[KG]Wat voor kleur is dit???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pippalex

Re: [KG]Wat voor kleur is dit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:45

Ah super Meavey,

Is dat via UK een beetje makkelijk te doen, of is het erg ingewikkeld?!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:56

Nee hoor werkt allemaal hetzelfde haar in een zakje en opsturen.
Alleen betalen is misschien wat lastiger. ;)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:03

Dat kan toch gewoon via de bank, internet bankieren!? Of niet?

En moet ik dan alleen op het creme laten testen, of geven ze een compleet beeld van de kleur?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:10

Dat moet je zelf weten die via het NMPRS krijg je alles maar dat ie zwart is is wel duidelijk.
Dus alleen creme zou ook voldoende zijn.
Net wat je wilt. ;)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:16

Meavey schreef:
Dat moet je zelf weten die via het NMPRS krijg je alles maar dat ie zwart is is wel duidelijk.
Dus alleen creme zou ook voldoende zijn.
Net wat je wilt. ;)

Als je dus via NMPRS doet krijg je alles (ook dun en creme) , en in UK krijg je alleen waar je voor kiest..

Stel dat ik papa Diesel laat testen en hij heeft creme, geeft hij het dan automatisch door, of is er dan een kans dat hij het door geeft?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:19

Dan is er een kans dat hij het doorgeeft, als hij creme heeft dan is ie zeker niet homozygoot (want dat zijn perlino's en cremmelo's, ook de oogkleur is anders dan).

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:26

En voor dun is geen test trouwens. ;)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:47

denk ook gewoon zwart .. misschien smokey black als de vader creme heeft

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:57

Haha, dom van mij..

Logisch.. haha..

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:48

Wat een schatje zeg <3 .

Dit veulen is wildkleur zwart (blue dun)

Zijn moeder is zwart (=dominant) maar de vader draagt de Dun (verdunnings) factor wat ook dominant is.
De zwart factor wordt dus door de vader verdunt waardoor die prachtige grijze kleur ontstaat. Andere belangrijke kenmerken van wildkleur zijn een aalstreep en zebra strepen op de benen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:14

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:25

Ik neem aan dat het een reactie is op het wildkleur zwart, maar ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. ;)

De vader van dit veulen is Dunskin zoals eerder in het topic vermeld stond. Dit betekend dat de vader het Dun gen draagt. Als de vader het creme gen zou dragen was hij Valk geweest (immers valk is de verdunning van bruin) maar dit zou ook betekenen dat de vader geen aalstreep zou hebben en deze is duidelijk te zien op de foto.
Veulens die met het cremegen geboren worden (valk/smokey black) hebben inderdaad iets wat voor een aalstreep verward zou kunnnen worden (countershading) en die verdwijnt inderdaad in de loop der tijd. Maar dit veulen heeft een duidelijke aalstreep en zal ook niet meer verdwijnen.

Valk en grullo (zomerzwart) zijn dus twee verschillende kleuren. Valk is bruin met creme gen en zomerzwart is zwart met het dungen. Overigens wordt de term grullo alleen gebruikt bij western paarden.

Verder is het creme gen zgn incompleet dominant. Dit houd in dat het effect van creme op een zwarte vacht bijna niet zichtbaar is..het zgn smokey black. Deze paarden zijn eigenlijk heel erg donker bruin als je de kleur zou moeten omschrijven. Veulens zijn meestal bij de geboorte geelachtig tot pompoenkleurig.

Omdat het dun gen (=dominant) op een andere manier het pigment beinvloed dan creme (ingewikkeld verhaal) toont het zich wel op zwart. Dit veulen is dus echt zomerzwart. ;)

Een donker masker en donkere rand om de oren/punten zijn ook kenmerken van zomerzwart.

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:27

dimmalimm74 schreef:
Ik neem aan dat het een reactie is op het wildkleur zwart, maar ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. ;)

De vader van dit veulen is Dunskin (= wildkleur valk) zoals eerder in het topic vermeld stond. Dit betekend dat de vader het Dun gen draagt. Als de vader het creme gen zou dragen was hij Valk geweest (immers valk is de verdunning van bruin) maar dit zou ook betekenen dat de vader geen aalstreep zou hebben en deze is duidelijk te zien op de foto.
Veulens die met het cremegen geboren worden (valk/smokey black) hebben inderdaad iets wat voor een aalstreep verward zou kunnnen worden (countershading) en die verdwijnt inderdaad in de loop der tijd. Maar dit veulen heeft een duidelijke aalstreep en zal ook niet meer verdwijnen.

Valk en grullo (wildkleurzwart) zijn dus twee verschillende kleuren. Valk is bruin met creme gen en zomerzwart is zwart met het dungen. Overigens wordt de term grullo alleen gebruikt bij western paarden.

Verder is het creme gen zgn incompleet dominant. Dit houd in dat het effect van creme op een zwarte vacht bijna niet zichtbaar is..het zgn smokey black. Deze paarden zijn eigenlijk heel erg donker bruin als je de kleur zou moeten omschrijven. Veulens zijn meestal bij de geboorte geelachtig tot pompoenkleurig.

Omdat het dun gen (=dominant) op een andere manier het pigment beinvloed dan creme (ingewikkeld verhaal) toont het zich wel op zwart. Dit veulen is dus echt wildkleurzwart. ;) of eventueel nog wildkleur smokey als hij van papa ook het cremegen heeft geerft maar dat onderscheid tussen wildkleurzwart of smokey is fenotypisch niet te zien dus dan zou je meer moeten weten over de kleuren van de voorouders.

Een donker masker en donkere rand om de oren/punten zijn ook kenmerken van wildkleurzwart.

Ik wilde mijn post nog aanpassen omdat ik de term zomerzwart ipv wildkleurzwart had gebruikt maar kreeg dat helaas niet voor elkaar, vandaar dat ik het maar zo gedaan heb :D .

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:16

Ik weet heel goed wat alles is maar dit veulen is zwart of smokey hij heeft geen dun gen of wildkleurgen. ;)
Dat de vader een dunskin is wil niet zeggen dat hij die verdunning ook doorgeeft hij is slecht heterozygoot.
In nederland noemt met een wildkleurzwart ook grullo trouwens.
Ik weet heel goed het verschil in alle genen. ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:24

daarbij dunskin = buckskin(valk) + dun
de vader heeft dus het dun en het creme gen en kan dus beide doorgeven

dit veulen is absoluut niet wildkleurzwart maar zwart of smokey black

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:33

Hallo allemaal,

Moschino wordt met de dag lichter, nou ja, zijn veulen vachtje..

Rond zijn mond en ogen is hij al aan het verkleuren, en wordt hij een aparte kleur bruin..
Ook zijn aalstreep is nog aanwezig..

Ik denk toch echt niet dat hij zwart is, maar met een paar weken als zijn veulen vachtje weg is is er meer duidelijkheid..

Zal straks even nieuwere foto's plaatsen..

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:45

ik denk zelf ook niet aan zwart nadat ik die foto's zag. daar zat meer bruin tussen, alleen die oortjes waren donker. Wat voor kleur het precies wordt ben ik wel benieuwd naar. Dus blijf maar foto's plaatsen :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:16

Zou het anders misschien een moorkop of een roan kunnen zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:37

Pluttersput schreef:
Zou het anders misschien een moorkop of een roan kunnen zijn?

Moorkop = roan een en hetzelfde 'kleur'. Geen van beide ouders zijn roan dus veulen kan abosluut niet roan zijn.

Ik denk niet dat het een valk is, bruin lijkt ook uitgesloten, grullo (wildkleur) is het (denk ik) ook niet (deze zijn meestal toch echt anders gekleurd als veulens), een smokey black zou kunnen maar alleen door testing kan je dit bevestigen. Volgens mij een zwarte wolkje!

xxlovekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:46

Ik denk dat het zwart is, weet het bijna zeker. De aalstreep zegt niet veel.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:19

Wat een Schatje <3
ik denk ook dat zijn kleur zwart is.