Hoe zit het met ''groter'' willen fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Hoe zit het met ''groter'' willen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:05

pfff dat hoopte ik al....ach ja je leest nog wel eens wat hier....je weet nooit ;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:09

Veulentje in mn onderschrift komt uit een merrie van 1,53m en een hengst van 1,70m.
Ze heeft onwijs lange benen volgens iedereen gaat ze dus een stuk groter worden dan mams.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:11

Alsjeblieft niet aan beginnen ;)
Mijn pony moest een groot paard worden.
Helaas is ze te klein gebleven, en dat merk je duidelijk aan haar achterhand want die is vergeleken met haar schouder ontzettend klein.En zo kan ik meerdere puntjes zeggen.
Het is wel een geweldig paardje, maar voor de grote zou ik niet aan een paard beginnen....
1.86m.
E-pony en een paard vind ik nog wel kunnen maar een pony van 1.43m bijvoorbeeld :n

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:00

Leuk veulen Melody! Mooie kleur ook!

@ Likepink: was het verschil bij de ouders van jouw merrie zo groot dan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:04

Ik zou het zelf niet doen.

Mijn opa heeft afgelopen jaar een pony gekocht (ong. 1.10), deze had een veulen aan de voet van een haflingerhengst en was daar ook al weer opnieuw door gedekt.

Bij mij valt dit in de cathegorie broodfokken. Zonde van de merrie. Moet zeggen dat bij ons het resultaat erg goed is uitpakt maar het blijft niet normaal om met zoveel verschil te dekken en het zou ook nooit mijn keuze zijn.

Ben blij dat onze Sonja de bevalling lekker een jaartje gust blijft en kan genieten van het paard zijn.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:06

Wij hebben enkele jaren terug een D pony door Junior STV laten dekken.
Daar is een grote E uitgekomen. (Net geen paard)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door justahorse op 31-03-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:07

Geen idee, merrie was geloof ik 1.45m en de vader 1.63m.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:13

Tja bij Melody was mijn idee een paard eruit te fokken met dezelfde kwaliteiten als moeder.
Zodat ik daarbij serieus bij de paarden kan starten,moeder is super,gaat ook erg goed op concour maar je word toch pas echt serieus genomen met een Paard.

Dus ben al blij dat ze lange benen heeft gekregen,ze lijkt ook aardig in proportie.
Ze komt nu al halverwege Melody dr borst met dr kontje.

Ach bij Melody is het maar een paar cm dat ze zal moeten groeien dus dat zal ze best gaan halen.

Je kunt wel van een D een E proberen te fokken maar of ze paard zullen halen dat is een grote gok.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:56

Als je graag een paard van een bepaalde grootte wil hebben, koop je er denk ik beter één. Het kan soms wel lukken. Maar als je uit een merrie van 1.45 iets wil fokken dat groter is dan 1.56 m (om dus paard te zijn en geen E pony) heb je absoluut geen garantie dat hij echt zo groot wordt. De stokmaat van de hengst is geen garantie op een groot veulen. En je weet pas 3 jaar later of het gelukt is of niet...
Fokken is gokken, kost veel geld, en zelfs als moeder en veulen het dan goed stellen is het nog 3 jaar afwachten en duimen wat het wordt. Gewoon een volgroeid paard kopen van jouw gewenste maat lijkt nu duurder maar is veel kosten-efficienter.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:32

Ik heb ergens gehoord dat er max 20 cm tussen hengst en merrie mag zitten.
Toen ik mijn merrie kocht, wist ik niet dat ze drachtig was. Merrie kon het allemaal zelf af gelukkig. Een paar weken na de bevalling kwam ik erachter dat ze door een hengst van 1.70m gedekt was terwijl ze zelf 1.50m is. Veulen was bij de bevalling 95 cm.
Zelf zou ik nooit een veel grotere hengst op een merrie zetten, je hoort te vaak dat het veulen klem komt te zitten.
(mijn veulen is nu overigens op 10 maanden 1.36m en wordt dus waarschijnlijk wel ietsjes groter dan moeders)

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 07:25

Gelukkig is het bij jouw veulen goed gegaan Babybell! Ik vind 20 cm ook erg veel!!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:55

Ik vind 1 maat verschil wel kunnen, 2 maten wordt alweer te veel. Dan is de kans te groot dat het fout gaat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:57

Een D-pony matchen met een rijpaard... dat vind ik nog wel kunnen hoor. Beetje zonde van het dekgeld, dat wel.

Je bent zuiverder aan het fokken als je een D-pony kruist met een (goedgekeurde!) D-pony-hengst. En wil je dan perse een groter rijdier, koop er dan een paard bij.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:35

Dees, als ik kijk naar Donna, wij hebben haar 3 jaar geleden laten dekken door een E pony hengst. Zijzelf is D pony, dat veulen was al aan de grote kant bij de schouders. Ik zou er dus nooit voor kiezen een paard op haar te zetten vanwege die reden!
Dit jaar gaan wij gewoon in de D maat blijven met de hengst.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:50

Onze Balance heeft nu dr knieen al hoger zitten als mama,en diverse mensen (dierenarts,hengstenhouder)hebben al gezegt dat ze de paardenmaat wel gaat halen.
Ze zou zo een veulen van een paard kunnen zijn!

Ik zou het zo weer doen in iedergeval,en blijven steken komt juist weinig voor.
Veulen past zich aan de baarmoeder van de moeder aan.En krijgen vaak daarna een groeispurt.