[TI] 2 jarige laten dekken JA of NEE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:11

Volgens mij wil jij helemaal geen meningen van ons, je wilt enkel horen dat het de juiste keuze (die je voor jezelf al gemaakt heb) is. Sorry meid, dat is het in mijn ogen gewoon echt niet! Het kan volgens mij niet de bedoeling zijn om een peuter te laten dekken.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:13

Als je onze mening eigenlijk niet wil horen, waarom vraag je er dan naar.... Volgens mij heb je al lang beslist en kan dit topic wel gesloten worden...
Die opmerking van Sparta vindik ook wel een goede eigenlijk...
En als je haar toch voldoende beweging kunt geven, waarom denk je dan dat ze te dik wordt??

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:13

Ahh nee, ik snap niet dat je het in je hoofd haalt :n iemand met een gezond verstand weet zelf wel dat het slecht is, ik wou je nog adviezen geven, maar op deze manier heb ik er niks aan om heel verhaal te typen omdat je wilt horen dat het goed is, en ben het voledig eens met Caira,

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:16

Ariebren schreef:
De meeste kennis hier op Bokt is gebaseerd op het pony blad de Penny

_O- :')

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:16

Nee zou het niet doen... Meer omdat je merrie nog erg jong is, maar ook met oog op de vraag 'wat doe je als t veulen er bij weg moet na een maand of 6'. Dan heb je twee paarden die allebei alleen in een kaal stukje land komen te staan (om t even in jou bewoording te houden...)

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:18

moor schreef:
En ik wil haar pas als 4jarige beleren en betuigen. (Als 3jarige ook niet longeren oid)

Maar dan zeg je:

moor schreef:
Beweging zal ze wel hebben als 2/3 jarige ze loopt met tuig op over de weg of naast de fiets mee.
Veulen zal blijven en bewust gekozen hengst zijn!

Het zal aan mij liggen, maar ik snap het niet meer :+

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:19

Waarom zo jong? Ik zou het cker niet doen, meisje is nog vollop in de groei (tinks toch wel tot hun 7e jaar!), het is een flinke belasting op het lichamelijke gestel..En nu al in het tuig de straat op? Laat ze lekker veulen zijn!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:20

Wat is de reden waarom jij haar nu een veulen zou willen laten krijgen? Waarom nu en bijvoorbeeld niet over een jaar?

Indien het voornamelijk gaat dat je paard niet alleen zo'n grote wei heeft zou ik het anders proberen aan te pakken.

Of een soort van loopgedeelte maken waar ze dag en nacht op kan en dus kaal doet houden. Dan overdag een kortere tijd het grotere stuk op om de rest van het gras te eten.

Of: kijken of er mensen zijn die eventueel hun paard bij die van jou willen zetten. Eventueel jongere paarden waar ze lekker mee kan spelen.

Ik zou liever wachten tot ze wat ouder is, eventueel als ze net bereden is of betuigd en haar dan met het dragend zijn rust geven.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 09-03-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:21

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:21

Ik zou het niet. De ontwikkeling van een twee jarig is nog in volle gang, lichamelijk en geestelijk. Daarnaast hoort een twee jarige nog lekker onbevangen met maatjes aan de kletter te gaan in de weide.

Je kan haar als twee en drie jarige ook nog lekker buiten laten, daarvoor hoef ze niet drachtig te zijn. En haar in conditie houden kun je zelf deels opvangen. Lekker gaan wandelen en volgend jaar zomer licht longeer werk op een ruime volte oppakken.

Verder vind ik het advies van Joyce83 heel goed.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 09-03-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:23

Ik denk dat het fysiek heel zwaar is voor de merrie omdat ze nog jong is en nog niet volgroeid, netzoals een zwangerschap voor een jong meisje. :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:24

'In wales en ierland doen ze het ook'... yeah right :roll: zo lust ik er nog wel een paar... Omdat ze't elders doen is het goed?
Gebruik nou eerst zelf eens je gezond verstand, geen weldenkend mens laat een dier wat pas met 6 jaar volwassen is op z'n 2e al dekken!
(Even heel kinderachtig omrekenen: Mens met 21 volwassen - 1/3 van die leeftijd = 7. Jij wilt een kind van 7 een baby laten krijgen?)

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:28

Francis schreef:
'In wales en ierland doen ze het ook'... yeah right :roll: zo lust ik er nog wel een paar... Omdat ze't elders doen is het goed?
Gebruik nou eerst zelf eens je gezond verstand, geen weldenkend mens laat een dier wat pas met 6 jaar volwassen is op z'n 2e al dekken!
(Even heel kinderachtig omrekenen: Mens met 21 volwassen - 1/3 van die leeftijd = 7. Jij wilt een kind van 7 een baby laten krijgen?)

Kopt Francis. Ze doen in het buitenland ook aan vrouwenbesnijdenis, dus zo lust ik er idd ook nog wel een paar :P

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:28

1: dekken zou ik niet doen, lijkt me niet goed voor haar, ze is nog volop in de groei..
2: ik zou voor hoefbevangenheid op deze leeftijd echt nog niet bang zijn, ze is jong.. Gooi haar lekker met andere paarden/pony 's op een stuk land en ze speelt/rent/beweegt echt wel genoeg+ dat ze voor haar groei veel meer nodig heeft dan een uitgegroeide volwassen pony waar je niet mee rijd die je op een vol stuk land zou gooien.!

Citaat:
Nu dacht ik er zelf over om haar te laten dekken zodat ze volgend jaar (dus als 3jarige) een veulen aan de voet heeft die haar ''in conditie'' zal houden.
Zodat ze dus ook gewoon 24/7 buiten mag blijven!

Ik denk eerlijk gezegd dat het krijgen van een veulen haar eerder uit 'conditie' haalt..
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 09-03-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:31

Wat ik uit jou verhaal begrijp wil je je merrie laten dekken omdat ze dan beter in conditie blijft als ze een veulen heeft.

Ik zou een 2 jarige merrie niet laten dekken, puur omdat ik vind dat ze er dan nog niet aan toe zijn.
En om de reden die jij geeft zou ik het helemaal al niet doen. Een veueln fokken brengt veel zorgen met zich mee, veel kosten en je moet het ook nog zien te verkopen.

Maak in je weiland een paddock met schuilstal Waar ze 's nachts kan lopen. En overdag een paar uur op het land.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:31

Aan de andere kant kan je een twee jarige merrie gerust bij een hengst laten lopen.
In de natuur gebeurd dit ook.
De jonge hengsten worden de kudde uitgejaagd door de echte hengst.
De twee jarige merrie van die echte hengst moeten ook weggaan.
Maar die komen terrecht bij een andere kudde.
En die hengst lust wel een jong bloempje.
Al die merries krijgen elk jaar een veulen totdat de natuur zegt:
meisje het is genoeg, nu gaan we naar de paarden hemel.
Maar wat doen wij als mens.

Een paard moet de sport in, wordt onnatuurlijk belast door de vele trainingen die we doen om maar de prijzenkast te vullen.

Houdt dit in je achterhoofd hoe je, je paard laat opgroeien.

En normaal gevoede paarden op de wei zijn nog nooit ziek geworden van de wei.
Die paarden worden ziek door het getrut en extra gevoer wat de mens doet.

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:34

Als je het beste met je tinker voor hebt....heb dan GEDULD ;) Maar laat haar AUB nog niet dekken met 2 jaar. Ik heb zelf 2 mooie merries van 3 jaar op stal. Klaar om te dekken ! Zeggen sommmige mensen dan. Maar nee, nog niet. Ik laat ze nog lekker jong zijn (lees kind zijn ) al denk je soms dat ze al heel wat is. Ons ras is wat later volgroeid lichamelijk maar vaak ook in hun koppie. Geniet daar gewoon van. Het moet in onze samenleving allemaal al zo snel-snel-snel. Een veulentje kan later ook nog. Zoek een andere oplossing zoals al eerder aangegeven. Of ga eens langs bij fokkers en vraag om info. Hier ben je in iedergeval van harte welkom !
Suc6 ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:37

Ben je in de wetenschap van de bijkomstigheden?
Ik meen te weten dat een merrie die jong gedekt wordt, uiteindelijk kleiner en smaller zal worden, doordat de energie tijdens de dracht naar de kleine zal gaan en niet naar de merrie zelf.
Geloof dat het soms gedaan word om een merrie met papier (van willekeurig stamboek) die te groot dreigt te worden, in de maat te houden.

Ik weet niet of dat een positieve insteek zal zijn voor jou en je merrie?
Laatst bijgewerkt door Equidea op 09-03-10 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:37

je gedachte om je 2 jarige merrie te laten dekken zodat ze volgend jaar niet vet en bevangen wordt ...?? vind ik wel een hele rare redenering!!!
2 jaar , nog niet volgroeid en ze hoort gewoon nog veulen te zijn en op de wei te spelen met anderen en niet moeder worden!!!!
En dan een veulen op de wereld laten zetten alsof er niet genoeg veulens gefokt worden!!!
Nee ik vind het echt klinkklare onzin!!!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:38

Ik heb hier ook een jonkie van Gulliver lopen (alhoewel... onderhand wordt ze ook al 4 :) ).
Die hebben we als 2 jarige in het voorjaar weer opgehaald uit de opfok. Stond daar altijd al 24/7 en is bij ons ook gelijk 24/7 naar buiten gegaan zonder verder gerichte beweging. Zij heeft nog geen pas kreupel of hoefbevangen gestaan!
Mijn mening is dat dergelijke jonkies die nog volop in de groei zijn niet snel hoefbevangen worden en al helemaal niet met een goed/aangepast weideplan.
Onze Tinkers en Shetlander (! ook een ras berucht voor de gevoeligheid van hoefbevangenheid) gooien we in het voorjaar zo het zomerweiland in. Gras staat dan flink hoog (zoek de Shetlander hoog) maar het weiland zelf is vre-se-lijk arm in voedingsstoffen. Is in de afgelopen min. 10 jaar niet meer bemest.
Als ze naar onze andere weiland zouden gaan (die tot vorig jaar een koeienweiland was) dan zouden de Tinkers flink in training komen en de Shetlander ook + graaskorf om.

Kortom: IK zou het niet doen. Heb geduld en laat haar nog even lekker 'kind' zijn.
Ik zal verder maar niet beginnen over het van zeer dichtbij meemaken van een net 3 jarige merrie die een veulen krijgt en er bar weinig interesse voor had. Veulen heeft er niks aan overgehouden (want is mijn oudste merrie) maar het was voor mij een bewijs dat niet alle 2 jarigen er klaar voor zijn om moeder te worden.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:44

Ariebren schreef:
Aan de andere kant kan je een twee jarige merrie gerust bij een hengst laten lopen.
In de natuur gebeurd dit ook.
De jonge hengsten worden de kudde uitgejaagd door de echte hengst.
De twee jarige merrie van die echte hengst moeten ook weggaan.
Maar die komen terrecht bij een andere kudde.
En die hengst lust wel een jong bloempje.
Al die merries krijgen elk jaar een veulen totdat de natuur zegt:
meisje het is genoeg, nu gaan we naar de paarden hemel.
Maar wat doen wij als mens.

Een paard moet de sport in, wordt onnatuurlijk belast door de vele trainingen die we doen om maar de prijzenkast te vullen.

Houdt dit in je achterhoofd hoe je, je paard laat opgroeien.

En normaal gevoede paarden op de wei zijn nog nooit ziek geworden van de wei.
Die paarden worden ziek door het getrut en extra gevoer wat de mens doet
.

Een paard beleren en berijden is nou eenmaal niet zoals in de natuur dus waarom zou je hem éxtra belasten door em ook nog eens eerst een veulen te laten werpen en op te moeten voeden..
+situatie in de natuur is gewoon niet meer te vergelijken.. Dus zou je je paard nu ook maar op moeten laten vreten door een roofdier omdat het kreupel of ziek is..?

Ben het niet eens met je laatste uitspraak over getrut en extra voer..
Een weiland hier in NL is ook zeker niet te vergelijken als de gebieden waar tinkers, shetlanders, ijslanders en soortgelijke rassen oorspronkelijk vandaan komen!
Je moet hier gewoon met deze rassen echt opletten op bevangenheid en dit krijgen ze ook zonder extra voer en getrut zoals jij dat noemt! Het zijn gewoon rassen in gevarenzone omdat ze niet gebouwd zijn op de lekkere volle weides hier, maar van origine met heel weinig eten kunnen en daar eigenlijk de hele dag naar zouden moeten zoeken en snabbelen..
Dus ja: 'normaal gevoede paarden op een wei kunnen hier wel degelijk ziek van worden zonder ook maar een korrel biks bij te krijgen!'
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 09-03-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:45

Sterker nog, onze dierenarts adviseert geen merrie te laten dekken voordat ze 4 jaar oud is, hij vindt zelfs 3 te jong.

Een twee en driejarige (en zelfs nog ouder) is volop in de groei.
Ik zou als je bang bent om een te dik paard te krijgen andere maatregelen treffen en zijn die niet mogelijk op de plek waar je nu staat dan zou ik opzoek gaan naar een andere plaats voor mijn (jonge) paardje.

Niet alles wat ze in Engeland en Ierland doen is het beste voor het paard ;-) dus als ze daar een paard drachtig laten worden op hun 2e wil dat niet automatisch zeggen dat dat het beste of goed is. In de natuur gebeurt dat ook, maar ten eerste leven onze paarden al heel lang niet meer onder natuurlijke omstandigheden en niet alles wat in de natuur gebeurt is voor het dier het beste, de natuur is hard, maar moeten wij dat dan ook zijn? Heeft een jong paard een moeilijke bevalling dan blijft ze er "gewoon" in. Kan een paard niet meer meekomen met de kudde dan sterft een paard meestal een trage wrede dood. Alleen de sterksten overleven.
Dat zijn dingen die wij kunnen voorkomen omdat onze paarden gedomesticeerd zijn.
En ik moet zeggen dat ik het de omgekeerde wereld vind wanneer je een paard wilt laten dekken omdat ze anders te dik of hoefbevangen raakt. Het is jouw verantwoordelijkheid dat je paard goede leefomstandigheden heeft, dan vind ik dit een op z'n minst aparte oplossing voor een eventueel, nog niet eens bestaand, probleem.
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 09-03-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:45

[quote="moor"]Ik reageer niet verder.
Discusie heb ik geen zin in...

Je bent zelf degene die met vragen ter discussie reageert op meningen van anderen. Je vraagt om meningen en adviezen van anderen, met sommige adviezen en meningen kun je je misschien beter vinden als met anderen. Maar je geeft zelf aan dat je geen discussie wilt, lok die dan ook geen uit!

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:46

Ik zou ook niet gaan dekken met een 2-jarige. Zelfs niet met een 3-jarige wanneer deze er lichamelijk/geestelijk niet aan toe zou zijn.Ik ervaar bij mijn merries dat het elke keer toch heel wat is een volledige dracht dragen en daarna minimaal 6 maand de zorg hebben over een uk. Wat me verbaasde is dat toen wij met onze welsh naar de keuring gingen er bij de 3-jarige 2 rubrieken zijn.... een met veulen en een zonder veulen dus dat er een stamboek is die dit ook toestaat. Weet niet hoe het bij tinkers is?
Andersom ken ik het wel, dat fokkers hun 2-jarige hengst gaan uitproberen op eigen merrie om te zien wat voor nafok hij geeft om hem daarna wel/niet aan te bieden voor de hengstenkeuring.
Is er geen mogelijkheid om deze merrie met een andere merrie in een afgezet stukje te zetten, staat ze niet alleen zijn ze ook nog bij de kudde maar geef je haar wel de kans om goed door te groeien .
Bedenk me net trouwens dat het bij 2-jarie wel gebeurd in het wild?(voor ze zover nog in het wild leven) weet iemand dit?

AdnerB

Re: 2 jarige laten dekken JA of NEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:52

ik zou er niet eens overna willen denken..je paardje is nog een kind..lekker terug in de opfok gooien en paard laten zijn..niets geen tuig of veulen..lekker in haar waarde laten..
zoals hier al gezegd word,paard is nog wel een paar jaar in de groei,als ze ineens heel wat kilo's zwaarder word belast dat haar spieren botten en gewrichten ook,dan kan je nog zo voorzichtig met je merrie willen zijn maar dit is net zo erg als er nu al mee aan de slag gaan..