[TI] Hoe krijg ik hem wat dikker ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:02

Nadat Anouk zo na de bevalling van Rino gigantisch snel afviel heb ik voedingsadvies gevraagd bij de veearts. Hij vroeg wat ik gaf, en dat was koudbloedbrok met een halve emmer snijmais per dag. Hij zei geef maar meer mais. Mais is een echte dikmaker, en bij Anouk heeft het zeker goed geholpen. Ze vinden het lekker en ze komen er weer van aan.

Villanelle

Re: Hoe krijg ik hem wat dikker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:33

Je hebt ook kans dat het verharen hem veel energie (afvallen) heeft gekost. Een ijslandse merrie bij mij op stal is ook veel afgevallen en heeft dat elk jaar tijdens het verharen.
Het hoeft natuurlijk niet :)

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:01

Heb je hem al laten controleren op lintworm?
Dit heb ik zelf ook meegemaakt met mijn vorige tinker dat doordat hij lintwormen had de ribben zichtbaar waren, geen buikje aanwezig was. We zijn altijd zeer strikt met ontwormen. Ook altijd met ontwormingspasta die ook lintwormen aanpakt, maar het bleek dat dit niet altijd even effectief is tegen deze worm. We hadden vanalles geprobeerd om er wat meer "massa" op te kweken wat helaas niet hielp. Totdat de klijne witte stukjes in de mest op begonnen te vallen. Meteen een afspraak met de dierenarts gemaakt en hij had een middeltje er voor mee genomen. Binnen een aantal dagen waren de stukjes weg uit de mest en werd hij zienderoge weer wat dikker.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:18

Vond op Bokt een artikel over mais.

Maïsproducten
Maïs en maïsproducten zoals maïsmeel worden vaak als paardenvoeding gebruikt wanneer een paard aan moet komen. Dit is echter niet aan te raden omdat maïs voor meer dan 60% uit zetmeel, en dus uit suikers bestaat. Ook is er bij maïs een uitgesproken tekort aan de aminozuren lysine en en tryptofaan. (Bron: http://remote.paardnatuurlijk.nl/downlo ... aarden.pdf) Ook heeft maïs een hoog fosforgehalte, waardoor er bij de totale voeding een scheve verhouding kan ontstaan tussen calcium en fosfor.

Het complete topic

[WZ] Paardenvoeding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 00:28

hé dank je ariebren, dat is fijne informatie ik ga het ff lezen :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:20

Is hij niet gewoon weer aan een groeispurt begonnen waardoor hij wat dunner oogt?
Die van mij is ook 3 en was 2 maanden geleden mooi in verhouding en vorige maand ineens weer veel ieler en dunner. Ze kunnen nog raar hard groeien natuurlijk.

Persoonlijk zou ik niet meteen vanalles gaan voeren om hem dikker te krijgen, maar het even aankijken, omdat hij toch voldoende zou moeten binnen krijgen. Mijn DA zei laatst dat hij zeker die jonge paarden liever te schraal dan te dik ziet.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:04

Ariebren , bedankt voor de info

Lautje : Lintworm besmetting heb ik nog niet op laten controleren , mocht hij naar m'n zin te mager blijven kan ik hem daar i.i.g. op laten controlern. Bedankt voor de tip !

Jibbel :
Zelf vind ik hem momenteel niet echt een groeispurt hebben , maar kan ook heel goed zijn dat ik dat momenteel niet zie :o Ik zie hem toch zoiezo al kleiner dan wat ie is :o Is volgens mij gewoon een afwijking van me :P

Momenteel geef ik hem nog niet zo gek veel meer dan wat hij kreeg. Ik ben nu begonnen met een halve schep veulenbrok erbij te geven. En 2x per week een lekker maaltje slobber.
Ik wil graag eerst kijken hoe hij daar op reageerd , voordat hij dalijk hier als een tonnetje door het weiland rolt ...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:56

Vergeet niet dat het hooi / kuil van vorig jaar zijn voeding gaat verliezen.
Het wordt hard tijd dat de paarden de wei opgaan.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:46

Dat weet ik Ariebren ;)

En hier lopen ze gelukkig sinds 2 a 3 weken alweer lekker buiten :D

Ben benieuwd wat m'n DA morgen vind :j

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:42

Hier nog een magere merrie (met veulen aan de voet). Is helemaal oke, alleen dus wel aan de wissel.. waardoor ze wat lastiger eet.
Ze krijgt al merriebrok en flink bietenpulp, maar die mais wil ik ook wel eens gaan proberen :j

Ariebren schreef:
Vergeet niet dat het hooi / kuil van vorig jaar zijn voeding gaat verliezen.
Het wordt hard tijd dat de paarden de wei opgaan.

jammer alleen van het weer, want het gras groeit amper..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:49

Ariebren schreef:
Vond op Bokt een artikel over mais.

Maïsproducten
Maïs en maïsproducten zoals maïsmeel worden vaak als paardenvoeding gebruikt wanneer een paard aan moet komen. Dit is echter niet aan te raden omdat maïs voor meer dan 60% uit zetmeel, en dus uit suikers bestaat. Ook is er bij maïs een uitgesproken tekort aan de aminozuren lysine en en tryptofaan. (Bron: http://remote.paardnatuurlijk.nl/downlo ... aarden.pdf) Ook heeft maïs een hoog fosforgehalte, waardoor er bij de totale voeding een scheve verhouding kan ontstaan tussen calcium en fosfor.

Het complete topic

[WZ] Paardenvoeding

Wist dat er iets was om mais te compenseren.

Om het te veel aan fosfor in mais te compenseren moet je bietenpulp bijvoeren.

Ook gevonden op Bokt.

Kalk/ fosfor verhouding! In bietenpulp zit veel calcium ( kalk) en weinig fosfor ( bij lucerne is dat ook zo), in zemelen ( granen in het algemeen) daarentegen veel fosfor en weinig calcium dus dat vult elkaar prima aan.

Maar als je maar een handje bietenpulp of lucerne voert is dat op zich geen probleem, pas bij groterehoeveelheden moet je echt gaan compenseren.

[VS] Bietenpulp goed om dikker te worden

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:25

Hoi Aribren, wij voeren onze (ook te magere) tinker lucerne én maismeel, in een verhouding van ongeveer 8:1. Is de zaak daarmee goed gecompenseerd? :? Edit: hij krijgt per dag dus een halve voerschep maismeel en ongeveer 4 hele scheppen lucerne. PS: daarnaast krijg hij natuurlijk een heleboel hooi...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:03

Shathu is ook maar moeilijk op gewicht te houden.
Nou zeg ik het verkeerd. Shathu is gewoon een Tinker die NIET zo snel dik (ehhh eigenlijk -te- vet) is :D als de andere Tinkers die ik ken.
Vorig jaar nam het vormen aan van "steeds dunner en dunner".
Ik heb hem uiteindelijk helemaal door laten meten en hij is Insuline Resistent (waarbij sommige paarden juist snel dun zijn ipv dik) EN het belangrijkste bij hem was, hij had/heeft erge maagklachten, waardoor hij z'n voeding niet goed opneemt.
Hij krijgt onbeperkt hooi, nu 24/7 weidegang, hooi erbij en 2 kilo Pavo Natural's Best per dag (met de nodige "medicijntjes" die ie nu nodig heeft).
Verder is hij tot een half jaar geleden, vanaf dat hij 1,5 a 2 jaar (!?? zoiets) was ieder half jaar behandeld door een gebitsverzorger.
Nu 1x per jaar.

Nog steeds heb ik moeite hem op gewicht te houden, maar we houden maar stug vol! ;)

Door deze maagproblemen ben ik me er in gaan verdiepen en blijkt dat ontzettend veel paarden hier last van hebben en daardoor dus ook dun kunnen worden.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:48

Wat vervelend voor je tinker IndianaJones! ;( Gelukkig is dat bij onze Gijs niet het geval. Hij is helemaal gecontroleerd door de DA en de paardentandarts komt elk jaar. Bij ons is weidegang helaas uitgesloten en zonder dat is Gijs gewoon wat moeilijk op gewicht te houden. Vandaar dat we naast hooi mais en lucerne voeren.