hengst kimberley

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: hengst kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:01

Toch liep hij tot op hoge leeftijd in de sport. Zijn benen waren harstikke droog. Dus zelf heeft hij er geen last van. Is er wat bekend over zijn nakomelingen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:03

tja maar als hij het doorfokt, raak je de nakomelingen aan de straatstenen niet kwijt met zo'n rapport, of ze er nou last van krijgen of niet.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:11

fokfanaat schreef:
tja maar als hij het doorfokt, raak je de nakomelingen aan de straatstenen niet kwijt met zo'n rapport, of ze er nou last van krijgen of niet.

Dat is net waar je je prioriteiten stelt inderdaad! En welke risico's je wil nemen. Kijk maar naar de post van PrimaDonna. Ze was enorm gecharmeerd van een Z2 paard, wat hoger opgeleid was, maar het dier werd afgekeurd op de foto's. En toch liep het Z2 en kon meer!
Wat zeggen die foto's dan eigenlijk? Als het paard op moment van keuren 100% goed loopt, maar slechte foto's heeft? Dat je het risico loopt dat het er uiteindelijk last van zal gaan krijgen? Dat is maar de vraag!
Maar potentiele koper schrikken er vaak nog wel van terug inderdaad... Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Is er niet ooit een afstammelingen rapport van Kimberley gemaakt, toen hij nog een nieuwe dekhengst was? Heeft iemand daar gegevens over toevallig?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:17

Ik heb trouwens een Cabochon merrie onder mijn kont.
En het is zeker niet de makkelijkste. Ze is behoorlijk sensibel en is niet vies van een bokje of steigertje. Ze pakt de ruiter goed aan! Je leert er wel op rijden. Maar verder is het een goudeerlijk dier, wat altijd voor je wil en zal werken. En een vriendelijk dier. Maar eentje met de kop erop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:40

Destijds werden de raporten niet openbaar gemaakt. Als het acceptabel was werd de hengst genomen en anders niet.
Dit was blijkbaar wel acceptabel voor het KWPN.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:41

dit is nog steeds acceptabel voor hengsten en prok, alelen wordt het nu niet meer openbaar gemaakt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:32

Nou wie wil mag op zijn kosten foto's maken hoor van Sam! Haha, en wat er ook uit komt: Hij is al 10 jaar nog geen dag kreupel geweest, dus idd, foto's zeggen mij ook niks. Kijk naar een Gribaldi, die had goeie benen en toch loopt ie niet meer...

Maar ja, ik kocht hem als anderhalfjarige en dan is het risico een stuk kleiner, omdat ie goedkoper is. Zo'n paard moet zich immers nog bewijzen. Als je een Z paard koopt, moet je maar vertrouwen op de verkoper en in mijn schoenen had ik dat probleem natuurlijk niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:35

tja dat die van jou nog nooit kreupel is geweest wil niet zeggen dat hij geen scheur in de aorta kan krijgen.

snap trouwens ook niet wat dat met het rontgenraport van kimberly te maken heeft.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:41

Karakter van de hengst zegt ook niet alles, mijn zusje heeft een KimberleyxJazz en dat is een hartstikke braaf paard die heel graag wil werken en altijd een beetje extra geeft op wedstrijden.

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:56

Ik heb een 9-jarige Kimberley x Saros xx merrie. Afgelopen juni heb ik haar gekocht nadat ze zowel klinisch en rontgenologisch voor de sport goedgekeurd is. Ze scoorde 1-tjes en een aantal 2-tjes. Waarvoor precies weet ik niet uit het hoofd. Zit op mijn werk en heb het rapport niet bij de hand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:01

fokfanaat schreef:
dit is nog steeds acceptabel voor hengsten en prok, alelen wordt het nu niet meer openbaar gemaakt

:wow: :wow:

Wel toch...de rontgen rapporten staan toch altijd in de strengen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:14

voor zover ik weet niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:21

Bij het verslag van het verrichtingsonderzoek dacht ik...ik weet het ook niet heel zeker hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:23

hmmm nee ik kan het niet meer vinden.. Je hebt gelijk.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:32

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:25

fokfanaat schreef:
tja dat die van jou nog nooit kreupel is geweest wil niet zeggen dat hij geen scheur in de aorta kan krijgen.

snap trouwens ook niet wat dat met het rontgenraport van kimberly te maken heeft.

Maar een rontgen rapport zegt toch ook niks over mogelijke kwalen? Dat gaat toch alleen over de voeten, stralen, benen enz? Je kunt nooit van te voren uitsluiten dat je paard 100% gezond zal blijven tot zijn dood! Dus ik zie de link met die aorta en keupelheden even niet?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:33

nee dat klopt, maar als je een dier fokt, met zo'n keuringsrapport kun je het wel vergeten om hem voor een leuk bedrag te verkopen, dus of de hengst zelf er oud mee geworden is, maakt me niet uit, ik zou hem hierom niet gebruiken.

FotoPascal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:49

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag was de hengstenshow van de Familie van Norel. Ik heb daar ook wat foto's gemaakt, Kimberly was ook present. Ik wil mij niet mengen in de discussie, maar wat ik heb gezien was toch niet verkeerd voor een hengst van 18 jaar.

Zie hier de foto's: www.passieenfotografie.nl

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:39

fokfanaat schreef:

Heel simpel, al zijn alle benen tiptop in orde, dan nog kan er een ander accidentje gebeuren, waar een paard aan dood gaat. Dat is eigenlijk wat ik er mee wilde zeggen. Soms vind ik dat de wetenschap doorslaat. Overal foto's van maken is er één van. De moederlijn vererfd ook veel, dat blijft vaak buiten beschouwing. Wordt moeder gerontgend, voor de hengst er op gaat? 'k Dacht het niet?

Edit: De fotosessie heb ik gezien hoor! Mooie foto's, jammer dat er geen namen van hengsten bij staan. Ik weet even niet zeker of ik de goeie heb herkend. Volgens mij heeft Kimberly een kol met een witte neus? (Net als de mijne?) Als ik het had geweten, was ik zeker even gaan kijken! Waar staat ie nu?
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 13-04-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:44

idefix4 schreef:
fokfanaat schreef:

Heel simpel, al zijn alle benen tiptop in orde, dan nog kan er een ander accidentje gebeuren, waar een paard aan dood gaat. Dat is eigenlijk wat ik er mee wilde zeggen. Soms vind ik dat de wetenschap doorslaat. Overal foto's van maken is er één van. De moederlijn vererfd ook veel, dat blijft vaak buiten beschouwing. Wordt moeder gerontgend, voor de hengst er op gaat? 'k Dacht het niet?

dat is jouw mening, er zat mensen die dat wel op waarde schatten. met ene merrie met zo'n rapport fok ik ook niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:49

Fokfanaat: Dan kan ik er maar één ding van denken: Respect voor je mening en netjes dat je zo'n merrie ook niet gebruikt, en dus laat zien dat je je mening naleeft. Niet iedereen zal redeneren zoals jij. Om die reden heb ik een ruin. Geen verstand van fokken, daarvoor ga ik wel bij de kenners kijken. ;)

Maar ja, laten we eerlijk zijn: Er staan er hier al 2 die nooit kreupel zijn en minimaal één met een goed fotorapport. En Sam ga ik nu echt niet meer fotograferen hoor. Blijkbaar vererft het niet bij een goede merrie. En tot nu toe ken ik alleen Kimberley-kids met uitzonderlijk vriendelijke karakters.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:18

idefix4 schreef:
Edit: De fotosessie heb ik gezien hoor! Mooie foto's, jammer dat er geen namen van hengsten bij staan. Ik weet even niet zeker of ik de goeie heb herkend. Volgens mij heeft Kimberly een kol met een witte neus? (Net als de mijne?) Als ik het had geweten, was ik zeker even gaan kijken! Waar staat ie nu?

Kimberly is de enige voshengst die getoond wordt (aan de hand). Hij staat, naar mijn weten, gewoon bij Van Norel in Wapenveld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:41

[quote="Kamy
Is er niet ooit een afstammelingen rapport van Kimberley gemaakt, toen hij nog een nieuwe dekhengst was? Heeft iemand daar gegevens over toevallig?[/quote]

Naam: KIMBERLEY Rijpaardtype
Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1996 (veulens)
Er werd een uniforme collectie goed ontwikkelde veulens getoond. Ze staan in het rechthoeksmodel, maar ze zijn weinig rijtypisch en ze doen tamelijk klassiek aan.
Het hoofd is lang. De nek is overwegend kort. De halsrichting is verticaal en in beweging wordt de hals te hoog gedragen. De halsvorm is wisselend. Een aantal veulens heeft voldoende lengte en bespiering in de hals. Bij anderen is de bespiering matig en komt de hals diep weg. De schoft is kort. De steile schouder heeft ruim voldoende lengte. Bij enkele veulens is de rug wat diep. De lendenen zijn goed gespierd. De croupe heeft een klassieke vorm en voldoende lengte. De broekspier moet verder doorlopen. Het voorbeen is tamelijk ingesnoerd. De koten zijn lang en vaak week. Het achterbeen is lang, de schenkel is arm gespierd en het spronggewricht zou royaler ontwikkeld moeten zijn.
De stap is voldoende soepel en weinig krachtig. De draf is wisselend. Enkele veulens draven met een goed gebruik van het voorbeen en met een goede schoudervrijheid, maar het achterbeen wordt traag gebruikt en de veulens komen moeilijk tot dragen. Nogal wat veulens houden zich vast in de bovenlijn en maken achter een schommelende beweging. Vrijwel alle veulens werden getoond.
De kwaliteit van de moeders varieert van matig tot voldoende.
Getoond: 15 veulens uit 20 dekkingen.

Afstammelingen 2000 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Kimberley één jaar uitgesteld (vanwege minder dan 10 nakomelingen op de keuringen).

Afstammelingen 2001 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Kimberly voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2004 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Kimberley voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Van Kimberley zijn 30 kinderen actief in de dressuursport. Zijn index van 147 is ruim boven het gemiddelde. Opvallend is de score voor het rechthoeksmodel van zijn gescoorde kinderen.

Afstammelingen 2008 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Kimberley definitief goedgekeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:42

Naam: KIMBERLEY Rijpaardtype
Overige informatie
Royaal ontwikkelde rijtypische hengst met voldoende ras en kwaliteit in de benen. De rug is iets aan de lange kant.

HK Den Bosch 1995 (04-02) 8e plaats

Bloedopbouw
De afstamming in de moederlijn wijst op springmogelijkheden. Dat wordt versterkt door de wetenschap dat grootmoeder Merania nagenoeg prestatiemerrie is, onder meer dank zij het feit dat ze een winnaar bij de 6-jarige springpaarden leverde. Een andere nakomeling springt momenteel 1.30 m in Zweden. De keuze van Cabochon als partner is evenwel een switch naar bewezen dressuurbloed via zowel Vincent als Pretendent.

Bron:www.kwpn.nl

Ik vind het zelf een machtige hengst om te zien,maar van zijn nafok weet ik helemaal niets.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:33

Tja...zijn index is goed. Dat wijst voor mij erop dat zijn nafok niet extreem uitvalt in het werk.
Ik ga eens naar dekaantallen kijken.