Wanneer merrie en veulen scheiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

waterloo

Re: Wanneer merrie en veulen scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:19

Ons veulen liep in de wei met andere paarden, en moeder liep gewoon een uurtje mee in de les. Het veulen was ongeveer een maand oud.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:13

Vorig jaar heb ik ze vanaf dag 1 al uit mekaar gehad, moest wel merrie kreeg na de geboorte s avonds koliek en ik moest stappen. Kon die kleine moeilijk meenemen.

Na 2 weken weer begonnen met rijden.

Dit jaar (kleine is morgen 2 weken oud) nog niet uit elkaar gehad. Gaan we morgen mee beginnen. Merrie is namelijk dol op werken en vind het reuze fijn ff zo zonder die kleine spring in t veld.

Ik heb t veulen er vorig jaar met 4 mnd af moeten halen. Hield een graten pakhuis over. Dit jaar kijk ik gewoon hoever we komen.

anslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:23

6 maand is wel idd het beste, maar je kunt ook wel gewoon met je merrie rijden in de bak ofzo het veulen loopt echt niet weg! :P

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:27

bij 5 of 6 maanden doen wij het meestal

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:34

Ik zou vooral heel goed naar moeder en kind kijken. Sommige merries en veulens zijn heel ontspannen en die kun je vrij vlug een uurtje scheiden voor een ritje terwijl andere merries/veulens niet te hanteren zijn als ze van elkaar gescheiden zijn, paniekerig gedrag/ rondrennen/ niet op de ruiter kunnen letten etc (dus echt gevaarlijk gedrag in de context van lesdier op een manege) en veulens die helemaal in paniek raken en zichzelf echt beschadigen als ze niet bij de moeder kunnen komen. Die laatsten ben je dan echt 'kwijt' totdat ze afgespeend worden op 5/6 maanden.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:39

Mijn ideaalbeeld was om te wachten tot het veulen zo rond de 9 of 10 maanden zou zijn.... dit is het meest gelijk aan de natuur wanneer er weer een nieuwe veulen op komst is. Doordat er zich nu eenmalig een kans voordeed om haar bij 2 andere veulens neer te zetten ongeveer 100 meter verderop heb ik er toch voor gekozen om het te doen zodat zij ook sociaalgedrag leert met leeftijdsgenoten. Zij was toen 5,5 maand. Het ging gelukkig allemaal erg goed, en na 2,5 maand heb ik haar weer terug gezet bij moeders.... en ook dat ging erg goed!

Ondanks dat ik dus voorstander ben zolang mogelijk te wachten en moeder en kind de mogelijkheid te geven om echt moeder en kind te mogen zijn kan het gebeuren dat er zich kansen voordoen die jij misschien beter vind... kijk naar je paarden of ze er aan toe zijn en luister naar je gevoel.....
De eerste dag zullen ze evengoed wel naar elkaar gillen, hoe relaxed ze ook zijn maar even die eerste uren verstand op nul!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:14

eerst afspenen voordat je ze scheid. je kan het vroeg doen maar zelf zou ik een 5/6 maanden doen

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:58

loisbr96 schreef:
eerst afspenen voordat je ze scheid. je kan het vroeg doen maar zelf zou ik een 5/6 maanden doen

eerst afspenen voordat je ze scheid??? Je speent af doordat je ze scheidt.....

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:03

Afspenen deden wij meestal met 6/7 maanden.
Wel begonnen we vroeg met het scheiden van veulen en moeder meestal rond een weekje of 5 en dan even een half uurtje er af wel werd dit opgebouwd naar een uurtje of anderhalf. De veulens waren wel vanaf dag 2 volop in de hand. de moeder was 2 weken na de bevalling ook weer opbouwend aan het werk.

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:07

Wij zijn dit jaar met een week begonnen om de merrie een tijdje bij het veulen weg te halen (veulen bleef gewoon in de wei.) En met moeders gingen we weer rustig aan het werk. De Merrie leek het vaak alleen maar fijn te vinden dat ze even weg kon bij die kleine zuiplap.
Bij het vorige veulen hadden we een maand gewacht voordat we hier mee begonnen en toen was het elke keer een groot drama. Zowel het veulen als de merrie waren dan helemaal dol en dit werd na een tijdje ook niet minder.