Wat voor pony of paard moet ik kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:57

xhaflinger schreef:
De meeste ruinen zijn que karakter het meest 'stabiel', hebben zeg maar geen last meer van hormonen. Merries worden hengstig, bij de één merk je er niks van, en de ander staat al te sproeien als ze een hengst ziet.
Het is denk ik meer een kwestie van kijken naar het karakter, maar kijk ook waar jou voorkeur naar uit gaat. :)
En idd, ik vind merries ook helemaal leuk, maar misschien vind jij juist weer een ruin leuk, dus ik zou kijken naar ruinen en merries, en kijken naar wat je bevalt.

Daarvoor hoeft het geen hengst te zijn hoor! Die van mij van 24 jaar heeft zich net weer 2 dagen laten dekken door een 2,5 jarige en 13 jarige ruin. Merries met een hoge libido gaan voor ruinen ook klaarstaan :+ .

Wat veel bokkers al hebben gezegd. Een ras kan aanspreken op bijvoorbeeld karakter eigenschappen, maar dat wil niet zeggen dat elke bijv. haflinger koel in z'n hoofd is. Ervaringen van het paard hebben veel invloed. Je hebt inderdaad ook arabieren die bijv. pittig (dribbelig) maar heel koel en heel goed bij je te houden zijn.
Is het ook de bedoeling dat je kids later op je paard gaan rijden? Dan denk ik dat je beter voor een stevige D-pony kunt gaan. Hierin heb je veel rassen voor het kiezen.
Het allerbelangrijkste is of je een klik met het paard hebt. Ik ben er een voorstander van dieren te houden tot de dood en dan is dat heel belangrijk!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:00

Ik heb niet alles gelezen maar ik denk dat je beter voor een wat 'ouder' braaf recreatiepaard moet gaan. Ik zou een ruin kiezen over het algemeen zijn die liever en niet wispelturig. Ik heb toch wel bewust weer voor een ruin gekozen na 2 merries en voorheen altijd ruinen. Haflingers/fjorden kunnen nogal eigenwijs zijn, het is maar wat je zoekt!

Ik weet ook nog wel een echte paardenman in flevoland waar je aan kan geven wat je zoekt die mogelijk iets voor je heeft staan. Ik wet niet wat budget je hebt.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:11

Ik zou als ik jou was, en van slanke bruine paardjes hield, een paar rassen of kruisingen in de gaten houden, zoals draver, arabier, nrps, new-forest.
Ijslanders zijn erg leuk, maar als ze die extra gangen hebben, moet je daar wel goed mee leren rijden.

Wil je les nemen, aan huis? Komt er een bak, of is er een bak van de buren? Want leeftijd is ook belangrijk. Een jonger dier moet nog veel leren en uitproberen. Als jij geen les kan enemn bij gebrek aan een bak, is dat vanwege je ervaring misschien heel lastig om zo'n jong paard door te rijden.
En zeker waar het een koudbloedje zou betreffen, kun je dan voor rare verrassingen komen te staan. Ze zijn veelal braaf en rustig, maar wel oereigenwijs, met een heel aparte manier van onder het werk uitkomen. Terwijl je met een draver weer problemen zou kunnen krijgen met de galop, of tempobeheersing in het algemeen.

Maar als je al een wat volwassener dier vind, bijvoorbeeld rond de 10 jaar oud, dan kunnen de vorige eigenaren je meestal wel al een goed beeld geven van hoe braaf en makkelijk te rijden het paardje is. En in hoeverre hij of zij de wat minder eravren ruiter uit zou proberen.

lb_33

Re: Wat voor pony of paard moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:15

Les zou evt kunnen in bak van de buren, of bij rijvereniging vlakbij. Maar een ouder paard is sowieso wel verstandig denk ik. Dankje. Overigens: als ik een ruin zou kopen, wat voor shetlander moet ik daar dan bij zoeken (voor mijn zoontje)? Ook een ruin, of liever een merrie?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:25

Ik denk dat 2 ruinen makkelijker gaat (over het algemeen). Een merrie kan dan soms wat pieperig doen, maar goed dat ligt aan de paarden zelf. Ik heb een paar combinaties gehad...eentje waarvan merrie/ruin verliefd waren. Terwijl twee andere merrie/ruin dat ging echt NIET merrie was bang van de ruin en de ruin had het niet op die merrie. Paarden hebben ook voorkeuren net als mensen, je moet iemandof niet. haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:48

Een ruin zal het leuker vinden om een speelkameraad erbij te hebben, dus ook een ruin. Merrie en ruin kan heel goed gaan, maar zoals gezegd wil het soms ook absoluut niet.
Volwassen paard (en pony) is heel verstandig, niet alleen hebben ze zelf al ervaring, maar je kunt ook redelijk bepalen hoe gezond ze zijn en hoe blessuregevoelig (die wil je dus niet). Dat is iets wat je ook bij de keurende dierenarts kunt aangeven als aandachtspunt. Een paard van 10 hoeft niet puntgaaf te zijn, maar de pezen moeten bijvoorbeeld ook niet lijken op een berglandschap.

Ander punt van aandacht: hoeveel ervaring heb je met het verzorgen van een paard? Want op de manege leer je meestal wat over rijden, maar bar weinig over verzorging en het herkennen van (potentiele) problemen. Als je de paarden aan huis hebt, heb je geen stalgenoten om advies aan te vragen, dus zul je heel veel zelf moeten verzinnen en beslissen. Alternatief is om voor elk wissewasje de dierenarts te laten komen, maar dat kan aardig in de papieren gaan lopen.
Is er in je directe omgeving iemand waar je op terug kunt vallen voor advies?

lb_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:54

Dank voor je advies. De buurman fokt Friesche paarden en weet dus veel. Hij kan me adviseren en helpen. Verder volg ik een cursus paardenverzorging.
Laatst bijgewerkt door lb_33 op 10-03-10 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:54

Ik zou gewoon paardjes gaan bekijken die je wel aan staan. Ik vind het ook het belangrijkste dat je een klik hebt met je paard.
En soms heb je dat met een paard waar je eigenlijk niet voor bent gaan kijken.
Voor een recreatiepaard moet je budget wel toereikend zijn.

Ik zou gewoon eens rondkijken en als je wat gevonden hebt wat je wel aanstaat iemand meenemen die er echt verstand van heeft. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten, dat zou ik niet in je eentje doen.

Ruinen zijn idd gelijkmatiger qua karakter. Ik persoonlijk hou niet van merries vanwege dat ze wat zeikeriger zijn enzo.
Heel veel succes met je zoektocht.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:03

Zet eerst eens voor jezelf goed op een rijtje wat je wilt, hoe je hem wilt houden... wat je toekomst er mee zal zijn.

Als je echt alleen voor de recreatie ga en je wilt je paardje ook net als de shet veel buiten houden, zomer en winter dan zou ik zelf voor een schraal ras gaan. Idd een Fjord, tinker of Haf.

Wil je er verder mee de sport in gaan dan zou ik idd voor een kwpn-er gaan.

Een koudbloed en shet gaan prima samen.. ook vwb het voer/stalling enz enz... denk dat je meer aanpassingen moet doen als je een KWPN-er zou nemen.

En waarom geen fries...

Neem een niet te jong paardje en ga heel goed rondkijken voor je iets koop.
Laat je niet misleiden door de advertenties van hij is lief, braaf enz enz.... en dat als je thuis kom je een etterbak gekocht heb of eentje met gebreken. Laat hem keuren door je eigen DA en niet door de DA van de verkoper.

Succes met je zoektocht.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:38

Dit is meer iets voor RPA.
Daarom van TAO-->RPA.

Zabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:52

Oei, er zijn zoveel soorten en maten paarden te koop, en het is zo persoonlijk wat jou aanspreekt of juist niet.....
Ook een foto kan misleidend zijn, je kunt een paard op een foto veel mooier laten lijken als dat ie is.
Maar ook andersom, sommige paarden staan met zulke beroerde foto's in de advertentie, dat je bijna hard weg rent...
Zet je wensen op een rijtje, probeer voor 80% vast te houden aan je idealen. Het perfecte paard bestaat niet.
En ga vooral kijken, zo weet je wat je leuk vindt of niet.
Zeg ook niet meteen of je het paard koopt nadat je hebt gereden, je zou een overhaaste beslissing kunnen maken en dat is nooit goed.
Ook al voelt het heel goed, je mag gerust een dagje de boel laten bezinken. Soms denk je er de volgende dag toch iets anders over ;)

ik heb een heel lief donkerbruin merrietje te koop staan.
Ze is 1,50m hoog, 3 jaar oud, dravergefokt maar te klein voor de drafsport.
Plaatje om te zien, superlange volle manen en nog erg braaf ook. Ze hoeft geen deken op, heeft ze nu ook niet.
Misschien past ze in je plaatje, mocht je meer info willen dan PB je me maar.

Succes in elk geval met het vinden van je paardje

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:00

@mando: Haar budget is ca. 2000 euro, of je daar een fries voor kan krijgen is maar de vraag.
(en dan 1 van de goede leeftijd, verkeersmak enz.)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:06

siskeh schreef:
@mando: Haar budget is ca. 2000 euro, of je daar een fries voor kan krijgen is maar de vraag.
(en dan 1 van de goede leeftijd, verkeersmak enz.)

Waarom niet, als je een wat oudere merrie/ruin zou willen zonder papieren zou het mogelijk toch kunnen zijn. Als je met papieren wil dan kom je er niet mee uit idd daar ben ik het met je eens.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:14

IMO is het dan geen échte fries :o
Net zoals elk ander ras zonder papieren..
Een papierloze fries zal misschien wel te doen zijn(al schrik ik soms ook van de prijs die je daar nog voor moet betalen := )

lb_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:52

Hoe zouden jullie een Fries qua karakter etc omschrijven? En zouden jullie het aanraden voor onder het zadel?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:58

karakter van de fries: van meedenkende "goedzak" tot dressuurtopper tot neuroot 1e klas :D
Wat ik bij de friezen nog niet tegen ben gekomen zijn de typische "koudbloed" streken.
(die hafjes overigens ook vaak hebben)
Meeste friezen lopen niet bijster vlak, maar dat kan je bij een tinker ook tegenkomen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:59

ga gewoon eens rond kijken op internet, je droompaard kan zomaar wat anders zijn dan je in gedachten hebt.. Ik heb zelf een kruising draver/volbloed/quarter (tenminste zoiets haha) echt super braaf en goed voorwaarts..
Een ras heeft natuurlijk ook uitzonderingen, opzich is een fries rustig en koel in het hoofd maar ik ken er ook die echte hittepetitten zijn. En ze zijn vaak een beetje eigenwijs ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:24

kijk wat je leuk vind en wat bij je past.
zoek wat paarden en ga kijken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:50

Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt, maar ik zou een fjord of haflinger eerder afraden dan aanraden. Iedereen ziet ze altijd maar als koele pony, maar dat is vaak erg onterecht. Fjorden en haflingers zijn juist vaak erg koppig en hebben echt een hele consequente ruiter nodig. Als je niet zoveel ervaring hebt zou ik daar dus absoluut niet aan beginnen. Een dagje kunnen laten staan gaat ook lang niet altijd op, met de fjord die bij ons staat kun je dar dus eigenlijk helemaal niet doen, terwijl het bij mijn kwpn-er heel makkelijk kan. Ik zou gewoon zoeken naar een paardje van een jaar of 15, daar kun je nog heel lang mee aan en die hebben hun moeilijke periode al gehad. Zoek er een uit die bij je past qua karakter. Merrie of ruin maakt dan weinig uit i.m.o. (heb zelf trouwens betere ervaringen met merries dan met ruinen). En wat betreft de shet voor je zoontje, misschien is een kleine pony een betere keuze dan een shet, die zijn namelijk ook stonteigenwijs en meestal niet echt ideaal als kinderpony. Bovendien kan je zoontje langer blijven rijden op een kleine pony dan op een shet.

Nog even een tip als je voor een fries kiest, op zich zijn het fijne rustige beesten om te rijden (hoewel ik ze vaak wat slomig vind). Maar laat bloed prikken om te testen op artrose, van wat ik begrepen heb komt dat vrij regelmatig voor en ik heb van dichtbij de nasleep ervan gezien. Beest werd wel voor de hoofdprijs verkocht, maar bleek dus artrose te hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:16

Bloedprikken voor artrose?

Verder ben ik het ook niet eens met je uitspraken over friezen en haflingers.
Ik ken veel "heftige" friezen die ik niet zou aanraden voor een buitenrit, en de meeste haffen(dat zijn er aardig veel) die ik ken zijn niet uitermate koppig.
Daartegenover ken ik weer een KWPN-er die koppig is :oo
Als die naar links wil gaat hij naar links...Verder stapt hij graag op tenen, moet hij altijd plassen, maar hij is eigenlijk wel ideaal op buitenritten(okee, hij wordt gek van dazen, en gaat dus naar links als hij dat wil) want hij heeft dieselmotor die het goed volhoud.

Moraal van dit verhaal: je kan niet 1 ras aan of afraden...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:39

Bramasole schreef:
Vaak hebben mensen wel een voorkeur voor een bepaald type paard of ras. Ik zou daar even over nadenken en wil je dan liever een merrie of ruin? Hoeveel ervaring heb je?

Inderdaad een Fjord kan heel leuk zijn maar ook zeer eigenwijs.

Bij een merrie moet je goed kijken of ze zuur kan reageren. Tijdens het opzadelen kun je zien hoe ze reageert met het aansingelen. Hoe is ze met het bekappen, pist ze over de smid heen :D (je weet nooit bij die merries) of gaat het allemaal soepel. Wil je er ooit mee fokken dan zou ik een ront. goed gekeurd paard kopen. En zo kun je nog wel even doorgaan...

Hahahahaha ik lig helemaal dubbel om dat pissen over de smid heen, dat heb ik nog nooit meegemaakt (gelukkig voor mijn smid). Wel een pismerrie gehad maar dat deed ze niet.
Ik zou eerst kijken wat voor type me aansprak en op basis daarvan een ras of aantal rassen kiezen en daarmee gaan zoeken op internet en goed tussen de regels door leren lezen van de advertenties.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:09

heey

is een tinker een idee? het is een rustig paard over het algemeen erg betrouwbaar en zeer vergevingsgezind en je kan hem naar 3 weken weer uit de wei plukken en erop stappen fris zullen ze niet zijn. Een idee?

groetjes nanette

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:00

Als ik jouw was zou ik gewoon eisen opstellen dus bv schofhoogte, geslacht,leeftijd, verkeersmak en de prijs. Als je dat bij MP allemaal aangeeft. Krijg je vast wel paarden die je aanspreken.
Of ik weet niet of je paardenmensen kent ander zou je daar ook info vandaan kunnen halen dat vind ik toch nog altijd net iets betrouwbaarder dan zomaar een vreemde van internet.
En belangrijk probeer het paard meerdere keren te rijden en aangezien je hem vooral voor buitenritten wil gebruiken lijkt het me ook handig dat je dat ook gelijk uitprobeert.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:06

Ik denk gewoon een lekkere allrounder, of een tinker, die schijnen erg cool te zijn, ik weet niks van Tinkers maar 2 vriendinnen van me hebben allebei een Tinker en die zijn er erg positief over!
Mits hij natuurlijk aan je eisen voldoet, verkeersmak etc etc..

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:00

oke, Ik vind tinkers egt te gek gewoon helemaal geweldig. Maar als een tinker zijn kop links heeft krijg je hem met geen mogelijkheid naar rechts een fjord kan nog wel eens denken oke baas ik rij zelf ook een tinker en kan erg goed met dit ras dus daar heb ik niet zo'n probleem mee maar dit ras moet je liggen. wou ik nog even toevoegen :o