Is fokken gokken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fokken is gokken

nee
28 (46%)
ja
32 (53%)

Totaal aantal stemmen: 60

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 22:05

Steef schreef:
Sarabande, dat is de vraag toch niet??

pardon Verward

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:11

Pipo schreef:
Mijn vraag blijft, hoe verklaren jullie het bovenstaande van een Rubels ed dan?

Toeval? Haha!
Je hebt er natuurlijk altijd wel invloed op, maar er blijft ook een geluksfactor inzitten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:11

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:

Heb jij al veulens van Rubels gezien????
[/quote]

Ik heb het over Rubels zelf, en niet over zijn nakomelingen, want ik denk niet dat hij het gaat vererven. Daarom is hij juist een toevalstreffer, en als fokken zo zeker is zoals jij het zegt, vraag ik me af hoe dit soort produkten uit dit soort lijnen voortkomen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:25

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

Das lekker makkelijk ipv de vraag beantwoorden de bal terugkaatsen, kom op sarabande als je er echt zoveel verstand van hebt (zoals je altijd doet voorkomen), beantwoordt de vraag dan eens:

Hoe verklaar je zo een toppaard (beste van het beste, wereldkampioen!!) Uit zo'n ondoordachte combinatie???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:34

Als het heet onder de voeten van Sarabande word, gaat ze altijd de vraag terugketsen.

Ik wacht ook nog steeds op een verklaring van werelds beste paard!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 22:36

Domme vraag Sammetje Veel toppers zijn toevalsproducten. Kijk in de volboelwereld. Kijk in de draverswereld. Action Skoater (zeg ik dat goed) heeft zichzelf ook niet kunnen doorfokken. Maar dat is toch niet het uitgangspunt van een fokker, fok maar raak mischien lukt het. Domme stelling hoor Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:45

sarabande schreef:
Domme vraag Sammetje Veel toppers zijn toevalsproducten. Kijk in de volboelwereld. Kijk in de draverswereld. Action Skoater (zeg ik dat goed) heeft zichzelf ook niet kunnen doorfokken. Maar dat is toch niet het uitgangspunt van een fokker, fok maar raak mischien lukt het. Domme stelling hoor Misselijk

In de volbloedwereld is het fokken wat makkelijker: hard x hard is hard.

Maar hier geef je dus wel toe dat fokken gokken is. Tuurlijk op zekere hoogte, want ik ben het zeker wel eens dat je voorspellingen kunt doen met juiste partners, maar ik vind dat er wel een zeker gokpercentage inzit. En jij claimt dat dat niet zo is. Dus daarom voorbeeld Rubels.................pure gok! En toevallig een hele goede!

Maar gelukkig geef je toe, dat er toch een gokaspect in zit!

Om nou te zeggen dat het een domme vraag is................maar ja, jij doet altijd graag een beetje denigrerend naar anderen, en dat voor een vrouw van jou leeftijd. Je zou beter moeten weten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:50

sarabande schreef:

Ach nee sorrrie hoor, ik ben weer verdwaald, wat doe ik weer op FA, met mijn ruintje heb hier ook niets te zoeken!!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:56

_Rick schreef:
Ik vind fokken niet gokken, als je goede keuzes maakt bij je moeder en vader van je veulen heb je grote kans op een goed eindresultaat.

Fokken is geen gokken maar prestatiegenen bij elkaar brengen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:09

Wouter24"]
[quote="_Rick schreef:
Ik vind fokken niet gokken, als je goede keuzes maakt bij je moeder en vader van je veulen heb je grote kans op een goed eindresultaat.

Fokken is geen gokken maar prestatiegenen bij elkaar brengen
[/quote]

En dan heb je dus zowieso een prestatiepaard???

Fokken is dan toch makkelijker dan ik dacht!

?????????

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:10

nee, maar kijk is naar bv de stam van Roelofs? dat heeft niets met gokken te maken?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:23

OK toegegeven, die mensen hebben natuurlijk merrie's staan die zo goed verankerd zijn in prestatiegenen, dat er bijna altijd uit zo een merrie een goed veulen komt!

Maar in de weg naar waar zij nu zijn, zullen zij toch ook al wel eens gedacht hebben "tja normaal gezien met die hengst op onze merrie, het zou goed moeten zijn, maar zeker weten we het niet" Toch ook een beetje een gokje dus! En zij zullen toch ook al eens wat mindere resultaten geboekt hebben in het fokken, maar door het slechte weg te selecteren, en enkele het beste bij te houden, en dat steeds inzetten in de fokkerij,... daar komt idd na enige tijd waarschijnlijk altjd iets goed van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:52

De mindere van Roelofs zijn er net zo goed, alleen worden die via de achterdeur weggesluisd naar de gewone ruiters, en zie je daar weinig van.

Maar het is wel een hele goede stam!

Wouter, die woorden die jij gebruikt komen me bekend voor. Troef?

Verder ben ik het wel eens met je verhaal, maar er zit een gokaspect in. Dat blijf ik vinden.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:29

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 00:33

Ik begrijp dat jij voor de stelling gekozen hebt jenneke Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:39

sarabande schreef:

*LOL* *LOL* *LOL* Ja ja, dus toch een beetje gokken!

En euh domme vragen bestaan er niet he!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:45

Pipo"]
[quote="sarabande"][quote="Pipo schreef:

[/quote]

Ik heb het over Rubels zelf, en niet over zijn nakomelingen, want ik denk niet dat hij het gaat vererven. Daarom is hij juist een toevalstreffer, en als fokken zo zeker is zoals jij het zegt, vraag ik me af hoe dit soort produkten uit dit soort lijnen voortkomen.
[/quote]

Rubels is dus idd een zeer goed voorbeeld van de 'fokken is gokken' theorie! Hier in positieve zin, spijtig genoeg draait het meer in negatieve zin uit!

Maar dat is dan bij het echte gokken ook zo!!

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:07

Het combineren van "tig" genen van de vader en "tig" genen van de moeder heeft alles met statistiek te maken. En omdta hier gewerkt wordt met gemiddelden, spreiding op het gemiddelde, onzekerheden, kans etc. is het zeker deels gokken. Dit maak fokken waarschijnlijk voor een deel ook zo leuk/spannend (ik heb zelfs het gevoel dat sommige mensen er (helaas) aan verslaafd zijn). Echter door een doordacht fokbeleid probeer je het gemiddelde op te krikken (althans voor de eigenschappen die jezelf in gedachte geselecteerd hebt). Over een gehele paardenpopulatie zal dit ook zeker gebeuren. Je kunt echter pech hebben en aan de onderkant van de spreiding uitkomen, of geluk en zo aan de bovenkant van de spreidng rond het gemiddelde uitkomen. Het kan zelfs zo zijn dat een combinatie uiteindelijk totaal niet blijkt te passen. Toppers zijn in mijn ogen toevalstreffers.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:02

Wouter24 schreef:
nee, maar kijk is naar bv de stam van Roelofs? dat heeft niets met gokken te maken?

Roelofs heeft de oude merriestammen in ere gehouden en daar plukt hij nu de vruchten van. Trouwens je moet wel een beetje geluk bij het fokken hebben, als het veulen er achter ligt dan ben je er ook nog niet, bepaalde factoren spelen natuurlijk ook een rol, denk aan opfok en milieu etc. Een topper fok je niet zo snel, eigenlijk mag je heel blij zijn met een paar goede middenklassers, uit de fokmerrie die je qua bloedlijnen aanspreekt, daar heb je veel meer baat bij.

robbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:26

Fokken is altijd gokken, je weet nooit of er een gezond mooi veulen uitkomt. Er kan altijd wat msigaan. Tuurlijk kun je je kans vergroten door een hengst te kiezen die goed bij je merrie past. Vanzelfsprekend.. maar je kunt NOOIT met zekerheid zeggen of het goed gaat of niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 10:55

Toppers zijn inderdaad toevalstreffers, daar gaat het topic niet over.
Het gaat over het verschil tussen fokken en vermeerderen.
Mensen die een veulen fokken en dat tegen valt, roepen vaak fokken is nu eenmaal gokken, zonder dat ze de moeite nemen om uit te zoeken waarom dat veulen zo anders is geworden dan datgeen wat hen voor ogen stond.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:39

zal wel aan mij liggen, maar: waarom is rubels een goed voorbeeld van de fokken is gokken theorie?

is hij dan een product van vermeerderen zoals sarabande stelt, dat toevallig goed is uitgevallen?

en ja, van een topper hoop je dat hij 'het' doorgeeft, maar da's afwachten.
kan je ook nooit met zekerheid zeggen.

jannahuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:56

ik ben het ook zeker eens met de term: fokken is gokken!
Ik heb hier namelijk een goed voorbeeld van. Ik heb een merrie zonder papieren, niet moeders mooiste en ook zeker niet in de gangen. En vader was een driejarige nakomeling van highline, wel een mooi paard en correcte gangen. En wat voor veulen krijg ik: Een super mooi veulen, met uistekende gangen en een hele mooie bouw, waar het hele dorp trots op is. Daarentegen krijgt mijn buurman een heel lelijk vuelen, hij heeft een keurmerrie en een super springgefokte hengst en wat komt daar uit een bijna belgenveulen, nou dat vind ik toch typisch fokken is gokken, of niet dan????

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:02

tuurlijk is fokken geen gokken. alle eigenschappen van een veulen zijn te verklaren. genetisch of door invloeden van buiten af. tuurlijk zijn er altijd "foutjes" van de natuur. dit maakt het uist spannend. als fokken wel gokken zou zijn hadden ze mijn opleiding (fokkerij en genetica) allang afgeschaft!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:16

Citaat:
Veel toppers zijn toevalsproducten. Kijk in de volboelwereld. Kijk in de draverswereld.

Dit lijkt mij toch een niet al te goede beredenering. In de volbloedwereld, wordt er goed nagedacht over welke genen men bij elkaar brengt en uit bepaalde stammen komen de toppers geregeld naar boven.

Maar idd er zijn ook toevalstreffers, of misschien toch niet als je een paar generatie's terug gaat?

Persoonlijk denk ik dat je bij het fokken veel kan sturen, door veel informatie uit de bloedlijnen van de (toekomstige) ouders te verkrijgen en daar uit een keuze te maken.

Btw, er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden.