[TI] Veulenprik; Ja of Nee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:02

Ik heb het dit jaar - net als alle andere jaren - ook weer gedaan. Ook al was de merrie netjes 4 weken voor de geboorte geent en is de bevalling probleemloos verlopen. Wat Ariebren al zegt, je wilt met 3 maanden toch niet de laatste prik hoeven geven aan zo'n ukkepuk ?
Baat het niet, dan schaadt het niet, is mijn idee.
Overigens zat in de veulenprik van onze DA ook een kleine dosis tetanusserum.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 06:25

mijn veulens krijgen ook de veulenprik, ook ik ben van baat het niet dan schaad het niet.

ik ben vorig jaar mn 2 weken oude veulen kwijt geraakt, we hebben erg hard voor haar gevochten, ik zal dus ook niets laten wat maar enigzins waar dan ook voor kan helpen, dus gaat gewoon dat veulenprikkie erin.

er zijn ook mensen die zeggen is geldklopperij...nou als dat zo is hoop ik dat mn da blij met de centjes is, is een goede da dus gun hem het wel ;)

Ariebren

Re: Veulenprik; Ja of Nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:34

Geldklopperij ??
De prik voor de eeuwige paarden weides is veel duurder.
En de Rendac, kadaver ophaaldienst wordt ook elk jaar duurder.
Dan ook maar ouderwets blijven.

Onze baby's worden vanaf geboorte toch ook volgeprikt met entingen ??
Jullie moesten eens weten wat voor pijnlijke entingen ik moest halen toen ik ging varen.
Net zoiets als de jaarlijkse griep enting die in Nederland door heel veel paarden organisaties verplicht gesteld wordt.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:33

kick1972 schreef:
Mijn veearts zei juist dat die extra enting zo voor de bevalling ervoor zorgt dat het veulen nog antistoffen van mams meekrijgt en er extra antistoffen in de biest komt

dat zegt de mijne ook :j
Dus hier over het algemeen geen veulenprikken.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:40

Hier worden geen veulenprikken gegeven. De DA zei tegen ons, dat hij het heel sporadisch nog wel eens geeft, bijvoorbeeld bij de fokkers van de "oudere stempel", omdat zij dat zelf graag willen. Ook in Utrecht (tijdens een symposium over dracht en veulentijd) is verteld dat een veulenprik niet standaard meer gegeven wordt. Inderdaad omdat de moeder de entstoffen via de biest aan haar kind doorgeeft.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:47

wij doen het ook niet standaard.. we hebben ietwat bloed genomen van het veulen en de DA heeft gecheckt of er genoeg in zat (ook 6 weken voor uitgerekende datum merrie nog ge-ent) en dat was zo.. het is vandaag de dag bij ons niet meer standaard..

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:54

De veulennspuit zal er denk ik op niet al te lange termijn toch uitgaan. In het kader van Good Veterinary Practice en de toenemende resistentie tegen antibiotica zal in de toekomst AB eigenlijk nog maar uitsluiten curatief gegeven worden en niet meer preventief.

Zoals eerder gezegd zal een veulen die een probleemloze bevalling heeft doorgemaakt de spuit ook niet nodig hebben. Een goede hygiene van de stal en goede ontsmetting van het naveltje net na de geboorte en nog een aantal keer gedurende de eerste levensdagen zullen dan doorgaans voldoende moeten zijn om de gevreesde 'veulenziekte' te voorkomen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:18

Mloui schreef:
De veulennspuit zal er denk ik op niet al te lange termijn toch uitgaan. In het kader van Good Veterinary Practice en de toenemende resistentie tegen antibiotica zal in de toekomst AB eigenlijk nog maar uitsluiten curatief gegeven worden en niet meer preventief.

Dat had ik al eerder vermeld, het niet preventief, maar curatief gebruik van AB.

Zoals eerder gezegd zal een veulen die een probleemloze bevalling heeft doorgemaakt de spuit ook niet nodig hebben. Een goede hygiene van de stal en goede ontsmetting van het naveltje net na de geboorte en nog een aantal keer gedurende de eerste levensdagen zullen dan doorgaans voldoende moeten zijn om de gevreesde 'veulenziekte' te voorkomen

Maar over het ontsmetten van de navelstreng hoor ik ook andere verhalen.
Heb het wel eens meegemaakt dat mijn betadine spuitbus verdroogt was bij de geboorte van het veulen.
Mijn veearts gaf aan, is niet erg, alleen wel in de gaten houden.

En wat is een goede stal hygiene ??
De stal voor de geboorte helemaal schoonmaken, ontsmetten enz. ??
Met andere woorden, je creëert een basis voor nieuwe bacterien waar de merrie geen afweer stoffen tegen heeft.
Ik zie dat je Utrecht doet, vraag dit eens na voor mij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:19

Ariebren schreef:
Mloui schreef:

Dat had ik al eerder vermeld, het niet preventief, maar curatief gebruik van AB.

Maar over het ontsmetten van de navelstreng hoor ik ook andere verhalen.
Heb het wel eens meegemaakt dat mijn betadine spuitbus verdroogd was bij de geboorte van het veulen.
Mijn veearts gaf aan, is niet erg, alleen wel in de gaten houden.

En wat is een goede stal hygiene ??
De stal voor de geboorte helemaal schoonmaken, ontsmetten enz. ??
Met andere woorden, je creëert een basis voor nieuwe bacterien waar de merrie geen afweer stoffen tegen heeft.
Ik zie dat je Utrecht doet, vraag dit eens na voor mij.

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:10

Als "starter"van deze Topic ....Wij hebben besloten! Ons eerste veulen van dit jaar is gister gezond en zonder problemen geboren en heeft gewoon weer zijn prikje gehad en de rest krijgt ook gewoon weer een prikje. Wil het risico niet nemen en de kosten zijn het niet.
Onze Da adviseert ook gewoon na de geboorte even een check-up van moeder en kind + de veulenprik.
En wat die stalhygiene betreft;
Zeker niet helemaal schoonmaken die stal, bah, allemaal merrie-vreemde bacterieen in de stal waar de drachtige merie nog geen weerstand tegen heeft opgebouwd.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:14

in utrecht adviseren ze de stal goed op te strooien, maar inderdaad niet ontzettend steriel te houden. Vaak is een 'vieze' onderlaag (met hierin omgevingskiemen die de merrie kent en dus ook door zal geven in de biest) en hieroverheen een dikke laag schoon stro de aangewezen manier. Ook adviseren ze om de merrie vanaf zeker 3 weken voor de geboorte niet meer te verhuizen. Liefst de merrie vanaf 6 weken voor de geboorte niet meer verplaatsen. In utrecht ontsmetten ze overigens met broomhexidine (blauwe waterige substantie)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:31

Heb destijds op advies van mijn da ook geen veulenprik gedaan.
Veulen is zonder complicaties geboren dus was ook geen risico. Mij is geloof ik ooit eens verteld dat een veulen nog niet eens in staat is iets met die antistoffen te doen die die krijgt ingespoten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:54