xhaflinger schreef:De meeste ruinen zijn que karakter het meest 'stabiel', hebben zeg maar geen last meer van hormonen. Merries worden hengstig, bij de één merk je er niks van, en de ander staat al te sproeien als ze een hengst ziet.
Het is denk ik meer een kwestie van kijken naar het karakter, maar kijk ook waar jou voorkeur naar uit gaat.
En idd, ik vind merries ook helemaal leuk, maar misschien vind jij juist weer een ruin leuk, dus ik zou kijken naar ruinen en merries, en kijken naar wat je bevalt.
Daarvoor hoeft het geen hengst te zijn hoor! Die van mij van 24 jaar heeft zich net weer 2 dagen laten dekken door een 2,5 jarige en 13 jarige ruin. Merries met een hoge libido gaan voor ruinen ook klaarstaan
.Wat veel bokkers al hebben gezegd. Een ras kan aanspreken op bijvoorbeeld karakter eigenschappen, maar dat wil niet zeggen dat elke bijv. haflinger koel in z'n hoofd is. Ervaringen van het paard hebben veel invloed. Je hebt inderdaad ook arabieren die bijv. pittig (dribbelig) maar heel koel en heel goed bij je te houden zijn.
Is het ook de bedoeling dat je kids later op je paard gaan rijden? Dan denk ik dat je beter voor een stevige D-pony kunt gaan. Hierin heb je veel rassen voor het kiezen.
Het allerbelangrijkste is of je een klik met het paard hebt. Ik ben er een voorstander van dieren te houden tot de dood en dan is dat heel belangrijk!

)