Vraag over stokmaat twee-jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:43

Irene_vZ schreef:
Ze wordt volgende week twee, maar meet nu ongeveer 1.55m. In mijn ogen is ze nog erg klein en 'baby' achtig. Als ik hier foto's van jaarlingen voorbij zie komen dan lijkt ze daar meer op dan van de tweejarigen die bijvoorbeeld op Sporthorses staan.

Ze kan laat rijp zijn maar:
In haar moederlijn zitten kleinere merries en merrieveulens volgen vaak moederskant kwa ontwikkeling.
De vaders in de moederlijn zijn van decennia geleden. Je fokte met oud bloed en dat is gewoon niet groot. Paarden waren in 1975 simpelweg gemiddeld een 1.60-1.64m.

Ik denk dat je reëel moet zijn - mocht je merrie de 1.65m. halen, dan is dat boven-verwachting.
Ik denk dat het op een 1.62m. wel gaat ophouden met de hoogte-groei.
Gezien de oudere genen, kan het wel zomaar zijn dat deze nakomeling nog breed gaat worden, waardoor ze voor jou misschien wel helemaal niet zo 'onbruikbaar' is als je vreest.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:20

Ik denk dat de stokmaat op deze leeftijd nog niet zo heel veel zegt. Ze krijgen zo af en toe een groeispurt en dan heb je er zo weer een paar cm bij. Wij hebben nu twee tweejarigen lopen en die zijn allebei rond de 1.60 nu.

Ulfeino

Re: Vraag over stokmaat twee-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:26

Ben bang dat het echt afwachten is, mijn paardje was ook rond die maat toen hij 2 was, hij is ondertussen helemaal uitgegroeid en is nu 1.63, hij heeft uiteindelijk de stokmaat van zijn moeder gekregen, zijn vader was 1.67.