[KG]Welke kleur invullen op geboortepapier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:11

@ neon light- dat weet ik!! ik heb ook niet gezegd dat ie nu van lammert is.hij komt van stal de langenieuw.en ik zei ook al dat je alleen een fewspot krijgt met 2 x app.!
true few spot word in de VS gebruikt bij de am. apps. net als near-leopard trouwens.en ik weet wat homozygoot is, en dat een echte fewspot homozygoot is.al die termen was ik al mee bekend toen jullie nog in de luiers liepen :P ik had mn eerste app. in 1977.
maar hier in NL. worden de kleurtermen nogal doorelkaar gehusseld, en door de fokkers meer gezien als wenskleur, als de daadwerkelijke kleur ingevuld word. zo word bijna iedere sneeuwvlokkenbonte een schabrak.en een snowcap ook een schabrak, en soms als fewspot.en zo had ik een zuivere fewspot, die was als schimmel ingevuld, terwijl ze toch echt 2 goedgekleurde app . ouders had.
zo zien ook weinigen het verschil tussen de roaning-ring, en het kenmerkende witte brilletje van turner-greys-oftewel schimmelfactor.
maar ondanks dat chewano een echte fewspot is , heeft ie toch 1 x een effen gebleven veulen gegeven. technisch onmogelijk, maar wel gebeurd!
ik heb trouwens nog mooie fotos van hem! originele van de keuring als jong binkie...

lailapri

Re: [KG]Welke kleur invullen op geboortepapier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:20

ohh! daar ben ik wel benieuwd naar, alle info over hem is welkom.

Bedoel je effen als helemaal geen appaloosa kenmerken of geen stippen in de vacht?

En is het heel vreemd als mijn gevoel zegt dat het toch kan zijn dat een paard drager kan zijn van een gen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:30

23 jaar in al in 1977 je eerste appaloosa hebben? Moet dan in je vorige leven zijn geweest. :')
Onderschat me niet, in 1977 was ik al lang de luiers uit en schoolgaand. ;)

Dat effen veulen van Chewano heeft toendertijd op MP te koop gestaan, hebben we ook vreemd van opgekeken. Als ik het goed heb is die later wel minimaal verkleurd. Is een veulen geweest wat wel het appaloosa-gen heeft meegekregen, maar niet de benodigde witmakende genen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:50

profiel gespiekt ?? :D kan best, ik ben al jaaaaren 23 ;)

ik heb ook eens een (optische ) fewspot gezien uit een paint x app. zal genetisch wel anders liggen, maar het had echt de kleur van een fewspot.
en in 1 jaar toen 3 platenbonten uit allemaal app x app.was heel raar toen. heb ik nog 1 mooie vosbonte merrie van gekocht, en dat was de eerste dekking voor chewano.heb het veulen nooit gezien. ik verkocht de merrie, op voorwaarde dat ik het veulen zou behouden. die vent beweerde naderhand dat ze verworpen had, maar via via hoorde ik dat ze wel een veulen had. ik kon nix bewijzen.enfin-van fouten leer je :o

lailapri

Re: [KG]Welke kleur invullen op geboortepapier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:51

Tja ik geef een merrie weg op de voorwaarde dat ik er nog een veulen uit mag fokken maar dat moet ook nogsteeds gebeuren. Tja als mensen het gelukkig maakt beloftes te breken...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:46

Ah kijk, nog zo eentje......ik beweer zo ook al jaren dat ik 24 ben. :') En daar zijn ze 8 keer in getrapt op het werk. _O-
Zo'n optische few spot (kijk, je hebt nu het juiste woord ervoor gevonden, knap verwoord!) lijkt gegarandeerd dus zo vanwege marmer/varnish.
Platenbont uit ap x ap is genetisch ook niet mogelijk, hoewel ik wel pintaloosa's ken die amper het bont tonen. Bojangles heeft er zo eentje, en toevallig net foto's van Indy ook geplaatst: Bojangles @ [HK] peesblessures 7: we stappen nog wel even. Het is dus die panterbonte, die is ook platenbont.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:56

ha neon, ben je ouder dan ik :') :D

ik heb die panterbonten zelf gezien( en 1 gekocht), net na de geboorte. ook de moeders stonden erbij-uiteraard- en de vader hadden ze zelf.dus geen vreemde hengst bij geweest. ze hadden btw alleen apps.
maar alle veulens hadden wel alle andere app. kenmerken.
maar een varnish roan, of marmerbonte, heeft geen grote witte plaat of beter gezegd een wit lichaam. die zijn meestal geheel stekelharig ( en worden verward met roan ), met hier en daar kans op een vlekje. dus een marmerbonte kan je niet verwarren met een fewspot.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:08

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:24

dat zijn dus geen marmerbonten!
Few Spot
deze dieren worden geboren met een witte of lichte ondergrond, waarop een donkere kleur in de flank, op en achter de ellebogen, onder de hals en op de onderbenen. Op het lichaam kan een beperkt aantal vlekken in alle denkbare kleuren aanwezig zijn.

Een licht Marmerbont dier kan gemakkelijk verward worden met een Fewspot, maar de marmerbonte heeft geen donkere gebieden in de flank en bij de ellebogen. Fewspots missen de donkere gedeelten op de heupen. Donkere Marmerbonte dieren zijn herkenbaar aan het verschil tussen donkere en lichtere gebieden op het hoofd. Fewspots worden lichtgekleurd geboren, terwijl Marmerbonten meestal éénkleurig worden geboren. Behalve de karakteristieke patronen in het haarkleed zijn er nog andere kenmerken die bij de Appaloosa voorkomen;

dus die van de fotos zijn 2 fewspots!! hang je er niet aan op wat de fokker op papier heeft gezet- hier in NL. heeft het merendeel het fout met invullen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:57

Dit zijn geen few spots, en in de loop van de jaren inderdaad lichter gekleurd.
En er zijn genoeg donkerdere marmerbonte die op de flanken en bij de ellebogen donker gekleurd zijn. Marmerbonten kunnen ook al met hele lichte stukken geboren worden. Als zo'n veulen panterbont gemarmerd is kan het marmerpatroon dus over de stippen vallen waardoor die niet meer helemaal zichtbaar zijn.
Als je Chewano al kent van veulen af aan weet je ook dat hij ook varnish heeft.
Op deze foto zie je bovendien dat er een rode gloed over de vacht zit, dat de vacht dus niet helemaal wit is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:33

chewano is praktisch hetzelfde als toen ie geboren werd, alleen het bruin is lichter geworden.
maar met een wit lichaam, en gekleurde punten is het echt een fewspot. marmerbont is ook varnish ROAN, dat houd in dat ze stekelharig gekleurd zijn.over het gehele lichaam wel te verstaan. en zouden ze roanig zijn, met een witte PLAAT ( geen wit lijf !!) dan is het een roan snowcap.
maar goed, zoals ik al zei : bijna iedereen heeft het fout op het papier staan.. marmerbont verkoopt beter als een fewspot, die niemand wil, dus zijn de veulens marmerbont.heel simpel.
maar ik stop ermee! :wave:
veel geluk met t veulen..

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:28

@ Spicegirl: Als een paard genetisch geen fewspot is moet je hem ook geen fewspot noemen, dat is mensen op het verkeerde been zetten. Dat je dan met een slap excuus komt van "ik had/foktew al appaloosas voordat de meesten van jullie al geboren waren" gaat er bij mij niet in ;) Er zij complete stamboeken (oa. het NAS) waar de schetsers geen idee hebben van wat wel en niet mogelijk is qua kleuren.

De doorkleuring komt door een apart appaloosa roan gen. De juiste kleur van een appaloosa paard kan (bij de meeste) alleen vast gesteld worden bij geboorte. Mijn merrie heeft een kleine gestipte blanket (20%), al zou je dat nu niet meer zeggen. Zij is ook flink doorgekleurd door dat aparte appaloosa-roan gen.

spicegirl schreef:
maar ondanks dat chewano een echte fewspot is , heeft ie toch 1 x een effen gebleven veulen gegeven. technisch onmogelijk, maar wel gebeurd!

Dan had dit paard 0% blanket, maar is dat veulen later wél doorgekleurd. (het enkele leopard gen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:53

Bij de NAS verkoopt marmerbont niet beter als few spot, zeker niet in deze maat en een merrie. ;)