Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
moor schreef:En ik wil haar pas als 4jarige beleren en betuigen. (Als 3jarige ook niet longeren oid)
moor schreef:Beweging zal ze wel hebben als 2/3 jarige ze loopt met tuig op over de weg of naast de fiets mee.
Veulen zal blijven en bewust gekozen hengst zijn!
zo lust ik er nog wel een paar... Omdat ze't elders doen is het goed?Francis schreef:'In wales en ierland doen ze het ook'... yeah rightzo lust ik er nog wel een paar... Omdat ze't elders doen is het goed?
Gebruik nou eerst zelf eens je gezond verstand, geen weldenkend mens laat een dier wat pas met 6 jaar volwassen is op z'n 2e al dekken!
(Even heel kinderachtig omrekenen: Mens met 21 volwassen - 1/3 van die leeftijd = 7. Jij wilt een kind van 7 een baby laten krijgen?)
Citaat:Nu dacht ik er zelf over om haar te laten dekken zodat ze volgend jaar (dus als 3jarige) een veulen aan de voet heeft die haar ''in conditie'' zal houden.
Zodat ze dus ook gewoon 24/7 buiten mag blijven!

Maar laat haar AUB nog niet dekken met 2 jaar. Ik heb zelf 2 mooie merries van 3 jaar op stal. Klaar om te dekken ! Zeggen sommmige mensen dan. Maar nee, nog niet. Ik laat ze nog lekker jong zijn (lees kind zijn ) al denk je soms dat ze al heel wat is. Ons ras is wat later volgroeid lichamelijk maar vaak ook in hun koppie. Geniet daar gewoon van. Het moet in onze samenleving allemaal al zo snel-snel-snel. Een veulentje kan later ook nog. Zoek een andere oplossing zoals al eerder aangegeven. Of ga eens langs bij fokkers en vraag om info. Hier ben je in iedergeval van harte welkom !
).Ariebren schreef:Aan de andere kant kan je een twee jarige merrie gerust bij een hengst laten lopen.
In de natuur gebeurd dit ook.
De jonge hengsten worden de kudde uitgejaagd door de echte hengst.
De twee jarige merrie van die echte hengst moeten ook weggaan.
Maar die komen terrecht bij een andere kudde.
En die hengst lust wel een jong bloempje.
Al die merries krijgen elk jaar een veulen totdat de natuur zegt:
meisje het is genoeg, nu gaan we naar de paarden hemel.
Maar wat doen wij als mens.
Een paard moet de sport in, wordt onnatuurlijk belast door de vele trainingen die we doen om maar de prijzenkast te vullen.
Houdt dit in je achterhoofd hoe je, je paard laat opgroeien.
En normaal gevoede paarden op de wei zijn nog nooit ziek geworden van de wei.
Die paarden worden ziek door het getrut en extra gevoer wat de mens doet.
dus als ze daar een paard drachtig laten worden op hun 2e wil dat niet automatisch zeggen dat dat het beste of goed is. In de natuur gebeurt dat ook, maar ten eerste leven onze paarden al heel lang niet meer onder natuurlijke omstandigheden en niet alles wat in de natuur gebeurt is voor het dier het beste, de natuur is hard, maar moeten wij dat dan ook zijn? Heeft een jong paard een moeilijke bevalling dan blijft ze er "gewoon" in. Kan een paard niet meer meekomen met de kudde dan sterft een paard meestal een trage wrede dood. Alleen de sterksten overleven.