2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:32

Jeanine84 schreef:
Dana heeft geluk gehad maar wat als je net als mij een viezerik treft? Die verkoop je niet zomaar even..ik ben 3x (financieel) over de kop gegaan, heb haar zo goed als weg gegeven..enige dat ik er voor terug heb gekregen is angst..mijn huidige paard heeft er hard aan moeten trekken om mijn angst weg te nemen en mij keer op keer te 'vertellen' dat hij mij geen pijn zou doen..laat je droom los en ga eens realistisch denken..ik heb met mijn 5 jarige nu (heb hem 2mnd) een zoveel sterkere band dan toen met mijn 2 jarige..

Ik denk dat jij het ook niet getroffen hebt hoor.
Als dat bij veel jonge paarden zo was dan waren heel veel mensen er al mee gestopt denk ik.

Er zijn gerust leuke lieve 2 jarigen te koop die als ze beleerd worden niet ineens veranderen in een draak.
Als je gaat kijken, volg dan je gevoel en geloof het paard als hij zijn ware aard laat zien (al is het maar voor heel even)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:36

Pech heb ik zeker gehad ja (ze bleek ook nog eens drachtig ;) ) maar niemand kan zien hoe een 2 jarige het gaat doen onder het zadel. Een paard dat al onder het zadel is kan je beter inschatten dan 1 die nog op het land loopt en niks kent. Ieder zijn keuze, ik heb geleerd van mijn keuze maar zeker als je weinig ervaring hebt met jonge beesten zou ik het niet doen! Hoe is je rij ervaring?, zeker als je koopt voor de sport bedenk je dan dat het opleiden heel veel tijd kost, een paard mag pas met 4 mee op concour!

Bramasole

Re: 2-jarige aanschaffen? Of niet doen? tips en adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:39

Wanneer je hulp krijgt en open staat voor adviezen, zie ik echt niet waarom je niet voor deze keuze kunt gaan. Vaak kun je toch al veel aan het gedrag aflezen, i.c.m. de bloedlijn. Niet altijd maar vaak wel. Jij hebt veel pech met je paardje gehad Jeanine, en dat is ook heel naar maar eens moet je er aan beginnen (als hier je wens ligt).

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:40

Malenka schreef:
Kun je er tegen als het paard anders ontwikkeld dan je verwacht? Als je daar volmondig ja op kunt beantwoorden kun je er aan beginnen.

Ik denk dat ik daar zeker volmondig ja op kan zeggen. Ik vind het gewoon mooi om een hechte band te hebben met een beest en het dus naar mijn eigen hand te zetten. En of het nu Z2 dressuur wordt of een leuk paard waar ik fijn mee kan dressuren maar ook lekker buiten kan rijden. Ik vind het allebei leuk!

SofieHavan schreef:
Ik heb een 6 maand oud veulentje gekocht, nu 2 jaar en ik vind dat zalig! Hoe ze zal zijn onder de man, da's afwachten, maar zelf bij een ouder paard is dat afwachten.
Verder heb ik ook een 5 jaarse, bij de fokker doodbraaf, komt het beest op mijn terrein steigert ze de boel rond. Echt een kwal.
Veel succes!

Dat kan dus ook inderdaad. In mijn beeld weet je bij een drie jarige ook zeker niet altijd wat je koopt. Bedankt voor je reactie!

Jibbel schreef:
Je moet toch ergens beginnen met ervaring met jonge paarden? Iedereen die ervaring heeft met jonge paarden is met de eerste begonnen.

Als je denkt dat je voldoende rijervaring hebt om het paardje over 2 jaar in te rijden, dan zou ik het zeker niet laten.
Wat ik je wel wil meegeven, is dat het voor een 2 jarige niet verkeerd is om hem/haar nog even in de opfok te laten staan. Band opbouwen en dingen leren kan over een jaar ook nog en hoe meer beweging hoe beter voor een jong, opgroeiend paard.

Succes met je keus!

Ik denk dat ik met de juiste begeleiding genoeg ervaring heb. Ik denk zowel dat ik financieel maar ook qua omgeving genoeg te bieden heb aan een jong paardje

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:43

Het is inderdaad heel erg belangrijk om het doel voor ogen te houden.
Ben je zelf goed genoeg om je paard op te leiden? (denk voornamelijk aan doorzettingsvermogen en angst als je er een keer af mocht vallen)
Een jong paard beleren is niet niets, maar dat realiseer je je denk ik wel.

als je graag dressuur(wedstrijden) wilt rijden is het het handigst om een beleerd paard te kopen waar je een band mee kunt opbouwen en dan meteen door kunt rijden.

Maar aan de andere kant is het ook een heel leuk proces om alles zelf te doen.

zoals ik al zei ga voor je gevoel.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:46

1_Daphne_1 schreef:
Het is inderdaad heel erg belangrijk om het doel voor ogen te houden.
Ben je zelf goed genoeg om je paard op te leiden? (denk voornamelijk aan doorzettingsvermogen en angst als je er een keer af mocht vallen)
Een jong paard beleren is niet niets, maar dat realiseer je je denk ik wel.

als je graag dressuur(wedstrijden) wilt rijden is het het handigst om een beleerd paard te kopen waar je een band mee kunt opbouwen en dan meteen door kunt rijden.

Maar aan de andere kant is het ook een heel leuk proces om alles zelf te doen.

zoals ik al zei ga voor je gevoel.

Bedankt voor je reactie! Ja ik kan toch wel eerlijk en oprecht kijken naar mijn eigen rijervaring. Ik weet van mezelf dat ik niet snel bang wordt maar ook dat ik heel leerbaar ben en dus ook iemand ben die eerder teveel hulp zou inschakelen dan te weinig.

Het belangrijkste voor mij is dat ik geen haast heb. Ik ben gewoon rustig aan het rond kijken en of het paard er nu over een maand komt of een jaar maakt mij niet uit. Dus zeker alle ruimte om mijn gevoel te volgen!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:46

Mij is het destijds super goed bevallen! Ik kocht die van mij met 2 jaar, en hij wordt nu over 2 maanden 5. Hij is inmiddels ingereden, en ik heb het meest relaxte, coolste en eerlijkste paard wat ik kan wensen <3 Tuurlijk hebben wij ook onze dingen gehad, maar we zijn echt samen gegroeid, en dat vind ik leuk van zo'n jonkie.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:47

Ik begrijp dat van dir 'band opbouwen' nooit zo. Ik zit zo'n 25 jaar in de paarden, heb vanalles en nogwat gereden, van jong tot oud. Met het ene paard heb je een klik, met de andere niet. En als je een lange tijd met hetzelfde paard omgaat, en iedere dag mee aan het werk bent, dan bouw je daar vanzelf een band mee op. Ik vind het dus onzin om te stellen dat je met een jong paard meer een band kan opbouwen, dan met een wat oudere.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:52

Mijn zus heeft 2 jaar geleden ook een 2-jarige gekocht, vooral uit financieel oogpunt. Ze wilde graag een topper (in de dop) en die zijn op 2-jarige leeftijd een stuk minder duur dan als 4-jarige met de beginselen erop en eraan. Op onderstaande foto stond hij een dag in het land, strontbrutaal maar wel stoer. Toch besloten om hem te laten castreren omdat we ook ponymeisjes op stal hebben en hij wel erg veel oog had voor alles en iedereen om zich heen. Daarnast bleef hij erg schraal.Afbeelding
Na de castratie werd hij steeds rustiger en inmiddels is hij super braaf. Het voordeel van een jong beestje vind ik ook dat je hem helemaal naar je hand kunt zetten. Maar het blijft natuurlijk een gokje hoewel de afstamming ook wel wat karakter kan verraden.
Afbeelding

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:54

@ Anoeska;Dat ben ik zeker met je eens.
Maar misschien werkt het wel zo,dat als je een band opbouwt met een 2 jarige,het voor je gevoel vertrouwder is als je erop moet stappen.
Dan heb je nl die band al,je kent het paard goed en weet wrs wat je kan verwachten (in de meeste gevallen denk ik).
Ik ben bijv niet zo'n held,maar stapte vrij onbevangen op mijn jonge paard.
Terwijl ik zeker weten met geknepen billen zou zitten op zo'n jonkie die ik verder helemaal nog niet kende.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:54

Als je nu een tweejarige aanschaft dan heb je ook nog veel tijd om ervaring op te doen met andere jonge paarden voor je aan de slag gaat.

Mijn tip:
Ga op zoek naar een professionele stal waar ze met jonge paarden werken, geef aan dat je graag ervaring wilt opdoen en ga daar af en toe eens een middag bekijken hoe ze met jonge paarden omgaan. Als het je aanstaat kun je misschien wat helpen, maar alleen al meekijken kun je zoveel van leren.
Ga bij jezelf na of jij dat ook zou kunnen, zo consequent en geduldig zijn en al het andere dat erbij komt kijken. Denk je dat dit kunt, dan zou ik het gewoon doen.
En ondertussen heb je nog tijd genoeg om met andere paarden ervaring op te doen, voor je met die van jezelf echt aan het werk gaat!

Zelf heb ik overigens ook een 2 jarige gekocht. Een half jaar in de opfok gehad en met bijna 3 jaar naar huis gehaald.
Het is soms echt lastig, je moet doorzetten en vooral de periode na het inrijden niet vergeten. Er komt een periode dat ze wat meer gaan uitproberen, met die periode heb ik veel meer problemen gehad als met het inrijden.
Maar, als je dan je eerste wedstrijd rijd, dikke winst rijdt en complimentjes krijgt, dan is het wel top om te weten dat je het mooi wel allemaal zelf hebt bereikt met je paard.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 14-04-10 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:59

Anoeska schreef:
Ik begrijp dat van dir 'band opbouwen' nooit zo. Ik zit zo'n 25 jaar in de paarden, heb vanalles en nogwat gereden, van jong tot oud. Met het ene paard heb je een klik, met de andere niet. En als je een lange tijd met hetzelfde paard omgaat, en iedere dag mee aan het werk bent, dan bouw je daar vanzelf een band mee op. Ik vind het dus onzin om te stellen dat je met een jong paard meer een band kan opbouwen, dan met een wat oudere.

Dat snap ik inderdaad ook niet. Daar komt nog bij dat je best een hele goeie band met zo'n jong paard op kan bouwen, maar het wordt allemaal weer anders als je erop gaat zitten.

En ik lees hier ook wat "positieve" verhalen van mensen met paarden van een ander ras (o.a. een tinker). Vaak zijn dat toch weer hele andere karakters als het KWPN paard van tegenwoordig. Zulke verhalen zeggen, als je een KWPN paard zoekt, ook niet zo heel veel.

Verder moet je het zelf uiteraard weten en/of ondervinden. Het kan goed uitpakken. Wel is mijn ervaring en raad ik ook iedereen aan, om het beleren onder de man uit te besteden. Als dat namelijk in eerste instantie niet goed gaat, is dat erg moeilijk om het uiteindelijk weer goed te krijgen.

Dat is mijn tip!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:02

ik heb het gedaan
en zou het zo weer doen ondanks alle tegenslagen

ik zou dan wel zorgen dat je stevig in je schoenen staat
en dat je goeie begleiding hebt :)

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:04

Pitt25 schreef:
Mijn zus heeft 2 jaar geleden ook een 2-jarige gekocht, vooral uit financieel oogpunt. Ze wilde graag een topper (in de dop) en die zijn op 2-jarige leeftijd een stuk minder duur dan als 4-jarige met de beginselen erop en eraan. Op onderstaande foto stond hij een dag in het land, strontbrutaal maar wel stoer.

Gave foto's zeg! Hij is zeker stoer! :)

Babel schreef:
Als je nu een tweejarige aanschaft dan heb je ook nog veel tijd om ervaring op te doen met andere jonge paarden voor je aan de slag gaat.
Mijn tip:
Ga op zoek naar een professionele stal waar ze met jonge paarden werken, geef aan dat je graag ervaring wilt opdoen en ga daar af en toe eens een middag bekijken hoe ze met jonge paarden omgaan. Als het je aanstaat kun je misschien wat helpen, maar alleen al meekijken kun je zoveel van leren.

Goede Tip! Daar ga ik zeker voor kijken! Bedankt!

Pipi schreef:
@ Anoeska;Dat ben ik zeker met je eens.
Maar misschien werkt het wel zo,dat als je een band opbouwt met een 2 jarige,het voor je gevoel vertrouwder is als je erop moet stappen.
Dan heb je nl die band al,je kent het paard goed en weet wrs wat je kan verwachten (in de meeste gevallen denk ik).
Ik ben bijv niet zo'n held,maar stapte vrij onbevangen op mijn jonge paard.
Terwijl ik zeker weten met geknepen billen zou zitten op zo'n jonkie die ik verder helemaal nog niet kende.

Dit is ook het idee wat ik erbij heb. Ik denk ook dat het voor het paard anders is omdat die mij ook al beter kent.
Het echte zadelmak maken wil ik graag geheel of gedeeltelijk uitbesteden. Wnat ik ga daar niet het risico lopen om het te verpesten, en ik ben ook niet meer het onbezonnen meisje van 13/14 toen ik nog pony's zadelmak maakte. haha

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:05

onley schreef:
ik heb het gedaan
en zou het zo weer doen ondanks alle tegenslagen

ik zou dan wel zorgen dat je stevig in je schoenen staat
en dat je goeie begleiding hebt :)

Helemaal met je eens, twee belangrijkste dingen bij een jong paard.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:08

mbkaatje schreef:
Verder moet je het zelf uiteraard weten en/of ondervinden. Het kan goed uitpakken. Wel is mijn ervaring en raad ik ook iedereen aan, om het beleren onder de man uit te besteden. Als dat namelijk in eerste instantie niet goed gaat, is dat erg moeilijk om het uiteindelijk weer goed te krijgen.

Ja, bovenstaande zou ik ook zeker doen. Voorbereidend werk zoals longeren kun je meestal zelf wel doen maar als je eenmaal een keer gevlogen hebt met zadelmak maken/inrijden, kan dat je vertrouwen best een knauw geven. Daarnaast zijn er mensen voor die hier enorm handig in zijn. Succes!

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:11

Pitt25 schreef:
mbkaatje schreef:

Ja, bovenstaande zou ik ook zeker doen. Voorbereidend werk zoals longeren kun je meestal zelf wel doen maar als je eenmaal een keer gevlogen hebt met zadelmak maken/inrijden, kan dat je vertrouwen best een knauw geven. Daarnaast zijn er mensen voor die hier enorm handig in zijn. Succes!

Ja precies! iedereen zijn eigen kunst/specialiteit! Ik was dit ook zeker van plan!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:15

Ik heb een kruising welsh en warmbloed, dus niet echt een koudbloed type. Ik ben ook helemaal geen held te paard dus het feit dat ik hem zelf heb ingereden blijft mezelf ook verbazen. Het feit dat ik geen held ben, heeft ook wat problemen meegebracht maar die zijn dan weer grotendeels opgelost door goed en veel te lessen.

Ik moet wel zeggen dat mijn paard anders is in het rijden dan verwacht. Bv: als wij ging wandelen aan de hand, dan staptte hij altijd heel goed door. Nu onder het zadel is zijn stap de zwakste gang en geraakt hij makkelijk achter. Ook leek hij goed met andere paarden op te schieten maar hij kan een echt duiveltje zijn naar andere paarden. De ene mag hij graag maar owee als het niet klikt. Dat had ik ook niet verwacht.
Dat weet je dus niet op voorhand.
Maar wat ik ook niet op voorhand wist zijn alle andere goede zaken, westernmatig doet hij het heel goed. Moest ik hem echt goed doorrijden (plates eronder en 5 x per week trainen ofzo), ik zou op wedstrijd kunnen gaan. Ook buiten in groep gaat het (meestal ;) ) heel goed en ik kan echt genieten van de ritten. Dat was heel lang geleden.
Wat ik wel had verwacht is dat hij naar niet veel kijkt op de baan, dat wist ik dan weer van het vele grondwerk dat ik met hem deed.

Je ziet het, het kan dikwijls anders uitdraaien! Voor de rest blijft het mijn deugeniet.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:22

Ik blijf dit ook even in de gaten houden!
Ik wil graag in het najaar een veulen/jaarling aanschaffen en eerst in de opfok plaatsen.
En zulke informatie is altijd handig!

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:50

Als de enige reden doet om een band op te bouwen zou ik het niet doen. Die band krijg je ook heus wel met ee 3/5/10 of 20 jarige. Heb nu 2 jonkies gehad en er is echt weinig verschil met die band of de band die je op den duur krijgt met een wat ouder paard. Met een ouder paard moet je ook vertrouwen op bouwen. Het enigste verschil is dat je er al (of sneller) op kan. En wat houdt je tegen om met een ander paard eerst eens een wat maanden wat grondwerk te doen om die band alsnog te krijgen?

Ik zou jezelf niet vastpinnen op een leeftijd maar gewoon gaan kijken waar je tegen aan loopt. Voor het zelfde geld loop je in je zoektocht tegen een geweldige 4 jarige aan die aan al je eisen voldoet.

Ik heb als eerste paardje een 2,5 jarige haf gekocht. Absoluut niet wat ik zocht (een grote donkerbruine ruin) Maar een geweldig ding, harstikke makkelijk en braaf. Zelf ingereden maar na een paar maanden ging ze niet lekker lopen en na 4 maanden dokteren was de conclusie van de dierenarts: niet geschikt voor dressuur alleen recreatief werk maar de kans daarop was ook klein. Uiteindelijk heb ik haar verkocht als weidemaatje. Inmiddels is ze voor iemand het perfecte recreatie paardje.

Ik had me voorgenomen voor een wat ouder paardje te gaan tussen de 3 en 5 jaar maar ik kocht een KWPN jaarling waar ik vanaf de geboorte al wezeloos van was. Die dame wordt morgen 2 jaar. Ik kan er prima mee overweg maar ik kan haar zeker niet met iedereen op pad sturen. Ze is heet, pittig, dominant en heeft een overdosis aan karakter en zeker niet geschikt als eerste paardje daarnaast is ze ook ontzettend lief en een onwijze kroelkip. Maar wel eentje waarbij je constant je kop erbij moet houden en waarbij je over alles moet nadenken wat je doet je krijgt namelijk alles in 10voud terug op je bord.

Ik zou rond gaan kijken naar paarden tussen de 2 en de ..... jaar dan gewoon kijken waar je tegen aan loopt. Mijn ervaring is dat je meestal toch ergens anders mee thuis komt dan waart je naar zocht.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:55

Tootz schreef:
Ik zou rond gaan kijken naar paarden tussen de 2 en de ..... jaar dan gewoon kijken waar je tegen aan loopt. Mijn ervaring is dat je meestal toch ergens anders mee thuis komt dan waart je naar zocht.

Bedankt! Dat is zeker ook weer een goede tip! Wat ik al eerder zei, ik heb ook absoluut geen haast. Dus het wordt toch wachten tot ik ergens tegen aanloop waarvan ik denk dat dat het is! Straks is die nog 20..haha ;) (al verwacht ik dat dan weer niet)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:22

Crealief schreef:
Rijervaring heb ik genoeg. Ik wil graag een 2 jarige zodat ik lekker de komende tijd een band kan opbouwen met mijn paard. En als ik straks wat meer tijd heb dan er lekker rustig mee kan gaan opbouwen (vanaf een jaar of 4 is dan mijn idee) En dit dan uiteraard met goede begeleiding etc etc.

Om een band mee op te kunnen bouwen is het kopen van een 2 jarige niet echt handig. Ze zijn nooit lastiger dan op 2 jarige leeftijd :D

Verder: als je nu geen tijd hebt maar over 2 jaar wel, kan je nu redelijk voordelig een paard kopen, dan heb je straks een mooi voordelige 4 jarige. Tenminste, als je een hele goede koopt. Koop je een gewone, dan ben je duurder uit.
Het is de kunst om de juiste 2-jarige uit het aanbod te selecteren

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:28

ik heb mijn nu 2.5 jarige als veulen hier gekregen, ik had ook geen ervaring met veulens, maar je moet ergens beginnen... nu ben ik ook al op haar gaan hangen zonder iemand bij ze bleef gewoon staan het voelde gewoon goed aan, iedereen zegt ook dak super met haar omga en je ziet ook dat ze mij volledig vertrouwd.. dus ik zou het wel doen als ik jou was.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:41

Mijn nu bijna 3 jarige merrie is hier geboren. Ik had destijds haar 3 jarige moeder drachtig gekocht, met het idee het veulen nadat het 4 maanden oud was te verkopen en daarna de merrie zadelmak te maken en dressuur te gaan rijden. Toen het veulen de leeftijd van 4 maanden bereikte heb ik de merrie verkocht en het veulen gehouden, het was zo'n leuk beestje. Vervolgens heeft ze 2 jaar in de opfok gestaan, daarna heb ik haar naar huis gehaald om manieren te leren. Het is een brave merrie in de omgang wel af en toe wat dominant maar makkelijk te corrigeren. Maar ze is niet vanzelf zo braaf geworden ze heeft op de tijd straf gehad omdat ze gewoon onredelijk was. Gelukkig heeft mijn vader me geholpen met opvoeden anders was ze nu niet zo braaf geweest, hij is erg consequent wat gewoon nodig is bij een (jong) paard. Inmiddels staat ze op een africhtingsstal om zadelmak gemaakt te worden, daar kreeg ik het compliment dat ze erg braaf was in de omgang, met het naar de wei brengen etc. Ben benieuwd wat ze straks onder het zadel gaat doen.

Ik zou als ik jou was gewoon kijken waar je tegenaan loopt.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:17

Ik heb ook een aantal paarden als enter of twenter gekocht en het bevalt mij heel goed. Ze kunnnen eerst rustig aan je wennen en eventueel kun je ze nog een jaartje in de opfok zetten. Dan rustig zelf beginnen met poetsen, longeren, hoofdstel in, zadel op, etc. Als je niet zoveel ervaring hebt, kun je hem/haar misschien het beste wegbrengen om te beleren en dan met begeleiding zelf (helpen met) doorrijden.
Met 'een goede band opbouwen' voorkom je naar mijn idee niet dat je problemen krijgt met zadelmak maken, dat hangt toch ook echt van het karakter van het paard af.

Succes met je keuze! Er staat in ieder geval genoeg jong spul te koop :)