[TI] Bolletje wol vraagt hulp!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:35

Pardon ??, de zomer vacht zit er al onder.
Nooit en te never meer scheren nu.
Zo wie zo moet je een paard niet scheren.
Een paard maakt toch wel een warme vacht aan als het koud is.
En afgelopen winter is het langdurig koud geweest.
En nu loopt de natuur een paar weken achter doordat het zeewater in verhouding ook nog te koud is.
Heb foto's van vorig jaar van deze tijd en dan staan alle bomen al helemaal groen.

Geduld, dat is het belangrijkste.

aerdenhout1

Re: Bolletje wol vraagt hulp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:45

Inderdaad de zomervacht zit er voor een gedeelte al onder, maar groeit nog verder aan tot later in het jaar.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:30

Nou ben ik niet met je eens hoor, scheren nu is niet meer het goede moment.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:06

Scheren is zeker geen optie, de zomervacht is zo goed als klaar, de wintervacht kan nu zeer snel uit gaan vallen. Zodra de dagen langer worden ontwikkeld zich de zomervacht, en stoot het lichaam de wintervacht af. Paarden hebben speciale perceptoren in de ogen die reageren op de lengte der dagen!! Scheren maakt dat het hele gedoe in de war komt, je vacht gaat dan niet meer fatsoenlijk groeien.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:44

Ik heb een furminator voor de bolletjes wol op stal en dat gaat als een speer! De eerste dag haal ik er letterlijk kruiwagens vanaf, een paar dagen later is dit al een kwart kruiwagen en nog een paar dagen later en eentje is al helemaal glad :D
Ik zweer bij de furminator :D

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:50

Wat Ook heel goed help om de vacht te verwijdeen zijn van die donkergrijze/zwarte schuim/steen blokjes die je bij de dierenzaak of ruitersportzaak wel kunt halen. Blijven ook heel erg veel haren achter hangen. Alleen wel af en toe het blokje even over de stenen schuuren zodat er weer relief op zit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:01

Het enige wat goed helpt om van de wintervacht af te komen is wachten totdat de nacht temperaturen omhoog gaan.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:13

Ja als je nu ziet dat het de laaste dagen niet anders dan rond de 3 graden is in de nacht.
Dan is het maar goed dat er wat vacht op zit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:32

Hier hebben we zelfs in de ochtend de auto ruiten ijsvrij moeten krabben.
Mijn haarballen zijn nog steeds haarballen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:48

Vasthi schreef:
Dagelijks een scheutje gewone zonnebloemolie door het voer werkt ook prima.
Nu in ieder geval niet meer scheren want dan verniel je de onderliggende zomervacht.

ik scheer anders nu nog wel...
sterker nog, ik scheer hem het hele jaar door :P

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:01

Ik heb ook zo'n haarbal.... Ik ben aan de slag gegaan met furminator. Die heb ik besteld bij dubbeldun hier op bokt.

Een stalgenootje heeft ook een furminator en die deed het ook bijna elke dag. Dus we stonden 2 keer per dag te furminatoren hihi. Scheelt een hoop!

En ik was hem iedere week eventjes. Onder zijn buik ging de haren dan hangen en kon ik makkelijker de klitten wegknippen. En met het wassen, was je ook heel veel losse haren weg. Bovendien wordt de huid zo droog van al dat gekam en gefurmineet. Met wassen was ik alle huidschilfers weg.

Poeh.....volgens mij heb ik net een nieuw werkwoord verzonnen. hahahaha

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:28

je kan het proces wat versnellen door in de nacht een zomerdeken op te leggen. Op die manier kan je het lichaam een beetje voor de gek houden dat het warmer wordt en zal hij wat sneller door zijn vacht heen zijn.
Maar als zweet werkelijk je enigste probleem is dan zou ik zeggen, lekker laten zweten. Dat doen alle paarden na inspanning en de tinkers hebben nou eenmaal een serieuze vacht, hoort bij het ras.
Dat hij kou vat hoef je niet zo snel zorgen over te maken. De ondervacht is droog, alleen de bovenvacht is nog nat. Daartussen hangt een soort van isolatielaagje. Dit houd het paard ook warm wanneer het regent. Dus als je gewoon zorgt dat je paardje zijn ademhaling weer netjes is en hij een plekje heeft waar hij kan schuilen tegen de wind, dan kan je hem gewoon lekker laten opdrogen. En vind je dat nou eng, een flinke rol beurt in het zand zorgt ook prima dat meneer van zijn zweetvachtje afraakt (en ook gelijk van zijn prachtig nette onderhouden vachtje).
Maar tinkers en haar zijn nou eenmaal onlosmakend met elkaar verbonden. Scheren is in mijn opinie alleen voor de serieuze-serieuze ruiters die werkelijk elke dag hun edele ros zwaar aan het werk zetten. Jou paardje (zoals ik begreep) zal meer last hebben van het geklungel met dekens bij elk veranderend weertype, dan hij last zou hebben van zijn zweetvachtje na het werken.
Dus gewoon genieten van die haren aan je kleding, in je mond en in je sokken en bidden dat de zomer maar snel mag komen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:13

Ik haal zo nu en dan de borstel over de twee haarballen en ben geduldig aan het wachten op de goede nacht temperaturen.
Alle andere paarden bij mij, die 's nachts nog binnen staan zijn redelijk door de vacht heen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:18

Die van mij is dit jaar héél snel door zijn vacht heen gegaan := Vorig jaar zat hij tot juni nog in zn vachtje, nu is zijn hals al helemaal kaal (terwijl de zomervacht nog niet eens helemaal door is) en op de rest van zn lijf hangen ook alleen nog maar wat sprietjes..
Geen idee of het komt door de furminator.. of al het lijnzaad.. of de vitaminekorrels.. of de hoge temperaturen.. zal misschien een combi zijn

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:32

Schaf jezelf een furminator aan dat zijn wonderdingen ivm haar.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:36

wij hebben ook 3 pluizebollen shetjes staan waarvan 1 zich rot zweet, ik heb een dunne lijn van voor naar achter geschoren, en haar onder hals, en ze kan nu goed haar warmte kwijt, maar het is niet te koud snachts voor haar.

overigens de kluiten haar zweven al om je oren bij een zucht wind :D

wel vindt ik dat je doet alsof hij zielig is met die vacht, maar dit is heel normaal hoor voor een paard, alleen verpesten wij mensen ze graag met dekens :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:33

ik heb hem gister gewoon weer geschoren hoor...
al doe ik dat wel om andere redenen dan omdat hij een bolletje wol is :')

maar voor ik hem ging scheren, deed ik het altijd met zo'n schuurborsteltje en lijnzaad!!
ideaal <3

assie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:03

LecyTinker schreef:
Dus gewoon genieten van die haren aan je kleding, in je mond en in je sokken en bidden dat de zomer maar snel mag komen!

dat genieten heb ik ook zeker gedaan hahahahha
jeetje wat een haar zeg me dekbedje is weer opgevult

hij is nu wel het meeste kwijt het zit alleen nog onder zijn buik
en dan onder zijn hals en buik zitten nog van die lange haren
dat heb ik maar benoemd naar borsthaar hahahahhaha

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:21

maken ze niet truien van paardenhaar? Of is dat dan weer manen? Nee, dat zijn vioolstokken... Hmmm, van hondenhaar maken ze wel truien, dus waarom niet van paardenhaar... misschien is hier wel een handeltje in te beginnen... Weg met Fleece truien, in met paardenharen koltruien!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:16

verkopen aan hästens?? of je eigen bed-fabriek beginnen in je stal :Y)

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:54

gewoon elke dag lekker de borstel of zweet mes er over ,
enne mondje dicht voor al dat haar in je mond .. _O-
we hebben hier zoveel haar dat we er bijna een trui van kunnen breien :D
ik zou ook staan zweten als ik een winterjas zou dragen met mooi weer.
Het komt goed hoor ECHT WAAR..!!!!!!!

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:42

assie26 schreef:
Hij is altijd netjes om de 10 weken ontwormt en vandaag heeft hij toevallig zijn laatste gehad. Gebrek aan conditie kan ik me indenken maar ook met stil staan op de wei en dan al zweten. Hij blijft ook zweten en is dan zeer lastig droog te krijgen....klitten heeft hij niet zijn vacht lijkt wel te bestaan uit 3 lagen van verschillende diktes en lengtes. Conditie opbouwen met al dat haar lijkt t wel of dat al zijn energie op gaat aan t los laten van het haar alleen gebeurd t niet.

Om de 10 weken ontwormen?? 2 keer per jaar is het voorschrift van de veearts hoor!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:30

Valt mij op dat veel mensen lijnzaadolie roepen. Maar lijnzaadolie gaat het vachtje mooi van glimmen ja, maar ze rijken het er niet ineens door kwijt hoor.

Inderdaad een goede vitamineboost en borstelen, borstelen, borstelen :Y)

@Arjavdham, 2x per jaar!!? Dan heb jij een rare dierenarts :o dierenartsen zeggen over het algemeen gewoon 1 keer per kwartaal en dan eind van de zomer de zware tegen de horzeleitjes e.d. (paramox oid)

Luzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:54

Ik ben het met Ariebren eens. Geduld en wachten op beter weer! Regelmatig de losse haren eraf borstelen, dat vinden de paarden ook lekker want dat verharen kriebelt natuurlijk wel een beetje en verwennen met een lekkere borstelbeurt mag best! Maar dat gegoochel met middeltjes... is niet mijn ding. Je paard redt zichzelf wel, misschien minder snel dan dat jij leuk vindt, maar jouw paard regelt het zelf wel!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:25

Het is ook niet te geloven.
Mijn twee haarballen beginnen nu pas wat meer haar kwijt te raken.
Maar ja wat wil je met nachttemperaturen onder de 5 graden.

cp112; wat bedoel je met een zware wormspuit paramox ??
Wat is het werkzame middel wat daar in zit ??
Een yvermectine houdende wormspuit is goed tegen de horzel.