de opfok goed of slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Re: de opfok goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:21

Verplaatst van [WN-AM naar F-AM]

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:11

Ik ben ook geen fan van grootschalige opfok. Maar ik vind het wel belangrijk om veulens maar ook volwassen paarden in groepen te houden. Onze 3 paarden staan gewoon bij elkaar op de wei. En de rangorde wordt prima geaccepteerd. Helaas hebben wij steeds hengstveulens gehad en geen keuze gehad om deze thuis te houden (dat is lastig met 2 merries).
De hengstveulens zijn steeds naar een goede bekende gegaan (onze paarden hebben voordat wij een huis met wei hadden) daar steeds gestaan. Ze hebbens steeds in groepen met andere hengstveulens gestaan, tussen de 3 en max 8 per groep.
Hele goede ervaringen mee!

eilander

Re: de opfok goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:25

Ik heb diverse veulens in opfok gehda op Texel.
Alle keren is me dat prima bevallen.
Het is daar beslist niet luxe en ze staan er ook wel eens tot December buiten.
Prima!
Ze worden dan bijgevoerd en spijker hard.
Ik had 1 probleemgeval een moederloos hengstveulen welke slecht groeien wilde.
Hij werd als enter terug geplaatst bij de veulens als twenter bij de enters en op het laatst ook nog tussen de entermerries.
Ze deden echt hun best om er het beste van te maken!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:30

Ik ben mijn jaarling verloren door een ongeluk in de opfok. Ze was de underdog en ik zou haar uit de opfok halen. Helaas te laat. Dus mijn ervaring is niet zo goed...

Inprincipe ben ik niet tegen een opfok, maar ik zou nu ik dit allemaal heb meegemaakt gaan voor een kleinschalig groepje, waar ze voldoende ruimte hebben en hele dagen naar buiten kunnen. Opgroeien met leeftijdsgenootjes vind ik echt hartstikke belangrijk, en dan het liefst nog gemixed qua leeftijden. Ik zie het aan mijn huidige paard, die heeft tot 3 jaar in groepsverband gestaan, en nu sinds dit jaar weer, en hij is zo makkelijk, zo goed opgevoed en ik kan hem overal bijzetten.