[H][NRPS] hengst voor E-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anike

Re: [H][NRPS] hengst voor E-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:37

Ik heb zelf ook een merrie van 1,56. Paard gefokt welliswaar, maar te klein gebleven.
Puur omdat ik ook nagedacht heb over mijn merrie heb ik gekozen voor een pony hengst en geen paard.
Het veulen zal zich in eerste instantie wel aanpassen aan de baarmoeder, maar de gewrichten zijn toch grover dan die van een pony veulen. En het moet er toch ook weer uit..
Ik zou net als wat eerder al aangeraden is niet kiezen voor een groot paard..

ingrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:18

Ik heb in 2006 mijn forse niet werkwillende forse arabisch volbloed merrie van 1.54m laten dekken door een 1.59m arabisch volbloed hengst MM Sultan. Het veulen is nu 3 jaar en meet 1.65m....maar wel op alle punten verbeterd, meer rijtype, goed karakter, hogere hals inzet en een stel hoge goede benen. Nanu heeft een super karakter en hij wordt straks mijn rijpaard. En mijn merrie is alleen nog maar fokmerrie (1e premie/ster en ca/scid vrij). En inderdaad fokken is gokken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:17

Al vind ik niet dat je met een merrie waar een gedeelte van de afstamming onbekend is moet gaan fokken! Maar dat is weer een andere discussie.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:43

ja weet ik, maar we willen al lang een veulen van deze merrie
en we hebben genoeg hulp van mensen die al vaker gefokt hebben, en die er ook veel verstand van hebben

Jacqqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:36

chrisje_83 schreef:
Al vind ik niet dat je met een merrie waar een gedeelte van de afstamming onbekend is moet gaan fokken! Maar dat is weer een andere discussie.

waarom niet?
Zij wil hier gewoon een leuk paard voor zichzelf proberen te fokken.
Doorgefokt zal het vast niet zijn (anders was papier vast bekend). Denk dat menig paard met papier meer is doorgefokt dan paard zonder papier.
Als iemand een gezond en goed paard heeft ... er zijn genoeg hele goede paarden die een gedeelte van de afstamming missen maar waar geweldig leuke veulens uit komen.
namen zeggen lang niet alles........

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:23

Jacqqq schreef:
Als iemand een gezond en goed paard heeft ... er zijn genoeg hele goede paarden die een gedeelte van de afstamming missen maar waar geweldig leuke veulens uit komen.

Nee, maar hoe meer je weet over afstamming hoe beter je kunt fokken. (denk aan bijv zoiets als ocd)
Daarbij komt ook dat dieren met papier beter in de markt liggen (als je ooit verkoopt want je weet nooit hoe het loopt). Een paard met papier heeft gewoon betere kansen in die zin aangezien er in nederland al heel veel paarden zijn.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:44

je wil dus zeggen dat ik mijn paard zoiezo toch ook niet goed kan verkopen XD

iemand die mijn paard heeft gefokt heeft toch ook gefokt met paarden zonder afstamming daar is toch ook iets goeds uitgekomen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:20

Laura01234 schreef:
je wil dus zeggen dat ik mijn paard zoiezo toch ook niet goed kan verkopen

Nee dat zeg ik niet! Ik zeg alleen dat een paard met volledig papier beter in de markt ligt ;)
Daarbij komt ook dat als je geen afstamming weet je nooit weet wat voor hengst je zult moeten gebruiken...
Even als voorbeeld mijn nrps pony. Is een echte pony met ponyhoofd. Moeder daarvan was erg luxe met meer arabische uitdrukking en ik heb ook met oog op moeders een hengst opgezocht met minder bloed... En mijn veulen heeft toch een luxer hoofdje gekregen als de merrie ;) Kijk en nu is het alleen een hoofd. Maar wat te denken van het verdere exterieur?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:23

Ja oke, maar het doel is gewoon om een goed veulen te krijgen van mijn merrie

hij hoeft niet helemaal precies en perfect goed te zijn, als het maar goed te berijden is ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:30

Geen 1 paard is perfect, maar als jij een goed veulen wil waar je goed mee wilt kunnen rijden zul je toch goed kwa bouw etc etc goed op moeten letten.
Daarbij komt gewoon ook het risico en of je dat wil nemen. Want je hebt een e pony die misschien wel gefokt is uit bijv 2 d-pony's. Als je met een paard dekt heb je toch een zwaarder veulen ookal past het zich aan de baarmoeder aan kwa grootte...
Toevallig hoorde ik vandaag nog van een kennis die merrie en veulen verloren is! Dat zet mij ook weer aan het nadenken terwijl ik mijn pony's dek met hengsten van de zelfde grootte...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:41

De TS vraagt hier toch zeker om een hengst die bij haar merrie zou passen en niet om te horen wat jullie van haar idee vinden om met de merrie te fokken. Ik denk dat de TS niet op de een op de andere dag heeft besloten om maar even voor de leuk een veulen te fokken, ze wil graag een veulen voor zichzelf om later mee de wedstrijden in te gaan.

Verder TS heb ik geen kennis van NRPS hengsten en ik wens je veel succes met het uitzoeken van een geschikte hengst. :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:47

Yunomi schreef:
ze wil graag een veulen voor zichzelf om later mee de wedstrijden in te gaan.

En als je dan geen enig idee hebt van de moederlijn weet je ook niet wat er evt op je merrie past om een paard te fokken waar ze mee op wedstrijd kan ;)
Daar moet de TS gewoon rekening mee houden en ik heb het idee dat ze over sommige dingen nog niet echt heeft nagedacht ;)

Jacqqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:37

Rianneke schreef:
Geen 1 paard is perfect, maar als jij een goed veulen wil waar je goed mee wilt kunnen rijden zul je toch goed kwa bouw etc etc goed op moeten letten.
Daarbij komt gewoon ook het risico en of je dat wil nemen. Want je hebt een e pony die misschien wel gefokt is uit bijv 2 d-pony's. Als je met een paard dekt heb je toch een zwaarder veulen ookal past het zich aan de baarmoeder aan kwa grootte...
Toevallig hoorde ik vandaag nog van een kennis die merrie en veulen verloren is! Dat zet mij ook weer aan het nadenken terwijl ik mijn pony's dek met hengsten van de zelfde grootte...

Heeft jouw vader jouw moeder dan ook eerst naar haar ouders gevraagd en beoordeeld op haar bouw? ;)
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens. Zonder papieren kan je ook wel bedenken wat de verbeterpunten van de merrie zijn. Ieder zijn eigen mening.

En aan Laura:
Ik zou zeggen, succes met je hengstenkeuze... hoop dat er een heel mooi veulen uit komt waar je heel veel plezier mee zult hebben in de toekomst!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:06

Jacqqq schreef:
Heeft jouw vader jouw moeder dan ook eerst naar haar ouders gevraagd en beoordeeld op haar bouw?

Vroeger waren te tijden iets anders en moest een man om een vrouw haar hand gaan vragen. En tsjah de ouders van mijn vader hadden ook nog veel meer in te brengen als dat ouders nu hebben...

Jacqqq schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens. Zonder papieren kan je ook wel bedenken wat de verbeterpunten van de merrie zijn. Ieder zijn eigen mening.

Kijk voor de grap eens naar de vos in mijn profiel... Als je haar zo ziet zou je er best iets met aardig wat bloed op durven te zetten aangezien zij heel pony-achtig toont en het luxer mag. Ook haar schouder en bovenlijn zijn verbeterpunten. Maar omdat ik de ouders en voorouders wist heb ik dat dus niet gedaan! En ben ik gegaan voor een hengst met body en minder bloed maar wel met een goede bovenlijn. En ik heb nu een heel aardig gebouwd luxe veulen ;)
En daar doelde ik dus op... Als jij geen ouders weet kan het alle kanten op strooien. En dat zou toch zonde zijn ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:30

Jacqqq schreef:
chrisje_83 schreef:

waarom niet?
Zij wil hier gewoon een leuk paard voor zichzelf proberen te fokken.
Doorgefokt zal het vast niet zijn (anders was papier vast bekend). Denk dat menig paard met papier meer is doorgefokt dan paard zonder papier.

Omdat ik dat persoonlijk niet zou doen, je paard blijft altijd minder waard omdat een gedeelte van de afstamming onbekend blijft. Ook al is het nog zo'n leuk dier!!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:32

Je kan aan de hand van je merrie wel de verbeterpunten bepalen natuurlijk, maar zoals Rianne al aangeeft, je weet niet welk bloed er verder achter zit waardoor je minder makkelijk een goede keus voor een hengst kan maken.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 22:47

Mijn merrie is zeker paard gefokt, dat zie je al aan de gangen en aan de bespiering en aan het hoofd, het is ook een hele stevige en sterke merrie