Niet goedkeuren op merriestam.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Niet goedkeuren op merriestam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:20

Ik vraag me dan gelijk af, hoe steekt het nu werkelijk in elkaar, maken bepaalde fokkers/voorbrengers meer kans op predicaten? wordt er niet teveel naar afstamming gekeken? Zou het niet wat zijn als de hengsten eerst zonder keuringsboek een keuring moeten doorstaan zodat de keuring niet beïnvloed kan worden en daarna kijken wat er over blijft op exterieur en beweging en dan verder keuren?
Ik doe natuurlijk maar een gooi, heb 1 keer een hengstenkeuringsdag van kwpn meegemaakt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:22

Merelhof, wat is het nut, er staat toch wel weer iemand op die zegt dat het doorgestoken kaart is, van die persoon moeten er weer drie korpsen gaan staan, enz enz voor je het weet ziet er duizend man te keuren.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:27

Lailapri dat bepaalde mensen meer kans maken is onzin ze hebben meer kennis een kunnen een paard beter trainen, maar ook, weten ze al vroeg de goede paarden te vinden, en ze weten welke ze beter thuis kunnen laten. Verder telt het negatieve van een minder goede lijn pas in de tweede bezichtiging mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:49

Kijk dat wist ik dat weer niet. Soms is het idd duidelijk, maar op andere keuringen zijn de verschillen wel eens klein en kan de jury niet altijd evengoed onderbouwen waarom de een wel of de ander niet. Kan gevoel zijn bij een paard/pony, kunnen natuurlijk ook andere dingen meespelen.

Hier in de buurt is bijvoorbeeld altijd een keuring (onofficieel) en altijd dezelfde winnen, daarna de leden van de club en daarna de buitenstaanders.
Als je nu toch overal 1e wordt met je fjord en daar 1 na laatste krijg ik toch wel argwaan. Met bestgaand kreeg ik te horen dat ik hem erg goed reed maar 2e werd omdat die andere (lid van de club) er een heel jaar hard voor had getraint dus die verdiende het. Nu gaat dit om niets, maar blijven natuurlijk menselijke dingen net als bijvoorbeeld in de dressuursport waar persoonlijke voorkeur niet mag meetellen maar helemaal zonder persoonlijke voorkeur is natuurlijk heel moeilijk.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:20

merelhof schreef:
Eigenlijk zouden alle stamboeken eens moeten keuren zonder te weten wat de afstamming en vooral wie de eigenaar is. Zou heel interessant kunnen worden. Nu dekken bij een hengst mat een zogezegd matige moederlijn: dek met het beste paard, dat het best bij je merrie past, al de rest maakt niet uit.

Wat maakt dat nou interessant?
Je wil toch een hengst die naast zelf kwaliteit heeft ook een hengst die uit een sport/prestatiefamilie komt?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 03:07

Moderatoropmerking:
Wat persoonlijke opmerkingen verwijderd, praat aub over het onderwerp en niet over elkaar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 07:03

merelhof schreef:
Nu dekken bij een hengst mat een zogezegd matige moederlijn: dek met het beste paard, dat het best bij je merrie past, al de rest maakt niet uit.

Natuurlijk moet de hengst qua exterieur, type en beweging bij je merrie passen. Maar al die zaken zijn erfelijk. Net als sportprestaties.
Hoe meer "sport" er in zo'n stam zit hoe meer kans je hebt dat die hengst dat ook gaat vererven. Hetzelfde gaat op voor de exterieur kenmerken.

Uit sommige merrielijnen komen meer goede paarden dan uit andere merrielijnen. Dat geldt dan toch ook voor de hengsten die daar uit komen?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:03

Een hengst of een andere nakomeling uit een stam die nooit wat gepresteerd heeft kan een toevalstreffer zijn. Dat betekend dus dat de hengst misschien zelf wel uitzonderlijk kan bewegen maar zijn nakomelingen misschien niet.
We zijn met fokken altijd bezig goeie eigenschappen van een stam te verankeren, slecht eigenschappen te elimineren. Als de hengst toevallig goede beweging heeft betekend dat niet dat hij dit kan doorgeven aan zijn nakomelingen. Daarom vind ik een bewezen moederlijn wel degelijk belangrijk!

En over waarom ze niet gekeurd worden en of mensen er dan nog wel naar toe moeten gaan, sommigen gaan inderdaad voor de handel, en anderen denken dat ze goud in handen hebben en ja dan krijg je soms de deksel op je neus!

Dat sommige mensen er altijd een paar tussen hebben lopen komt omdat deze mensen verstand hebben van paarden. Zijn echte paardenmensen geen mensen die toevallig paarden hebben. Zij kunnen het beste in een paard naar boven halen, iets wat echt een specialiteit is en niet iedereen kan dat. Daarbij komt ook nog eens dat deze mensen een 'oog' hebben voor goede paarden en de potentie van deze dieren goed kunnen inschatten. Wil je meedoen aan de hengstenkeuring, en eigenlijk ook de merriekeuring, denk ik dat je hem proffesioneel moet laten trainen en voorbrengen. Kost geld maar dan heb je ook wat! En als je daar op de man af vraagt, "Goh maak ik echt wel kans??" dan zullen ze je echt wel eerlijk vertellen hoe je kansen liggen. Dat is mijn ervaring gelukkig.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:53

@natascha: je hebt gelijk natuurlijk, ben er zelf van overtuigd dat je eigenlijk succesvolle moederlijnen moet kruisen, interessant families moet samenbrengen dus. Nu kan het wel interessant zijn om nieuw bloed in de fokkerij te krijgen via de moederlijn van een dekhengst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:37

uletje schreef:
Een hengst of een andere nakomeling uit een stam die nooit wat gepresteerd heeft kan een toevalstreffer zijn. Dat betekend dus dat de hengst misschien zelf wel uitzonderlijk kan bewegen maar zijn nakomelingen misschien niet.
We zijn met fokken altijd bezig goeie eigenschappen van een stam te verankeren, slecht eigenschappen te elimineren. Als de hengst toevallig goede beweging heeft betekend dat niet dat hij dit kan doorgeven aan zijn nakomelingen. Daarom vind ik een bewezen moederlijn wel degelijk belangrijk!

En over waarom ze niet gekeurd worden en of mensen er dan nog wel naar toe moeten gaan, sommigen gaan inderdaad voor de handel, en anderen denken dat ze goud in handen hebben en ja dan krijg je soms de deksel op je neus!

Dat sommige mensen er altijd een paar tussen hebben lopen komt omdat deze mensen verstand hebben van paarden. Zijn echte paardenmensen geen mensen die toevallig paarden hebben. Zij kunnen het beste in een paard naar boven halen, iets wat echt een specialiteit is en niet iedereen kan dat. Daarbij komt ook nog eens dat deze mensen een 'oog' hebben voor goede paarden en de potentie van deze dieren goed kunnen inschatten. Wil je meedoen aan de hengstenkeuring, en eigenlijk ook de merriekeuring, denk ik dat je hem proffesioneel moet laten trainen en voorbrengen. Kost geld maar dan heb je ook wat! En als je daar op de man af vraagt, "Goh maak ik echt wel kans??" dan zullen ze je echt wel eerlijk vertellen hoe je kansen liggen. Dat is mijn ervaring gelukkig.

Je hebt helemaal gelijk. En als die toevalstreffer zichzelf waar maakt in de sport dan staat de weg naar goedkeuring alsnog voor hem open. Maar een jonge hengst waar je nog niets van weet uit een merriestam van niets, daar heeft de fokkerij weinig aan, anders zou het gokkerij heten. :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:59

sarabande schreef:
uit een merriestam van niets, daar heeft de fokkerij weinig aan

Kan jij aangeven wat jij een 'merriestam van niets' vindt, cq wat jij dan vindt dat in een merriestam wél aanwezig moet zijn?
Dus ik denk aan predikaten en dan specifiek wát voor predikaten en in welke hoeveelheden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:16

Voor mij persoonlijk betekent het dat ze bewezen gezond moeten zijn, daar heeft het stamboek de prok voor en hebben moeten laten zien dat ze kunnen en willen presteren en dat liefst meerdere generaties. Exterieur predicaten zijn dan meegenomen, maar die vind ik dan van minder belang.

Wanneer je serieus wilt fokken haal je de investeringen in de merrie er altijd weer uit. Veilingen selekteren ook op gegevens van de moederlijn. Een veulen uit een stamboekmerrie nemen ze meestal niet eens

Hoe kan je sportpaarden fokken uit een merrie die niet te rijden is. Dan kan je wel van alles verzinnen als excuus, maar ieder onderdeel heeft een predicaat waaruit af te lezen is wat er in de merrielijn zit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:45

sarabande schreef:
Een veulen uit een stamboekmerrie nemen ze meestal niet eens

Maar wat dan met een stamboekmerrie die op een punt na dubbel prestatie is?
Zoals je net zelf al stelt is exterieur een stuk minder belangrijk dan dat een merrie aangetoond heeft goed te kunnen en willen presteren door middel van de nodige predikaten (denk aan sport en prestatie).
Stamboek opname gebeurt alleen op grond van exterieur.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:59

LDRD schreef:
Maar wat dan met een stamboekmerrie die op een punt na dubbel prestatie is?
Zoals je net zelf al stelt is exterieur een stuk minder belangrijk dan dat een merrie aangetoond heeft goed te kunnen en willen presteren door middel van de nodige predikaten (denk aan sport en prestatie).
Stamboek opname gebeurt alleen op grond van exterieur.

Ja die toevoeging had ik moeten maken, natuurlijk is een merrie wiens nafok zich bewezen heeft ook een bewezen merrie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:07

Ik hik aan tegen het feit dat stamboek dus vrij weinig zegt over een merrie als fokdier.
Het zou dus in theorie best zonde kunnen zijn om een hengst uit een stamboekmerrie af te wijzen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:26

LDRD schreef:
Ik hik aan tegen het feit dat stamboek dus vrij weinig zegt over een merrie als fokdier.
Het zou dus in theorie best zonde kunnen zijn om een hengst uit een stamboekmerrie af te wijzen.

In theorie en als is alles mogelijk. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden voor zowel merries als hengsten om zich te bewijzen. Als ze op al die onderdelen nul scoren is er toch wat mis.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:35

[quote]uletje schreef:
/quote]
idd, niks zo waardevol als een goede merriestam, maar een stam waar je niks van weet kan goed of slecht zijn. Sarabande zegt daar terecht dat zo'n hengst later via de sport wel gekeurd kan worden, maar er zijn er tegen dan al zoveel gecastreerd, of ze hebben de kansen niet gehad (als sportpaard verkocht aan een amateur), dus dat is een risico. Zou het niet kunnen dat je in deze discusie een onderscheid moet maken tussen kwpnstammen (waar je heel veel over weet) en waar dus een zeer gefundeert oordeel over mogelijk is, en buitenlandse stammen. Want je kan van een jurry niet verwachten dat ze alle buitenlandse stammen in kaart brengen. Kriteria in het buitenland zijn ook helemaal anders voor het behalen van predikaten, bovendien zijn niet alle stamboeken daar even hard mee bezig en is dit niet overal even ingeburgerd. Nu zijn het net hengsten uit buitenlandse merries die ander bloed kunnen toevoegen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:35

Zeker, alleen blijven er genetisch gezien wellicht kansen liggen, omdat de weg dan lang is.
Zo zal op die manier nooit een hengst uit een pakweg 4 jarige stamboekmerrie genomen worden, terwijl dat wellicht toch een gemiste kans zou kunnen zijn.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:40

Een stamboekmerrie is niet per defintie een slechte merrie. Als een goede hengst toevallig uit een merrie komt die 'slechts' stamboek is maar wel uit een goede moederlijn komt dan heb ik er niet zoveel moeite mee. Ik mag graag zien dat er in een moederlijn veel sport zit. Betekend niet dat het allemaal makkelijke paarden hoeven te zijn (imo hebben echte goede paarden allemaal een rare karaktertrek, of zijn 'moeilijker') maar wel dat ze bewezen hebben te kunnen presteren.
Preferent is dan ook een predikaat die mij veel minder zegt dan prestatie. Prestatie geeft toch wel aan dat de merrie sport doorvererft. Preferent krijgen ze alleen maar als een fokker ook daadwerkelijk met zijn producten naar de keuring gaat. Lang niet iedereen doet dat.
Als het daadwerkelijk een gemiste kans is, en de hengst presteerd zelf wel heel goed kunnen ze altijd nog gekeurd worden.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:41

Ik ben het helemaal met je eens. Op de hengstenkeuring werd de best springende hengst niet aangewezen, omdat ze zijn afstamming niet interessant vonden. Het publiek was helemaal gek van de hengst en hij sprong fenomenaal, maar blijkbaar was dat niet genoeg.

Er stond laatst ook een stuk in de Paardenkrant over, dat er dan beter direct bij de eerste bezichtiging gemeld kan worden dat ze beter kunnen vertrekken omdat ze de afstamming niet goed vinden.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:43

@merelhof, stammen waar weinig van bekend is, is dus ook weinig bekends van gekomen.

Ik heb een hannoveraanse merrie, wist er bijna niets van behalve dat ze voor veel geld is gekocht op de veulenveiling in Verden. Even contact opzoeken met het verband en heb een lading info over de stam gekregen. Mocht hier nou ooit een hengst van op de keuring komen dan lever ik die info er toch bij aan. Dat is de taak van de fokker of degene die die hengst wil voorbrengen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:53

Bomba schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Op de hengstenkeuring werd de best springende hengst niet aangewezen, omdat ze zijn afstamming niet interessant vonden. Het publiek was helemaal gek van de hengst en hij sprong fenomenaal, maar blijkbaar was dat niet genoeg.

Er stond laatst ook een stuk in de Paardenkrant over, dat er dan beter direct bij de eerste bezichtiging gemeld kan worden dat ze beter kunnen vertrekken omdat ze de afstamming niet goed vinden.

Hengst had EN OCD EN een oninteressante merriestam, die reden werd er duidelijk bij vermeld, misschien wordt hij een heel goed sportpaard

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:18

hoi
Vraagje hoe wordt die merrie stam dan bekeken?Mijn merrie komt qua moederlijn uit de holsteinerstam 776 maar haar moeder is (gewoon)stamboekmerrie en is niet in de sport uitgebracht.Zij zelf is m1 dressuur (kan nog wel hoger worden ze is pas 10)maar als dan een hengst van haar krijg kan ik(even het exterieur buiten beschouwing laten)er iets mee op een hengsten keuring

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:28

het gaat ook niet alleen om de moeder, maar ook de oma on overgrootoma en alle broers zussen, neven en nichten worden meegenomen, als daar veel sport/prestatie/predikaten in zit en een hengst overtuigd erg, dan willen ze nog best wel over een stamboekmerrie ehen stappen.

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:30

oke
bedankt