[TI] tinker en drum horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 01:13

Eigenlijk is de officiele Drumhorse een ruin.
Een eind produkt van bloedlijnen die een hengst geeft, wel geruind, die groot is, veel sokken heeft en bom / drum vast is.

De Drumhorse is het paard dat voor de troepen uitloopt.
Bereden door een soldaat die met de drums overweg kon.
En daarnaast met zijn voeten het paard stuurde.

Er waren ook legers die daarvoor een jong ventje gebruikten.
Hij liep voorop in de aanval en moest met zijn trommelen het ritme aangeven van de aanval.

Dus is een drumhorse eigenlijk wel een ras ??

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:50

Er is denk ik een rasstandaard aan gegeven uiteindelijk.
Het idee van de grote koudbloed is denk ik door het temperament gekomen.

Dus is het een ras....nee.....maar jah, zo heb je ook arabofriezen en barockpinto's bijvoorbeeld :roll:

snowdon

Re: tinker en drum horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:02

waren de tinkers van oorsprong een ras? nee!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:44

De Tinkers en Cobs zijn al heel lang een ras.
Er werd heel bewust mee gefokt.
Deze fok produkten lopen nu ook in Nederland rond.

Uitzonderingen daargelaten.
Helaas zonder een officieel stamboek toendertijd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:54

dus een tinker, waarvan de ouders bekend zijn en hoger dan 1.62 is mag niet opgenomen worden als drumhorse.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:12

Ja en nee....
Lees maar eens even op: www.gcdha.nl

Ariebren: Ik lees je reactie als dat je tegen ontwikkeling bent, dat kan.

gypsygiants

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:29

Niet alle Tinkers of cobs die groter zijn dan 1.62 zijn drumhorses. Naast hoogte moet een Drumhorse ook groot en breed zijn. Het is een fors paard. Wilgje heeft op de eerste pagina van deze topic de ras kenmerken gezet, ook zijn ze natuurlijk te vinden op de GCDHA sites ( NL en US).
Overigens is een (werkende) drumhorse niet altijd een ruin. Er zijn ook Drumhorse hengsten, waarvan the Galway Warrior denk ik wel de bekendste was. Helaas is hij er niet meer. Maar hij was enkele jaren in dienst van de Britse koningin, als drumhorse en voor de fok. Ook worden merries gebruikt.
Net zoals de Tinker en Cob is er al eeurwen lang selectief en met opzet de type gefokt, weliswaar op veel kleiner schaal. Ook hier zonder officiele stamboek. Als bewust fokken de kriteria is, zie ik niet in waarom de drumhorse niet een ras zou zijn.

via deze link zie je een foto van Galway warrior. ( was de verkeerde formaat, te weinig pixels, om te uploaden naar Mijn Albums)
http://www.gypsygiants.com/pagina6.html

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:39

hierbij even een foto van Simba dit is een Drumhorse ruin van 1,66 die naast Tinker bloed ook wat clydesdalebloed voert...
Opgenomen als drumhorse omdat hij groot,fors en veel behang heeft...

Ik vind dat een Drumhorse niet alleen zijn maat en uiterlijk mee moet hebben maar vind ook zeker zijn karakter van belang en ik vind dat een drumhorse zeer koel in de kop moet zijn..

Afbeelding

Afbeelding

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:10

Ik denk dat een Drumhorse zeer zeker een ras is, met nog een vrij jong stamboek. In de zekere zin hetzelfde als het stinkerstamboek.
In Engeland worden ze streng geselecteerd voor het werk wat ze moeten doen, wat hier boven ook al wordt gezegd door Gypsygiants.
Er is maar op kleine schaal gefokt.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:14

Toch vind ik jammer dat de grens tussen Vanner en Drumhorse zo vaag is.
Ik heb best vaak dat ik een foto denk te zien van een mooie Vanner en dan staat er Drumhorse bij omdat hij boven een bepaalde stokmaat is.
Is dat dan misschien de hype om een nieuw ras te hebben? Zoals eerst de tinker en dan een drum?

Ik heb per toeval een Drumhorse. Was op zoek naar een shire en deze was gekruisd met een tinker.
Dus ze mag niet in het shire stamboek, dus word ze een drummert.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:52

Heel het begrip Vanner is sowieso vaag vind ik....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:39

ja en nee zeg je leon, ik heb nog een keer gelezen maar ik kom er niet uit. :) sorry.

vanner vind ik op zich niet vaag, dat begrip vanner hoort bij NSvT, als ik Gwenn daar aanmeld is ze een vanner.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:45

In Ierland/Engeland en Amerika gebruiken ze die term Vanner weer heel anders en zelfs binnen NSvT zie ik weinig overeenkomsten tussen diverse Vanners.

Pellie, jouw stelling is ook wat verwarrend doordat je de term tinker gebruikt.
Een paard met als Gypsy Cob geregistreerde ouders kan geen Drumhorse zijn. Maar als de ouders niet geregistreerd staan binnen hetzelfde stamboek, maar bijv wel bij een ander stamboek... dan mag/kan dat geen invloed hebben op de indeling.

Gwenn bijvoorbeeld heeft 1 Drumhorse ouder, terwijl velen hem kennen als Tinker. Als je jouw stelling leest werkt dat dus verwarrend en is dat lastig uitleggen zo op bokt. Daarom reageerde ik verwijzend, want anders kan je hier bezig blijven denk ik.