welke kleur krijgt mijn veulen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JSpringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:12

willy schreef:
Zijn er nog meer hengsten zoals Uniform die alleen maar de schimmelkleur doorgeven?
Weet iemand dat misschien?

Uhmm ik zou het niet zo snel weten, misschien de hengst Capitol I of II??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:42

Kleuren een goed paard heeft geen kleur zegt men.
Maar kleur werd de eigenaren van Lucky Boy noodlottig.
Omdat Mario Pompen zijn been gebroken had verveelde hij zich en kreeg een stapel boeken om te lezen, waaronder het standaartwerk van Wiersema over kleurvererving.
Nadat hij het boek doorgeworsteld had keek hij door zijn raam naar buiten en realiseerde zich dat hij 2 vossen had lopen van Lucky Boy, hij bracht de affaire aan het rollen .
Nog een aardige annekdote toen de eigenaar van Lucky Boy voor de rechter stond en moest uitleggen waarom hij Gurioso (vos) had gebruikt en vervolgens de dekkigen verkocht als zijnde van de veel populairdere Lucky Boy zei hij dat hij Gurioso na Lucky op de merries zette ..... om het zaad aan te stampen, is echt gebeurt

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:10

Verward Snugger ... héél erg snugger

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:36

Jan_VT"]
[quote="Jantien schreef:
Over vererving van kleuren:
Bruin, zwart en vos worden bepaald op 2 loci.
Wanneer 1 van beide loci een homozygoot recessief paar heeft, dan heb je een zwarte of een vos, al naar gelang welk locus dat is.
Op die wijze zijn zwart en vos dus dominant over bruin (en vos over zwart)

In genotype: (van onder naar boven dominant)
Bruin: A. B. (E.)
Zwart: aa B. E.
Vos: A. bb E. of aa bb E.

Dus hangt het helemaal van de ouders (voorouders) af wat er aan kleuren uit kan komen. Ik heb dit jaar ook het genot van een bruin veulen uit een zwarte vader en een vosmoeder.

Ik heb altijd gehoord dat bruin dominant is en zwart ondergeschikt!!!
[/quote]

En ik heb geleerd dat het een bruine wordt als hij het gen voor zwart heeft met daarbij de onderdrukkende factor voor zwart, waardoor ze dan bruin worden (met wat restanten zwart aan manen staart en benen)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:41

En ik heb geleerd dat vos de basiskleur voor zwart is... en dat alle kleuren spin-offs zijn van vos...
Argh!! Ikke in de war!!!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:56

Ik kan al helemaal niet meer volgen!!! Maar dat zal wel aan mij liggen!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:59

ik dacht dat bruin dominant was over alle kleuren want het stikt van de bruine paarden. Ik vind het dus ook een saaie kleur.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:06

Desiree schreef:
ik dacht dat bruin dominant was over alle kleuren want het stikt van de bruine paarden. Ik vind het dus ook een saaie kleur.

Sorry hoor maar... meen je dit nou serieus???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:08

Missouri"]
[quote="Desiree schreef:

[/quote]
ja, anders zeg ik het niet. Ik vind bruin erg saai omdat ik er zo vreselijk veel van zie. MAar dat wil niet zeggen dat ik er een paard op zou laten staan hoor. Paddy is ook saai bruin.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:11

Volgens mij zijn er minstens zoveel vossen... en ikzelf bijvoorbeeld wilde GEEN schimmel en waar kom ik mee thuis... ("ze keek zo lief").

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:13

Missouri schreef:
Volgens mij zijn er minstens zoveel vossen... en ikzelf bijvoorbeeld wilde GEEN schimmel en waar kom ik mee thuis... ("ze keek zo lief").

O JA! jij zult niet de eerste zijn die dat overkomt en zeker niet de laatste! ik ken iemand die geen vosmerrie wilde, guess what! Ik ken nog iemand (komt hier op bokt, ludora) die geen schimmel merrie wilde........ nou, je kent het wel.

misschien zijn er net zoveel vossen maar de bruine vallen mij vooral op. En dan bedoel ik gewoon bruin, niet kastanje of donkerbruin.

En in vos is veel varieteit. Saai vos, koffievos, vos met een diepe rood/oranje kleur, etc.

maar als ik moest kiezen tussen 2 paarden die helemaal hetzelfde zijn op vos en bruin na, koos ik voor de vos.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:19

Dat is heel persoonlijk natuurlijk. De Darco van mijn beste vriendin is echt super mooi, de echte darco-bruine kleur zonder aftekeningen. Elke kleur is mooi zolang ze maar glimmen! Mijn pony was een donkere koffievos met oranje manen, en die glom als een spiegel. Heel apart kleurtje!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:19

Desiree"]
[quote="Missouri"][quote="Desiree schreef:

[/quote]
ja, anders zeg ik het niet. Ik vind bruin erg saai omdat ik er zo vreselijk veel van zie. MAar dat wil niet zeggen dat ik er een paard op zou laten staan hoor. Paddy is ook saai bruin.
[/quote]

Wij hebben ook een vos thuis, in het begin was ik er ook niet zo voor, maar je moet het leren graag zien. Nu vind ik het echt mooi.

En het is idd eens iets anders dan dat saaie bruine.

Wat ik wel heel mooi vind is dat donkerbruine, kastanjebruin noemen ze het geloof ik. Zie je ook niet veel, en zwart natuurlijk!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:20

sarabande schreef:
Kleuren een goed paard heeft geen kleur zegt men.
Maar kleur werd de eigenaren van Lucky Boy noodlottig.
Omdat Mario Pompen zijn been gebroken had verveelde hij zich en kreeg een stapel boeken om te lezen, waaronder het standaartwerk van Wiersema over kleurvererving.
Nadat hij het boek doorgeworsteld had keek hij door zijn raam naar buiten en realiseerde zich dat hij 2 vossen had lopen van Lucky Boy, hij bracht de affaire aan het rollen .
Nog een aardige annekdote toen de eigenaar van Lucky Boy voor de rechter stond en moest uitleggen waarom hij Gurioso (vos) had gebruikt en vervolgens de dekkigen verkocht als zijnde van de veel populairdere Lucky Boy zei hij dat hij Gurioso na Lucky op de merries zette ..... om het zaad aan te stampen, is echt gebeurt

Ik meende toch te weten dat het LINARDS geweest was. Verward

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:21

Ik zeg ook altijd, Silly is mijn droompaard, ze had alleen zwart moeten blijven... hahaha Haha!
Nee ik vind kleur echt onbelangrijk... zolang het paard wat onder die kleur zit me aanspreekt. Schimmel is best mooi als je het schoon houdt.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:26

Missouri schreef:
Ik zeg ook altijd, Silly is mijn droompaard, ze had alleen zwart moeten blijven... hahaha Haha!
Nee ik vind kleur echt onbelangrijk... zolang het paard wat onder die kleur zit me aanspreekt. Schimmel is best mooi als je het schoon houdt.

Dat is waar ik vind een schimmel ook mooi, vooral zo een appelschimmel, dat ze helemaal wit worden vind ik wel iets minder, maar eentje die echt kraakwit is, vind ik ook best ok!

En ja hoor, die kleur is echt niet belangrijk, als het paardje maar goed is!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:29

greetje schreef:

Als ik zou mogen kiezen tussen lucky boy en linards dan wist ik het wel hoor!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:34

Missouri"]
[quote="greetje schreef:

[/quote]

ik kies dan voor lucky boy Lachen
maar ik begrijp de vraagstelling van greetje niet. ik weet dat het schandaal om Lucky boy ging, daar had sara gelijk in. MAar het zou dus linards zijn geweest die de veulens werkelijk verwekt had?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:39

Desiree"]
[quote="Missouri"][quote="greetje schreef:

[/quote]

ik kies dan voor lucky boy Lachen
maar ik begrijp de vraagstelling van greetje niet. ik weet dat het schandaal om Lucky boy ging, daar had sara gelijk in. MAar het zou dus linards zijn geweest die de veulens werkelijk verwekt had?
[/quote]

Dat bedoelde ze denk ik, misschien moet ze het nog wat verder uitleggen, en staven!

Maar mijn keuze is toch ook snel gemaakt, Lucky Boy *LOL* *LOL* *LOL* Ben altijd al op zoek geweest naar een goede fokmerrie van die hengst!!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:40

Hmmm... dan zal ik wel raar zijn, hihi.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:42

ook rare mensen moeten er zijn. Zelf ben ik gek op rare mensen. want die kleuren de maatschappij. MAar goed, dat is nu effe of topic.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:48

Desiree schreef:
ook rare mensen moeten er zijn. Zelf ben ik gek op rare mensen. want die kleuren de maatschappij. MAar goed, dat is nu effe of topic.

>grinnik<

Mijn pony (Hamad ox x Cash is King xx x Aswan ox) kreeg een prachtig ZWART hengstveulen van Linards... zelf was ze koffievos!!! Maar o wat was-ie knap...

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:19

Ik meende te weten(is dus niet zeker) dat Linards de aanstamper was. Vader van Linards was volgens mij een vos.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:20

Aanstamper, onbetaalbaar!!! Zou mijn vriend het pikken als ik ook zeg "ja maar schatje dat was maar een aanstamper!!" whahahaha