willy schreef:Zijn er nog meer hengsten zoals Uniform die alleen maar de schimmelkleur doorgeven?
Weet iemand dat misschien?
Uhmm ik zou het niet zo snel weten, misschien de hengst Capitol I of II??
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jan_VT"]
[quote="Jantien schreef:Over vererving van kleuren:
Bruin, zwart en vos worden bepaald op 2 loci.
Wanneer 1 van beide loci een homozygoot recessief paar heeft, dan heb je een zwarte of een vos, al naar gelang welk locus dat is.
Op die wijze zijn zwart en vos dus dominant over bruin (en vos over zwart)
In genotype: (van onder naar boven dominant)
Bruin: A. B. (E.)
Zwart: aa B. E.
Vos: A. bb E. of aa bb E.
Dus hangt het helemaal van de ouders (voorouders) af wat er aan kleuren uit kan komen. Ik heb dit jaar ook het genot van een bruin veulen uit een zwarte vader en een vosmoeder.
Missouri"]
[quote="Desiree schreef:ik dacht dat bruin dominant was over alle kleuren want het stikt van de bruine paarden. Ik vind het dus ook een saaie kleur.
Missouri schreef:Volgens mij zijn er minstens zoveel vossen... en ikzelf bijvoorbeeld wilde GEEN schimmel en waar kom ik mee thuis... ("ze keek zo lief").
Desiree"]
[quote="Missouri"][quote="Desiree schreef:ik dacht dat bruin dominant was over alle kleuren want het stikt van de bruine paarden. Ik vind het dus ook een saaie kleur.
sarabande schreef:Kleuren een goed paard heeft geen kleur zegt men.
Maar kleur werd de eigenaren van Lucky Boy noodlottig.
Omdat Mario Pompen zijn been gebroken had verveelde hij zich en kreeg een stapel boeken om te lezen, waaronder het standaartwerk van Wiersema over kleurvererving.
Nadat hij het boek doorgeworsteld had keek hij door zijn raam naar buiten en realiseerde zich dat hij 2 vossen had lopen van Lucky Boy, hij bracht de affaire aan het rollen.
Nog een aardige annekdote toen de eigenaar van Lucky Boy voor de rechter stond en moest uitleggen waarom hij Gurioso (vos) had gebruikt en vervolgens de dekkigen verkocht als zijnde van de veel populairdere Lucky Boy zei hij dat hij Gurioso na Lucky op de merries zette ..... om het zaad aan te stampen, is echt gebeurt
Missouri schreef:Ik zeg ook altijd, Silly is mijn droompaard, ze had alleen zwart moeten blijven... hahaha
Nee ik vind kleur echt onbelangrijk... zolang het paard wat onder die kleur zit me aanspreekt. Schimmel is best mooi als je het schoon houdt.
Missouri"]
[quote="greetje schreef:Ik meende toch te weten dat het LINARDS geweest was.
Desiree"]
[quote="Missouri"][quote="greetje schreef:Ik meende toch te weten dat het LINARDS geweest was.
Desiree schreef:ook rare mensen moeten er zijn. Zelf ben ik gek op rare mensen. want die kleuren de maatschappij. MAar goed, dat is nu effe of topic.