Nerveusiteit bij haflingers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:14

Mijn haf is ook vrij nerveus, maar aan de andere kant is hij juist ook weer stoer.
Zo kan hij wel goed omgaan met verkeer, trekkers, vrachtwagens etc. Het zijn de kleine dingen buiten en in de bak (omringt door bosjes). Vogels, zwanen en ganzen zijn ook erg eng, mensen die op bankjes zitten zijn ook verdacht;)

Op een buitenrit wordt er in ruim anderhalf uur minimaal 8 keer gepoept en 2x geplast ;) Hij vindt het gewoon allemaal erg spannend buiten, ookal heeft hij het al 500x gezien.

Ook op stal is hij niet bang voor rondrijdende trekkers en dat soort dingen, alleen de kleine dingen ook.

Ik moet er altijd wel om lachen, soms is het wat minder leuk dat wel. Gelukkig ben ik altijd wel vrij rustig en dat helpt hem wel. Ben je zelf ook angstig en zenuwachtig dan ben je erg snel weer thuis;)

Aan zijn verleden kan het niet liggen, hij heeft maar 1 eigenaar gehad die ik ook ken. Hij is juist heel prettig opgegroeid. Zijn vader is Strizzi v/d heksenketel, had wel eens gelezen dat een redelijk percentage van zijn kinderen heel erg voorwaarts zijn en onrustig en zenuwachtig van aard ook, zoals mijn haf ook is.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:00

pubelia schreef:
Mijn haflinger is zeer nerveus, en angstig. Angstig in de omgang, angstig onder het rijden en angstig voor de kar. Altijd proberen weg te rennen, vluchten als het moeilijk word, vluchten als ze bang is. Als ik een half uur gereden heb, zweet ze ontzettend, door de angst. Nou ben ik begonnen met klassiek dressuur en na 4 dagen geoefend te hebben (en mijn bij rijdster) blijft ze al steeds meer bij me. Ze geeft duidelijk aan dat ze het moeilijk heeft. Maar wat wil je als ze al een hele lange tijd mocht rennen. Komt er nog eens bij dat ze vanaf haar +- 3 jaar tot haar 10 jaar alleen maar voor de kar heeft gestaan. En zo loopt ze nu dus ook, vooral als ze gaat vluchten. (net of ze een kar achter haar heeft hangen. In de bak als ik aan het rijden ben, schrikt ze steeds als er een paard langs haar komt. En buiten onze Binky verjaagd ze iedereen. Door hard te slaan. Ik denk door angst. Zonder binky is ze bang, heel erg angstig.

Nou had ik het gisteren met iemand over, dat Renate heel erg nerveus is. En toen zei die gene dat het vaker bij Haflingers voor komt. Maar ik vraag me dus af of jou haflinger ook zo nerveus is? Hoe los jij dat op? Dus hoe ga jij daar mee om? Heb je dat ook zo extreem bij jou haflinger, of in mindere mate?

hey pubelia
Heeft renate hier altijd al last van gehad?

Het probleem van angst in de bak hebben wij niet gehad maar wat doet ze aan de longeerlijn als er een ander paard in de bak komt? Als ze dan ook angstig is dan zou ik zou hier echt met grondwerk beginnen.
Mocht het nou zo zijn dat ze bij grondwerk helemaal niet schrikkerig is maar met rijden wel dan zou ik toch ook gaan denken aan pijnklachten bij belasting.
Wat ik heb geleerd bij angsten is het vooral vaak en rustig herhalen. En het is belangrijk dat ze geconcentreerd bezig zijn en niet overal en nergens naar zitten te kijken. Als je haar op jou gericht laat zijn dan is ze minder bezig met de omgeving.
Ook werkt het als je wekelijks een consequent schema van trainen aanhoudt al is het maar longeren dat ze even lekker haar energie kwijt kan. Uit ervaring dit maakt echt een verschil.

En dat ze niet zonder binky kan heel herkenbaar. Mogelijk kun je binky mee nemen met een klein buitenritje en iemand bijvoorbeeld te voet of met de fiets mee dan is het vertrouwd. Je kunt dan meteen zien of renate nog steeds zo schrikkerig is of dat het alleen is als binky erbij is.
Dan is het verder consequent herhalen herhalen veel oefenen.
Wij hebben eerst met de stal gereden daarna zijn we een aantal keer weggegaan met iemand met de fiets erlangs en vervolgens zijn we alleen gegaan. Steeds een groter rondje.
Ondanks dat het eigenlijk heel goed ging en dat ik niet bang was met haar alleen weg te gaan. Bleef ze nog nerveuzer alleen buiten zonder de stalgenootjes maar ze wilde niet meer overal naar toe rennen van schrik.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

groetjes

Mloes

Re: Nerveusiteit bij haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:16

Ik heb een aantal jaar met Renate gereden, en ik ben het met je eens Pubelia, dat ze druk is. Toch is ze nu, of iig toen je haar kocht, een heeeeeeeel stuk minder angstig dan toen ik haar ging rijden. Bij de minste beweging schoot ze er al vandoor. Ik weet niet of het erger is geworden sinds jij haar hebt? Want die keer dat we een buitenrit hebben gemaakt, toen vond ik haar gewoon alert, maar ik zou het niet per se superangstig willen noemen? Ze is gewoon schrikkerig en heeeel alert, en ik meen me te herinneren dat Jan idd zei dat ze niet helemaal correct behandeld is in Oostenrijk. Anders moet je hem eens bellen, vragen hoe het precies zit? En misschien door een DA laten checken ja, kan sowieso geen kwaad.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:01

Mloeswat jij noemt niet super angstig maar wel heel alert is wat ik wel regelmatig zie bij haffie's maar vaak ook samenhangend met nerveusiteit als ze alleen weggaan.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:25

ja wat seren zegt klopt wel.
Mijn haf is sowieso erg alert en kijkerig, ook met een ander paard erbij. Maar van alleen weg gaan wordt hij extra zenuwachtig, dan wordt er minimaal 10x gepoept en 2x geplast onderweg;)

Andere hafs die ik ken hebben dit ook als ze alleen weggaan (minus het poepen en plassen dan, dat is echt zijn ding ;) ) :)

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:23

Die van mij is ook erg allert buiten en kijkerig, dat vind ik eigenlijk ook normaal.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:34

ja ik ook eigenlijk ;)

Ik vind het ook niet erg, zolang hij maar niks raars doet.
Soms draait hij zich ineens om als hij iets niet ziet zitten, op een vrij smalle weg met trekkers en vrachtwagens is dat geen grap ;)

Maar verder ben ik het wel gewend, als je zelf zo rustig mogelijk bent scheelt het al een heel stuk.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:58

Wij zijn er dus echt achter gekomen de laaste tijd dat renate ook erg onzeker is. Is binky erbij, past ze zich goed aan, en geen drupje zweet. Gaat ze met andere paarden, of alleen is het 1 en al spanning.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:46

Ik heb er - bij Haflingers althans - nog niet eerder van gehoord. Heeft ze misschien ergens pijn, waardoor ze vluchtgedrag vertoond?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:58

Shenaville, ze heeft zeker geen pijn. Waarschijnlijk komt de tandarts donderdag, zadel is net weer opnieuw opgevuld, en voor de rest komt ieder half jaar de Da kijken. Ze doet het overigens niet alleen bij mij...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:16

Mooi, dus dat is in ieder geval uitgesloten! ;)
Wellicht is een training volgens de methode van Emiel Voest iets voor jullie? Zo bouw je wederzijds vertrouwen op en kunnen jullie allebei tijdens een spannend moment hierop terugvallen! ;)