Oldenburger???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:58

Desiree schreef:
Ze zijn gewoon degelijker.

Is maar een idee van vroeger, toen ze nog op het veld moesten werken. Met kleinere voeten zakten ze weg.
Alles in proportie is het meest degelijk.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:02

Oldenburgers zijn toch gewoon kwpn-ers met een duitse kop erop??
Nee even serieus, deze discussie is al eens gevoerd... toen het over TYPE en RAS ging. Ook Oldenburgers zijn TYPES, een mix van "geleende" ouders overal en nergens. Er zijn mooie, er zijn lelijke. Maar dat is overal zo. Neem het KWPN: vergelijk Ferro eens met Turbo Magic. Zelfde merk, ander type. Ander bloed, maar de naam is hetzelfde.
Kijk eens naar de Oldenburgers van vroeger... de zwaardere paarden van Duitsland.

En ff offtopic... het enige mooie aan Bonfire zijn zijn gangen en uitstraling Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:03

Zannekin"]
[quote="Desiree schreef:

Is maar een idee van vroeger, toen ze nog op het veld moesten werken. Met kleinere voeten zakten ze weg.
[/quote]

ik weet niet. alles wat dunner en fragieler is, is meestal breekbaarder. Lijkt mij zo. Verder heb ik voor geen enkel stamboek overigens voorkeur of nakeur. Ze hebben allemaal goede en minder goede paarden.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:06

Desiree"]
[quote="Zannekin"][quote="Desiree schreef:

[/quote]

ik weet niet. alles wat dunner en fragieler is, is meestal breekbaarder. Lijkt mij zo. Verder heb ik voor geen enkel stamboek overigens voorkeur of nakeur. Ze hebben allemaal goede en minder goede paarden.
[/quote]

Zet een bels maar eens op de renbaan, dan wordt-ie vanzelf kreupel... en een volbloed voor de ploeg is ook geen goed plan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:15

Missouri schreef:
Zet een bels maar eens op de renbaan, dan wordt-ie vanzelf kreupel... en een volbloed voor de ploeg is ook geen goed plan.

zou het? het zal best zo zijn dat een dier dat gebruikt wordt voor doeleinden waarvoor het niet gefokt is, zichzelf vroeg of laat tegen komt in de training, dat geloof ik best.
maar binnen een stroming kun je toch ook onderscheid maken in meer of minder degelijk?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:18

Desiree schreef:
[maar binnen een stroming kun je toch ook onderscheid maken in meer of minder degelijk?
[/quote]

Ja absoluut, daarom zette ik de vergelijking tussen Ferro en Turbo Magic (om maar even wat te noemen) erbij. Ze zijn allebei kwpn, maar zoek de 10 verschillen Haha!
En dat is bij elk stamboek wel zo denk ik.

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:22

Citaat:
bonfire was toch een oldenburger?

Bonfire is inderdaad een Oldenburger. En Donnerhall was ook een Oldenburger, maar die was ook voor andere rassen (waaronder het KWPN) goedgekeurd.

Ik ben gek op de oldenburger, maar mijn eigen paardje (sinds 17 mei) is toch een KWPN-er geworden. Haar vader is ook goedgekeurd voor Oldenburg. 't is vaak alleen het papiertje (helaas).
[/quote]

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:29

Ik vind ook niet dat er een bepaald stamboek beter zou zijn dan het andere zoals ik al eerder heb gezegd. Maar zelf hou ik toch wel van grote voeten maar niet zoals Zannekin zei, als ze aan dunne beentjes vast zitten. Het moet wel in verhouding zijn.

Zo, en nu houden jullie allemaal op met op deze topic te reageren want ik ga nu naar huis en ik ben er morgen pas weer! Morgen dus gaarne reacties, want anders mis ik te veel! Haha!

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:46

Sinds februari dit jaar ben ik ook in het bezit van een Oldenburger (Silvio1x Haemonxx) en dat van de kleine voetjes herken ik echt. Haar benen zijn niet ielig, maar de hoefjes eronder zijn erg klein. We proberen ze op normaal formaat te kweken.

Qua karakter is ze erg nuchter en eerlijk, alleen erg heet als ze aan het werk gezet wordt. Maar of dat typisch iets voor een Oldenburger is, weet ik eigenlijk niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:45

Desiree"]
[quote="Zannekin"][quote="Desiree schreef:

[/quote]

[/quote]

Hmm, dunner en fragieler ook breekbaarder gaat niet op voor Engelse volbloeden, die staan toch bekend om hun harde benen? En die zijn ook niet bepaald dik volgens mij,...

Velvet is ook een Duitse (Oldenburger) mengelmoes om het zo maar even te zeggen, waarbij haar fokker heeft besloten om haar moeder KWPN (A) te registreren en Velvet dus ook. Tja, ik kan niet vergelijken met andere Oldenburgers en KWPNers om te zeggen welk ras fijner is Verward . Dat is denk ik gewoon ook per paard verschillend. Zo ook de proporties. Een gelder is nu eenmaal wat "steviger" dan een volbloed Haha! en binnen ieder ras of stamboek heb je goede, slechte en middelbare paarden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:11

Ik weet sowieso niet echt het verschil tussen oldenburger, holsteiner, etc...kan iemand me dat uitleggen?

Ik rijd zelf een Oldenburger merrie, LevantosI x Figaro uit een goede moederlijn (meer dan 10 generaties staatspremie). Is een goudeerlijke, superkoele merrie. Gaat voor me door het vuur, qua karakter echt een prachtpaard.
Mijn jaarling (Rubinson x LevantosI) staat ook bij Oldenburg ingeschreven.

Maar je hebt natuurlijk ook niet één KWPN'er, zo geloof ik ook iet dat je één Oldenburger hebt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:07

Anoukie"]
[Hmm, dunner en fragieler ook breekbaarder gaat niet op voor Engelse volbloeden, die staan toch bekend om hun harde benen? En die zijn ook niet bepaald dik volgens mij,...
.
[/quote]
maar volgens mij zijn de volbloeden ook minder massaal dan de sportpaarden die we fokken (welk stamboek dan ook). Alles in verhouding he.

[quote="Rieja schreef:
Ik weet sowieso niet echt het verschil tussen oldenburger, holsteiner, etc...kan iemand me dat uitleggen?

De papieren die erbij zitten! Haha! Ze hebben een verschillend hengstenbestand, maar sommige hengsten zijn voor meerdere stamboeken goed gekeurd voor te dekken, dus overlappen ze elkaar wel eens daarin. Ze hebben toch allemaal hetzelfde fokdoel: een goed sportpaard kweken. Het BWP paard is echter door de jaren heen wat meer op springen gericht gefokt, omdat ze in belgie iets minder om dressuur geven maar ik geloof dat ze dat nu geleidelijk aan willen veranderen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:52

Desiree: Nou, waren zeuren we hier dan over :-D......dan kan de discussie over het verschil qua paard voor de verschillende stamboeken toch gewoon verworpen worden, die hoeven we dan toch niet meer te voeren?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:03

sarabande schreef:
Er bestaat geen type Oldenburger.
De Oldenburger fokkerij is het meest van alle Duitse fokkerijen met het KWPN te vergelijken.
Dus overal geleend om tot een sportpaard te komen.
Je zult toch wat meer gegevens moeten hebben om een redelijk advies/mening te krijgen.

Wat voor paard, hoe gefokt, wat wil je ermee doen etc etc.

Dit stond aan het begin van dit topic Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:09

Rieja schreef:
Desiree: Nou, waren zeuren we hier dan over :-D......dan kan de discussie over het verschil qua paard voor de verschillende stamboeken toch gewoon verworpen worden, die hoeven we dan toch niet meer te voeren?

nou rieja, eigenlijk vind ik dat ook wel een beetje .MAar zoals Sarabande hierboven al zei, daar ging het aanvankelijk ook niet helemaal over.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:30

Maar waar is de topic starter gebleven?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:32

Jan_VT schreef:

die is in slaap gevallen, Slapen
Ik denk dat de topic voor ons interessant discussievoer is geworden maar dat de topic starter het heen en weer heeft gekregen. Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:35

Jan_VT schreef:

Die durft niet meer... Haha!

Ik ben vorig jaar naar de Oldenburg HK wezen kijken en ik vond het bar slecht... (behalve de ultra knappe kampioen!!) maar dat vond ik ook van Trakehnen, Zangersheide, KWPN en Hannover (de gemiddelde kwaliteit dan). Holstein sprong er wel tussenuit met een aantal (zwaar ingeteelte) behoorlijke paarden.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:36

Ze zal idd het paard misschien al gekocht hebben, en durft ze nu misschien niet komen kijken uit vrees dat er hier slechte dingen worden gezegd over Oldenburgers Haha! Haha! Haha! Haha!

JSpringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:32

En toch verkies ik de Oldenburger boven de KWPN'er als ik mag kiezen uit eigen ervaring. Het is niet zo dat ik een paard laat staan omdat het een KWPN'er is want in eerst instantie gaat het om het paard zelf en dan om het papier.

JSpringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:14

Jeery Jerry Jerry, maar heb je het paard al gekocht en wat is het bloed precies?

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:06

Hoop onzin gesplit. Graag ontopic blijven nu.

Dancer_Valou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:47

Ja inderdaad...! hahaha wat een discussie is het geworden zeg. Mijn Dansie is ook een Oldenburger, maar heeft geen papieren. Die zijn waarschijnlijk zoek geraakt. Wel heeft hij het brandmerk op zijn kont.
Ik ben superblij met hem en hij heeft echt een super karakter, maar ik denk niet dat het ras gebonden is. Veel oldenburg hengsten zijn overigens ook goedgekeurd door het KWPN, dus dat zegt ook niet alles. Wel viel me ook op dat hij kleine voetjes heeft, maar ik vind ze wel schattig.....

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:30

Dancer_Valou schreef:
Mijn Dansie is ook een Oldenburger, maar heeft geen papieren. Die zijn waarschijnlijk zoek geraakt. Wel heeft hij het brandmerk op zijn kont.

Ff off topic:

Vaak kan je er via het stamboek toch nog achter komen wie en wat je paard nou eigenlijk is. Vooral in Duitsland gaat dat vrij simpel.

Dancer_Valou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:46

Ik had idd al een berichtje ontvangen van Zannekin (thanks by the way).
Kan iemand me uitleggen wat ik precies waarheen kan sturen? De vorige eigenaren van Dancer hebben ook al eens contact gehad met het stamboek en daar is toen helaas niets uitgekomen. Zijn brandmerk is namelijk (alleen het cijfer gedeelte) misvormd. Ik denk dat bij het branden Dancer bewogen heeft. Ik haal er namelijk geen cijfer meer uit... snik snik
Ik zal vandaag eens een foto maken van zijn brandmerk en hier op bokt plaatsen, misschien dat jullie er wel iets uithalen....