dichtgenaaid voor veulen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:11

amaze schreef:
besita schreef:
yup ..en ook niet tevroeg laten openmaken ..bij die van ons die een maand over ging kon ik de rits een tweede keer laten openmaken want die was opnieuw dicht geheeld :+

Gewoon zelf regelmatig even ''helpen'' toch ?

Jullie maken er nu wel echt iets engs van hoor.
Even helpen hebben we echt nog nooit moeten doen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:11

Ik bedoel eigenlijk- mijn merrie is vorige week ook 3 weken voor de uitgerekende datum open gemaakt - steeds na een week even met je vinger zorgen dat het niet aan elkaar groeit ; ze voelt er niets van hoor , de DA heeft haar opengemaakt zonder verdoving en ze gaf geen krimp ! Dit omdat het littekenweefsel is zonder zenuwuiteinden (vertelde de DA mij)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:53

Oke nu heb ik dus een probleem. Mijn merrie is ook dichtgezet omdat ze lucht zoog.. En hierdoor het vruchtje verloor. Nu is ze bijna aan de tijd en ik wilde haar laten openmaken. Dit resulteerde in een grote slaanderij.. Zelfs na sederen (ja ik weet het met een veulen moet je dat niet willen maar het ging niet). Nu zegt ze (VA) dat ze haar heel dunnetjes heeft dichtgezet en dat ze tijdens het bevallen wel inscheurt en dat het wel goed gaat.
Ik heb hier mijn bedenkingen over, wat denken jullie? Merrie is niet braaf op de trailer, verbouwd de hele boel en stress voor een hoogdrachtige merrie is ook niet echt goed. Ben bang dat ze richting de anus uitscheurt en een cloaca krijgt.. Wat te doen???
En als jullie het zelf doen, knippen jullie het dan? Of met een chirurgisch mesje?

Bedankt alvast.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:57

uletje schreef:
Oke nu heb ik dus een probleem. Mijn merrie is ook dichtgezet omdat ze lucht zoog.. En hierdoor het vruchtje verloor. Nu is ze bijna aan de tijd en ik wilde haar laten openmaken. Dit resulteerde in een grote slaanderij.. Zelfs na sederen (ja ik weet het met een veulen moet je dat niet willen maar het ging niet). Nu zegt ze (VA) dat ze haar heel dunnetjes heeft dichtgezet en dat ze tijdens het bevallen wel inscheurt en dat het wel goed gaat.
Ik heb hier mijn bedenkingen over, wat denken jullie? Merrie is niet braaf op de trailer, verbouwd de hele boel en stress voor een hoogdrachtige merrie is ook niet echt goed. Ben bang dat ze richting de anus uitscheurt en een cloaca krijgt.. Wat te doen???
En als jullie het zelf doen, knippen jullie het dan? Of met een chirurgisch mesje?

Bedankt alvast.

En kluisteren? En dan in een merrie-opvoelbox zetten? Dan kan ze echt niet slaan.
Je kan thuis ook kluisteren en dan met strobalen wat afzetten achter haar kont. Of tegen de onderste boxdeur, als je die hebt?

uletje

Re: dichtgenaaid voor veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:10

Kluisteren is nog wel een optie ja nog niet aan gedacht! Dank je wel.

Ze is dus dichtgezet in een opvoelbox, dat was al een drama want ze klom er aan de voorkant overheen, maar goed toch gelukt. Alleen ik stond toen op een andere stal, met opvoelbox, nu heb ik er geen. Vervoeren met trailer is ook een probleem (fijn hoor zo'n merrie) dit geeft een hoop stress, en dat is ook niet goed voor het veulen.

Ik denk dat ik een lege box maar ga opvullen met balen, en dan een houten plaat erachter (hebben geen halve deuren). Kluisteren en dan moet het toch lukken????

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:52

uletje schreef:
Kluisteren is nog wel een optie ja nog niet aan gedacht! Dank je wel.

Ze is dus dichtgezet in een opvoelbox, dat was al een drama want ze klom er aan de voorkant overheen, maar goed toch gelukt. Alleen ik stond toen op een andere stal, met opvoelbox, nu heb ik er geen. Vervoeren met trailer is ook een probleem (fijn hoor zo'n merrie) dit geeft een hoop stress, en dat is ook niet goed voor het veulen.

Ik denk dat ik een lege box maar ga opvullen met balen, en dan een houten plaat erachter (hebben geen halve deuren). Kluisteren en dan moet het toch lukken????

Waarom fok je met zon merrie???

uletje

Re: dichtgenaaid voor veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:19

Omdat ze uit een heel interessant lijntje komt. Goede punten heeft gehaald op de merriekeuring, en goede nakomelingen geeft. En de merrie is niet zo geboren maar zo gemaakt. Heeft niet een heel fijn verleden. Waarom gelijk zo veroordelen?????

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:21

mijn vorige merrie had dit ook, alleen daar fokte we niet mee dus was geen probleem ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:22

uletje schreef:
Waarom gelijk zo veroordelen?????

Ik stel een vraag gebaseerd op jouw omschrijving

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:26

Zodra er een veulen bijloopt kan ik haar met een gerust hart vervoeren. Alleen als ze op de wagen moet (alleen of met een maatje) en ze heeft geen veulen, verbouwd ze me de hele boel. Dit geeft dermate stress dat ik dat liever niet wil voor het ongeboren veulen. En ja ze is nou eenmaal een rilkikker, daar kan dat dier ook niets aan doen.

@Sarabande, het klonk niet heel aardig, en veroordelend. Die merrie is dusdanig interessant dat ik al haar 'bijzondere' trekjes voor lief neem. Ze heeft gewoon een beetje een gebruiksaanwijzing. En de dierenarts is niet haar beste vriend.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:47

uletje schreef:
@Sarabande, het klonk niet heel aardig, en veroordelend.

Ik denk dat dat meer jouw gedachte is, ik plaats geen enkel oordeel, maar gezien de vele topics hier over waar wel en waar niet mee te fokken denk ik dat je zelf des ondanks, toch je conclusie trekt.

Maar goed wat is dusdanig interessant dat het het door jouw omschreven karakter compenseert???

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 00:27

Even terug naar de vraag van TS, ik begrijp dat TS geen dierenarts zomaar voorhanden heeft.

De merrie tijdens het veulenen 10 voor 2 inknippen, de merrie voelt daar niets van tijdens een wee.