cremello hengst marktonderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:52

Dat bedoel ik eigenlijk, ik heb ook gezocht en er staan al heel veel forums dat je niet op kleur moet fokken enz. en dat is in eerste instantie natuurlijk zo. Maar het oog wil ook wel een keer wat anders natuurlijk ;) .

En juist (dacht ik) door die forums ben ik niet de enige die op zoek was.
maar dan bijna de enige :(:)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:42

naat_je schreef:
nee, eigenlijk niet naar gekeken (quarter). Ging er maar vanuit dat die dat niet hadden eerlijk gezegt :o
zijn toch ook vaak een stuk anders van bouw en missen maat? (lusitanos ook wel natuurlijk, anders van bouw).

en ik heb wel bij het belgisch palomino gekeken, maar die missen vaak maat (?) ze worden (ook) niet EU erkend en dekken meestal natuurlijk dus ben je al bijna verplicht om naar belgie te gaan.

Is wel het streven om een hengst van min. 165 te gebruiken.
In duitsland heb je wel super hengsten, maar die worden ook niet erkend en (meestal) pittig dekgeld

en ik wil juist niet (specefiek) buiten het stamboek fokken, maar wel weer met de nakomelingen eventueel verder kunnen fokken.

NRPS en KWPN zijn voorbeelden, maar zijn wel de stamboeken waar ik de veulens het liefst in zou schrijven.

Even een paar correcties:

Het Royal Belgian Palomino stamboek-
- is EU erkend,
- de sportpaard hengsten hebben een maat van tussen 150 cm tot 175cm,
- de hengsten MOETEN een medische keuringen ondergaan gelijk aan die van BWP/SBS (cq KWPN) voordat zij ggk worden,
- de meeste sporthengsten dekken via verssperma en er zijn verschillende die diepvriessperma ook leveren,
- dekgelden verschillen naar verlang van oa de sport prestaties van 250 euro tot 600 euro (wat m.i. heel redelijk zijn)

In Duitsland zijn de goedgekeurd WB hengsten wel erkend in ERKENDE stamboeken en dan in diens WB boeken. Dit zijn over het algemeen hengsten die de keuringen, de medische onderzoeken EN de meerdagen hengsten testen met sucess hebben afgelegt! Deze laatste iets dan menigen KWPN'er niet zouden halen!!

Ik heb een lijst met meer dan 25 cremello hengsten die wereldwijd staan, met de grootste deel in Europa wat betreft warmbloed hengsten.

Ik zou nooit een 'andere ras' zoals bijvoorbeeld Andy of Lusitano gebruiken, zelfs al is ie cremello, als hij niet gekeurd is in zijn eigen ras stamboek en dan ook in een warmbloed stamboek!!!!! Het is niet omdat een hengst een cremello, of welke apart kleurtje dan ook, heeft dat hij meteen geschikt is als dekhengst!!

Mijn inziens is er geen markt voor een kruising WB x Lusitano en de dekkingen die je zou krijgen zijn voor recreatie paarden met een speciale kleur.
Klinkt misschien streng maar naar bijna 20 jaar in het palomino warmbloed fokkerij weet ik waarover ik praat!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:43

Laatst bijgewerkt door petraaken op 03-03-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in link gewijzigd

pasdedeux

Re: cremello hengst marktonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:49

Een vriendin van mij heeft een bij het palomino stamboek goedgekeurde dekhengst en heeft daar ook al vele nakomelingen, misschien een leuke site om op te kijken:
http://www.kinskystable.nl/

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:56

Baron ! Een Equus Kinsky met vol papieren! En hij is 170 cm! maar ... volgens mijn bescheiden mening :o is hij perlino.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:58

Ja daar zou je gelijk in kunnen hebben, we zijn het er nooit geheel eens over geworden of het nou een perlino of cremello is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:02

Er zijn ook tientellen WB gefokte hengsten, ggk wel te verstaan, met de palomino kleur ... ook met uitschieters tussen 150 cm en 175 cm!

N.B. ook, voor de N.R.P.S. liefhebbers, zijn er ggk palomino en cremello hengsten met alles van 25% - 90% arabier bloedvoering. Er bestaan zelfs hengsten (een die ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen) die ggk zijn bij het Haras de Nat. Frankrijk en B.A.P.S. ... wel 'erkend' door KWPN omdat die op de WBFSH lijst staan!!! De sporthengst die ik aan denk is 162cm, goud palo van kleur, met 64% arabier bloed ... alleen via diepvries sperma te krijgen.

Ze bestaan wel ... je moet alleen weten waar te zoeken en bij wie te vragen :D
Laatst bijgewerkt door Peterina op 02-03-10 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:02

pasdedeux schreef:
Ja daar zou je gelijk in kunnen hebben, we zijn het er nooit geheel eens over geworden of het nou een perlino of cremello is.

Klopt en zolang er niet DNA getest wordt zullen wij het nooit precies weten ! ;)

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:06

@ peterima ; Aan zulk comentaar heb ik wat, maar...
ik heb het kwpn gebeld en gevraagt naar het stamboek(en) waar de duitse hengsten (van http://www.gestuet-falkenhorst.de) in staan (welke ik echt super zou vinden om te gebruiken), omdat ik geen link kon leggen tussen de lijst erkende stamboeken op de lijst op http://www.kwpn.nl en de stamboeknamen van de duitsen hengsten.
mij werd gemeld dat het KWPN deze niet erkend evenals het belgisch royal palomino niet.

Ik heb tevens deze hengstenhouder gemaild, maar kreeg geen reactie.

de kinky stabels heb ik ook al meerdere keren naar gekeken, maar ik krijg ook steeds geen reactie terug (begreep dat ze net was bevallen dus had het een paar maanden later weer geprobeert

En de hengsten die in het buitenland staan (die ik op het net vind), staat vaak een contract bij en dan begint het met 200-400euro omdat hun zaken met je willen doen, dan mag je nog een een container huren om het sperma op te leten sturen a,-
dan komen er nog verzend kosten bij van 250,-
oh en dan zou ik bijna het dekgeld vergeten :+

en ik weet dat niet bij al die hengsten is.

maar ik ben zeker in die lijst geintereseerd, zal even een pb sturen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:10

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:12

Ja weet ik, ik had jou ook al gevonden.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er hengsten zijn die ik nog niet op www heb gevonden, maar misschien moet je de goede ingang hebben (en alle wereld talen vloeiend spreken)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:08

Persoonlijk vind ik het kwpn een moeilijk stamboek.
En mijn mening is dat keuringen een jury sport is, net als de dressuur.... maar goed dat terzijde.

Er is toch ook een volbloed cremello of perlino goedgekeurd vorig jaar ofzo? Ik zal is kijken of ik dat artikel kan vinden...
Verder heeft Centro Lusitano een mooie cremello hengst Salitre.
En ik heb een pony hengst cremello/perlino. Hij gaat getest worden dit jaar. Maar goed daar heb je niet zo veel aan.

Wel leuk topic dit trouwens. :D

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:10

ow hihi cassidy heeft al links gegeven.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:27

Indien interesse kan ik de EI-LANGE lijst van de in Europa beschikbare cremello (en perlino) hengsten hier neerzetten. Gerangschikt per fokrichting, goedkeuring (warmbloed, kleur), type/ras, met contact link.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:33

JuravelOX schreef:
Persoonlijk vind ik het kwpn een moeilijk stamboek.
En mijn mening is dat keuringen een jury sport is, net als de dressuur.... maar goed dat terzijde.

Er is toch ook een volbloed cremello of perlino goedgekeurd vorig jaar ofzo? Ik zal is kijken of ik dat artikel kan vinden...
Verder heeft Centro Lusitano een mooie cremello hengst Salitre.
En ik heb een pony hengst cremello/perlino. Hij gaat getest worden dit jaar. Maar goed daar heb je niet zo veel aan.

Wel leuk topic dit trouwens. :D

ENIGE warmbloed ggk engels volbloed hengst met kleur cremello in Europa (trouwens in heel wereld) is 'The Alchemist' van Gestuet Falkenhorst, DL. http://www.gestuet-falkenhorst.de/gfalchemist.html

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:06

naat_je schreef:
@ peterima ; Aan zulk comentaar heb ik wat, maar...
ik heb het kwpn gebeld en gevraagt naar het stamboek(en) waar de duitse hengsten (van http://www.gestuet-falkenhorst.de) in staan (welke ik echt super zou vinden om te gebruiken), omdat ik geen link kon leggen tussen de lijst erkende stamboeken op de lijst op http://www.kwpn.nl en de stamboeknamen van de duitsen hengsten.
mij werd gemeld dat het KWPN deze niet erkend evenals het belgisch royal palomino niet.

Ik heb tevens deze hengstenhouder gemaild, maar kreeg geen reactie.

de kinky stabels heb ik ook al meerdere keren naar gekeken, maar ik krijg ook steeds geen reactie terug (begreep dat ze net was bevallen dus had het een paar maanden later weer geprobeert

En de hengsten die in het buitenland staan (die ik op het net vind), staat vaak een contract bij en dan begint het met 200-400euro omdat hun zaken met je willen doen, dan mag je nog een een container huren om het sperma op te leten sturen a,-
dan komen er nog verzend kosten bij van 250,-
oh en dan zou ik bijna het dekgeld vergeten :+

en ik weet dat niet bij al die hengsten is.

maar ik ben zeker in die lijst geintereseerd, zal even een pb sturen.

Wat de KWPN betreft en 'hun' erkenning ... de Stamboeken waarin de hengsten ggk zijn en waarvoor zij hun meerdere dagen hengsten testen hebben gedaan zijn erkende warmbloed stamboeken in Duitsland, waarvan de meerdere op de WBFSH lijst staan. Veulens van de hengsten worden (naar verlang de merrie's papieren) opgenomen in de A-registers van oa Oldenburg, ZfDP, RSPI, en het Trakehner Verband! In het weigeren van de toekenning van A-register papieren van oa deze hengsten is de KWPN in overtreding met het Europese Wet .... maar geen mens die daar om kraait = waarom, omdat je een geregistreerde A-register 'buitenlandse' erkende WB stamboek veulen kan overschrijven naar het KWPN en dan A-register papieren krijgen! Wel een omweg maar volledig in order!

Het R.B.Palomino wordt niet erkend door KWPN of door het BWP als een 'volwaardig' stamboek, desondanks het feit dat het al meer dan 35 jaar bestaat en al meer dan 10 jaar EU erkend is. Logische reden is omdat het een 'kleur' stamboek is maar gegeven reden is altijd omdat het niet op de A lijst van het WBFSH voorkomt.

Ben 2 weken geleden geweten te komen dat er elektrische panne is geweest rond Kerstmis waardoor PC volledig naar de vaantjes, fax kapot, elektrisch kast poof!, telefoon kapot, enz enz. Zij heeft bijna alles nieuw moeten kopen maar wat erge is, alle bestaande, foto's, kontakt info dat niet 'gebackupped' was is verloren. Dus ... nog eens mailen!! Gegarandeert krijg je nu wel antwoord.

Bij Kinsky Stables moet je later op de avond proberen. Eigenares is een equine dentist en is altijd weg. Mailtjes worden tot mijn weten wel beantwoordt ... maar ik zou gewoon laat bellen.

Wat betreft de kosten van buitenlandse hengsten ...
Als je met diepvries sperma werkt (bij welke type/ras hengst dan ook) zijn er vast kosten verbonden aan het EU wetgeving wat betreft export, opslag en vervoer.
Ten eerste om diepvries sperma te maken MOET een hengst 1 maand in quarantaine met de nodige 'gezondheids', cq bloed, testen en sperm testen (leefbaarheid, enz) ... pas nadat deze zijn 'ggk' mag sperma getapt worden ... en dan ALLEEN bij een KI centrum die EU erkenning heeft!!
Ten tweede: deze EU erkenning komt met een stapel hoog papierwerk: officiele boekhouding van opslag van gevrorensperma, export licenties, vervoerlicenties .... dus voor deze 'administratieve' werkzaamheden, zonder welk de sperma niet verzonden mag worden, moet betaald worden.
Ten derde: de container, cryo-unit, waarin de sperma vervoert mag worden moet ook aan EU normen, en de kleinste container kost bij aankoop iets in de beurt van 210 euro. Meestal bij een erkende station kan je tijdelijk eentje 'huren' (kost meestal rond de 80 euro) voor het transport van KI station tot ontvangende erkende dierenarts of KI station ... wel moet de container binnen de week geretourneerd worden anders krijgt je een rekening voor het 'aanschaffen' van de container (200 euro).
Ten vierde: het transport van diepvriessperma gebeurt meestal met bedrijven die onder contract staan bij de KI centrums omdat die moeten weten wat zij doen!!

Voorbeeld geval (mijzelf): diepvriessperma gekocht: 500 euro; admin.kosten + vervoer vanuit DL + huur container = 275; retour vervoerkosten container = 78 euro .... totaal kost = 853 euro
maar daarvoor heb ik wel een schitterend cremello merrie van overgehouden met vol warmbloed papieren ... onbetaalbaar!!!

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 23:40

Ik heb zelfs simpel het kWPN opgebeld en gezegt dat ik een palomino / valk veulen wilde fokken en gevraagt welke hengsten hun hebben, waarop glas hard wordt gezegt dat ze die niet hebben. Toen de stamboeken van hengsten die ik eventueel wel zag zitten en werden ook niet erkend.

wat ook door het KWPN is gezegt is dat een veulen dat al in een stamboek staat ingeschreven heel niet wordt opgenomen en een veulen dat wel afstameling heeft maar nog niet door een stamboek is opgenomen in het B-register komt, maar dit 500-600euro kost, en waarom zou je dit doen want de nakomelingn komen ook in het b register. voor zover dat er nu wat mee te maken heeft.

maar dat is eigenlijk hetzelfde als de cream on top hengst die februari jl is goedgekeurd door het zangersheide, wat wel erkend wordt door het kwpn, terwijl het wkpn hem nog hetzelfde jaar had afgekeurd :(

Ik moet echt nog een keer rustig verdiepen, want ik zie ze nu iig even vliegen.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 23:45

ah na nog een keer lezen begin ik het een beetje te snappen, welke hengsten gebruik jij zelf als ik vragen mag?

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 00:01

Maar dan nog een vraag, want een groot deel van deze hengstenhouders werken ook met een contract dat je hem niet op verdunde merries mag gebruiken dat je zelf geen cremello kan fokken.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:44

Als je een KWPN A-register 'effen' kleur merrie heeft, bijv. bruin of vos, en dan een cremello hengst gebruikt die WB ggk is in Duitsland, dan moet je navragen bij de hengstenhouder voor welke stamboeken de hengst 'gerechtigt' is. Falkenhorst heeft bijv. een cremello hengst die Oldenburg gerechtigt is, en in mijn boek staat Oldenburg nog altijd boven KWPN wat prestige beteft! Je hoeft niet bij KWPN te blijven bij het inschrijven van je veulen ...
Andere voorbeeld: cremello merrie (BWP geregistreert) x vos DL WB hengst (Hannoveraan) = veulen palo (SBS registreert)

Informeren is de boodschap en je niet dood staren op het KWPN; en geloof niet alles dat over de telefoon verteld wordt!
Als 'Cream on Top' Zangersheide is ggk en je gebruikt deze op een A-register KWPN merrie, dan volgens hun eigen regelment (Zangersheide staat op A lijst WBFSH) kan je het veulen bij het KWPN inschrijven en A-register papieren krijgen!

Naar mijn weten is er geen EEN warmbloed stamboek die je zou kunnen vertellen welke van hun geregistreerde hengsten wel of niet de creme gen dragen! Bij de meeste stamboeken staat de kleur code niet eens in de 'zoek' mogelijkheid van hun databanks.

Wat betreft de contract ivm niet op verdunde merries ... dit is natuurlijk een vorm van zelfbehoud ... de professionele fokker besteed jaren zijn tijd en moeite en kennis en geld om een goed opgebouwde bloedlijn te creeren en als die de geluk heeft om dan een hengst te krijgen die dubbelverdund is en dan ook nog goedgenoeg is om ggk te worden ... alleen logisch dat de meeste fokkers niet willen dat Jan van de Achtertuin gaat lopen met een toevals product dat dan als concurrentie op de markt kan komen.
Dat gezegt ... de meeste hebben wel een aparte, hetzij duurdere, dek regeling als je een verdund gekleurde merrie hebt (effen merrie = 500; verdunde merrie = 1500 euro).

Voordat je een hengst uitkiest moet je goed voor ogen hebben wat je doelstelling is, welke richting? Natuurlijk een hengst die past bij je merrie, corrigeert of verbeterd, nooit op deze punt een toezegging doen!!!!!!
Welke pedigrees passen bij elkaar, of welke bloedvoering wil je hebben? ... heeft ook met richting te maken.
Welke Stamboeken komen in aanmerking voor het inschrijven van je veulen, welke wil je?
En dan de belangrijkste punt ... laat ons daar ook eerlijk over zijn ... welke dekgeld valt binnen je beurs?
Als je al deze puntjes op een rij zet dan vallen al een hoop van de beschikbare hengsten af!
De keuze is dan meestal snel gemaakt.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:50

Heb je wel eens nagedacht over de gezondheidsrisico's die samanhangen met deze kleur? Cremello's zijn extreem gevoelig voor licht. Gevolgen hiervan kunnen zijn: zonnebrand en in het ergste geval huidkanker. Ook zijn hun ogen veel lichtgevoeliger en komen oogproblemen relatief vaak voor. Ik vind het ook een prachtige kleur hoor, daar niet van, maar denk dat dit zeker wel zaken zijn om in overweging te nemen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:20

peer2005 schreef:
Heb je wel eens nagedacht over de gezondheidsrisico's die samanhangen met deze kleur? Cremello's zijn extreem gevoelig voor licht. Gevolgen hiervan kunnen zijn: zonnebrand en in het ergste geval huidkanker. Ook zijn hun ogen veel lichtgevoeliger en komen oogproblemen relatief vaak voor. Ik vind het ook een prachtige kleur hoor, daar niet van, maar denk dat dit zeker wel zaken zijn om in overweging te nemen!

Dat verhaal van gevoeligheid voor zonnenbrand is een oude wijf verhaal, eveneens dat voor huidkanker.
Het gaat hier over een kleur en niet over een huid type of erfelijk aanleg.

Dat een cremello roze huid heeft klopt maar het is echt kletskoek dat zij gevoelig zijn voor zonnenbrand. Wel, trouwens net als eenderwelke paard, kunnen hun bles of witte voeten verbranden ... maar iedere eigenaar met een paard met veel wit weet dat je hier voor moet oppassen.

Hun ogen zijn inderdaad gevoeliger voor de schakelingen van licht omdat met hun blauwe ogen geen natuurlijk licht filter aanwezig is, maar hiermee ondervinden paarden met zg maanogen ook problemen (waaronder paints, enz enz). Met mijn cremello weet ik dat als zij binnenkomt van buiten (daglicht) dat zij een 5-tel seconden blijft staan voordat zij doorloopt ... net lang genoeg om haar ogen te laten aanpassen op de binnen licht van de stal. Maar die van mijn heeft bijna melk-blauwe ogen dus zo goed als geen filters, andere hebben alle tinten blauw en hoe donkere blauw de ogen hoe minder 'last' ze hebben.

Ik ken verschillende cremello's die dag in dag uit op de wei staan in Texas, niet bepaald een schaduwrijke plaats, en geen een daarvan heeft 'last' van zonnebrand. Ook verschillende die in de sport staan, oa springsport, en echter geen last hebben van lichtgevoeligheid.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:33

Peterina schreef:
Dat een cremello roze huid heeft klopt maar het is echt kletskoek dat zij gevoelig zijn voor zonnenbrand. Wel, trouwens net als eenderwelke paard, kunnen hun bles of witte voeten verbranden ... maar iedere eigenaar met een paard met veel wit weet dat je hier voor moet oppassen.

Een roze huid is dan toch automatisch gevoeliger voor zonnebrand...?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:55

Nee, absoluut niet. Je moet wel weten dat een cremello, of andere dubbelverdunde creme, wel 'kleur' heeft in tegen stelling tot de 'witte' haren van bles of sokken. Dat onder de 'gekleurde' vacht roze huid zit wilt niet zeggen dat deze bloot gesteld wordt aan zon ... het is algemeen bekend dat de densiteit en dichtheid van vachtharen grote is dan dat van de witte haren op blessen en sokken. En het is juist DIT verschil dat zonnenbrand tegen werkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 03:00

Daarnaast is het ook zo dat een cremello of perlino niet albino zijn, zoals vroeger wel werd gedacht. De huidcellen bevatten wel pigment alleen in mindere mate. De huidcellen van een wit voetje bevatten geen pigment en daarom zijn die gevoeliger voor verbranding.
Pigment beschermt daartegen.

Er bestaan overigens wel volledig witte paarden, er is een specifiek ras en soms kunnen de aftekeningen voor een volledig wit paard zorgen (Sabino-white). Albino bestaat niet, deze dieren zullen niet geboren worden.