een veulen kost alleen maar geld.!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:15

Ik heb nu twee keer een 3-jarige gekocht en dat bevalt mij prima. Je kunt ze qua rijden helemaal naar je hand zetten en je weet toch aardig wat je koopt.

Bij veulens is het altijd maar de vraag of ze ongeschonden die eerste 3 jaar doorkomen. Ze kunnen vanalles oplopen en erfelijke gebreken kunnen aan het licht komen. Als je een 3-jarige gaat kopen dan kun je daarop selecteren, als je een veulen koopt niet. Ook kun je een veulen eigenlijk niet laten keuren.

Als je een veulen koopt moet je maar hopen dat het het paard wordt dat je wilt. Als je een ouder paard koopt kies je gewoon het paard dat je wilt. Minder risico dus.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:22

Vjestagirl schreef:
Ik zou niet snel een veulen kopen. Als ik een veulen wil dan komt het van mijn eigen merrie. Als ik een dier zou moeten kopen dan komt er niets jonger dan 5. Dan weet je hoe het karakter is, hoe groot ze zijn, hoe de inrij periode is gegaan.

dat kan je niet altijd weten, heel veel mensen liegen daarover ..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:23

Die van mij heb ik als driejarige bij de fokker vandaan.
Paardje heeft een superkarakter.

De shet heb ik ook als driejarige bij de fokker weg, deze is moeilijker in de omgang.

Nu heb ik plaats hier thuis en dan zou ik eventueel wel voor een veulen gaan. Als we dit niet hadden dan zou ik er niet aan beginnen.

Ik denk dat je aan opfok toch wel rond de 100,00 per maand kwijt bent.
Je ben dan dus voor je driejarige fjord 3600,00 kwijt. Een driejarige bij de fokker zal niet duurder zijn dan 1500,00

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:23

Daar hebben ze enigzins wel gelijk in, als ik uitreken wat ik straks kwijt ben totdat ik erop kan rijden aan stalling, dierenarts, ontworming, hoefsmid, inrijden etc. Wie weet komt ze wel nooit onder het zadel vanwege medische problemen, valt ze opeens dood neer in de wei...

Dan had ik beter een 4-jarige kunnen kopen die al onder het zadel loopt en die zo mee naar wedstrijd kan.

Wil het niet dat dit mijn droompaard was en ik haar graag wil zien opgroeien. Deze afstamming, dit papier, uiterlijk... nee die vind ik als 4-jarige niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:26

Tja, ik lees toch zat topics hier op bokt over mensen die ook (medische) problemen krijgen met oudere paarden, hoor, dus ik denk dat je eigenlijk nooit zekerheid hebt wat bepaalde zaken betreft. ;)

Ik heb mijn paard destijds ook niet laten keuren. Heb gewoon goed naar hem gekeken, zijn bouw, zijn uitstraling. Nou ben ik iemand met een hele sterke intuitie, dat zal vast hebben gescheeld. :D

En verder denk ik ook dat niet iedereen uberhaupt geschikt is voor een jonkie. Het beleren is een heel verantwoordelijk proces, je moet engelengeduld hebben in bepaalde opzichten en niet te bang zijn, weten wat je doet. Dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd. En ook niet iedereen wil hierin tijd investeren. Dan moet je er gewoon niet aan beginnen!

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:27

Ik heb mijn paard ook als veulen gekocht, de band die ik met haar heb is onbeschrijflijk! Het is heerlijk om te weten dat alles wat dat beestje doet, door jou is aangeleerd. Het heeft mij heel veel geld gekost aangezien het een echte brokkenpiloot was, maar dat weegt niet op tegen de liefde die ik ervoor terug heb gekregen.

Nee, als ik er weer voor zou kunnen kiezen zou ik het zo weer doen! Precies op dezelfde manier: met veel geduld, een zachte hand en veel aandacht ;)

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:29

Ik heb altijd veulens gekocht nooit een ouder paard, ik vind dat persoonlijk veel leuker.
En dat mensen dat roepen komt mij heel bekend voor...
Heb vaak gehoord van waar kom jij nou mee thuis.
Het is maar net waar voor je kiest.
Alle paarden kosten geld.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:30

Charaz schreef:
Wil het niet dat dit mijn droompaard was en ik haar graag wil zien opgroeien. Deze afstamming, dit papier, uiterlijk... nee die vind ik als 4-jarige niet.

Ja, dat is waar, als je écht iets bijzonders wilt dan moet je die als veulen kopen, want op latere leeftijd zijn ze er niet meer, of niet te betalen.
Maar je doet dan een gok en je kunt dus verliezen. Dat is leuk als je een grote stal hebt en een paard meer of minder niet uitmaakt, maar als je gewoon op zoek bent naar een leuk rijpaard voor jezelf dan zou ik meer op safe gaan en op latere leeftijd kopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:33

Ja, als je een leuk rijpaard wilt kopen voor jezelf, dan zou ik ook voor een ouder, beleerd exemplaar gaan.
Maar ik zocht er bewust eentje, waar ik zelf een hechte band mee op kon bouwen en die ik zelf kon beleren op mijn eigen manier. Dat dat betekende dat ik de eerste jaren even niet kon rijden, so be it. Een paard hebben betekent voor mij zoveel meer dan rijden. ;)

En nog vind ik het rijden an sich zo'n klein onderdeeltje van het hebben van mijn eigen paard.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:21

hotchocolat schreef:
Ik denk dat je aan opfok toch wel rond de 100,00 per maand kwijt bent.
Je ben dan dus voor je driejarige fjord 3600,00 kwijt. Een driejarige bij de fokker zal niet duurder zijn dan 1500,00

klopt en zit wel wat in

maar ik kocht een mooie 3 jarige voor 4500 euro ..........alleen stap draf en galop erin gereden.....
2 jaar later............in moeten laten slapen,waarom? zware ocd......en zoiezo zag je al gedragsstoornissen, slechte opfok gehad....
nee dan maar meer geld,maar laat mij het maar zelf doen

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:26

Ik heb mijn paard op 2,5 jarige leeftijd gekocht, en staat ook helemaal naar mijn hand.
Ik zou ook niet zo snel een veulen kopen, kost alleen maar geld.
Maar ik snap wel dat veel mensen een veulen willen want je leert hm wel door en door kennen en hij jou.
Alles heeft voor en nadelen ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:28

ik heb ook een haflinger veulen bijna 1 jaar
maar heb hem al van af dat hij 5 maanden oud is
ja het kost geld de stalling en zo
en je kan er een paar jaar nog niet op rijden
maar ik denk dat je daar toch over na denkt als je een veulen gaat nemen
ik wilden het zo en wist dat het me geld ging kosten
maar dat ging me ook met een paard van 5 of 6 jaar kosten
en mijn kleine mannetje wil ik voor geen goud meer kwijt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:31

Ik heb vorig jaar een veulentje gekregen van mijn vader. heb een enorm goede band met haar, ze vertrouwd mij volledig. Het geld kan me niet schelen (Zal er zoiezo nooit op kunnen rijden, is een shet :D ) Ze heeft aan DA bijna het dubbele gekost van de aanschafprijs, zou het zo nog een keer neerleggen als het nodig zou zijn.

ikke20

Re: een veulen kost alleen maar geld.!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:36

ik heb 6 jaar geleden een jaarling hengst gekocht. had nog oudere pony die kon ik rijden maar ben enorm geobsedeert door het opvoeden van paarden. inmiddels is dit paard nu bijna 7 en een geweldig beest. 1,5 jaar geleden erg leuk veulen zien staan nu sinds een jaar ook van mij maar geweldig. ze kosten geld maar dat kost elk paard en mij gaat het niet om het rijden. vind rijden leuk maar net zo lekker om te knuffelen, poetsen, gedrag bestuderen enz.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:02

Mijn nu bijna 3-jarige merrie heb ik als veulen gekocht. Het kost inderdaad geld, maar om nou te zeggen dat het alleen maar geld kost en je er niks voor terugkrijgt ben ik het niet mee eens, je krijgt er genoeg voor terug!
Zoals Elise_Diva ook al zegt, de band die je met zo'n paard krijgt is ongelofelijk sterk, het is een vertrouwensband die je in de loop van de tijd met elkaar opbouwt. Celona loopt bijvoorbeeld zo achter me aan over een zeil dat op de grond ligt, maar met mijn 13-jarige ruin die ik als 5-jarige kocht hoef ik dat dus echt niet te proberen. Ook al kan je er de eerste 3 jaar niet op rijden, er zijn genoeg andere dingen die je er op zijn tijd mee kan doen, grondwerk, schriktraining, wandelen, etc.. Het is gewoon ontzettend leuk om zo'n beestje te zien opgroeien.

Ik heb voor een veulen gekozen omdat ik een nare periode (medische problemen) met mijn ruin heb meegemaakt en ik het toen een beetje gehad had ermee. Ik had even tijd nodig om weer een frisse start te maken met een ander paard dus vandaar een veulen.

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:26

Wij hebben voor een veulen gekozen, omdat een dressuur paard zo verschikkelijk duur is!
je kan dan zelf alles het veulen aanleren en kent hem dan door en door! ;)
het is gewoon een grote uitdaging, want je weet niet hoe hij later onder het zadel is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:32

Ik heb Ko met 5 maanden gekocht en ja.. paard kost geld.. welke leeftijd dan ook. Heb ik nu het risico erbij van complicaties na castratie... jackpot.. helaas :+
Maar ik krijg er ontzettend veel voor terug. Paarden houden heeft voor mij maar een klein deel met het rijden te maken. Ik haal al heel veel voldoening uit het verzorgen, het buiten zijn, een band opbouwen met een dier, uurtje in het weiland zitten en observeren, wandelen.. met hem bezig zijn maakt mij gelukkig en is echt de slagroom mét kers op mijn leven, of ik nu naast hem sta of op hem zit. Hij is mijn rust- en lichtpuntje waar ik mijn zorgen over andere aspecten van mijn leven kan vergeten en de grote boze wereld kan vergeten. Alleen hij en ik.. :+:

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:35

Tja tuurlijk kost hij de zeker eerste paar jaar alleen maar geld, maar elk paard kost geld.

Maar ik vind het wel leuk hoor. Je kan hem zien opgroeien en hem naar eigen hand zetten. Nou vind ik het zelf leuker om een jong paardje zadelmak te maken en door te verkopen. :j

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 00:12

Charaz schreef:
Daar hebben ze enigzins wel gelijk in, als ik uitreken wat ik straks kwijt ben totdat ik erop kan rijden aan stalling, dierenarts, ontworming, hoefsmid, inrijden etc. Wie weet komt ze wel nooit onder het zadel vanwege medische problemen, valt ze opeens dood neer in de wei...

Dan had ik beter een 4-jarige kunnen kopen die al onder het zadel loopt en die zo mee naar wedstrijd kan.

ook dan kan een paard binnen onzienbare tijd ziek worden of een blessure oplopen .. :)

maargoed dat maakt niet uit :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 00:16

R0oszs schreef:
Tja tuurlijk kost hij de zeker eerste paar jaar alleen maar geld, maar elk paard kost geld.

Maar ik vind het wel leuk hoor. Je kan hem zien opgroeien en hem naar eigen hand zetten. Nou vind ik het zelf leuker om een jong paardje zadelmak te maken en door te verkopen. :j

dat zou ik zelf nooit kunnen.. ik raak heel snel gehecht aan een dier .. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:19

Ik heb een heel duur 5 jarig paard, welke net onder het zadel is en in training staat. Hij is sinds 5 maanden oud bij mij en het kost een hoop.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:47

Het heeft voor en nadelen.

Is maar net wat je graag zelf wilt.

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:03

Maseike schreef:
Het heeft voor en nadelen.

Is maar net wat je graag zelf wilt.

ben het hier helemaal mee eens, voor sommige mensen wegen de voordelen op tegen de nadelen zoals het geld

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:42

Binky_Zephyr schreef:
R0oszs schreef:

dat zou ik zelf nooit kunnen.. ik raak heel snel gehecht aan een dier .. :o

inprincipe ik ook, maar als ik mijn vader zegt, hier deze pony moet (nouja mag) je inrijden daarna verkopen we hem, hecht ik me er niet veel aan, vind het wel jammer natuurlijk. Mijn haflingermerrie zou ik bijvoorbeeld zeker dus niet weg kunnen doen..

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 01:45

hihi lijkt mijn vriend wel .. die ziet ook vaak leuke paardjes staan en dan is het van kom schat we rijden hem in /door of we knappen hem op en dan verkopen we hem weer .. dan ik mijn antwoord .. jaaa daaaag dan hebben we er dalijk 3 staan :+ ik zou zo`n beessie echt niet weg kunnen doen :o