Wat doen als je wil dekken maar geen merrie hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:39

tja ..dat is nog best goedkoop ..als je bedenkt wat een risico's er allemaal aan verbonden zijn ..

fokfanaat

Re: Wat doen als je wil dekken maar geen merrie hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:52

vind ik ook.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:22

Oh nog een vraagje
Als het veulen er is, kan je dat bij een koe op de wei zetten?
Of toch maar beter een shetlander als gezelschap?
Andere optie is een groep van 3jaarlingen en 2 twee-jarigen volgend jaar, maar heb bang dat deze paarden al hard aan elkaar hangen en dat het voor de kleine uk moeilijk wordt om zich te verdedigen...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:14

Een koe??????

Een paard hoort met andere paarden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:18

Ik vraag me af of je genoeg kennis hebt voor het houden van het veulen. Als je het al met een koe in de wei wilt zetten.
Je moet begrijpen dat het houden van een veulen niet zomaar iets is. Ookal klinkt het nog zo simpel en leuk. Ik zit al bijna m'n hele leven tussen de paarden en heb nu 4 jaar een eigen paard, maar een eigen veulen zou mij nog een stap te ver zijn. Ookal heb ik nog zoveel kennis en ervaring bij wijze van. Daarbij heb je geloof ik überhaupt nog nooit een eigen paard gehad, dus dan vind ik de stap van nog nooit een eigen paard naar een eigen veulen wel heel groot.

Hartstikke leuk dat je die prijs hebt natuurlijk, maar ik zou hem verkopen. En niet omdat je het hebt gewonnen persé een veulen moet en zal hebben.
Daarbij, wie weet past de hengst wel helemaal niet op de lease-merrie. Wat weet je van de hengst? Pluspunten, minpunten? Zowel in bouw, karakter, gezondheid, beweging? Wat weet je van de lease-merrie? Zomaar een hengst op een merrie zetten vind ik geen goed plan, grote kans dat je juiste de slechte eigenschappen stopt in je veulen.

Ik zou zeggen:
Verkoop de prijs en stop het geld in een leuk en ervaren paard voor nu. Sowieso moet je nog een jaar wachten (als je dit seizoen nog een merrie vindt) voor het veulen er is. En dan ook nog eens zeker 4 jaar wachten tot je kan beleren..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:42

een merrie en een dekking is nog geen garantie dat je veulen uitgroeid tot een goed en leuk volwassen paard, daar komen na de geboorten nog heel veel extra kosten bij, stalling, onderhoud, DA, etc.

Ook ik zou de dekking verkopen en kijken naar een paard waar je nu wat aan hebt, of als het perse een veulen moet zijn, een veulen kopen, scheelt je 1.5 jaar extra voeren en kosten (1 jaar merrie en 6 maand merrie en veulen) en je kunt zelf de kleur het geslacht etc uitkiezen.

Shire_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:46

Ik zou ook die dekking verkopen, ik ben ook bang dat als je de dekking voortzet dat je je eigen er gruwelijk in verslikt en dan is helaas weer het veulen de dupe..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:51

Zoals ze hierboven ook al zeiden, verkoop je dekking en koop een leuk paardje. Kun je zien wat je koopt en heb je geen merrie nodig die toch nooit naar je wensen zal zijn. Een veulen kun je uitzoeken op afstamming ed.
En misschien past de hengst wel niet bij de merrie.
En wat erg belangrijk is, je bent van niemand afhankelijk en bent niemand iets schuldig voor als het fout gaat.
Denk er nog maar eens goed over na.