Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mloui schreef:De veulennspuit zal er denk ik op niet al te lange termijn toch uitgaan. In het kader van Good Veterinary Practice en de toenemende resistentie tegen antibiotica zal in de toekomst AB eigenlijk nog maar uitsluiten curatief gegeven worden en niet meer preventief.
Dat had ik al eerder vermeld, het niet preventief, maar curatief gebruik van AB.
Zoals eerder gezegd zal een veulen die een probleemloze bevalling heeft doorgemaakt de spuit ook niet nodig hebben. Een goede hygiene van de stal en goede ontsmetting van het naveltje net na de geboorte en nog een aantal keer gedurende de eerste levensdagen zullen dan doorgaans voldoende moeten zijn om de gevreesde 'veulenziekte' te voorkomen
Ariebren schreef:Mloui schreef:De veulennspuit zal er denk ik op niet al te lange termijn toch uitgaan. In het kader van Good Veterinary Practice en de toenemende resistentie tegen antibiotica zal in de toekomst AB eigenlijk nog maar uitsluiten curatief gegeven worden en niet meer preventief.
Dat had ik al eerder vermeld, het niet preventief, maar curatief gebruik van AB.
Zoals eerder gezegd zal een veulen die een probleemloze bevalling heeft doorgemaakt de spuit ook niet nodig hebben. Een goede hygiene van de stal en goede ontsmetting van het naveltje net na de geboorte en nog een aantal keer gedurende de eerste levensdagen zullen dan doorgaans voldoende moeten zijn om de gevreesde 'veulenziekte' te voorkomen
Maar over het ontsmetten van de navelstreng hoor ik ook andere verhalen.
Heb het wel eens meegemaakt dat mijn betadine spuitbus verdroogd was bij de geboorte van het veulen.
Mijn veearts gaf aan, is niet erg, alleen wel in de gaten houden.
En wat is een goede stal hygiene ??
De stal voor de geboorte helemaal schoonmaken, ontsmetten enz. ??
Met andere woorden, je creëert een basis voor nieuwe bacterien waar de merrie geen afweer stoffen tegen heeft.
Ik zie dat je Utrecht doet, vraag dit eens na voor mij.