besteed kunnen worden aan het algehele fokbeleid in nederland, en dan met name voor de wat minder in trek zijnde rassen: mini's, hafjes, fjorden,belgen...
het rijpaard is volgens mij het meest in trek, maar hoeveel mensen stoppen niet met hun rijpaard om een rustige,betrouwbare haf/fjord etc te nemen omdat de rijpaarden te ver zijn doorgefokt en een x aantal voor de amateur niet meer zijn weggelegd?
kijk naar de laatste markten van het jaar, het gros is nog geen 2 en gaat al van hand tot hand.
dat er salami van word gemaakt is prima, maar er zijn ook zat beestjes waarvan men het zielig vind en het toch kopen, om er uiteindelijk achter te komen dat het toch niet is wat ze ervan verwachtten.
de fokkers hebben hier zeker een hand in, en voor sommigen zou een stamboek-beleid misschien fijn zijn als lei-draad.

ik ben het tevens eens met het feit dat je geen predikaten-merrie hoeft te hebben om er een fijn paard uit te fokken,maar er zijn ook maar zat fokkers die wel een predikaten-merrie hebben en daar dan weer een niet passende hengst op zetten.

momenteel hebben ze bij de gelderse paarden een inteelt-brief in het leven geroepen, de eigenaren van "actieve" merrie's krijgen zo'n brief waarin de inteelt percentages van jouw merrie met verschillende hengsten staat.
dat vind ik helemaal geen stom idee, hoewel het niet veel met deze discussie te maken heeft overigens.
het laat wel zien dat er de afgelopen decennia niet altijd even doordacht gefokt is, en dat is jammer en kost ons toch een fiks aantal goede paarden heb ik het idee.

overigens nog even een kanttekening bij het wel of niet hebben van een predikaatrijke merrie: de uitkomst is sowieso onzeker, ook een predikaatrijke merrie kan flinke missers hebben, haar goede genen amper doorgeven en ga zo maar door...
je moet wel heel ver een stamboom in willen duiken om goed te weten te komen welke genen en goede eigenschappen er in de merrie zijn verankerd.
zo ken ik een merrie die eigenlijk niet te rijden is, helaas net geen ster kunnen worden en 2 super veulens heeft gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:52

sarabande schreef:
Mindim schreef:

Even lezen, ik zeg minder onzeker. Je gaat niet voor niets je merrie prokken, in de sport uitbrengen en door een jury laten beoordelen. Dat levert bepaalde predicaten op en daar kan je weer mee verder.
Niet voor niets eisen de veulenveilingen moeders met predicaten en moeten de hengsten voor de keuring uit een moeder en liefst een moederlijn komen met predicaten omdat die simpelweg een indicatie geven over de kwaliteiten van de moeder en haar moederlijn.

Ik snap je wel. Wanneer Steffi Graf en Andre Agassi samen een kind krijgen, is dat de kans dat een kind van hen beiden een talent heeft voor tennisen groter, dan wanneer Piet en Griet hetzelfde proberen.
Maar geen garantie, het blijft een gok.
Welk paard heeft bijvoorbeeld geweldige sportprestaties geleverd en komt uit een predikaatrijke stam en welke hebben geweldige sportprestaties geleverd zonder die achtergrond.
Maar nu gaat het puur om sportpaarden, terwijl de markt buiten sportpaarden groter is.
En in die zin, vind ik dat je met stamboekpaarden, binnen het ras moet fokken en niet perse met predikaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 01:16

Er zijn verschillende deelmarkten voor paarden en op de ene deelmarkt is er teveel aanbod en op andere weer te weinig. De hafxwelsh voldoet misschien aan geen enkel fokdoel maar kan een duizenddingendoekje worden die zijn haver goed verdient op een manege bijvoorbeeld. De kans dat zo'n paard een passende koper vindt is groter dan de zoveelste bruine met 3 goede gangen of opvallend springtalent die he ttoch wel heel buitengewoon goed moet gaan doen in de sport volgens de serieuze fokker die dat dier op de wereld geslingerd heeft. Aan de tinkerpopulatie wordt hard gesleuteld en probeert men deze paarden de rol te geven van sportpaarden, terwijl ze eigenlijk harder concurreren met de hafxwelsh dan met de donkerbruine getalenteerde warmbloed. Er moet dus kortom meer evenwicht in de markten komen. Kopers moeten zich afvragen waar ze nu eigenlijk naar op zoek zijn, fokkers moeten zich afvragen of dat nieuwe fokproduct echt iemands droom waarmaakt en handelaren moeten meer adviseren en wat meer van zich af leren denken en rekenen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:08

krackertje schreef:
Zucht...

Nee hoor, ik neem niets te persoonlijk maar wordt wel wat moe van de verheerlijking van merries met predicaten.

Als men zelf gezond verstand heeft kan men uit een zogenaamde stamboekmerrie echt een fijn zoniet goed sportpaard fokken.

Ik neem dus ook duidelijk mijn verantwoordelijkheid om kwaliteit na te streven, dat kan een ander ook zonder die peperdure ster/keur of elitemerries te kopen of te willen fokken.

Toch gek dat ik vanuit mijn stamboekmerries gefokte producten geen genoegen hoef te nemen met prijzen zoals benoemd.....sterker nog, ik adverteer zelfs niet. Ja dat was zeker een persoonlijk tintje in mijn reactie.

Anderen kunnen ook vanuit mijn reactie misschien iets opdoen en daar op doorborduren?????

Ik sluit mij hier ook bij aan, ik fok ook met een stamboekmerrie zonder ster. Ben overtuigt dat ster erin hadt gezeten maar helaas is zij door een trailertrauma niet te verladen. jammer dan. Beide veulens die ik van haar heb ben ik meer dan tevreden over en er is genoeg belangstelling geweest van mensen die intresse hadden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:17

Ik hoop mijn stamboek merrie drachtig te krijgen. Ster zit er voor haar voorlopig niet in. Ze staat met een blessure en het is onzeker of ze nog mag springen. Helaas nog net geen prestatie sport.

Misschien ooit nog eens voor de ibop, maar ja dan moet ze wel mogen springen. Een spring gefokte merrie aanbieden voor de dressuurrichting zie ik niet zitten. Ik ga haar wel officieus door een inspecteur laten beoordelen of ze op der exterieur sterwaardig is.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:52

Ik heb nee gestemd. Ierdereen moet vrij zijn om te doen wat ze zelf willen. kruising haf en fries en tinker is misschien niet interessant voor de sport mensen , maar wel voor recreanten,zorgboederij en maneges. Deze paarden zijn immers ook met een doel gefokt namelijk een gebruikspaard. De kans dat deze paarden een goed tehuis zullen vinden is groter als een sportpaard wat zijn verwachtingen niet waar kan maken.
Verder in de sportfokkerij zeggen predikaten mij niet zoveel. Uit de aller normaalste merrie zijn immers ook topverervers van dekhengsten gekomen.
Laatst bijgewerkt door maverick op 30-04-10 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:08

Het eerste veulen van mijn NRPS ponymerrie was van mijn eigen bastaardhengstje, was bedoeld als leuke kinderpony en eindigde als sportpony in Belgie. Heb hier op Bokt heel veel zeer enthousiaste reacties op haar gezien.Pony zat zeer correct in elkaar en had een zalig karakter.
Toen wilde ik graag eens serieus fokken met de merrie en liet haar dekken door een goedgekeurde arabier, elitehengst zelfs. Het veulen heeft de hals te kort, de rug te lang en met de stand van haar voorhoeven benaderd ze Charlie Chaplin. Verder ben ik helemaal niet zo blij met haar karakter en zal het mij benieuwen wat een drama het beleren zal zijn.
Beide keren is er wel gekeken of de hengst qua type en karakter bij de merrie paste.
Ik ben dan ook niet tegen wildfok zolang er maar wel gekeken wordt of de beide ouderdieren bij elkaar passen.