Na de hele zolder op zijn kop gezet te hebben
, wat heb ik toch veel voor jullie over....
Dit is 'm dan: Viking.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cloris schreef:
Enne Huertecilla ik had juist gehoord dat met de "nieuwe" regels in Spanje de andere kleurslagen nu wel toegestaan waren

Loolapelooza schreef:Er zijn niet veel verschillen , oorspronkelijk is het 1 en hetzelfde paard maar is het stamboek jaren geleden opgesplitst in het PRE ( de Andas van Spanje) en het Lusitano stamboek (das van Portugal en zijn dus eigenlijk Portugese Andas om het simpel te zeggen.
Om een lang verhaal kort te maken , oorspronkelijk is het hetzelfde ras , maar door een geschil is het stamboek dus opgesplitst in wat wij nu kennen als het PRE en Lusi stamboek .
cloris schreef:Jee hoe kunnen sommige mensen zeggen dat een Lusitano niet mooi zou zijn of niet mooier dan een P.R.E...... er lopen minder mooie bij maar dat is hetzelfde bij de Anda hoor, die zijn ook niet allemaal niet even mooi, en aangezien er toch niet echt veel verschil in zit..
Een Lusi of een Anda ik vind ze beide adembenemend![]()
Citaat:Enne Huertecilla ik had juist gehoord dat met de "nieuwe" regels in Spanje de andere kleurslagen nu wel toegestaan waren![]()
Samsam schreef:Nou ja, maar zeg me niet dat dit boerenpaarden met lelijke hoofden zijn!!!
(mooi zijn ze he)

Dizzy schreef:En er is volgens mij een verschil in de plaats van de brandmerken. De Lusi heeft zijn brandmerk links en de Anda rechts.
Dizzy schreef:Anda's en Lusi's lijken inderdaad het meest op elkaar, maar Huertecilla BERBERS mogen dan familie zijn, maar ik heb nog nooit een Berber gezien (live en op plaatjes) die typisch op een Anda of een Lusi lijkt!!!
Graag reacties of iemand een Berber ooit met een Anda (of Lusi) heeft vergeleken), dat zou me interesseren....
Idra schreef:Amen...
Dus voor de rest zijn het enkel verschillen die worden 'gemaakt' door aanhangers van het ene dan wel het andere ras... Ik ben overigens een fan van beiden!
Huertecilla schreef:De P.R.E. verschuift heel rap naar een stokmaat van 160 en hoger en ook de donkere kleurslagen zijn in aantal aan het toenemen door
het internationale marktmechanisme dat gevoed wordt door de klassieke dressuur. Jammer, de P.R.E. is geen prestatiepaard als de KWPNer en verliest veel van zijn karakteristieke eigenschappen als het daarmee gaat concurenen in de markt.
Geluk blijft de Andalusiër, de iberiër zonder papieren hier op het platte land van Andalucía nog wel een eeuwtje of wat dezelfde heerlijke 'iberische' andalusiër.
) van de volle Berbers op deze sites zou je hier op het platte land als andalusiër tegen kunnen komen. Sterker nog: de foto van de witte en appelschimmel neus aan neus op de eenste inhoudpagina van berberpaarden.nl zijn niet te onderscheiden van Arabella en Sancha. Als de achtergrond niet zó groen was zouden ze het kunnen zijn. xyzutu2 schreef:Ik ben nu al een tijdje de Berber aan het bestuderen en ik meen toch zeker verschillen te kunnen zien. Andalusier/Lusitano is inderdaad wat moeilijk, vooral omdat er nog tot in de jare 70 vrolijk heen en weer gekruist werd, maar de berber is toch duidelijk anders.
Een belangrijk punt is bijvoorbeeld de stokmaat: die ligt bij de berber toch beduidend lager dan bij de Iberiers, ook in de stamboeknormen. Verder zijn berbers langbeniger en hebben ze een minder geprononceerde schoft. Dat laatste kan echter weer binnen het ras verschillen aangezien de berber uit verschillende types bestaat.
Trouwens, dat de Berber, Andalusier en de Lusitano van hetzelfde wilde paard afstammen betekent nog niet dat de rassen niet verschillen. De mens gooit op dat gebied altijd flink wat roet in het eten. Berbers zijn meerdere malen naar het Iberisch schiereiland overgebracht om gekruist te worden met de daar aanwezige dieren. Daar zijn echter ook andere paarden (en dus types en rassen) voor gebruikt, onder andere de barokke Italiaanse paarden (waar de Salerno nu een overblijfsel van is). De Berber is tegenwoordig juist vaak weer met de Arabie gekruist om zo een sneller paard te creeren voor fantasias en rennen. Door menselijk ingrijpen veranderen op deze manieren de kenmerken van bepaalde groepen paarden zo, dat er over aparte rassen gesproken wordt. Dat er individuen zijn die net zo goed voor een ander ras door kunnen gaan, doet daar geen afbreuk aan.
Ik zie dus wel duidelijk verschillen tussen de drie verschillende rassen en niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua karakter. Dat ze van hetzelfde oermodel afstammen is een tweede.