[TI] Tinker met gedragsprobleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:01

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:04

ariebren: moet wel zeggen dat mijn dochter van die andere tinker alles gedaan krijgt! maar ja, qua rijden is afwachten. En die eerste foto van jou: heel herkenbaar zo'n bok!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:07

lily_alphen schreef:
ariebren: wat een super tinker! Zo leuk, tinkers en springen .....

Deze super Tinker is al een oude, grijze opa hoor.

De aller eerste en oudste goedgekeurde dekhengst van het ICS Nederland.

En nog steeds gezond, speels en blij in zijn gedrag.
Liet het vanmiddag weer even zien.
Bokkend en stuiterend door de bak rennen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:08

Ariebren schreef:
Deze super Tinker is al een oude, grijze opa hoor.

De aller eerste en oudste goedgekeurde dekhengst van het ICS Nederland.

En nog steeds gezond, speels en blij in zijn gedrag.
Liet het vanmiddag weer even zien.
Bokkend en stuiterend door de bak rennen.

En de vader van de lieve merrie waar ik het eerder over had :D

zand_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:27

hey, ik vind dit wel lastig. want ik heb ervaring met kinderen/manegepony's. en dan merk ik dat elk paard/ pony kunstjes verzint om onder t werk uit te komen. en kinderen zijn gewoon niet zo sterk, zelfs met volwassen mensen nemen ze soms een loopje. voor een kind moet het rijden in 1e instantie gewoon leuk zijn ;) (lijkt mij) en niet een strijd om erop te blijven zitten.

is t een idee, dat een ander er een poosje op rijdt?

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:36

zandruiter: ook daar heb ik aan gedacht, maar ja, mijn dochter rijdt zelf zo graag, pony en paarden zijn haar hele leven! Britt nu wegdoen en wachten hoe het met die ander afloopt is ook een optie, maar dat kan ook nog een paar maanden duren voor we zo ver zijn. Het rijden moet ook leuk voor haar zijn, en een kleinere en makkelijkere pony zou wel beter zijn. Maar ik kan heel moeilijk dieren wegdoen, en vind tinkers gewoon het leukste!

zand_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:41

lily_alphen schreef:
zandruiter: ook daar heb ik aan gedacht, maar ja, mijn dochter rijdt zelf zo graag, pony en paarden zijn haar hele leven! Britt nu wegdoen en wachten hoe het met die ander afloopt is ook een optie, maar dat kan ook nog een paar maanden duren voor we zo ver zijn. Het rijden moet ook leuk voor haar zijn, en een kleinere en makkelijkere pony zou wel beter zijn. Maar ik kan heel moeilijk dieren wegdoen, en vind tinkers gewoon het leukste!

ik vind dat ze er wel goed van leren rijden, trouwens hoor ;) niet als ze er te vaak afvallen, maar ze leert wel degelijk goed van zitten ;)
maar ik weet niet als ze er al vaak van af is gevallen, ik was bang dat als ze er te vaak afvalt, dat ze uiteindelijk bang wordt voor iets waar ze zo gek op is.

en dat je misschien haar met een ander de merrie laat berijden, zodat de merrie af en toe ook aangepakt kan worden.......?
wegdoen is nooit leuk, omdat de merrie zelf niet gemeen klinkt idd.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:49

Ik denk dat de motivatie ook mee speelt. heb 2 meiden in de les, beide met ieder een eigen tinkertje. beide waren toen ze ze kochten zadelmak.
de ene meid is een rauw dauwer en nergens bang van.. Die stuurd haar tinkertje desnoods al bokkend wel even overal langsop ( sommige hier op bokt kennen het mini meisje op haar tinkie wel van ritten)
dan hebben we het andere meisje die zo bang is, maar zoveel van haar paardje houd.. Ik heb zo vaak geroepen, meid koop een ander en ga met je vriendinnen mee lol maken op buitenritjes.
NEE was haar antwoord, nala hoord bij mij ik verkoop haar niet.. Dus met heel veel vallen en weer opstaan, en ruim 2 jaar later zijn ze voor elkaar gemaakt. Ze rijd nu gewoon lekker buiten met haar paardje en ze vertrouwen elkaar.
het heeft zowel het meisje, haar ouders en mij heel heel heel veel tijd geduld en energie gekost, maar als ik ze nu zie hobbelen
wauw dat is zo gaaf...
( beide meisjes zijn nu 12jr, dus waren nog jonger dan je dochter toen ze hun tinkers kregen)
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 11-03-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Re: Tinker met gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:55

Dus, met veel tijd, energie, begeleiding en geld zal het lukken.
Vaak is het geld voor de lessen het probleem.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:59

Citaat:
Ook omdat degene van wie we haar kochten zei dat ze schaapmak was. D'r kuren kwamen later!

Dikke kans dat ze daar ook gewoon braaf was. Bij iemand die er ervaring mee heeft weet een paard wel dat hij het daar niet kon doen.
Bij jullie heeft ze gemerkt dat het wel kan. En dan gaat het vaak van kwaad naar erger.

Als kinderpony zou ik haar niet aanhouden. En zeker een paard kopen dat een stuk ouder is en al veel gezien heeft.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:13

waarom geld henk??
Ik heb 2 jaar terug tegen mezelf gezegd, het meisje gaat ervoor, en ik laat haar niet vallen, ik zou er voor haar zijn!! Ik kom maar gewoon 1x in de week bij hun. Maar geef toe dat als er problemen waren ze me mochten bellen/mailen en ik ze zo tips zou geven wat te doen totdat ik er weer was..
Dit zou zeker niet gelukt zijn door ook de ouders die erachter stonden hun kinders te helpen. ( terwijl ook die riepen, we kunnen ook naar een andere pony kijken voor je)

ligt denk ik ook aan mij, ik geef niet graag op..

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:15

Stal Nijmegen: wat bemoedigend! Mijn dochter is ook een doordouwer, opgegroeid met shetten he! Moet zeggen dat het allemaal niet even makkelijk gaat, soms baalt ze er ook wel van! Ze gaat 1 x per week naar de ponyclub hier in het dorp, voor les en krijgt 1 keer per week priveles. Tussendoor rijdt ze zelf, waarin ik probeer te helpen. Ik denk ook wel dat ze naar elkaar toegroeien, het gaat ook wel steeds beter.

Maar met dat irritante gedrag naar onze andere tinker in de bak vandaag werd ik toch wel bang dat het niet goed zat met het karakter van Britt, omdat het zo onverwachts kwam! Maar als ik alles zo doorlees, is ze gewoon heel dominant, en moet ik toch wel goed bij mezelf gaan nadenken of ik dat wel zo'n fijne karaktertrek vind, ook omdat ze dat bij het rijden ook gebruikt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:18

ken je niet iemand die een dominant paard heeft, zet ze daar maar even bij, dan voeden die 2 elkaar mooi even op.
heb hier een hele dominante haflinger.. alles gaat altijd eerst bij haar de wei op. de zet ze meteen op hun plek, en ik kan nu alles zo bij elkaar doen, iedereen heeft zijn eigen plekje

het betreffende meisje waar ik zo trots op ben
Afbeelding

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:21

Dat dominante paard gaat niet lukken, hier in de buurt is iedereen zeer voorzichtig met zijn paarden, en zou wat gebeuren met zo'n lompe tinker! Als ze in de wei staan, zijn er ook weinig problemen, alleen rond vijf uur wil ze naar huis, en gaat achter de ander aan jagen.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:03

Wat een prachtige foto Dees!!
Dominante tinkers.....pffff ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:11

lily_alphen schreef:
Dat dominante paard gaat niet lukken, hier in de buurt is iedereen zeer voorzichtig met zijn paarden, en zou wat gebeuren met zo'n lompe tinker! Als ze in de wei staan, zijn er ook weinig problemen, alleen rond vijf uur wil ze naar huis, en gaat achter de ander aan jagen.

je mag de mijne wel even lenen :+
die heeft tot nu toe elk paard dwars door de weides heen geslagen :P
en een shire omver geslagen omdat die niet aan de kant ging :(
hij staat nu altijd alleen...
is beter voor de rest van de paarden ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:12

leuke foto stalnijmegen ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:16

Klinkt ook niet helemaal lekkker M_D_H...

Een dominant paard in een kudde is vaak na een paar dagen al rustig. Dan is de rangorde duidelijk en kan iedereen rustig ademhalen. De mens haalt een paard echter dagelijks uit de kudde en veranderd de samenstelling geregeld. Daardoor beginnen ze iedere keer weer opnieuw met het bepalen van de rangorde en worden paarden onzeker. Dit kan weer leiden tot heftigere reacties.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:21

hmm anders...
gillian vind zich zelf de keizer van stal,
en is voor de rest een einselganger,
als paarden hem tot last zijn wordt hij "kwaad"
het kan weken goed gaan,
en dan zo in eens weer fout...
en dan gaat het ook goed fout,

nou ja omdat het voor niemand leuk is
hebben we besloten hem apart te zetten...
dat paard is blijer dan ik hem ooit gezien heb,
het scheelt iedereen in kosten,
en hij is naar ons toe ook heel anders geworden :D

(we hebben het nog wel een paar keer geprobeerd hoor)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:22

Ik bedoel dit niet naar hoor maar dat is dan toch een beetje gedragsgestoord. Als hij ook blij is met deze oplossing dan lijkt het me prima :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:24

ik vind het ook gedraggestoord hoor...
majah die tink van mij spoort helemaal niet :+

we waren in duitsland op stage (paardjes mee)
en uiteindelijk kregen zelfs de hengsten ontzag als die van mij begon te schreeuwen...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:26

Heb niet alles gelezen maar ik heb een halfbroer van jouw Brit.
Het is niet het makkelijkste paard en hij is nu 7 maar heb er zelf mijn handen aan vol. Ik vind het zelf geweldig om hem onder mij te hebben en met hem om te gaan, maar zoals je jullie merrie omschrijft kan ik me voorstellen dat dat (nog) niets is voor jullie kindje.
Belangrijk is wel de consequentie, al merk ik bij de mijne dat ik er linksom soms beter kom dan rechtsom, duidend op totaal protest of overdreven angst.
Ze zijn niet allemaal zo maar ik vind wel dat de vader een stuk bijdraagt aan het imposante voorkomen van zijn (iig mijn) nakomeling(en).

Mijne is dominant in zijn gedrag maar niet een eerlijke leider, hij is onzeker maar ook wil hij zich niet gewonnen geven. Dat leidt bij hem tot rare uitingen van boosheid naar 1 van mijn merries, hij bijt haar ook en drijft haar in de hoek, zij is overigens mijn alphamerrie en staat dus eigenlijk bovenaan in mijn kudde van 8. Heb ze nu opgesplitst en hij staat nu aan huis met 2 shetten. Die weten hoe ze met hem om moeten gaan, gewoon in de schaduw van zijn staart gaan staan, geen enkel probleem. Veulens worden direct door hem opgenomen en mogen uit zijn mond enzo eten, dat gaat zo makkelijk. Maar mijn oude merrie...niet leuk om te zien.

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:06

Cheveyo: Ik denk dat dat inderdaad het probleem is: dominant en niet eerlijk. Dat is waarschijnlijk ook waardoor ik het niet begrijp. Als die driejarige nu iets deed, of de shetjes, maar ze jaagt ze gewoon alle hoeken in! Kijken hoe het vandaag gaat, of de ander er niets van over gehouden heeft ... Wordt zo boos als ze aan mijn "veulen" komen!

Ben nu wel van plan zodra het weer het toelaat die driejarige in te laten rijden. Ik had niet gedacht het te kunnen zien, maar het wordt zo duidelijk dat er meer met haar gedaan moet gaan worden. Ze gaat zich vervelen, loopt de hele tijd te klieren bij je. Ben van plan haar in te laten rijden door degene die mijn dochtertje priveles geeft, zij is erg rustig en heeft ervaring met dit soort paarden/ponys.

Mijn dochter rijdt geen z-niveau, dus ik denk dat ze er snel al zelf wat mee aan de gang kan gaan. Iemand ervaringen met rustig inrijden, dus niet in 3 weken klaarstomen, maar op een rustig tempo?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:09

3 weken kan ook rustig zijn. :) Een paard dat niet bang is en het allemaal fijn op pakt die kent in 3 weken alle gangen. En wat grote voltes en ander groot stuurwerk. En dan hoef je er niet langer dan een keer of 4 per week een kwartier/ 20 minuten mee bezig te zijn.
Wat ga je nu met je oudere tinker doen?

lily_alphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:21

Ik denk toch verkopen! Even kijken hoe die ander het op pakt, en dan een ander tehuis zoeken. Ze is naar ons hartstikke lief, al heeft dat zeker een jaar geduurd voor ze zich over durfde te geven. Daarom twijfel ik ook zo, vind het zo zielig voor haar om weer opnieuw te moeten beginnen. Maar ja, haar gedrag t.o.v. andere paarden/ponys vind ik heel vervelend. Wil graag dat alles goed met elkaar op kan schieten. Maar ja, ik moet er niet aan denken dat we gisteren niet thuis waren toen ze zo tekeer ging! En als alles om Britt gaat draaien, lijkt me ook niet de bedoeling.
bovendien ben ik zo bang dat er qua rijden een keer wat gebeurt wat ik mezelf niet vergeef ...