Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
merelhof schreef:Eigenlijk zouden alle stamboeken eens moeten keuren zonder te weten wat de afstamming en vooral wie de eigenaar is. Zou heel interessant kunnen worden. Nu dekken bij een hengst mat een zogezegd matige moederlijn: dek met het beste paard, dat het best bij je merrie past, al de rest maakt niet uit.
merelhof schreef:Nu dekken bij een hengst mat een zogezegd matige moederlijn: dek met het beste paard, dat het best bij je merrie past, al de rest maakt niet uit.
uletje schreef:Een hengst of een andere nakomeling uit een stam die nooit wat gepresteerd heeft kan een toevalstreffer zijn. Dat betekend dus dat de hengst misschien zelf wel uitzonderlijk kan bewegen maar zijn nakomelingen misschien niet.
We zijn met fokken altijd bezig goeie eigenschappen van een stam te verankeren, slecht eigenschappen te elimineren. Als de hengst toevallig goede beweging heeft betekend dat niet dat hij dit kan doorgeven aan zijn nakomelingen. Daarom vind ik een bewezen moederlijn wel degelijk belangrijk!
En over waarom ze niet gekeurd worden en of mensen er dan nog wel naar toe moeten gaan, sommigen gaan inderdaad voor de handel, en anderen denken dat ze goud in handen hebben en ja dan krijg je soms de deksel op je neus!
Dat sommige mensen er altijd een paar tussen hebben lopen komt omdat deze mensen verstand hebben van paarden. Zijn echte paardenmensen geen mensen die toevallig paarden hebben. Zij kunnen het beste in een paard naar boven halen, iets wat echt een specialiteit is en niet iedereen kan dat. Daarbij komt ook nog eens dat deze mensen een 'oog' hebben voor goede paarden en de potentie van deze dieren goed kunnen inschatten. Wil je meedoen aan de hengstenkeuring, en eigenlijk ook de merriekeuring, denk ik dat je hem proffesioneel moet laten trainen en voorbrengen. Kost geld maar dan heb je ook wat! En als je daar op de man af vraagt, "Goh maak ik echt wel kans??" dan zullen ze je echt wel eerlijk vertellen hoe je kansen liggen. Dat is mijn ervaring gelukkig.
sarabande schreef:Een veulen uit een stamboekmerrie nemen ze meestal niet eens
LDRD schreef:Maar wat dan met een stamboekmerrie die op een punt na dubbel prestatie is?
Zoals je net zelf al stelt is exterieur een stuk minder belangrijk dan dat een merrie aangetoond heeft goed te kunnen en willen presteren door middel van de nodige predikaten (denk aan sport en prestatie).
Stamboek opname gebeurt alleen op grond van exterieur.
LDRD schreef:Ik hik aan tegen het feit dat stamboek dus vrij weinig zegt over een merrie als fokdier.
Het zou dus in theorie best zonde kunnen zijn om een hengst uit een stamboekmerrie af te wijzen.
Bomba schreef:Ik ben het helemaal met je eens. Op de hengstenkeuring werd de best springende hengst niet aangewezen, omdat ze zijn afstamming niet interessant vonden. Het publiek was helemaal gek van de hengst en hij sprong fenomenaal, maar blijkbaar was dat niet genoeg.
Er stond laatst ook een stuk in de Paardenkrant over, dat er dan beter direct bij de eerste bezichtiging gemeld kan worden dat ze beter kunnen vertrekken omdat ze de afstamming niet goed vinden.