[TI] jaarling of veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:06

Pluis93 schreef:
Ragdollcat schreef:
Het is meer een persoonlijke keuze van wat je echt graag wil en je leuk lijkt en of je het aankan.

ja da vraag is alleen,
hoe weet ik of ik het aankan?
wat moet ik ervoor kunnen?

Het lijkt me gezien je leeftijd en de ervaring die je aangeeft dat je er nog niet aan toe bent om zo'n jong paard aan te schaffen.

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:10

ik heb nergens mijn ervaring aangegeven?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:14

Ik had voor 3 jaar terug een jaarling gekocht en 4 maanden daarna een veulen maar er zit weinig verschil in, het verschil komt nu pas.........Nero wordt 3 en King 4 en dat klieren is bij King echt weg en Nero zit er volop in.
Met andere woorden maakt het niets uit of je nou een veulen of een jaarling koopt, de eerste jaren is het alleen maar een beetje voetjes geven, wandelen en voor de rest lekker in de wei laten donderjagen en laten opvoeden door oudere paarden.
Meer kun je gewoon nog niet doen hoe schattig ze ook zijn.

Gelukkig heb je een goed adres en heb je ervaren mensen om je heen dus op zich zou jouw veulen/jaarling wel een goed adres krijgen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:14

Pluis93 schreef:
ik heb nergens mijn ervaring aangegeven?

Wat is je ervaring? En volgens mij gaf je aan, dat je altijd mensen om je heen hebt, die je kunnen helpen. Gaat je paard bij die mensen in het land staan?

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:19

Pluis93 schreef:
bergkraai schreef:
Waarom kies je niet voor een paard die al wat ouder is? Ondanks dat je een band kunt opbouwen met een veulen/jaarling is het altijd nog erg lastig om om te gaan met jonge paarden. Heb je wel eerder jonge paarden verzorgd of bereden? Het is moeilijker als dat veel mensen denken namelijk..!

jaa ik ben bezig met jaarlingertjes bij ons op stal.
& er komen ook weer 2 nieuwe veulentjes aan dit jaar :)!
Ook krijg ik hulp van heel ervaren mensen,
zij hebben al veel meer paarden, van alle leeftijden.

Hier geef jij toch je ervaring aan? Maar je komt nogal jong/onervaren over.. Zelf heb ik ook een aantal jaren geleden een veulen gekocht, wat ik achteraf gezien beter niet had kunnen doen. Jonge paarden zijn echt niet zo makkelijk als ze lijken !

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:24

Ik ben het helemaal eens met Bergkraai, ik zou ze niet meer kunnen missen en heb een megaband met hun............maar inderdaad toch wordt het vaak onderschat.
En ik heb meer het idee dat je een veulen of jaarling wilt vanwege de prijs..............dat is mijn gevoel hoor en ik hoop dat ik het verkeerd heb.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:26

Of je het veulen/jaarling kan bieden wat het nodig heeft, en kan je opvoeden? verkeersmak maken, etc.

Odysseus

Re: jaarling of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:28

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je meteen naar een veulen of een jaarling moet kijken. Je bent pas 16, en als ik je ze posts lees heb je alleen ervaring van op de stal waar je nu wat rondloopt.

Is dit je eerste eigen paard?

En dat je met een veulen/jaarling een betere band kan opbouwen is echt onzin. Mijn paard had ik vanaf haar 11e, en die gedraagt zich alsof ze me al kende voor ze verwekt was :')

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:32

Ik sluit mij aan bij de mensen boven mij...

Neem anders een merrie van een jaar of 5 die is dan beleerd daar kun je ook een prima band mee opbouwen en daar kun je ook al wat mee rijden en voor de rest je kunt toch de jaarlingen en veulens op die stal lekker blijven doen ;) dan heb je en het gevoel met jaarlingen en veulens maar heb je zelf een wat ouder paardje... Lijkt mij handiger! is dit jou eerste paard?

En wil jij over een paar jaar nog steeds een veulen laat dan je merrie dekken, dan maak je het allemaal vanaf de geboorte mee... maar onderschat het niet hoor die kleine lieverds zijn niet makkelijk er komt veel bij kijken.... en veulens zijn goedkoper ja maar tegen de tijd dat zei 3 jaar zijn ben je ook al redelijk wat kosten kwijt.

Pluis93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:38

ik heb al op verschillende stallen ervaring opgedaan,
met verschillende manieren van rijden,
met verschillende paarden,
verschillende leeftijden,
& verschillende rassen,

Ik wil een jong paard zodat ik zijn of haar hele leven zelf mee kan maken,
het paardje zelf kan beleren,
& zien hoe het opgroeid,

Mijn ervaring is voldoende.
Ook zijn er genoeg mensen in mijn omgeving die me hulp willen en kunnen bieden met het opvoeden van een jong paard.

Een ouder paard wil ik liever niet, omdat ik mijn paard zelf wil beleren, op een zo natuurlijk mogelijke manier..
& de meeste oudere paarden dragen hoefijzers, rijden op bit, met zweep en alles,
Dit wil ik niet met mijn eigen paard.
Ook wil ik niet dat mijn eigen paardje in een stal moet staan.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een goed adres, waar het 24/7 op het land staat en nooit in een stalletje van 3 bij 3.

Ik weet precies wat ik wil, maar ik zou graag jullie ervaringen horen over jaarlingen en veulens.
Omdat dat de enige keuze is die ik nog moet maken..

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:40

Pluis93 schreef:
bergkraai schreef:
Waarom kies je niet voor een paard die al wat ouder is? Ondanks dat je een band kunt opbouwen met een veulen/jaarling is het altijd nog erg lastig om om te gaan met jonge paarden. Heb je wel eerder jonge paarden verzorgd of bereden? Het is moeilijker als dat veel mensen denken namelijk..!

jaa ik ben bezig met jaarlingertjes bij ons op stal.
& er komen ook weer 2 nieuwe veulentjes aan dit jaar :)!
Ook krijg ik hulp van heel ervaren mensen,
zij hebben al veel meer paarden, van alle leeftijden.

Hoi, ik lees dat je het steeds hebt over een jaarlinger, wat je bedoelt heet een jaarling :D
Ik zou als ik jou was gewoon naar jaarlingen en veulens gaan kijken, je komt er vanzelf eentje tegen waar je de klik mee hebt.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:41

Pluis93 schreef:
ik heb al op verschillende stallen ervaring opgedaan,
met verschillende manieren van rijden,
met verschillende paarden,
verschillende leeftijden,
& verschillende rassen,

Ik wil een jong paard zodat ik zijn of haar hele leven zelf mee kan maken,
het paardje zelf kan beleren,
& zien hoe het opgroeid,

Mijn ervaring is voldoende.
Ook zijn er genoeg mensen in mijn omgeving die me hulp willen en kunnen bieden met het opvoeden van een jong paard.

Een ouder paard wil ik liever niet, omdat ik mijn paard zelf wil beleren, op een zo natuurlijk mogelijke manier..
& de meeste oudere paarden dragen hoefijzers, rijden op bit, met zweep en alles,
Dit wil ik niet met mijn eigen paard.
Ook wil ik niet dat mijn eigen paardje in een stal moet staan.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een goed adres, waar het 24/7 op het land staat en nooit in een stalletje van 3 bij 3.

Ik weet precies wat ik wil, maar ik zou graag jullie ervaringen horen over jaarlingen en veulens.

Wat is er mis met paarden die op ijzers staan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:43

Je hebt dus nog geen eigen paard gehad?

Dan vind ik het zeer onverstandig om meteen een onbeleerd paard te kopen, laat staan een veulen.
Het is onzin dat de meeste "oudere" paarden hoefijzers dragen, rijden op bit en met "zweep en alles", wat alles dan ook mag zijn :? Mijne stond ook op ijzers, werd gereden met sporen en zweep en liep ook op een bit.
Is meteen van de ijzers af gegaan, ik rijd zonder sporen, soms een zweep (maar dat is niet om te slaan, maar aanwijzingen te geven zoals: "Wat meer naar links!") en kan ook prima bitloos gereden worden.

Je hebt dus nog nooit paarden beleerd, nog nooit een eigen paard gehad? "Ervaring" op verschillende stallen vind ik onvoldoende om meteen een onbeleerd paard of veulen te kopen en te gaan beleren. Beleren zou ik sowieso door een ander laten doen, en daar zelf wat bij helpen. Imo kan een 16 jarige die überhaupt nog geen ervaring heeft met een eigen paard niet meteen een jong paard zelfstandig beleren.

Je kan toch ook een al beleerd paard kopen die bijv. op een NH-achtige manier is ingereden? Zijn er ook zat van te vinden.

Daarbij wil het beleerd zijn met een bit niet meteen zeggen dat het nooit bitloos kan bereden worden (zoals ik al als voorbeeld gaf als bij mij paard). Zie het communiceren met bit als bijv. de "Engelse taal". Goed het paard heeft dus geleerd in het Engels met z'n ruiter te communiceren. Nou jij kan ook Engels én Nederlands (als het goed is :) ), dus waarom zou je paard dan ook niet "bitloos (of in m'n voorbeeld dan "Nederlands") kunnen leren?

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:53

De ijzers kan je eraf halen als je dat graag wil, met zweep hoef je niet te rijden als je dat niet wil. Bitloos heb ik niet veel verstand van, maar volgensmij kan je altijd overstappen op bitloos.
Ik wilde zelf ook graag een wat jonger paardje, maar een veulen en zelf inrijden dat ging mij toen nog niet lukken. Ik heb een paardje van 3 gekocht, die al zadelmak was, en de meeste dingen kende. Het begin was qua opvoeding en inrijden was voor mij al gemaakt, ik hoefde het alleen nog maar af te maken. Ik vond het super leuk om te doen :) en ik zou het zo weer doen.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:49

Er word geloof ik erg letterlijk gelet op wat je zegt TS. Ik vind dat je genoeg reden geeft waarom je een veulen of jaarling wilt en je vraagt of er verschil zit in de aanschaf van veulen of jaarling ten aanzien van een band opbouwen. Ik denk dat er geen verschil zit en dat je gewoon moet gaan kijken bij veulens en jaarlingen tot er een tussenzit waar je verliefd op word <3

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:18

Eens moet de eerste keer zijn, zo te lezen weet ze goed wat ze in de toekomst wil mijn haar paard. Dat ze bitloos wil rijden of zonder ijzers is haar persoonlijke keuze. Dat getuigt wel dat ze er goed over nadenkt en zich er toch ook wel in verdiept.

Het is niet gemakkelijk een jong paard, ze kunnen behoorlijk gaan puberen en dan moetje stevig in je schoenen staan en consequent bljven.

Ik kan mij goed voorstellen dat je voor een veulen kiest, die je helemaal naar je eigen hand zet en nog geen dingen heeft geleerd wat jij niet wil.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 07-04-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:20

Nou sorry maar haar persoonlijke keuze wil niet persé getuigen van goede verdieping.
Als jij van 1 iemand hebt gehoord dat een bit heel slecht is, en meteen bitloos wil gaan rijden dan zegt dat toch ook niet meteen dat je je er goed in verdiept hebt?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:29

er word hier niet gevraagd of zij zich er goed in verdiept heeft toch?? TS geeft duidelijk aan dat zij gekozen heeft voor veulen of jaarling en vraagt of er tussen deze twee verschil is met betrekking op een band opbouwen. Er word hier niet ter discussie gesteld of iemand genoeg ervaring heeft naar een andermans idee.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:32

Pluis93 schreef:
Ragdollcat schreef:
Het is meer een persoonlijke keuze van wat je echt graag wil en je leuk lijkt en of je het aankan.

ja da vraag is alleen,
hoe weet ik of ik het aankan?
wat moet ik ervoor kunnen?

Als ik dit zo lees dan zou ik zeggen, niet doen.
Hoeveel ervaring heb je in de paarden?
Er komt toch wel heel wat discipline bij kijken.
Ik had er 2 ''op te voeden'' en heb er toch wel een hele kluif aan gehad.
De mijne was echt een baliekluiver, alles doen wat niet hoort.

Maar als ik dan toch moest kiezen dan zou ik een jaarling of twenter kopen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:32

Nee, maar ik wil te TS behoeden voor het kopen van een paard dat helemaal niet bij haar past.
Het opvoeden van veulens en jaarlingen hoort imo gedaan te worden door een zeer ervaren persoon. Ik rijdt al 13 jaar, heb al 4 jaar m'n eigen paard, maar ik zou het echt nog niet aan durven zo'n jonkie te kopen :n

Het zou zonde zijn als de TS zich teveel vastpint op het idee van een leuk veulen te kopen (hartstikke schattig ja. Maar begrijpt ze ook dat ze de eerste 3-4 jaar enkel wat kan poetsen, lopen? En dat 3-4 jaar nogal lang zijn :) ) om vervolgens eigenlijk het toch minder te vinden dat het lijkt. Een veulen/jong paard heeft een zeer consequente opvoeding nodig, waar snel iets fout gaat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:33

kick1972 schreef:
Er word hier niet ter discussie gesteld of iemand genoeg ervaring heeft naar een andermans idee.

Heb even in TS haar profiel gekeken naar aanleiding van haar boktnaam.
TS is nog maar 16.
Zijn haar ouders het er ook mee eens?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:37

Pluis93 schreef:

lijkt me duidelijk.......

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:38

Dus als ik een topic open met:

Moet ik m'n moeder vermoorden met een keukenmes of eerder met een stanleymes?

dan mag ook niemand zeggen: misschien moet je je moeder niet vermoorden?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:40

dan zou ik zeggen.... stanleymes.... werkt makkelijker denk ik :x

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:41

Je snapt m'n punt :P ?