Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:42

Wat vind je van Tinkerhengst Baggio? Hij is reeds vaker gekruist met warmbloeden en daar zijn leuke paardjes uit geboren! Baggio is een grote rijtypische hengst. Zijn eigenaresse Leonoor zit hier op bokt en hij wordt uitgebracht in het Z door Ilona, Pollo hier op bokt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:44

Hmmmm ik vind het wel een enorm risico wat je met jouw merrie bewust wilt gaan nemen. Koudbloeden staan er om bekend dat er makkelijker problemen optreden tijdens de bevalling, omdat het veulen relatief grof is voor het geboortekanaal. DAt het uiteraard ook goed gaat, moge duidelijk zijn.

Maar je vergroot dat risico wel door een koudbloedveulen in een kwpn merrie te stoppen... Natuurlijk, kan het goed gaan en kan het veulen meer van de merrie weghebben en zich er dus goed uit redden, maar het kan ook vice versa.

En dan ben jij je veulen (en misschien zelfs wel merrie) kwijt omdat jij zo graag deze combinatie wilde maken.

Een combinatie die in de natuur never nooit voor zou komen...

Ik zou het risico niet willen lopen, als het fout gaat vergeef je het jezelf nooit meer. Als je echt zo'n combi wilt, zou ik lekker op MP kijken in de hoop per toeval tegen een goed gelukt exemplaar aan te lopen...

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:44

sefanja schreef:
ik probeer een foto te plaatsen, maar het lukt niet...
Ik doe de link wel... Een oude kennis van mij heeft er één....

http://www.hippos.fi/hippos/englanti/finnhorse.php

hmmmm... ik houd wel van een stevig paardje maar bij deze geen liefde op het 1e gezicht :(:)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:45

Het is ten alle tijden een groot risico als jij een merrie laat dekken, ongeacht welke hengst erop komt... De risico kan misschien wel groter zijn, maar hoeft niet persé

Mijn merrie was een kleintje ondanks ouders van 1.60. Mijn merrie stokmaat 1.39 m met 5 jaar jaar....

Het veulen van mijn merrie daarentegen was een grote, met 7 maanden al groter dan zijn moeder...

sefanja

Re: Welke koudbloed hengst voor een kwpn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:47

je kan ook voor het gemak fries x kwpner gaan, deze kruisingen zijn er redelijk veel. Je kan makkelijker informatie inwinnen etc...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:50

Niet perse, maar er zijn gewoon onderzoeken geweest naar bevalling van koudbloeden en daar is dit de uitkomst van...

Zou eerder kiezen voor een warmbloed op een koudbloed ipv andersom...

Overigens gaat het hierbij niet om de maat. Het veulen zal zich ten alle tijden aanpassen aan de ruimte in de baarmoeder, dus als de baarmoeder 'vol' is, dan wordt het veulen niet groter. DNA heeft wel de eindmaat bepaald, dus als DNA bepaald dat het veulen een eindmaat van 1.60 moet krijgen, dan krijgt ie dat ongeacht zijn aanvangsmaat. Hij zal alleen ineens enorm hard gaan groeien, met alle gevolgen van dien.

Echter... een teveel aan massa (waar ik het over had) kan er wel voor zorgen dat jouw veulen gewoon klem komt te zitten in de merrie en dat je hem er vervolgens in 3 stukken uit mag zagen (mits je op tijd bent)...

Tja, gaat vaak goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout! Vandaar dat ik nooit bewust zo'n keuze zou maken. Daar zijn mijn merries mij te dierbaar voor...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:43

Ik vind de reden óm te dekken al vreemd. Ik heb al aardig wat argumenten gehoord om een merrie te (willen) laten dekken, maar deze spant de kroon. Omdat de eerste twee veulens 'wreed' zijn weggehaald mag ze nu een veulentje 'gewoon' opvoeden. Zo werkt dat niet in de paardenwereld! Het is geen mens! Die merrie is dat allang weer vergeten, die maalt daar nu echt niet om, hoor. Elk jaar weer worden er veulens gespeend door ze hup in één keer van de merrie af te halen. Dat veroorzaakt wat stress, is om die reden misschien niet de beste. Maar géén van die merries hebben een trauma of een tic daarvan over gehouden.

Als je dan persé wil dekken kies dan een gewone warmbloed. Binnen het kwpn/nrps zijn er zát hengsten die een relaxt karakter hebben, het veulen wat er uitkomt is dan ook nog lichtelijk verkoopbaar met papieren. Je weet immers nooit wat de toekomst brengt. :)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:58

Suelza schreef:
Niet perse, maar er zijn gewoon onderzoeken geweest naar bevalling van koudbloeden en daar is dit de uitkomst van...

Zou eerder kiezen voor een warmbloed op een koudbloed ipv andersom...

Overigens gaat het hierbij niet om de maat. Het veulen zal zich ten alle tijden aanpassen aan de ruimte in de baarmoeder, dus als de baarmoeder 'vol' is, dan wordt het veulen niet groter. DNA heeft wel de eindmaat bepaald, dus als DNA bepaald dat het veulen een eindmaat van 1.60 moet krijgen, dan krijgt ie dat ongeacht zijn aanvangsmaat. Hij zal alleen ineens enorm hard gaan groeien, met alle gevolgen van dien.

Echter... een teveel aan massa (waar ik het over had) kan er wel voor zorgen dat jouw veulen gewoon klem komt te zitten in de merrie en dat je hem er vervolgens in 3 stukken uit mag zagen (mits je op tijd bent)...

Tja, gaat vaak goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout! Vandaar dat ik nooit bewust zo'n keuze zou maken. Daar zijn mijn merries mij te dierbaar voor...

Onderzoeken zijn slechts (in verhouding) enkele paarden die daaraan mee hebben gedaan....

Ik zei ook altijd het veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder, ik ben van mening veranderd.
Mijn veulen had moeite met de weg naar de buitenwereld, hij was in verhouding te groot voor mijn merrie... Mijn merrie heeft een hele zware bevalling gehad; staand, uitgescheurd en paniek.

Hoe vaak gaat het nou fout bij bevallingen van een paard. Als je daarover gaat nadenken kan je beter niet aan een veulen beginnen. Er zijn zoveel verschillende manieren dat het fout kan gaan tijdens en na de bevalling: Red Bag Delivery, rugligging, elleboog-slot, schouder-slot, heup-slot, Sitting-dog-positie, head back, één of twee voorbenen laag, achterwaarts ligging, stuitligging, staand bevallen, navelbreuk, tweelingdracht en vroeggeboorte....

De redenatie van TS is haar vrije keus, zelf zou ik deze weg niet kiezen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:24

Ik ben het helemaal eens met sueslza.
Een warmbloedhengst op een koudbloedmerrie is nog iets, maar andersom.....
De grote van het veulen past zich wel aan aan de merrie, maar de grofheid ben ik bang van niet.
Ik zou het niet doen.
Buiten het feit om dat ik het toch wel een heel aparte kruising vindt.
Ik ken trouwens een kwpn x belg.
Lijkt voor 95 % op een belg, is alleen ietsje pietsje lichter gebouwd

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:10

Mijn merrie is niet grof gebouwd, juist fijn... De vader is Irish Cob en moeder volbloed Arabier
En ook altijd begrepen dat erfelijke factoren van de merrie 70% bepalend zijn, vandaar mijn mening dat het niet zo'n kwaad kan om koudbloed op een warmbloed merrie te doen.

Misschien heb ik het geluk gehad met mijn merrie en vervolgens met haar veulen... Nogmaals Fokken is gokken...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:18

Eevn voor de duidelijkheid... Wij willen geen paard kopen, maar bewust haar een veulen laten krijgen.
En de dames die vinden dat wij dit om de verkeerde reden doen.. Prima.
Er zijn merries die erg geen trauma aan over heeft gehouden, deze dame wel.

Een koudbloed kan inderdaad een groter risico zijn als ze te groot of te grof zijn.
Dat is ook een reden dat we een kleinere koudbloed zoeken ipv een shire, belg, of wat groter is dan haar zelf.

Wat betreft de gevolgen bij een geboorte, daar kan je zelf natuurlijk bij zijn en zo de de gevallen die hier boven beschreven te beperken.
En ja manlief zou rustig een paar nachten zijn bedje op maken bij zijn paard :Y)

Citaat:
Ik weet niet of je al eens gezien hebt of gehoord hebt van een veulen wat op het kruis blijft hangen?

Een veulen kan altijd in de pelvis blijven hangen, maar dit is niet rasbepaald, maar een risico van baren.
Idem bij mensen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:48

Het maakt niet zoveel uit of je erbij bent of niet, als het er niet af kan, dan kan het er niet af.
Maargoed je gaat gelukkig in ieder geval geen zware koudbloed gebruiken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:45

annebe schreef:
Er zijn merries die erg geen trauma aan over heeft gehouden, deze dame wel.

Dan ben ik toch wel erg benieuwd waarom je dat denkt en waarom je denkt dat een veulen (die er trouwens ook ooit afmoet..) dat probleem cq. trauma op gaat lossen. :)

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:49

moet het persee een koudbloed zijn?
ik ken een mooie andalusier hengst ook van 1.60!

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:56

Gewoon nieuwsgierig, maar op welke manier merk je dat je paard er een trauma aan overgehouden heeft?
(niet verkeerd bedoelt ofzo)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:58

Ontopic: Ik zou niet zwaarder gaan als een tinker of een fries.
Zelf zou ik voor Tinker gaan (en dan wellicht idd Baggio wegens stokmaat en rijtypische bouw).

Of misschien Willem van Nassau (Barockpinto)..

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:47

Willem van Nassau _/-\o_

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:09

Westland schreef:
Als je recreatie wilt rijden zal het dier een goede uithoudings vermogen moeten hebben. Denk eens aan een Welsh cob. Een ideaal recreatie paard, niet groot maar wel stevig. Goed beenwerk, eerlijk karakter, sterk en harde werkers.
De Welsh Cob heeft een stokmaat tot 1.52 met jouw merrie zal die niet groter worden dan 1.60

Het lijkt me niet dat een Welshcob is wat TS zoekt. Sterk, harde werker, sterke bouw, allemaal waar, maar verre van koudbloedig.
Er zijn rustige, maar bij de meesten is toch de beschrijving 'bloedpaard in boerenverpakking' meer op zijn plaats.
Ze willen nogal eens erg sensitief, heet en kwalijknemend zijn. Geen ongecompliceerd koudbloedje dus.
De stokmaat ligt vaak tussen de 1m45 en de 1m52, maar er zijn ook grotere.
De onze is 1m59 en is zeker niet de grootste geregistreerde Welshcob.
Maar verder zou ik toch voorzichtig zijn met zo'n kruising.
Zoals eerder gezegd een warm-
of volbloed op een koudbloed, och, als je dat nou ECHT wilt......
Maar andersom, ik zou het niet doen.
Maar goed, dat is TS haar keus.
Net als ze daar haar eigen redenen voor heeft.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:18

Wat dacht je van een Rocky Mountain Horse?
Het is in Amerika hét familie paard vanwege hun zachte en makkelijke karakter (waar ze ook op worden gefokt)
Mooie bouw, super karakter en kans om een veulen te krijgen met een tölt.
(foto's van een haf x rocky staan in mijn profiel)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:24

Rocky mountains zijn ook erg mooi, maar wel wat rankere -paarden.
Idem de single footer

Grrr.. Er is ook zoveel keuze!
Maar als een koudbloed op een warmbloed echt zoveel problemen kan op leveren dan gaan we dat toch nog eens overdenken.
Van delerium weet ik dat ze een kwpn x tinker heeft (zelfde combi zeg maar)
Maar zijn er nog meer vergelijkbare combi? Of komt het vanwege deze reden gewoon niet veel voor?

Wat betreft het trauma van onze merrie... Dit heeft ze ons laten weten via een dieren"tolk" (www.awakeandaware.nl)
Zelf had ik voor het gesprek ook al een donkerbruin vermoeden nadat ik haar zelf behandelt heb.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:27

Waarom niet op zoek naar een leuke stevige kwpn hengst?
Denk eens aan een springhengst met goede gangen?
Fok een leuke alrounder. b.v. van Gogh, Emilion. Dan heb je ook een goed papier en een bruikbaar veulen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:30

Annetmulder heeft een goed punt.
Ik heb ook een Emilion gehad, was een leuk koelbloedig paardje met super mooie gangen :j
Of kijk naar een nakomeling van Emilion, eem beetje gokken met een jongere jaargang is dan wel weer leuk vind ik persoonlijk.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:50

Ik ken een Emilion en die is zo heet.....
daar brandt je echt je vingers aan, niet bepaald koel in de kop dus.
Ik heb trouwens niet het idee dat het de bedoeling is dat er 1250 euro aan dekgeld uitgegeven gaat worden. ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:29

Daarom zei ik ook 'een nakomeling van' .....en 'jongere jaargang' ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:40

Ik vind het zo raar dat er altijd weer mensen zijn die even vertellen dat ze niet mag fokken omdat haar reden niet is om het ras te verbeteren... als iemand wil fokken omdat ze graag een veulen willen van hun eigen merrie en hem daarna zelf aanhouden als recreatiepaard, super toch? Ik wilde ook perse een kind van mijn eigen merrie, dat is toch heel wat anders dan een veulen van MP afplukken.