nieuw paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

Re: nieuw paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:15

groot gelijk eerst rustig aan doen.
hebben wij ook gedaan. ons dametje is net 4 en kon alleen hoodstel zadel en de dubble longe.
heb de eerste 2 week alleen gepoetst en beetje bij haar in de wei rond gehangen.
daarna aan de longe, weer week later zadel passen.
sinds 2 week rij ik 10 minutjes op haar. alleen stap draf en halt houden.
kwam laatst iemand naar me toe en kun je al wat sturen op haar. nou ja wel beetje. o laat maar weten wanneer je een buiten rit wil maken.
pff nu al? wil eerst wat vaker langs de weg lopen.
plastic zakjes op weg met wind vind ze niet eng maar narsissen langs de weg o wat eng.
zijn er nu al 2x langs gelopen maar blijft eng. is ze al verkeers mak?
en wat heben de vorige eigenaar mee gedaan?
ga je ook keuring met haar lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:10

Ooh wat een schatje! :+:

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:15

@boortjuh Tinkers zijn ook gaaf, heb ik ook aan gedacht om te kopen!

@savanna Ze had nog niet ehel veel met haar gedaan. Alleen ingereden als het goed is. Ze zij dat ze wel dacht dat ze verkeersmak zou zijn, maar ik denk het niet. Heb vandaag een tijdje naar haar gekeken toen ze op het landje stond naast de weg en ze schrok toen al van een vrachtwagen.
Ik heb nog geen plannen om keuring met haar et lopen, maar wie weet...

@Liin dank je!!

Vandaag weer een dramadag.. af en toe vraag ik me af waar ik aan begonnen ben. Jenny durfte het landje niet af! Ik was alleen dus schiet ook al lekker op.. Het si een smalle doorgang bij ed uitgang en ze durfte in eens niet meer terug! Heb het op de zachte manier geprobeerd, aan de longeerlijn, om ahar wat ruimte te geven, met voer, etc. Ook op de harde manier geprobeerd daarna en toen waren we zo 2 uur verder en was het nog niet gelukt |( Ik voelde me meteen zo'n mislukkeling.. En zal je zien dat ze straks zonder problemen mee loopt met de staleigenaresse!

Het hoeven krabben lukt ook al niet. Voor met wat moeite, achter helemaal niet! Ze tilt dan ahar been zo hoog mogelijk op en slaat dan net zo alng naar achter tot ik hem niet meer vast kan houden. Ik dacht dat dit ook zo'n leuk spelletje was om mij uit te proberen de eerste dag, maar bij navraag bij haar vorige baasje vertelde ze dat adt bij haar ook niet lukte.. Lekker dan! Ik akn emzelf wel voor me kop slaan. Heb bij alle pony's die we hebben bekeken de voetjes opgetilt, behalve bij deze. En tja, als een pony is ingereden ga je er toch een beetje van uit dat je ook de hoeven kunt uitkrabben zonder problemen. Was wel aardig geweest als dat er bij gezegt was. Iemand nog tips hiervoor??

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:21

Mijn Haf maakt net dezelfde beweging als ik achter de hoeven vraag.
Ze krijgt een klein snoepje als ze netjes haar voetje geeft, ik blijf het vragen tot het goed is.
Als ze rustig is dan tik ik nog effe met de hoevekrabber (alsof ik smid ben) en dan rustig neerzetten...dan pas beloning...en dat werkt.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:24

indd belonen met een snoepje of wat anders lekkers

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:32

die van mij vindt het ook nog niet echt leuk om voetje te geven.
maar probeer het wel elke dag te doen.
morgen bel ik de hoefsmid om te laten bekappen en kijk dan hoe ze is.
inderdaad belonen zal ik ook eens proberen met iets lekkers.
als je de andere paard uit de wei haalt loopt ze dan wel mee?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:58

Bij mijn eerste paard heeft het een half jaar geduurd voor ze achter haar voeten op tilde
niet te veel druk er op zetten.
Ze moet je eerst durven vertrouwen voor zo iets durft want als ze een achter been optilt is ze weerloos voor aanvallen van achteren.
Dus eerst werken aan een goede band en dan pas weer proberen
misschien dat je eens iets aan loswerken kan doen
en oja mijn paard heeft er niets aan overgehouden hoor een half jaar niet uitkrabben
Was wel een paard dat was mishandelt dus bij jouw gaat het vast veel sneller
mijn paard kon je ook alleen maar de hals borstelen en verder niet maar na twee jaar kon ik er alles mee
en ja een paard denkt niet van laat ik eens dwars zijn, een paard doet alleen iets als hij zeker is als iets hem geen kwaad kan doen
Dus eerst een band krijgen met je paard zodat je paard weet dat jij hem geen kwaad zal doen
probeer de volgende keer als je haar uit de wei haalt om in de wei al oefeningen te doen waarbij ze je moet volgen dus volte lopen achteruit enz als dat gaat en ze jou als leider ziet zal ze je de volgende keer steeds beter volgen
vind het wel een schatje hoor ik wens je er veel plezier mee
en vergeet niet het kost 1 jaar om aan elkaar te wennen en alle begin is moeilijk
blijf genieten van de momenten die wel lukken en werk aan de dingen die nog niet goed gaan

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:09

Bedankt voor jullie tips!
Snoepjes heb ik al geprobeerd, krijgt ze na iedere goede 'daad'. Maar zover kom ik niet eens met de achterhoeven.

Wat betreft de wei. Gister was ik alleen en dan kan ik niet 2 paarden doen. Het padje bij de uitgang is namelijk zo smal dat ik er geen pony kan omdraaien om het draadje weer dicht te doen en ben ik dus bang dat de andere er van door gaat. Ben niet meer gebelt door de stal eigenaresse dus neem aan dat het gisteravond met de andere pony erbij wel is gelukt.

Ik zit nu te wachten op level1 en 2 van Natural Horsemanship, hoop dat ik op die manier een band met haar kan opbouwen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:18

Wat een ontzettend lief hoofdje heeft ze zeg!
Gefeliciteerd met haar!
ik heb zelf ook een net 5 jarige haf van Stradivari,
ik wens je super veel plezier met haar!

Ik lees net dat je moeite hebt met de achter hoefjes,
dat heb ik ook in het begin gehad,
en toen ben ik begonnen met NH lessen,
en ik heb haar gewoon elke dag gebosteld en elke
keer kon ik een stukje verder naar haar achterbenen en
later ook naar haar hoefjes.

Waar precies woon je?
Want mn instructrice heeft mij ook
super goed geholpen daarbij, en ook een stal genootje
die ook niet aan de achterkant kon komen.

En hoelang heb je haar nu? Want ze moet natuurlijk ook nog wennen
en met veel geduld komt het vast wel goed! :)

KirstySilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:02

superleuk *D

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:01

Ze staat pas 10 dagen bij ons dus ze moet inderdaad nog erg wennen.

Achterhoeven heb ik gelukkig iets op kunnen tillen vandaag dus er zit vooruitgang in! Ik mag haar wel egwoon overal aanraken hoor, ik mocht alleen de hoeven niet optillen. Hoop dat het vanaf nu een stijgende lijn zal zijn.
Vandaag in ieder geval heerlijk gewerkt met haar dus ik heb er weer alle vertrouwen in!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:37

super dat er al weer iets vooruit gang in zit.
waneer ga je met haar voor het eerst naar les? of komt er iemand bij jullie?
gister heb ik met die van mij voor het eerst er op langs de weg geweest. we het stukje dat we altijd lopen zodat ze weet wat er te verwachten is. kwamen we fietsers tegen tjeetje dat is dan wel een beetje eng en bleef ze stil staan. verder geen rare bewegingen gemaakt maar even afgewacht. daarna liep ze rustig verder. als ik naast haar loopt schrikt ze nergens voor alleen gele narcissen bij de buren is iets raars.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:33

Super leuk! Mooi beestje hoor! Heel veel plezier ermee ;)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:35

Wow wat een leukertje!

Had ik maar zn moeder die van rijden hield, die van mij durft mijn pony dan nog net aan vast te houden :))

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:08

Code
[IMG]http://pic80.picturetrail.com/VOL2004/12964431/23068486/386243936.jpg[/IMG]

even proberen

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:12

[img][IMG]http://pic80.picturetrail.com/VOL2004/12964431/23068486/386243936.jpg[/img][/img]

of zo foto plaatsen?

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:25

Afbeelding
Vandaag! Met nieuw touwhalster..

Afbeelding
Afbeelding
Vorige week

@savanna spannend zeg, voor het eerst er op alngs de weg! Zo ver zijn wij nog laaang niet :o
Ik ga binnenkort beginnen met NH lessen, ben benieuwd! Het is dan bij ons op stal.

Vandaag gelongeerd met de nieuwe leadrope, ging lekker! Fijn dat er niet meer zo'n hele lange sliert aan hangt als ik haar wat korter wil houden of naar me toe wil laten komen. Daarna even zonder zadel erop terwijl mijn man er met de leadrope naast liep. Pfff dat viel nog niet mee, om mijn evenwicht op haar te houden, vooral als ze de bocht om ging hihi :D Heb gemerkt dat het geen zin heeft om mijn kuiten bij haar aan te drukken, alleen van een klein 'porretje' met mijn hak gaat ze lopen. dat was neit eenvoudig zonder zadel, want zoals je ziet steken dan mijn benen er nogal onder uit en om ze dan omhoog te brengen en ook nog eens mijn evenwicht te houden... hahaha

Ze wil trouwens het weitje niet emer in of uit. Ze durft niet meer door de smalle doorgang. Ik dacht dat het afgelopen donderdag gewoon gelukt was met de staleigenaresse, maar hoorde vandaag dat de buurman moest komen helpen uiteindelijk! Gelukkig komt er nog een weitje aan de andere kant van de bak, die is bijna klaar. Fruitbomen zijn er weg gehaald, omheinig staat en nu moet er op de plek waar de bomen stonden nog gras ingezaaid worden en is het klaar als het gras staat en kan Jenny ook weer lekker grazen.

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:30

savanna heb hem zelf even opgezocht, ook al zo'n leuke haf!

Volgens mij moet hij het zo doen
Afbeelding

kies voor img en dan zet je de link (http t/m jpg) daar tussen.

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:18

Gister weer een lekker dagje gehad met Jen, longeren ging goed, tot mijn man het even over nam.. hihi Jenny wilde alleen maar achter mij aan en staarde me echt na alsof ze wilde zeggen 'en ik dan??' Hoeven gingen helaas weer wat minder, achter weer helemaal niet gelukt.
Heb even een wormkuurtje gehaald bij de dierenarts en die ging er wonderbaarlijk makkelijk in!!

Vandaag werd ik gebeld door de staleigenaresse. Jenny was zo sloom en ging steeds liggen, ook geen eetlust. Hmm dacht meteen aan koliek. Snel er heen dus.. Dus was inderdaad heel sloom, steeds liggen, af en toe rollen. Terwijl ze normaal nog heel onstuimig is bleef ze nu rustig liggen als ik naast haar ging zitten en bleef ze stil staan als ik haar knuffelde. Ook vrat ze mn hand niet op bij een snoepje, wat ze normaal wel doet. Toch maar even de dierenarts erbij dus. En ja hoor, koliek. Ze kreeg een injectie in haar hals, waarbij ze braaf bleef staan. "Ahh ze is goed opgevoed zie ik!" Uhh??! haha ze moest eens weten!!
Ze werd gelukkig wel meteen weer wat kwieker en kreeg al snel weer wat streken al ging ze nog wel een paar keer liggen en rollen in de bak. Hoop dat het goed blijft gaan.

Weet nu niet wat de oorzaak kan zijn, misschien de wormenkuur of vlas. Wel balen al na 2 weken. Dit belooft niet veel goeds. Ik ben met mijn meeste dieren altijd al vaste klant bij de dierenarts. Hoop dat het meevalt .

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:19

Oh balen dat ze een koliek aanval heeft gehad.. Nu hopen dat het goed allemaal goed gaat

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:13

o dat is balen. hopen dat ze snel weer beter wordt.
gave foto's.
dankje zal volgende keer even weer proberen met foto's plaatsen.
vorige week is bij ons de hoefsmid geweest ze deed het super.
hopen dat ze snel naar andere wei gaat en dat je haar er dan wel gewoon uit halen

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:15

Waaauw! mooie haf! <3

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:50

hoe gaat het nu met haar? knapt ze al wat op?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:47

wat een knapert zeg
ik ben ook kneter gek op haflingers
ik heb er ook een van bijna 14 maanden zie profiel

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:27

Het gaat heel goed met Jenny. Ze is gelukkig weer helemaal beter geworden. Ze had zandkoliek, heb haar een sandclear kuurtje gegeven.
Rijden gaat ook steeds beter al merk ik steeds meer dat ze nog een hoop moet leren en nog wat moeite heeft met galop in onze kleine buitenbak. Vandaar ook het voetjes probleem denk ik, ze moet eerst meer vertrouwen hebben om haar evenwicht goed te kunnen houden.

Wat ik wel jammer vind is dat ze echt niet geschikt voor mijn kleine meid blijkt te zijn. Ze is erg gevoelig in de mond bijvoorbeeld en ik gun haar de beginnershandjes van mijn dochter niet. Die trek even te veel.

Verder hinnikt ze nu naar ons als we bij haar zijn, erg schattig!! En gelukkig durft ze het weitje weer in dus kan ze ook weer lekker grazen, want het gras van het andere weitje schiet nog niet erg op!