[KG] Bruin veulen van 10 mnd wordt schimmel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:40

madelein schreef:
uhm ik heb ongeveer 1500 foto's van hem :D
Weinig van dat hij echt jong was, maar hier zijn er nog een paar:
Afbeelding
Ben benieuwd of je er iets in ziet shamal!
Mooie veulens trouwens op de fotos!

ik heb deze even uit je profiel geleend:
Afbeelding
Daar lijkt hij donker op de schoft en zwartig op de kogels. Maar op de foto's die jij neerzet in dit topic zie ik dat niet terug.
Lastig te zeggen... Hij heeft wel heel jong al hele zwarte benen gekregen.

*kijkt nog eens* Heeft ie wit in de staart? daar lijkt het op op de foto's. De witte haren nu krijg je in zijn flanken en op zijn ribben? Zou zomaar (ook?) een rabicano kunnen zijn.
Als hij niet gaat schimmelen, zou de snelle verkleuring naar errug donker kunnen komen door het sooty-gen.

Ik gok, voor nu, maar even op sooty-bay-rabicano. Gewoon even afwachten dan maar, je ziet het vanzelf wel ;)

linky schreef:
Als je veulen niet gelijk een witte ring om de ogen had, heb je grote kans dat hij gewoon bruin blijft.

Dan zouden meer dan de helft van de schimmel-veulens hier gewoon een kleurtje hebben (7 schimmel-veulens sinds 2007, 2 daarvan met een paar haartjes wit om/bij de ogen, de rest niet)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 01:17

dat klinkt spannend, die kleur! Heb je daar toevallig een foto van? Google kent het niet :D
Tuurlijk, we zien het vanzelf. Maar is wel leuk om te speculeren ;)
Hij heeft inderdaad lichte haren in zijn staart, durf niet te zeggen of het echt wit is. De witte haren zie ik nu met name op zijn flanken, zeg maar in de kruinen bij de achterbenen. Maar als ik goed kijk zie ik over zijn lijf verspreid ook witte haren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:54

Zo héel spannend is dat kleurtje ook weer niet. :D Bay is gewoon bruin, sooty is een kleurfactor waarbij zwarte haren zich door de vacht mengen en sommige plekken op het lichaam donkerder worden (benen, (bovenkant) romp, in manen en staart bijv.)
Rabicano is een soort stekelharigheid waarbij witte haren te zien zijn, vaak vooral bij de staart, de flanken en de buik.
Bij alle paarden met sooty of rabicano uit het zich anders, de een heeft heel veel zwarte of witte haren, de ander heel weinig. ;) Palomino in mijn profiel heeft ook de sootyfactor, zij heeft zwarte haren in manen en staart en (vooral in de zomer) zie je het ook terug in haar vacht, maar niet heel erg heftig.

Wat ShamalArabs al zegt, je paardje kan schimmel worden, of hij blijft gewoon bruin denk ik - met wat donkerdere plekken en misschien hier en daar een wit haartje, mocht hij rabicano zijn. Maar de tijd zal het uitwijzen, altijd leuk die kleurtjes. :D

madelein

Re: [KG] Bruin veulen van 10 mnd wordt schimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:22

ahaaa nu snap ik het :D
nou we wachten het af!

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:28

Ja dat kan wel zijn dat hij schimmel gaat worden. Toen ik mijn veulen ben gaan halen, een vosje, belde ik mijn dierenarts voor beetje vragen en ook in verband met het chippen, en toen zei hij mij ook dat als 1 van de ouders een schimmel is hij binne 2 jaar zelfs nog kan verkleuren. Maar de ouders zijn voskleurig en donkerbruin, dus ik vermoed dat het een vosje zal blijven ;)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:40

Jeetje na 2 jaar nog! Nou ben benieuwd!
Heb donderdag weer wat foto's gemaakt. Heb toch wel het idee dat hij ook wat gevlekt wordt, met name op zijn hals zie je het goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:12

ik vind het echt een enorm mooi'ke in ieder geval :) En ook leuke foto daar met die autoband!
Afwachten maar zeker .. Misschien heb je binnekort wel een schimmel ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:28

Ik denk dat hij bruin blijft.
Is het niet zo dat als de vader of moeder de schimmelgen doorgeven het veulen ook de kleur heeft die vader of moeder had toen hij geboren werd.
Ik zelf heb een merrieschimmel en zij is bruin geboren. Haar zoon werd ook bruin geboren en werd ook schimmel. Inderdaad het eerste zag ik aan zijn ogen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:32

Wat grappig, maar hij is wel erg bruin om nu nog een schimmel te worden denk ik.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:50

thanks marissa! Ben er ook enorm trots op! :D

Ja heb zelf geen idee, we zien het wel!

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:54

Hij lijkt mij ook wel erg bruin om nog schimmel te worden meestal zijn ze wel al wat lichter.

JoloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:08

tjady schreef:
Ik denk dat hij bruin blijft.
Is het niet zo dat als de vader of moeder de schimmelgen doorgeven het veulen ook de kleur heeft die vader of moeder had toen hij geboren werd.
Ik zelf heb een merrieschimmel en zij is bruin geboren. Haar zoon werd ook bruin geboren en werd ook schimmel. Inderdaad het eerste zag ik aan zijn ogen.

Hoeft niet zo te zijn.
Mijn merrie is een schimmel - vos - geboren.
Haar vader is schimmel - zwart - geboren (Odermus, dezelfde vader als het paard van TS).
De moeder was zwart, en dat was een Wahtamin (schimmel) X commandant (vos).
Dus schimmel zat er aan beide kanten in, vos ver weg bij moeder, maar beide ouders zijn zwart geboren.

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:34

madelein schreef:
thanks marissa! Ben er ook enorm trots op! :D

Ja dat kan ik geloven :D ik ben ook enorm trots op dieje van mij hihi ! Tzijn toch schattekes hé !

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:08

ja zijn heerlijke beesten!
Vandaag nog even zijn witte haren bestudeerd. Er komen nu ook witte haren in zijn zwarte manen :+
Ook op zijn billen, hals en borst komen witte haren door. :D

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:51

madelein schreef:
ja zijn heerlijke beesten!
Vandaag nog even zijn witte haren bestudeerd. Er komen nu ook witte haren in zijn zwarte manen :+
Ook op zijn billen, hals en borst komen witte haren door. :D

Ja bij mijn pony ook, maar die heb ik al 11 jaar ondertussen dus die is waarschijnlijk al rond de 20 en kdenk dat dat ouderdomsgrijze-haren zijn hihi ;) mijn voske heeft geen witte haren heb vandaag ook is gaan piepen hihi :p

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 08:37

haha ja dan zal het wel ouderdom zijn! Maar dat lijkt me bij een veulen van 10 maanden wat vroeg :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:43

Bij ons op stal staat een 1 jarige uit een schimmel moeder en hij was nog donkerder dan jouw veulen en die wordt echt schimmel nu. Over zijn hele lijf zie je nu de witte haren er doorheen komen. Kijk vanmiddag wel even in zijn staart en manen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 08:44

ja doe maar! Ben benieuwd :D
De zomervacht van mijn veulen is nu ook veel lichter van kleur als vorig jaar. Toen was hij echt chocoladebruin. Hij is nu een stuk lichter!
Spannend hoor, zo'n toverbal paardje :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:47

Ik kan er helaas geen foto van plaatsen, want hij is niet van mij.
Hij logeert bij ons en de eigenaren spreek ik niet vaak.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 04:09

Oke, geeft niet hoor!
in ieder geval bedankt voor het kijken :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 04:16

Wat een lief veulen heb je om zo te zien.
Het zou mij eerlijk gezegt nu verbazen, asl hij schimmel wordt..
Niks is natuurlijk onmogelijk...Maar denk dat je echt een bruine houdt... Vind hem erg leuk

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 04:26

hihi dank je!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 04:43

marissa0108 schreef:
Ja dat kan wel zijn dat hij schimmel gaat worden. Toen ik mijn veulen ben gaan halen, een vosje, belde ik mijn dierenarts voor beetje vragen en ook in verband met het chippen, en toen zei hij mij ook dat als 1 van de ouders een schimmel is hij binne 2 jaar zelfs nog kan verkleuren. Maar de ouders zijn voskleurig en donkerbruin, dus ik vermoed dat het een vosje zal blijven ;)

Daar hoef je inderdaad niet aan te twijfelen. ;)

Jolo schreef:
Mijn merrie is een schimmel - vos - geboren.
Haar vader is schimmel - zwart - geboren (Odermus, dezelfde vader als het paard van TS).
De moeder was zwart, en dat was een Wahtamin (schimmel) X commandant (vos).
Dus schimmel zat er aan beide kanten in, vos ver weg bij moeder, maar beide ouders zijn zwart geboren.

Dat is onzin, als een paard geen schimmel is kan het ook geen schimmel doorgeven en het vosgen zat niet ver weg maar in beide ouders want anders was jouw paard geen vos geworden. ;)

@TS: ik denk dat jouw veulen bruin blijft, maar 100% zekerheid krijg je alleen met een test.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 06:03

Altijd leuk een schimmel :D :D

Wat een leuk dier zeg!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 07:12

hihi thanks! Ben er zelf ook nogal verliefd op :D