Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sefanja schreef:ik probeer een foto te plaatsen, maar het lukt niet...
Ik doe de link wel... Een oude kennis van mij heeft er één....
http://www.hippos.fi/hippos/englanti/finnhorse.php
Suelza schreef:Niet perse, maar er zijn gewoon onderzoeken geweest naar bevalling van koudbloeden en daar is dit de uitkomst van...
Zou eerder kiezen voor een warmbloed op een koudbloed ipv andersom...
Overigens gaat het hierbij niet om de maat. Het veulen zal zich ten alle tijden aanpassen aan de ruimte in de baarmoeder, dus als de baarmoeder 'vol' is, dan wordt het veulen niet groter. DNA heeft wel de eindmaat bepaald, dus als DNA bepaald dat het veulen een eindmaat van 1.60 moet krijgen, dan krijgt ie dat ongeacht zijn aanvangsmaat. Hij zal alleen ineens enorm hard gaan groeien, met alle gevolgen van dien.
Echter... een teveel aan massa (waar ik het over had) kan er wel voor zorgen dat jouw veulen gewoon klem komt te zitten in de merrie en dat je hem er vervolgens in 3 stukken uit mag zagen (mits je op tijd bent)...
Tja, gaat vaak goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout! Vandaar dat ik nooit bewust zo'n keuze zou maken. Daar zijn mijn merries mij te dierbaar voor...

Citaat:Ik weet niet of je al eens gezien hebt of gehoord hebt van een veulen wat op het kruis blijft hangen?
Westland schreef:Als je recreatie wilt rijden zal het dier een goede uithoudings vermogen moeten hebben. Denk eens aan een Welsh cob. Een ideaal recreatie paard, niet groot maar wel stevig. Goed beenwerk, eerlijk karakter, sterk en harde werkers.
De Welsh Cob heeft een stokmaat tot 1.52 met jouw merrie zal die niet groter worden dan 1.60