[H] Hengst Ricardo v. Romantico voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:10

Er zijn verschillende cremello hengsten beschikbaar in Belgie en Nederland (en Duitsland) die beduidend onder de 750 euro dekgeld liggen!

Dit is een zeer goede hengst ... braaf karakter, super beweging, mooi exterieur (is verschillende keren Kampioen geweest op de keuring) en nog belangrijker geeft veulens met beweging en een zeer mooie exterieur: 'Ismir du Tilleul' (http://www.ismirdutilleul.be/)
http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... kking.html
Ik dacht dat de dekgeld verhoogd is in 2010 naar 250 euro, met levend veulen garantie.

Deze cremello gekleurde Connemara hengst is ook zeer mooi, heeft zeer ruime bewegingen, heeft ook als Kampioen bij de ponies gestaan, hij is 148 cm groot: 'Jacomo du Noly'
http://www.allbreedpedigree.com/jacomo+du+noly
contact info: http://www.royalbelgianpalomino.be/paar ... sport.html

Rijpaard cremello hengst, goed in rechthoek, braaf karakter, zit in LRV sport (springen), goed gebouwd, veulens kunnen wegens bloedvoering in NRPS geschreven worden, 166cm: 'Whitey' (aka Whiteyassar)
http://www.sporthorse-data.com/d?showpi ... 1271604647
http://ecuriedartona.skynetblogs.be/
Dekgeld 400 euro, verssperma of natural

Halfbloed arabier cremello hengst, 157 cm, BAPS en RBP ggk dus ook NRPS gerechtigt: 'Atlant'
http://www.allbreedpedigree.com/atlant2
Hebt hiervan wel de contact naam en adres en telefoon.

Al de bovengenoemde zijn: R.B.P. ggk, waar anders ook vermeld, de dekgeld is tussen 150-500 euro, veulen krijgt EU erkende paspoort.
Er zijn nog verschillende cremello hengst die WB gefokt zijn maar hier liggen de dekgelden een stuk hoger, 500 euro plus.

Aroree

Re: [H] Hengst Ricardo v. Romantico voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:46

Bedankt Peterina! Erg leuke hengsten, vooral de eerste. Ik ben alleen niet persé op zoek naar een cremello hoor. Alle kleuren zijn toegestaan, het liefst alleen geen schimmel..

Meer als 500 euro dekgeld wil ik trouwens niet uitgeven, dat gaat me te ver voor een recreatiepaard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:06

Ik heb even het eerste deel van het topic gelezen en wil daar eerst even op reageren.

Je hebt een totaal verkeerd beeld van de bouw van je merrie, aan de hand van de volgende foto zie ik een aantal andere aandachtspunten.
Afbeelding
In de eerste plaats de rug; die is keurig van lengte en iets gezonken, de schoft is erg mooi van lengte en vorm.
Het kruis is hellend en goed van lengte, het achterbeen is iets steil. De schouder is (erg) steil, het voorbeen is goed van lengte. De hals is kort en zou wat mooier gevormd en bespierd mogen zijn. Hoe de voeten zijn kan ik vanaf de foto slecht zien dus als jij zegt dat ze ongelijk zijn gaan we daar even vanuit.

Aan de hand daarvan zou ik letten op de volgende punten;
Goed gevormde voeten.
Voldoende lengte en bespiering in de hals.
Betere (horizontale) ligging van de schouder.
Een goed gevormd achterbeen.

Ik ben het grotendeels eens met Goeroe, je kunt wel zeggen dat het papier voor jou geen meerwaarde heeft maar wie zegt dat je het paard 30 jaar kunt houden? Daarom is het ook erg belangrijk om een goede combi op te zoeken, een mooi paard wat zijn bouw meeheeft is beter verkoopbaar dan een heel gewoon paard, zeker als hij ook nog eens geen papieren heeft.
Bovendien hoef je het voor de prijs niet te laten, je hebt voor 200-250 ook een leuke NRPS hengst.

Ik vind Ricardo niet erg overtuigend op de foto en kan op de hele site maar één foto van hem vinden.
Zijn kruis lijkt erg hellend, de hals lijkt vrij kort en ik vind zijn beenwerk weinig kwaliteit uitstralen.
Het enige wat ik leuk aan hem vind is zijn kleur maar om eerlijk te zijn vind ik het kleurtje van Romantic Popcorn mooier, bovendien heeft die een beter gevormd kruis en ook zijn beenwerk ziet er beter uit. En dat is dan een foto'tje van een hengst die er toevallig boven staat.
Even kort door de bocht; zo van de foto af lijkt hij dezelfde negatieve punten te hebben als jouw merrie en een veulen wat alleen een leuk kleurtje heeft heb je niets aan.

Om nog even door te gaan op de kleur; een goed paard heeft geen kleur. Tuurlijk is een mooi kleurtje een pluspunt en het maakt ook rasloze paarden wat meer waard maar uiteindelijk is toch de bouw het belangrijkste.
Dus zoek in eerste plaats een hengst die goed past qua bouw, dan heb je daarin nog wel enige keuze aan kleur want er zijn meer 'gekleurde' hengsten dan Ricardo alleen.

Maar wat ik niet heb kunnen vinden is wat je precies met het veulen wilt gaan doen; hoe groot moet hij/zij zijn en wat wil je er nog meer mee doen behalve aangespannen rijden?

Edit; overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat een Arabier geen goede keuze zou zijn, juist een Arabier zou veel slechte punten van je merrie kunnen verbeteren, mn de hals en beenwerk. Arabieren zijn niet per definitie heethoofden en wat een Arabier pittig maakt is vaak van heel andere orde dan wat een ander paard 'heet' of 'druk' maakt. Mijn eigen hengst is ook alles behalve heet en druk maar toch is hij best pittig, maar het nerveuze waar Arabieren altijd zo op afgekat worden is grotendeels een fabel, de meeste Arabieren zijn het tegenovergestelde, zo ook de mijne, bomproof geboren ;)
Arabieren kunnen vooral de werkwilligheid en het mensgerichte verbeteren.
Bovendien; als je dekt met een NRPS hengst heb je meestal ook een aardig aandeel Arabisch bloed

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:29

Thanks voor je uitgebreide bericht anneliesdj!

Fijn om even een beschrijving te hebben van de bouw van mijn merrie, ik heb er zelf idd weinig verstand van. Haar voeten zijn niet ongelijk hoor, ze had eerder alleen last van platvoeten maar dat is wss door verwaarlozing gekomen bij haar vorige eigenaar die haar veel te lang niet had laten bekappen. Nu de hoeven goed bijgehouden worden en ze voor ijzers heeft staat ze er weer keurig bij. Ze heeft wel een gevoelige zool, altijd al gehad. En ze heeft 2x peesklap gehad de laatste paar jaar dus een hengst die daar verbetering in kan brengen zou mooi zijn. Ik weet niet of de pezen van nature week zijn, want dit kwam beide keren door een ongeval.

Ricardo valt voor mij al af, ik vind hem erg duur voor wat je krijgt, ik heb inmiddels ontdekt dat je voor dat geld een veel betere hengst kunt krijgen. :j

Ik zit er sterk aan te denken om mijn merrie in het hulpstamboek op te laten nemen als dat toegestaan wordt, en om er dan een veulen bij te fokken. Het zou leuk zijn als het veulen dan in het NRPS stamboek terecht zou komen!

Wat ik met het veulen wil doen is trouwens gewoon recreatie. Veel bosritten, af en toe wat dressuren, een sprongetje, en ik wil hem kunnen inspannen. Een ietwat grover type is wel gewenst, tenzij het mijn merrie schaadt, anders ga ik voor rank maar dan wel een maatje hoger.

Wat misschien ook handig om te weten is; Mijn merrie heeft een hele korte stap. Ze kan wel enorm goed strekken en de galop mankeerd ook niets aan. Een hengst met een ruime stap zou misschien geen slechte keuze zijn. :) Of gewoon sowieso eentje die de gangen wat verruimt. Voor haar maat heeft ze echt korte pasjes (ondanks dat ze enorm kan strekken).

Kleur is voor mij ook absoluut niet belangrijk hoor, maar heb het liefst toch geen schimmel. Ik wil wel een beetje een verassing krijgen met wat er uit komt en wat het uiteindelijk zal worden. :j Ik denk niet alleen puur economisch, het gaat ook om het plezier er omheen. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:37

Marloez schreef:
Wat misschien ook handig om te weten is; Mijn merrie heeft een hele korte stap. Ze kan wel enorm goed strekken en de galop mankeerd ook niets aan. Een hengst met een ruime stap zou misschien geen slechte keuze zijn. :) Of gewoon sowieso eentje die de gangen wat verruimt. Voor haar maat heeft ze echt korte pasjes (ondanks dat ze enorm kan strekken).

Wat dacht je van die enorm steile schouder van haar? Bovendien heeft ze een wat steil achterbeen en flink hellend kruis, zijn niet de ideale exterieurkenmerken voor ruime gangen. Als je een hengst zoekt die dat verbeterd zul je ook betere gangen krijgen ;)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:45

Ja daarom wil ik een hengst die dat soort aandachtspuntjes verbeterd! :j

Hier trouwens een foto van eergisteren, op de vorige foto's was ze onbespierd, net herstellende van een peesblessure en 6(!) blokkades in nek, rug en staartwortel (gekomen door hangen waardoor ze achterover gevallen was met zadel om op het beton..) Zo ziet ze er nu uit, heel wat beter in d'r vel!
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:29

Dat is bijna een heel andere pony!

Marloez schreef:
Bedankt Peterina! Erg leuke hengsten, vooral de eerste. Ik ben alleen niet persé op zoek naar een cremello hoor. Alle kleuren zijn toegestaan, het liefst alleen geen schimmel..

Meer als 500 euro dekgeld wil ik trouwens niet uitgeven, dat gaat me te ver voor een recreatiepaard.

Graag gedaan. Er zijn genoeg goede hengsten te krijgen binnen de beurs.

Ismir du Tilleul is een hele! goede hengst die zeer goede veulens geeft. Op de site kan je verschillende veulens zien en hun moeders ... in alle gevallen tot nu toe is er verbetering op de moeders.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 23:02

Peterina schreef:

:D Zijn de aandachtspunten nu nog hetzelfde? :+

Peterina schreef:
Ismir du Tilleul is een hele! goede hengst die zeer goede veulens geeft. Op de site kan je verschillende veulens zien en hun moeders ... in alle gevallen tot nu toe is er verbetering op de moeders.

Ik ga hem zeker in gedachte houden. :j Vind hem echt een interessante toevoeging, vooral omdat hij qua uiterlijk toch heel anders is dan mijn merrie, dat vind ik interessanter dan een hengst die veel op mijn merrie lijkt. Leuk om te zien ook bij die schimmelmerrie dat er een palomino uit is gekomen. De vraag is natuurlijk of ie dat blijft. :D

Zou deze hengst niet te groot zijn voor mijn toch vrij smalle kleine merrietje? Ze heeft toch al jaaaren geen veulens gehad, en ze is iig al 17 jaar. Wel in een hele goede conditie. :j Heb onlangs de osteopaat langs laten komen en gevraagt wat zij er van vond om Dusty te laten dekken. Dat vond ze prima kunnen zoals ze er nou uit zag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:52

Peterina schreef:

Nee hoor, het is een heel ander camerastandpunt en de pony staat ook anders opgesteld (of eigelijk niet opgesteld).
Marloez schreef:

Nee, ze mag daar beter bespierd zijn, aan haar bouw veranderd niets, die is zoals hij is ;)

Ismir du Tilleul zou niet mijn eerste keuze zijn, ik vind het een beetje vreemd dat er erg veel foto's op de site staan maar geen enkele standfoto. Op de overige foto's vind ik zijn rug lang en diep lijken...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:14

Afbeelding

een prachtige duitse rijponyhengst en is tevens NRPS goedgekeurd, D-pony hengst. Super afstamming, zeer goede bewegingen en geeft prachtige veulens.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:33

anneliesdj schreef:
Nee hoor, het is een heel ander camerastandpunt en de pony staat ook anders opgesteld (of eigelijk niet opgesteld).
Marloez schreef:

Nee, ze mag daar beter bespierd zijn, aan haar bouw veranderd niets, die is zoals hij is ;)

Ismir du Tilleul zou niet mijn eerste keuze zijn, ik vind het een beetje vreemd dat er erg veel foto's op de site staan maar geen enkele standfoto. Op de overige foto's vind ik zijn rug lang en diep lijken...

Dat was ook meer een beetje een grapje, ik snap dat haar bouw daardoor niet verandert. Het is dus belangrijk dat ik op haar steile schouder let, een hengst met een schuinere schouder/goede ruime gangen is dus sowieso een vereiste!

@ marjolein88: Hij is prachtig, maar ik vind hem persoonlijk toch te klein qua stokmaat. Ik ga niet alleen een veulen fokken 'om het veulen fokken', ik wil zelf er ook nog wat aan hebben en ga dus liever voor een iets grotere hengst zodat ik net iets meer kans heb op een maatje groter! :) De E-maat mag dan misschien wel minder opbrengen, dat maakt mij niets uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:00

Wat zou voor jou de ideale stokmaat zijn dan?
Voor het veulen bedoel ik?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:35

Ik heb niet echt een ideale stokmaat in gedachten, het liefst zo hoog mogelijk zolang het de merrie niet schaadt.. Het maakt niet uit als het veulen dan toch even groot wordt als de merrie of misschien zelfs kleiner, maar ik wil toch proberen een slag groter te fokken. :) 1.50 zou mooi zijn maar dat is misschien (letterlijk :P ) te hoog gegrepen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:24

marjolein88 schreef:
Afbeelding

een prachtige duitse rijponyhengst en is tevens NRPS goedgekeurd, D-pony hengst. Super afstamming, zeer goede bewegingen en geeft prachtige veulens.

Is idd een JUWEEL! :9

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:29

Marloez schreef:
Ik heb niet echt een ideale stokmaat in gedachten, het liefst zo hoog mogelijk zolang het de merrie niet schaadt.. Het maakt niet uit als het veulen dan toch even groot wordt als de merrie of misschien zelfs kleiner, maar ik wil toch proberen een slag groter te fokken. :) 1.50 zou mooi zijn maar dat is misschien (letterlijk :P ) te hoog gegrepen.

Dat valt op zich wel mee hoor.

Maar als je graag zo groot mogelijk wilt kun je toch beter een veulen kopen, uiteindelijk kost dat je niet veel meer dan dekgeld+DA kosten samen en kun je uitkiezen hoe je 't hebben wilt.

Afgezien daarvan; het grootste bezwaar is het natuurlijk dekken, je kunt geen hengst van 1,60 op je merrie laten springen. Zou je insemineren dan maakt het weinig uit, een veulen past zich in de regel aan aan de ruimte die hij in de baarmoeder heeft. Je veulen zou dan dus relatief klein zijn bij de geboorte maar een groeispurt krijgen in de eerste maanden. Maar om toch het zekere voor het onzekere te nemen zou ik niet meer dan 20cm verschil willen, je zou dus nog wel een hengst bovenin de E maat kunnen zoeken.

Maar nogmaals; als een stokmaat van 1,60 voor jou ideaal is, is het verstandiger een veulen te kopen. Als je koopt kun je precies die grootte, kleur en karakter uitzoeken die je wilt en dat kan niet als je zelf fokt.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:37

Ik heb zelf een veulen gefokt met Ricardo.
Ricardo zal niet verbeteren. Het is een zeer compacte pony. Een plaatje om te zien, maar daar blijft het bij. Er wordt niets mee gedaan ook kwa sport, dus wat dat betreft weet je niets over de werkwilligheid en de bewerkbaarheid van het paard. Tevens is hij behoorlijk brutaal, zo ook mijn veulen. Ik heb ook een veulen van romantico gehad bij dezelfde merrie, die verbeterde wél en dat veulen is van goud kwa karakter.
Ze hebben ook een andere hengst staan, Good Looking. Die zou ik eerder op jou merrie zetten.
- voor beweging
- lengte
- exterieur

Succes!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:21

anneliesdj schreef:
Edit; overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat een Arabier geen goede keuze zou zijn, juist een Arabier zou veel slechte punten van je merrie kunnen verbeteren, mn de hals en beenwerk. Arabieren zijn niet per definitie heethoofden en wat een Arabier pittig maakt is vaak van heel andere orde dan wat een ander paard 'heet' of 'druk' maakt. Mijn eigen hengst is ook alles behalve heet en druk maar toch is hij best pittig, maar het nerveuze waar Arabieren altijd zo op afgekat worden is grotendeels een fabel, de meeste Arabieren zijn het tegenovergestelde, zo ook de mijne, bomproof geboren ;)
Arabieren kunnen vooral de werkwilligheid en het mensgerichte verbeteren.
Bovendien; als je dekt met een NRPS hengst heb je meestal ook een aardig aandeel Arabisch bloed

Ik heb niet gezegd dat het geen goede keuze zou zijn, maar als ik naar de merrie kijk en lees wat TS met het veulen wil is een AV niet het eerste waar ik aan denk. Waar de merrie van TS een hellend kruis heeft hebben veel AV's een kort en plat kruis. Steile schouders en dito achterbenen zijn dingen die je bij de AV's ook nog wel eens ziet. Massa (wat TS graag wil) zal een AV niet toevoegen en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het veulen rustiger van karakter zal worden. Ik ben het helemaal met je eens dat AV's gemiddeld genomen 'prettiger heet' zijn dan kruisingen, maar het veulen van de merrie van TS zal ook zo'n kruising zijn. NRPS'ers hebben meestal ook veel Arabisch bloed, maar in tegenstelling tot veel AV's worden die ook onder het zadel voorgesteld zodat je tenminste een beetje een indruk kunt krijgen van de bewerkbaarheid.

anneliesdj schreef:

Ik vind zijn rug ook een beetje eng. :o Zo van de foto's vind ik hem ook bepaald niet overtuigen in beweging.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:48

Het probleem van een hengst zoeken in de E-maat is dat er vrij weinig pony's bewust in de E-maat worden gefokt. Wat heb je wel in de E-maat:
- Uit de maat gegroeide D-pony's: zijn vaak maar iets groter dan 1.48 meter en de nakomelingen vallen vaak wel weer in de D-maat.
- Te klein gebleven paarden: wordt niet vaak mee gefokt en naar mijn mening terecht, want als je een rijpaard wilt fokken kies je een grotere en kruisingen tussen paard(gefokt) en pony zijn ongewenst, want:
- Paard x pony kruisingen: uitzonderingen bevestigen de regel maar vaak zijn ze lelijk en uit verhouding en je hebt geen idee wat voor veulen je krijgt als je ermee dekt.
- Arabieren: die veredelen in plaats van massa toe te voegen en het is nog maar zeer de vraag of je daarmee veel centimeters wint want D-pony x AV geeft vaak D-pony's. Ik heb in mijn vorige bericht ook al geschreven waarom ik een AV niet zo'n voor de hand liggende keuze vind. Als je toch voor een AV wilt gaan moet je in elk geval heel goed zoeken naar eentje die je merrie kan verbeteren zonder dat je op andere punten teveel concessies moet doen.

In de lijst van E-pony's van het NRPS staan een paar hengsten die weliswaar als E-pony zijn gefokt, maar zelf word ik daar niet erg warm van en als ik de afstammelingenrapporten lees denk ik ook niet dat daar iets voor je tussen zit. Kortom, het is nog best lastig en ik zou zo even geen kandidaat weten. Misschien dat iemand die meer thuis is in andere stamboeken nog wel ideeën heeft. Als ik jou was zou ik in elk geval eerder kiezen voor een mooie stevige D-pony dan een minder fraaie E-pony, laat staan voor een paard. De 1.50 meter zul je dan niet halen maar ik denk dat je er wel een betere en mooiere pony aan overhoudt. Ik ben het met Annelies eens dat als een grotere en liefst geen schimmelkleurige pony eigenlijk je droom is dat je dan misschien toch nog eens moet overwegen om te kopen in plaats van te fokken. De kans dat het veulen de 1.50 meter niet haalt of toch schimmel wordt is behoorlijk groot (zelfs al kies je een grote niet-schimmelkleurige hengst) en het zou echt zonde zijn als je daardoor je droompony misloopt terwijl die waarschijnlijk wel gewoon ergens rondloopt.

Als je eigenwijs wilt zijn :+ ben ik nog wel nieuwsgierig wat je van deze hengst vindt. Er staat 1.48 meter bij maar volgens mij is hij stiekem nog iets groter. In elk geval oogt hij veel groter en heeft hij veel massa.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:14

anneliesdj schreef:
Maar nogmaals; als een stokmaat van 1,60 voor jou ideaal is, is het verstandiger een veulen te kopen. Als je koopt kun je precies die grootte, kleur en karakter uitzoeken die je wilt en dat kan niet als je zelf fokt.

Zoiets bijvoorbeeld?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:11

Ik hoef helemaal geen veulen van 1.60. Nooit gezegd overigens, ik dacht dat ik daar inmiddels wel duidelijk over was geweest; ook als de pony kleiner uit zou vallen als Dusty zelf is ie heel erg welkom. Het zou alleen leuk zijn als er wel wat meer kans is op een groter veulen! KI wil ik trouwens sowieso doen, zie het probleem verder niet daarvan?

Ik wil graag een veulen van deze merrie nu het nog kan. Het is een ontzettend goede moeder en ze wordt knetter als ze veulentjes ziet. Het liefst pikt ze ze allemaal in ( heeft ze al eens gedaan overigens := ). Als laatste bedankje voor haar jarenlange trouwe dienst wil ik d'r graag een veulen 'geven'. Het lijkt me heerlijk om een nakomeling van haar te hebben.

Ik zat zelf aan een hengst vanaf 1.50 - 1.55 te denken. Ik denk dat 1.60 wat te groot is tenzij ie erg smal is. Voor de zekerheid lijkt 1.55 mij een mooi maatje. Maar omdat er in die maat dus blijkbaar erg moeilijk goede hengsten te vinden zijn begin ik toch wel te twijfelen. De duitse rijponyhengst hierboven is zeker wel een pony om dan over na te denken! Ik vraag me alleen af of ik dan niet een te heet paard krijg in combinatie met mijn merrie qua karakter. Ook omdat ik er mee wil mennen etc.

Een arabier lijkt mij ook wel wat hoor, als er arabs zijn die haar kunnen aanvullen lijkt me dat zeker geen slecht idee. Ik vind arabieren makkelijker om mee om te gaan dan welsh achtige pony's. Het karakter lijkt op elkaar, maar ik vind welshjes toch véél feller!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:05

Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Niemand valt je aan volgens mij, we proberen gewoon mee te denken. :)

Probleem van KI is dat de meeste ponyhengsten (ook die palomino hierboven bijvoorbeeld) alleen natuurlijk dekken. Qua maat zal dat met die hengst geen probleem geven, maar als je per se KI wilt vallen er dus veel hengsten af. Wat vind je van die bruine hengst in de link? Die dekt namelijk wel via KI.

Om het karakter hoef je die palomino volgens mij niet te laten staan, wat ik me heb laten vertellen is hij erg braaf.

Ik zal eens nadenken over een AV, maar er schiet me niet gelijk één te binnen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 22:31

Mijn excuses voor het lichtelijk geïrriteerde toontje in mijn bericht; Het topic begon opeens een hele andere wending te krijgen over een ander paard kopen ipv een veulen nemen en daar zit ik niet echt op te wachten.. (Ben momenteel ook niet bepaald het zonnetje in huis, dat heeft er mede zijn aandeel aan. := )

Over de KI: Als ponyhengsten alleen natuurlijk dekken is dat ook geen probleem omdat een kleinere hengst mijn merrie niet zo gauw zou schaden, wat bij een grotere hengst wel het geval kan zijn, maar die dekken meestal wel via KI. :)

Ik ben benieuwd wat er aan arabjes rondloopt, ik ben zelf ook al op zoektocht gegaan maar kan nou niet 123 zeggen welke geschikt zou kunnen zijn..

De hengst van de link vind ik overigens wel mooi, maar niet echt heel interessant.. Ik moet ook vaak wat meer foto's zien wil ik daar echt een mening over kunnen geven. :)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:54

Ik heb ook nog even wat rondgekeken naar Duitse rijpony's en ben benieuwd wat jullie hier van vinden:
http://www.sporthorsedata.com/d?showpic ... 7&z=SKCBE1

Ik begin Don Carino du Bois wel steeds interessanter te vinden maar ik kijk graag toch nog verder rond. Ik bedacht me opeens dat de kans groot is dat mijn merrie van zichzelf ook al wat grootte doorgeeft. Ik heb geen idee wie haar ouders zijn, maar haar veulen van 12 jaar geleden was wel een slag groter dan haar. Ook heeft ze best een behoorlijke schoft dat misschien wel van paardenbloed afkomstig is aangezien pony's vaak weinig schoft hebben.

Ik ben nog geen AV tegengekomen die Dusty's aandachtspunten zou verbeteren (voor zover ik dat kan zien dan).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:09

Marloez schreef:
Ik heb ook nog even wat rondgekeken naar Duitse rijpony's en ben benieuwd wat jullie hier van vinden:
http://www.sporthorsedata.com/d?showpic ... 7&z=SKCBE1

Mijn smaak is het niet, maar smaken verschillen gelukkig! :) Misschien dat één van de anderen je meer informatie over hem kan geven want mij zegt het vrij weinig.

Edit: Die hengst doet me trouwens wel een beetje aan Volltreffer denken, een hengst die bij het NRPS is goedgekeurd. Misschien dat je die ook leuk vindt?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:13

FS PP is ook niet echt mijn smaak. ik vind hem veel te grove in zn kaak/hals wat ook te zien is bij zn nakomelingen. Daarnaast vind ik het dekgeld echt veelste duur !