KWPN fokwaardes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:15

MissHIS schreef:
Als ze zelf niets of weinig in de sport heeft gepresteerd, is de fokwaarde dus voornamelijk gebaseerd op haar afstamming/familieleden. Dat heeft dan ook een lagere betrouwbaarheid, omdat de fokwaarde dan is gebaseerd op minder gegevens.

Versta je dan onder sport ook IBOP/EPTM?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:17

eilander schreef:
MissHIS schreef:
Als ze zelf niets of weinig in de sport heeft gepresteerd, is de fokwaarde dus voornamelijk gebaseerd op haar afstamming/familieleden. Dat heeft dan ook een lagere betrouwbaarheid, omdat de fokwaarde dan is gebaseerd op minder gegevens.

Versta je dan onder sport ook IBOP/EPTM?

Als je even verder leest: daar leg ik uit dat de berekening wordt gebaseerd op drie informatiebronnen. Bij één daarvan gaat het om de eigen prestaties van de merries, dus IBOP, EPTM, stamboekkeuring, sportresultaten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:28

sarabande schreef:
Dat is natuurlijk ook vreemd, want ibop is een perstatie-aanlegTEST en zou dus maar een geringe bijdrage als prestatie mogen hebben

Herhaal mezelf nog maar eens

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:33

sarabande schreef:
sarabande schreef:
Dat is natuurlijk ook vreemd, want ibop is een perstatie-aanlegTEST en zou dus maar een geringe bijdrage als prestatie mogen hebben

Niet elke merrie wordt in de sport uitgebracht dus dan vind ik een EPTM/IBOP een prima alternatief. En bovendien, tussen een paard die na jarenlang winstpunten sprokkelen eindelijk een keer het sportpredikaat behaald of een paard die dat op jongere leeftijd vlot behaald zit ook nog een heel verschil. Daarom neemt het KWPN de leeftijd ook mee in de berekening.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:33

sarabande schreef:

maar de correlatie tussen IBOP/EPTM schijnt heel hoog te zijn (ik meen 72%) voor de latere 'prestaties' en de fokwaarde is een cijfer voor de genetische aanleg..., dus daarom heeft IBOP/EPTM een hoge bijdrage.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:34

sarabande schreef:
sarabande schreef:

rustig ;) ook ik moet af en toe even eten....

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:37

MissHIS schreef:
Wat ik wel raar vind is dat de indexen bij dressuur zoveel hoger liggen als bij het springen, waar komt dat door? Die hoogsten zitten boven de 200!

hier moest ik even over nadenken ;) maar eigenlijk weet ik het niet.... :P ik denk (maar dat is een vermoeden) dat bij de springpaarden meer 'buitenlandse' hengsten gebruikt zijn, buitenlandse hengsten beginnen veelal met een lagere fokwaarde, omdat minder bekend is van de moederlijn etc... ook hebben ze vaak minder nakomelingen die presteren, zeker volbloed, die vaak pas doorwerken in de 2de/3de generatie hebben een lagere fokwaarde, omdat de prestaties van nakomelingen vaak niet hoog zijn.

Bij de dressuurpaarden zoals jazz (cocktail) is minder 'vreemd' bloed, dus ik denk dat ze meer 'hogere' waardes hebben en minder 'lagere' die de fokwaarde omlaag halen..

maar dit is slechts iets waarover ik zit te gissen...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:38

weule schreef:
maar de correlatie tussen IBOP/EPTM schijnt heel hoog te zijn (ik meen 72%) voor de latere 'prestaties' en de fokwaarde is een cijfer voor de genetische aanleg..., dus daarom heeft IBOP/EPTM een hoge bijdrage.

Idd, zeker bij de EPTM. In het komende nummer van IDS vertelt Martien Liefhebber dat vrijwel al zijn merries die minimaal 80 punten behaalde in de EPTM...later nationaal of internationaal hebben gesprongen!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:45

MissHIS schreef:
Idd, zeker bij de EPTM. In het komende nummer van IDS vertelt Martien Liefhebber dat vrijwel al zijn merries die minimaal 80 punten behaalde in de EPTM...later nationaal of internationaal hebben gesprongen!!

Dat vertelde hij al eerder in IDS en dat is het kip of het ei verhaal. Al zijn merries gaan naar een internationale springruiter

Maar goed ik heb het opgevraagd
en Saar die als 7 jarige ZZL was heeft 121 punten met een betrouwbaarheid van 21% (moeder is keur pref sport NMK merrie grootmoeder keur pref prestatie, dus daar ligt het niet aan)
Haar 2 jarige dochter die alleen maar in de wei gelopen heeft heeft 123 punten met een betrouwbaarheid van 23%

Dat motiveert de fokkers tenminste lekker om hun merries in het kader van een sportpaarden fokkerij bij een dure ruiter te brengen en dat is nu precies wat ik bedoel.

MissHIS

Re: KWPN fokwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:50

Denk ook niet dat een hogere fokwaarde de hoofdreden moet zijn voor een fokker bij de keuze om de merrie wel of niet in de sport uit te brengen. Niemand zal ontkennen dat een sportcarriere meer informatie kan geven dan een één- of meerdaagse aanlegtest. Feit is wel dat voor veel mensen het niet is weggelegd om zo veel te investeren in een merrie en daarom zijn die aanlegtesten een mooi alternatief. En zo moet het ook worden gezien. Fokwaarden zijn ook helemaal niet zaligmakend, maar het geeft wel een indicatie.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:52

sarabande schreef:
MissHIS schreef:

Dat vertelde hij al eerder in IDS en dat is het kip of het ei verhaal. Al zijn merries gaan naar een internationale springruiter

Ja maar een ongetalenteerd springpaard komt ook met de beste ruiter niet op het hoogste niveau. Hij investeert alleen in de paarden die dat waard zijn en die de potentie hebben voor de internationale sport.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:53

Nee natuurlijk is het geen hoofdreden.
Maar ik vraag me af, net zoals jaren geleden toen ik mijn eigen paarden nog niet als voorbeeld stelde, wat de zin is om ergens zoveel geld en tijd in te stoppen en vervolgens aan te tonen dat het weinig waarde heeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:54

MissHIS schreef:
En bovendien, tussen een paard die na jarenlang winstpunten sprokkelen eindelijk een keer het sportpredikaat behaald of een paard die dat op jongere leeftijd vlot behaald zit ook nog een heel verschil. Daarom neemt het KWPN de leeftijd ook mee in de berekening.

Toch is dat ook weer gek, want niet elke merrie wordt van jongs af aan gelijk in de sport uitgebracht, maar zet soms eerst eens een (paar) veulens op de wereld.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:56

sarabande schreef:
Nee natuurlijk is het geen hoofdreden.
Maar ik vraag me af, net zoals jaren geleden toen ik mijn eigen paarden nog niet als voorbeeld stelde, wat de zin is om ergens zoveel geld en tijd in te stoppen en vervolgens aan te tonen dat het weinig waarde heeft.

Het vertaalt zich misschien niet (direct) in een hogere fokwaarde, maar het levert natuurlijk altijd meerwaarde op. Voor de fokkerij vind ik het altijd interessanter als merries zelf hebben gepresteerd in de sport.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:58

MissHIS schreef:
Ja maar een ongetalenteerd springpaard komt ook met de beste ruiter niet op het hoogste niveau. Hij investeert alleen in de paarden die dat waard zijn en die de potentie hebben voor de internationale sport.

Martien fokte al jaren voor dat door het KWPN uitgevonden was op prestaties. Hij gebruikte indertijd, tegen de zin van het KWPN, zelfs SBS hengsten.
Hij heeft altijd zijn eigen koers gevaren maar omdat dat niet door het KWPN gewaardeerd werd bracht hij zijn merries niet voor op de keuring. Heel lang heeft hij ze dus niet hoger dan ster gehad en kwamen ze dus ook niet voor op de lijst van beste KWPN merries, maar dat interesseerde hem niet.
Nu past hij in het plaatje en wordt gewaardeerd en voert zijn fokkerij de lijsten aan, ook omdat hij een straatlengte voor ligt met zijn merriestam.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:59

LDRD schreef:
Toch is dat ook weer gek, want niet elke merrie wordt van jongs af aan gelijk in de sport uitgebracht, maar zet soms eerst eens een (paar) veulens op de wereld.

Ja maar je bent het toch met me eens dat het voor een zesjarig paard knapper is om Z te springen (of dressuur) dan voor een tienjarige? Natuurlijk kunnen de redenen daarvoor verschillen, maar je moet toch ergens 1 lijn trekken.

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:59

Ik weet dat ze dat show noemen .Alleen wat ik bedoel is dat tien ,vijftien jaar geleden,een hengst op de keuring wel een streepje voor had,als zijn moeder een utv kampioene was. wanneer een dergelijke hengst in handen een topamazone kwam bijv ???,Had je wel een goed sportpaard ,maar geen echte vererver.Toch werd zo,n dier dan wel redelijk veel gebruikt in de fokkerij . Dochters hiervan kregen hierdoor wel een hogere verwachtingswaarde .En niet altijd terecht.Op deze manier komer er merries uit stammen op deze lijst die er zoals jij al aangeeft niet horen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:00

sarabande schreef:
Martien fokte al jaren voor dat door het KWPN uitgevonden was op prestaties. Hij gebruikte indertijd, tegen de zin van het KWPN, zelfs SBS hengsten.
Hij heeft altijd zijn eigen koers gevaren maar omdat dat niet door het KWPN gewaardeerd werd bracht hij zijn merries niet voor op de keuring. Heel lang heeft hij ze dus niet hoger dan ster gehad en kwamen ze dus ook niet voor op de lijst van beste KWPN merries, maar dat interesseerde hem niet.
Nu past hij in het plaatje en wordt gewaardeerd en voert zijn fokkerij de lijsten aan, ook omdat hij een straatlengte voor ligt met zijn merriestam.

Ja maar dat is een geheel andere discussie. Hij fokt idd al generatielang op prestatie en daar plukt hij de vruchten ook van. Al die paarden hebben zich bewezen in de sport en ik vind het dan logisch dat zich dat vertaalt in een torenhoge fokwaarde.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:01

Dat ligt er maar net aan lijkt mij wat er voor die tijd met dat paard gedaan is.

Ik heb een merrie staan, die eerst 5 veulens heeft gehad. Was alleen zadelmak. Is 8 jarig opgepakt, in 2 jaar Z2 met winst geworden.
Men zou beter eens kunnen zien wanneer een paard voor het eerst in de sport is uitgebracht denk ik dan?

Pepein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:03

en hoe zit dat dan nu met het kwpn en het prokken van de merries?? ik hoorde laatst dat hengsten die uit een prok merrie komen voorrechten gaan krijgen op de hengstenkeuring?? ???? (weet niet of dat zo is natuurlijk)
en wat gebeurt er dan met die fokwaardes? is er dan de mogelijkheid dat we dan hengsten met lage fokwaardes goedkeuren en hebben fokkers zich dan voor niets gericht of zich verdiept in die hoge fokwaarde????

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:05

LDRD schreef:
Dat ligt er maar net aan lijkt mij wat er voor die tijd met dat paard gedaan is.

Ik heb een merrie staan, die eerst 5 veulens heeft gehad. Was alleen zadelmak. Is 8 jarig opgepakt, in 2 jaar Z2 met winst geworden.
Men zou beter eens kunnen zien wanneer een paard voor het eerst in de sport is uitgebracht denk ik dan?

En zo zou ik het nu ook doen. Waarom een getalenteerde merrie die goed op de keuringen scoort als jong paard door al die basis wedstrijdjes laten hobbelen omdat ze door haar leeftijd niet hoger mag.
Dan idd eerst een paar veulens.
Met die praktijk gegevens zou het stamboek ook rekening moeten houden vind ik.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:05

LDRD schreef:

Ja maar als ie vóór die eerste wedstrijdstart al drie jaar training in de benen heeft gehad, zegt het nog niks.. het is allemaal zo subjectief!

Ik heb een merrie die slaagde in januari voor de IBOP met 78 punten. Dat is niet schandalig hoog, maar wel knap gezien het feit dat ze pas drie maanden weer onder het zadel was (daarvoor alleen als zesjarige een tijdje gereden) en een half jaar drachtig was van haar vijfde veulen. Dat wordt verder ook niet meegenomen in de beoordeling, en dat vind ik ook terecht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:08

birken187 schreef:
Ik weet dat ze dat show noemen .Alleen wat ik bedoel is dat tien ,vijftien jaar geleden,een hengst op de keuring wel een streepje voor had,als zijn moeder een utv kampioene was. wanneer een dergelijke hengst in handen een topamazone kwam bijv ???,Had je wel een goed sportpaard ,maar geen echte vererver.Toch werd zo,n dier dan wel redelijk veel gebruikt in de fokkerij . Dochters hiervan kregen hierdoor wel een hogere verwachtingswaarde .En niet altijd terecht.Op deze manier komer er merries uit stammen op deze lijst die er zoals jij al aangeeft niet horen.

Ja maar tegenwoordig heet het sportpaarden fokkerij en is het doel verlegd en terecht het gebruik en de vraag is veranderd

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:11

MissHIS schreef:
LDRD schreef:

Ja maar als ie vóór die eerste wedstrijdstart al drie jaar training in de benen heeft gehad, zegt het nog niks.. het is allemaal zo subjectief!

Ik heb een merrie die slaagde in januari voor de IBOP met 78 punten. Dat is niet schandalig hoog, maar wel knap gezien het feit dat ze pas drie maanden weer onder het zadel was (daarvoor alleen als zesjarige een tijdje gereden) en een half jaar drachtig was van haar vijfde veulen. Dat wordt verder ook niet meegenomen in de beoordeling, en dat vind ik ook terecht.

Ik weet de fokwaarde van Amarenz nog niet maar die zal ten gevolge haar vader niet bijster hoog zijn terwijl ze zelf op de IBOP 78,5 had.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:12

MissHIS schreef:

De meeste fokker laten hun fokmerries niet trainen als ze er mee fokken. Ze worden voor het sportpredicaat uit de fokkerij gehaald.
En om je voor te zijn en dat heb ik ook altijd aangegeven, want daar ben ik heel reeel in, Saar was nooit Elite geworden zonder die prestaties omdat haar exterieur te bloederig is, dus was er voor mij geen keuze.