verschil andalusier/lusitano

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:41

Gevonden!!!!

Na de hele zolder op zijn kop gezet te hebben Haha! , wat heb ik toch veel voor jullie over.... Tong uitsteken

Dit is 'm dan: Viking.

Afbeelding

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:30

Samsam, maar jij haalt dan wel foto's boven van de prachtige hengst Juiz, van Eddy Willems (het is trouwens een hengst die hier in België staat) en die laatste is Libertador.
Die foto's heb je gehaald van de site van stoeterij De Roovere neem ik aan? Daar komt ook het veulentje van Loolapelooza vandaan!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:33

Nou ja, maar zeg me niet dat dit boerenpaarden met lelijke hoofden zijn!!!

(mooi zijn ze he)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:02

Je hebt idd mooie en minder mooi gebouwd Anda's en Lusitano.
Mijn bijrijdlusitano vind ik best een lekker ding (kijk maar in m'n profiel). Iig absoluut niet lomp of zwaar gebouwd, hij heeft wel een licht ramshoofd, maar het valt nog mee in verhouding met sommige Lusitano's.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:10

cloris schreef:

Enne Huertecilla ik had juist gehoord dat met de "nieuwe" regels in Spanje de andere kleurslagen nu wel toegestaan waren Verward

De officiële rasstandaard van de PRE wordt door het min. van landbouw beheerd en de laatste versie vermeldt: negro, castaña y tordo. Níet meer! Is ook onwaarschijnlijk dat dit in de nabije toekomst gaat gebeuren.
Hier vlakbij staat bij een (bekende) Nederlandse een schitterende palomino andalusiër te koop: goed gefokt uit apto ouders door een gerenommeerde fokker doch helaas, krijgt geen papieren en mag geen PRE heten...
Ook de minimum schofthoogte is gelukkig behouden gebleven, al is er wel een concessie gedaan naar het marktmechanisme en heeft men een grotere hoogte in de bandbreedte opgenomen.

Vergeet niet dat veel mensen, zowel in Spanje als in Nederland en daar tussenin, die over kleuren en hoogte zeggen dat 'het binnenkort wordt erkend' vaak iets te verkopen hebben of op een andere wijze niet belangenloos zijn. Neem de 'medio papel' en 'cruzado' ook maar als voorbeeld hiervan. Is ook gebakken lucht = van geen enkele waarde en tóch houden de stalhouders dit document in ere, want.... De leken-klant betaald ervoor.

Binnen de standaard expliciet genoemd valt een neuslijn in drie types: concaaf, medio en convex. Ofwel zéér uiteenlopend, van hol naar bol. Dit profiel behoort evenwel een specifiek type hoofd/paard.
Persoonlijk vind ik de minder barokke types en het bijbehorende 'medio' hoofd fraaier. Drie van onze paarden zijn Anda - Berber, wat óns oog streelt. 'Mooi' is echter subjectief en valt niet over te twisten.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:28

Andalusiër:

Oorsprong: Spanje
Schofthoogte: 1.55m - 1.62m.
Kleur: Schimmels komen het meest voor, maar zwart, vos en bruin komen ook voor.
Exterieur: breed voorhoofd, groot hoofd, kleine oren, grote ogen, laag ingeplante staart, brede hals, lange gespierde schouders, brede borst, ramshoofd
Karakter: intelligent, leergierig, vurig
Gebruiksmogelijkheden: rijpaard (vooral dressuur), hogeschoolpaard en circus paard, door de leergierigheid leren de Andalusiërs snel circuskunsten.

Geschiedenis:
Het ras is ontstaan door kruisingen van Spaanse rassen met: Berbers, Arabische Volbloeden, Garrano's en Sorraia's. Al snel ontdekten de mensen dat het paard een goed rijpaard was en daar werd veel gebruik van gemaakt. De Andalusiërs bestaan uit twee types namelijk de Barokke en het lichtere rijpaard.

Afbeelding

Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lusitano:

Oorsprong: Portugal
Schofthoogte: 1.52m - 1.63m.
Kleur: Hij komt voor in meerdere kleuren, waarvan zwart en schimmel het meest te zien zijn.
Exterieur: De Lusitano heeft een klein hoofd met sprekende ogen en een rechte neus of een lichte ramsneus (bol). De hals is kort en soms te zwaar. Hij heeft lange benen en een laag aangezette staart.
Karakter: slim, goede gangen
Gebruiksmogelijkheden: De Lusitano wordt in Portugal gebruikt bij het stierenvechten. Anders dan in andere landen wordt hier vanaf het paard met de stier gevochten, en wordt de stier niet gedood. De stier wordt uitgedaagd door de stierenvechter en het paard; het paard moet erg behendig zijn om niet door de hoorns van de stier geraakt te worden. De Lusitano's worden getraind in de kunsten van de Hogeschool, die goed van pas komen tijdens zo'n stierengevecht.

Geschiedenis:
De afkomst van de Lusitano is niet met zekerheid vast te stellen. Het is in feite een Portugese uitvoering van de Andalusiër, die weer afstamt van het Spaanse Paard en de Berber.

Afbeelding

Afbeelding

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:42

Loolapelooza schreef:
Er zijn niet veel verschillen , oorspronkelijk is het 1 en hetzelfde paard maar is het stamboek jaren geleden opgesplitst in het PRE ( de Andas van Spanje) en het Lusitano stamboek (das van Portugal en zijn dus eigenlijk Portugese Andas om het simpel te zeggen.

Om een lang verhaal kort te maken , oorspronkelijk is het hetzelfde ras , maar door een geschil is het stamboek dus opgesplitst in wat wij nu kennen als het PRE en Lusi stamboek .

Dit zelfde verhaal heeft de fokker van Xantha (mijn lusitano veulen) verteld. Mijn Lusitano heeft ook geen ramsneus hoor. En als ze het wel hebben valt het vaak niet eens op vanwege de lange voorpluk.
Afbeelding
Even voor de duidelijkheid, het is de linker. Haha!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 23:55

cloris schreef:
Jee hoe kunnen sommige mensen zeggen dat een Lusitano niet mooi zou zijn of niet mooier dan een P.R.E...... er lopen minder mooie bij maar dat is hetzelfde bij de Anda hoor, die zijn ook niet allemaal niet even mooi, en aangezien er toch niet echt veel verschil in zit..
Een Lusi of een Anda ik vind ze beide adembenemend

Citaat:
Enne Huertecilla ik had juist gehoord dat met de "nieuwe" regels in Spanje de andere kleurslagen nu wel toegestaan waren Verward

Klopt als een bus, wij hebben een vos merrieveulen met een bles op stal ggk gekregen door de Militares de Valencia, vlak voordat ik naar Nederland verhuisde.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:17

Samsam schreef:
Nou ja, maar zeg me niet dat dit boerenpaarden met lelijke hoofden zijn!!!

(mooi zijn ze he)

Zeker weten, kijk maar eens naar dat lekkere bekkie van mijn ventje Haha!
Geen ramsneus te zien, hij heeft zelfs een klein deukje.
Ik geloof dat dat door z'n Andrade bloed komt, die paarden hebben in tegenstelling tot bvb de Veiga over het algemeen fijnere hoofden.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:15

[quote="Relliej]

Geschiedenis:
Het ras is ontstaan door kruisingen van Spaanse rassen met: Berbers, Arabische Volbloeden, Garrano's en Sorraia's.[/quote]

...en dát is dus verouderd onjuist. Zoals hier al uitgebreid vermeld zijn de Lusitano, Andalusiër en Berber geen kruisingsproducten onderling maar variaties op hetzelfde iberische wilde paard.

De 'garrano' is een pony die hier pas láter voorkwam. De 'sorraia' is wel oud, maar een afstammeling van een andere oorspronkelijke wilde vorm. Beiden hebben geen verwantschap met de 'iberiërs' is uit het recente genetische onderzoek gebleken.

De 'arabier' of wat daar over het algemeen onder verstaan wordt is het type woestijnarabier uit het arabisch schiereiland en Egypte wat pas zéér veel later ontstaat. Dit type is een gedomesticeerd fokproduct dat vrijwel geen invloed heeft gehad op de hoofdstroom van de iberische rassen.
De iberiër is van oorsprong endemisch paard. De woestijnarabier is een selectieproduct dat relatief laat is ontstaan en geen historische relatie heeft met de iberische paarden.
De verwarring hieromtrent wordt gevoed door de misconceptie dat Spanje, met name Andalucía, door de arabieren bezet is geweest. FOUT. Dit waren wel islamitische stammen, doch van geen kant arabieren. Doodsvijanden zelfs! Spanje, Andalucía, heeft verschillende islamitische cultuurperioden gekend onder verschillende Noord- en Noord-West Afrikaanse islamische stammen.
Zet zo'n typische woestijnarabier naast een typische andalusiër en je ziet in één oogopslag dat de hoofdstromen van die twee niet veel tot niets met elkaar te maken hebben gehad.
Wil je een nóg beter voorbeeld, dan vind je die legio in Marokko, Tunesië en Algerije, waar in later jaren vanuit Egypte wel veel woestijnarabier is binnegekomen. Daar zijn in de koninklijke stallen nog typische Berbers, evenals in afgelegen gevbieden op het platte land en in de bergen en deze verschillen fórs van de Berber-Arabier die weer ruwweg het midden houdt tussen beide stamvaders.

Wat de kleurslagen van de P.R.E., de andalusier met staatspapieren, betreft: dat is hier een héél heet hangijzer dat nog steeds in elk paardenblad gesmeed wordt. In de laatste aanpassing door het Ministerie staat een passage '....en andere kleuren', waarmee dus feitelijk álles toegestaan zou zijn.
Het gaat te ver om daar hier op in te gaan, maar er zijn verschillende fundamentele geschilpunten tussen de fokkers, fokkersverenigingen en het ministerie met als gevolg dat verschillende fokkers nergens bij aangesloten zijn, er alternatieven voor de 'hoofd'rasvereniging zijn opgestaan en de ambtenaren van het ministerie 'politieke' passages in de rasbeschrijving hebben opgenomen. Het toestaan van de voskleur wordt algemeen gezien asl 'wisselgeld'. Ja, vos is dus sinds héél kort toegestaan en de discussie hierover is nog heet en actueel.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:41

Mijn palomino Lusitano is ook niet lomp, maar ik kan zijn foto (nog) niet in mijn profiel krijgen.......
Ik zie het verschil tussen de Lusi en de Anda altijd het beste aan de lichaambouw (meestal heeft de Lusi grovere gewrichten).
En er is volgens mij een verschil in de plaats van de brandmerken. De Lusi heeft zijn brandmerk links en de Anda rechts.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:13

Dizzy schreef:
En er is volgens mij een verschil in de plaats van de brandmerken. De Lusi heeft zijn brandmerk links en de Anda rechts.

Hmmm volgens mij kan het allebei bij allebei, mijn anda heeft zijn brandmerk ook links, en alle paarden die ik in Spanje heb gezien en gereden hadden het ook links. De enige keer dat ik een brandmerk rechts gezien heb was een klein omgekeerd S-je op de rechterbil, net onder de staart, bij een andalusische schimmelhengst.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:19

Het zit zo bij Andalusiers: Hengsten brandmerk links, merries brandmerk rechts!

Ik zie heel erg weinig verschil tussen beide rassen, mijn Anda heeft ook erg stevige gewrichten, dat is gewoon een ander type dan bijvoorbeeld Suevo. Wat ik wel opmerk, is dat er bij de Lusi meer kleurverschillen zijn. Maar dat zal misschien veranderen bij de Anda nu ook 'andere' kleuren toegestaan zijn...

Ook heb ik eens gehoord als zou er een temperamentverschil zijn? Lusitano's wat heter dan Andalusiers? Andalusiers wat trager? Geeeeeen idee... heb ook niets van vglkingsmateriaal...

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:50

Wat ik een keer gelezen heb is dat Lusitano's moeilijker op te voeden zijn dan Anda's, maar dat zal zeker per paard (en ras) verschillen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:16

OK, nog één keer dan, anders geformuleerd en in blokletters:

1. DE ANDALUSIER, LUSITANO EN BERBER ZIJN VAN OORSPRONG HETZELFDE, WILDE, PAARD
2. ALLE DRIE HEBBEN EEN VRIJ GROTE VARIATIE IN TYPE, DE ANDALUSIER WELLICHT HET MEEST OMDAT DEZE IN VERREWEG DE GROOTSTE AANTALLEN VOORKOMT
3. DE VERSCHILLEN BÍNNEN DE 'RASSEN' ZIJN GROTER DAN DE VERSCHILLEN TUSSEN DE GROOTSE GEMENE DELERS, HET NIET BESTAANDE GEMIDDELDE PAARD, VAN DE RASSEN ONDERLING

Een individuele Lusitano kan dus makkelijk typischer voor een Andalusiër zijn dan een willekeurig gekozen individuele Andalusiër, die weer representatief voor een Berber of Lusitano zou kunnen zijn.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:02

Amen... Haha!

Dus voor de rest zijn het enkel verschillen die worden 'gemaakt' door aanhangers van het ene dan wel het andere ras... Ik ben overigens een fan van beiden Knipoog!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:59

Anda's en Lusi's lijken inderdaad het meest op elkaar, maar Huertecilla BERBERS mogen dan familie zijn, maar ik heb nog nooit een Berber gezien (live en op plaatjes) die typisch op een Anda of een Lusi lijkt!!!
Graag reacties of iemand een Berber ooit met een Anda (of Lusi) heeft vergeleken), dat zou me interesseren....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:42

Dizzy schreef:
Anda's en Lusi's lijken inderdaad het meest op elkaar, maar Huertecilla BERBERS mogen dan familie zijn, maar ik heb nog nooit een Berber gezien (live en op plaatjes) die typisch op een Anda of een Lusi lijkt!!!
Graag reacties of iemand een Berber ooit met een Anda (of Lusi) heeft vergeleken), dat zou me interesseren....

Tja,...euh, ik dus. Zie mijn profiel. Verder, wat is je e-mail, dan stuur ik je een foto van de Berber-pa van Zomer. Twéé zelfs geloof ik. Niet de allerduidelijkste, maar duidelijk genoeg.
Verder staan er op het web schitterende fotos van onder meer de Marokkaanse koninklijke stallen en dat hadden net zo goed Andalusische hengsten kunnen zijn. Ben de URL kwijt.
Maar heel weinig paarden uit Marokko zijn Berbers. Verwar de Berber niet met de Berber-arabier.... Daar zijn er veel en véél meer van en worden vaak voor Berber versleten en zo aangeduid. Dit veroorzaakt wellicht verwarring over het type van de 'iberische' Berber.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-09-03 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:57

Ik ben nu al een tijdje de Berber aan het bestuderen en ik meen toch zeker verschillen te kunnen zien. Andalusier/Lusitano is inderdaad wat moeilijk, vooral omdat er nog tot in de jare 70 vrolijk heen en weer gekruist werd, maar de berber is toch duidelijk anders.

Een belangrijk punt is bijvoorbeeld de stokmaat: die ligt bij de berber toch beduidend lager dan bij de Iberiers, ook in de stamboeknormen. Verder zijn berbers langbeniger en hebben ze een minder geprononceerde schoft. Dat laatste kan echter weer binnen het ras verschillen aangezien de berber uit verschillende types bestaat.

Trouwens, dat de Berber, Andalusier en de Lusitano van hetzelfde wilde paard afstammen betekent nog niet dat de rassen niet verschillen. De mens gooit op dat gebied altijd flink wat roet in het eten. Berbers zijn meerdere malen naar het Iberisch schiereiland overgebracht om gekruist te worden met de daar aanwezige dieren. Daar zijn echter ook andere paarden (en dus types en rassen) voor gebruikt, onder andere de barokke Italiaanse paarden (waar de Salerno nu een overblijfsel van is). De Berber is tegenwoordig juist vaak weer met de Arabie gekruist om zo een sneller paard te creeren voor fantasias en rennen. Door menselijk ingrijpen veranderen op deze manieren de kenmerken van bepaalde groepen paarden zo, dat er over aparte rassen gesproken wordt. Dat er individuen zijn die net zo goed voor een ander ras door kunnen gaan, doet daar geen afbreuk aan.

Ik zie dus wel duidelijk verschillen tussen de drie verschillende rassen en niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua karakter. Dat ze van hetzelfde oermodel afstammen is een tweede.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:19

Idra schreef:
Amen... Haha!

Dus voor de rest zijn het enkel verschillen die worden 'gemaakt' door aanhangers van het ene dan wel het andere ras... Ik ben overigens een fan van beiden Knipoog!

...idem Berber. Let wel de Bérber, niet de Berber-Arabier.

Als men nu maar lang genoeg op de vermeende verschillen selecteert, dan worden ze inderdaad verschillend en dat zou jammer zijn van de zo heerlijke variatie bínnen deze paardenrassen.

De P.R.E. verschuift heel rap naar een stokmaat van 160 en hoger en ook de donkere kleurslagen zijn in aantal aan het toenemen door het internationale marktmechanisme dat gevoed wordt door de klassieke dressuur. Jammer, de P.R.E. is geen prestatiepaard als de KWPNer en verliest veel van zijn karakteristieke eigenschappen als het daarmee gaat concurenen in de markt.
Geluk blijft de Andalusiër, de iberiër zonder papieren hier op het platte land van Andalucía nog wel een eeuwtje of wat dezelfde heerlijke 'iberische' andalusiër.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:39

Huertecilla schreef:
De P.R.E. verschuift heel rap naar een stokmaat van 160 en hoger en ook de donkere kleurslagen zijn in aantal aan het toenemen door
het internationale marktmechanisme dat gevoed wordt door de klassieke dressuur
. Jammer, de P.R.E. is geen prestatiepaard als de KWPNer en verliest veel van zijn karakteristieke eigenschappen als het daarmee gaat concurenen in de markt.
Geluk blijft de Andalusiër, de iberiër zonder papieren hier op het platte land van Andalucía nog wel een eeuwtje of wat dezelfde heerlijke 'iberische' andalusiër.

Waar ik volgens jou wschlk een schoolvoorbeeld van ben... Haha! Knipoog
Ik vind het langs de ene kant wel positief dat het ras wat 'functioneler' wordt gefokt hoor, maar dat zijn natuurlijk meningsverschillen. En functioneler voor mij, is niet functioneler voor jou natuurlijk... We hebben andere prioriteiten en verwachten andere dingen van onze paarden.

Maar je kan toch niet zeggen dat de Andalusiers van het Spaanse Dressuurteam er niet meer uitzien als Andalusiers?

En wat betreft de kleur, ik heb ergens gelezen dat het heel erg lang geduurt heeft voor rassen als de Andalusier voor het grootste deel uit schimmels bestonden, heeft iets te maken met kleurdominantie, het preciese weet ik er ook niet van... Dat is dus ook een geëvolueerd proces, dus zo abnormaal is het niet dat er nu weer bruin wordt gefokt...

Verder las ik in een advertentie in BIT van ChrironHorses dat de Lusitano uit de Andrade-lijn het meeste voorkomt in BRUINE kleur, dus er is imo niet zoiets als dè kleur vor een Anda/Lusi...
Ik heb trouwens enkel een bruine gekozen omdat me dat veel praktischer is op het gebied van proper houden. Ik houd mijn paard graag buiten, ook met regen/modderweer, en heb geen zin om elke dag een geel monster uit te rijden Tong uitsteken Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:10

Geen waardeoordeel van mijn kant Idra en wat kleur betreft mag van mij álles. Tenslotte is zelfs de Appaloosa een product van de 'Picasso' andalusiër.

Een typische andalusiër is evenwel niet bij uitstek een groot, slank, hoogbenig paard met een ruime draf.... Als het die kant door dressuurselectie opgaat, dan vind ik dat een verlies voor iedereen. De kenmerkende andalusiër is ook niet het veel genoemde barokke paard, maar een middelgroot, stevig gebouwd, veelzijdig rijpaard met komfortable gangen dat in een grote variatie in fenotype voorkomt. Niet ideaal voor dressuur, niet ideaal voor springen, niet ideaal voor lange ritten, niet ideaal..., wel voor alles bruikbaar. Ja, en dan heb je altijd paarden die uitzonderlijk presteren en wél bijvoorbeeld springkampioen worden, maar dat maakt nog geen springrás van de andalusiër.

Ik ben geen speciale fan van de andalusiër of welk ras van welke diersoort ook. Ik ben wél een groot liefhebber van de door het oorspronkelijke gebruik onstane verschillen tussen rassen en variëteiten. Vorm volgt functie vind ik prachtig. De typische andalusiër is een paard voor ferias/fiëstas, dwarsvelden door het andalusiche landschap en het hoeden van vee. Een veelzijdig paard waar je een hele dag op kan vertoeven.

Heel bijzonder daarbij ervaar ik het gegeven dat de iberische rassen er daadwerkelijk op prat kunnen gaan lokaal (hier) uit een endemisch (hier en nergens anders) wild paardenras te zijn gedomesticeerd. Maakt natuurlijk niets uit, maar het maakt wel dat het nóg belangrijker is de typische eigenschappen niet te verkwanselen aan mode.

Jammer en ironisch is het dat het vastleggen van die verschillen in standaarden via de daarna onvermijdelijke tentoonstellingen bijna steevast leidt tot verlíes van van kwaliteit en variatie doordat de 'soundness' waar het gebruiksdoel garant voor stond, verdwijnt.
Bij katten, bij honden en bij paarden is dit een herkenbaar fenomeen.
Bij paarden is het probleem het meest duidelijk omdat de financiële belangen van de fokkers zoveel groter zijn en ras-(lees fokkers-)verenigingen daarmee per definitie twijfelachtige agendas hebben.
Deze opmerking is echter niets nieuws en een belangrijke grond voor de verschillende hete discussies over de andalusiër/pre hier in Spanje/Andalucía.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 09:47

Huertecilla, weet je misschien een site over de Berber (dus niet die berber arabier)
Ik heb nl. al tijden interesse in de Andalusier en de Lusitano maar van de Berber weet ik helemaal niets, ik geloof zelfs dat ik er nog nooit 1 heb gezien dus als je een link hebt, graag OK dan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:34

www.berberpaarden.nl
www.berber.de
www.berberpferd.de

99% (100 klinkt wel érg definitief Knipoog ) van de volle Berbers op deze sites zou je hier op het platte land als andalusiër tegen kunnen komen. Sterker nog: de foto van de witte en appelschimmel neus aan neus op de eenste inhoudpagina van berberpaarden.nl zijn niet te onderscheiden van Arabella en Sancha. Als de achtergrond niet zó groen was zouden ze het kunnen zijn.
Wederom zijn de individuele verschillen groter dan de, vermeende, verschillen tussen de rassen.

...en verder heb ik fotos van de pa van Zomer. Die hengst staat een half uur te paard door de campo verderop. Als iemand die hier wil plaatsen stuur ik die graag. PB maar.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:34

xyzutu2 schreef:
Ik ben nu al een tijdje de Berber aan het bestuderen en ik meen toch zeker verschillen te kunnen zien. Andalusier/Lusitano is inderdaad wat moeilijk, vooral omdat er nog tot in de jare 70 vrolijk heen en weer gekruist werd, maar de berber is toch duidelijk anders.

Een belangrijk punt is bijvoorbeeld de stokmaat: die ligt bij de berber toch beduidend lager dan bij de Iberiers, ook in de stamboeknormen. Verder zijn berbers langbeniger en hebben ze een minder geprononceerde schoft. Dat laatste kan echter weer binnen het ras verschillen aangezien de berber uit verschillende types bestaat.

Trouwens, dat de Berber, Andalusier en de Lusitano van hetzelfde wilde paard afstammen betekent nog niet dat de rassen niet verschillen. De mens gooit op dat gebied altijd flink wat roet in het eten. Berbers zijn meerdere malen naar het Iberisch schiereiland overgebracht om gekruist te worden met de daar aanwezige dieren. Daar zijn echter ook andere paarden (en dus types en rassen) voor gebruikt, onder andere de barokke Italiaanse paarden (waar de Salerno nu een overblijfsel van is). De Berber is tegenwoordig juist vaak weer met de Arabie gekruist om zo een sneller paard te creeren voor fantasias en rennen. Door menselijk ingrijpen veranderen op deze manieren de kenmerken van bepaalde groepen paarden zo, dat er over aparte rassen gesproken wordt. Dat er individuen zijn die net zo goed voor een ander ras door kunnen gaan, doet daar geen afbreuk aan.

Ik zie dus wel duidelijk verschillen tussen de drie verschillende rassen en niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua karakter. Dat ze van hetzelfde oermodel afstammen is een tweede.

Kijk, ergens heb je gelijk Haha!

Als ik kijk tussen de verschillende bloedlijnen in de Lusitano en bvb de Andrade vergelijk met de Veiga's ...
Dan hebben de Andrade's over het algemeen een fijner hoofd met een deukje in, ... en de Veiga's een bolle ramsneus ...
Maar dat kom je bij de Anda's eigenlijk net zo goed tegen. (weet enkel niet hoe het zit met de bloedlijnen)

Qua karakter verschillen de paar Lusitano's die ik ken ook erg van karakter, maar daar moet ik eens de tijd voor nemen om duidelijk uit te typen. Haha!

Maar er zijn dus wel verschillen, de ene bloedlijn geeft (zoals eerder al eens gezegd) grovere gewrichten terwijl de ander veel fijner en sierlijker is.
Maar das bij de Anda's maar net zo.

Denk overigens dat nog een verschil hem in het feit zit dat bepaalde lijnen in de Anda's en Lusi's toch ook speciaal gefokt zijn voor hun uiterlijk en vermogen (denk ik aan Klassieke dressuur)
Een Berber is toch meer een "woestijnpaard", net zoals een Veiga een Hoge school paard is en een Andrade voor de stieren te bevechten.

Er zijn dus wel onderlinge verschillen, maar die komen bij de Anda's en Lusi's in beide richtingen voort.
Denk dat de Berber ondanks zijn identieke afkomst toch anders geëvolueerd is omdat het zich in andere omstandigheden vertoeft.
Daar selecteren ze voor fok en gebruik volgens mij toch ook op heel andere eigenschappen dan ze doen voor een Veiga of Cartujana.