[H]Hengstenkeuze merrie (flemmingh x belisar x amethist)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:54

denk idd dat dat heel mooi zou kunnen passen! tot nu toe laat ie super fijne dingen zien! ik ga m ook in de gaten houden nl :)

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:03

Ik ben erg gecharmeerd van de hengst dus ja zal hem ook goed in de gaten houden, en het lijkt mij ook een leuke combinatie, en vind het mooi bloed!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:04

Dat is goed om te horen :)

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:19

Dees schreef:
Geen probleem hoor. Maar doe een andere mening niet af als 'onzin', zoals sommigen hier doen.
Mijn achtergrond gaat overigens wel wat verder als 'ooit iets gelezen'. Dank je wel voor de insinuatie.

Over dat je langer bent geworden door 'alle gezonde voeding en ontwikkeling'... je bent vast nog geen 40+ jaar oud.
Zullen we elkaar dan weer treffen op internet? Want ik denk dat je dan anders aankijkt tegen 'het gezonde van lang zijn'. Ik hoop echter voor jou dat het meevalt.

Waarom heeft je DA geadviseerd een veulen ermee te fokken?

Zonder dat op jou te laten reflecteren (jouw situatie kan anders zijn), dat is een advies dat nog wel eens gegeven wordt als het paard niet (meer) geschikt is voor de sport en de eigenaar nog niet bereid/in staat is om die harde waarheid onder ogen te zien.

'Zelfs je DA' geeft aan dat er meerdere mensen zijn geweest met het fokadvies? Uit welke achtergrond/motivatie?
Hoe serieus wil je dat trouwens nemen als de merrie zelf nog nooit op een keuring is verschenen, (nog?) geen sportresultaten heeft behaald en ook (nog?) geen Prok-certificaat heeft gehaald?

Als je íets op Bokt wilt leren, is dat dat in de ogen van bokt-fokkers, bepaald 'not-done' is ;)
Dus sleep die merrie eerst maar eens naar een keuring (zeker Prok en eventueel ook in de ring).

Oke Dees ik zal stapsgewijs nog een paar punten antwoorden, want daar heb je recht op zeg ik dan maar he :D

Het paard is zeer zeker geschikt voor de sport, en zal daar vanaf april ook in mee gaan draaien. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat ze daar niet geschikt voor is (karakter is meewerkend en ze heeft in haar lichaam geen beperkingen) is dat voldoende?

Ik neem het serieus omdat deze mensen ervaring hebben met de fokkerij en paardensport en zij mijn merrie meer dan eens hebben gezien op een leeftijd van 2,3 en 4 jaar! Op de keuring zijn het ook kenners die op hun waarneming bepalen of een paard wel of niet geschikt is voor het ster of voorl keur predikaat, op die manier is het vergelijkbaar alleen moet je daarin natuurlijk altijd heel kritisch blijven.

Dat de mensen van bokt daar zo over denken vind ik niet bepaald vreemd, aangezien veel mensen vaak niet kritisch genoeg kijken naar hun merrie voordat ze besluiten met een merrie te fokken. Bij een keuring kunnen ze daar dan achter komen!
Een ieder moet voor zich bepalen of dat voor hen geldt.

Mijn merrie komt dit voorjaar voor de stamboekkeuring zoals aangegeven in eerder bericht, en wat betreft de PROK: de foto's die ik heb zijn verouderd dus kan ik daar niet meer voor gebruiken(dit moet binnen de 3 maand zitten namelijk) ik weet dus zelf wel hoe het rontgenologisch gesteld is met haar, en dat betekent dat ik 4 a 500 euro moet investeren, ik heb besloten om daar op een later moment eens naar te kijken, en in de ring ja net verteld in dat ga ik in April met haar.

Het feit dat ik sinds kort op bokt zit doet misschien voorkomen alsof ik totaal niet weet waarover ik praat (tenminste uit jou vragen krijg ik het idee dat jij er zo over denkt) en zo mag je erover denken dat geeft ook niet, maar misschien vergis je je daar wel in.

Nu zou ik dit topic graag weer gebruiken zoals hij bedoeld is met de vraag welke hengst lijkt jullie goed te passen bij mijn merrie?

Alvast Bedankt
Wytse

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:29

+:)+

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:52

Ondanks dat het ontzettend goed lijkt te gaan met Bravour in het verrichtingsonderzoek, wil ik toch graag nadenken over een 2e keus als aanparing voor mijn merrie! De keuze voor bravour is gemaakt wanneer deze slaagt voor het onderzoek

De richting van het ferro bloed staat mij ook aan maar welke hengst raden jullie specifiek aan?

Alvast Bedankt

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:34

Een grootramige Ferro zoon is bijv. Rhodium...in combinatie met flemmingh zijn daar al n paar erg goede paarden van gekomen. Leuke merrie trouwens!

bambam99

Re: [H]Hengstenkeuze merrie (flemmingh x belisar x amethist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:20

Ik weet niet of je met Rhodium het fundament van deze (knappe) merrie gaat verbeteren. Zambuka vind ik nog niet zo'n rare suggestie; had een goed nakomelingen rapport. Citango al es nader bekeken? En Wonderboy? Of de nieuwe Winningmood x Contango...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:23

Dat zijn wel 4 totaal verschillende hengsten. Al je vraagt waarom ze bekeken moeten worden ook graag even jouw mening erbij. Ik kan nu ook de hengst Jazz noemen, maar zonder beredenering kan de TS hier weinig mee.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:31

bambam99 schreef:
Ik weet niet of je met Rhodium het fundament van deze (knappe) merrie gaat verbeteren. Zambuka vind ik nog niet zo'n rare suggestie; had een goed nakomelingen rapport. Citango al es nader bekeken? En Wonderboy? Of de nieuwe Winningmood x Contango...

dat vind ik dus wel! rhodium geeft heeel mooie types (is hij zelf ook)
verder vind ik het ook een beetje een bij elkaar geraapt lijstje... maar verklaar je nader :)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:18

Ik gaf eerder aan dat ik Ferro een goede vind. Misschien kun je anders een nakomeling van hem bekijken. Een hengst die nog weer wat moderner is, zoals Rousseau.

Verder zou florencio (sterk achterbeen en lendenen) een match kunnen zijn. Deze fokt soms wat kleinere maar ik denk dat je met jouw merrie daar niet bang voor hoeft te zijn. Florecio x Flemming brengt paarden met beweging.

Ik zou niet snel kiezen voor een te ranke hengst bij deze merrie, zoals Jazz. En ik zou goed de nakomelingen die uit deze stam komen goed analyseren. Wat zie je het meest terug bij die paarden? Is dat gewenst?

Zelf zou ik kiezen voor een paard dat beweging sterk vererft!!! want 2 knappe ouders brengen nog geen knap kind :D

Ander advies: niet van een hengstenboekje kiezen! Ga de hengsten echt zelf bekijken, ook hoe ze onder het zadel lopen, nakomelingen en vraag dvd's aan.
Praat met andere fokkers (zij weten vaker de minpunten van de goedgekeurde hengsten) beter dan wie dan ook. Leer van hun ervaringen!
Heb je nog geen eigen stam opgebouwd en wil je dat wel doen? Begin niet je fokkerij door te kiezen voor te jonge nog onbewezen hengsten.
Wil je maar 1 a 2 veulens fokken? Wees ook dan kritisch! Je wilt tenslotte vooruit fokken. Eenmaal hengst in gedachte?
Zoek nakomelingen die vergelijkbare afstammeling hebben van die van jou. Op deze manier kun je zien wat ongeveer de uitkomst zal zijn. Natuurlijk niet helemaal gelijk, maar er zijn paarden die heel typisch zijn, zoals de ferro's en de flemminghs ..die pik je er zo tussen uit.

Mensen betalen mij normaal voor dit advies ;) maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:57

rousseau vind ik een erg mooie hengst enige nadeel is misschien dat het DV sperma is? en die hengst kan ik bijvoorbeeld niet zo makkelijk bekijken!

Rhodium vind ik ivm het karakter wat minder passen, ik geloof dat rhodium zelf vrij sensibel is, en mijn merrie is dat ook erg! wanneer je dat voor je hebt in het werk is het heerlijk maar als het teveel wordt kan het ook tegen je werken!

Citango en de winningmood x contango vind ik niet interressant!

Wonderboy vind ik wel een mooi dier, ik weet echter niet zoveel van zijn vererving!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:20

Wonderboy komt uit een hele goede stam, de baliastam. Zeker geen onbekende en ook geen toevalstreffer maar je moet even nagaan of dit is wat je denkt te verbeteren aan jouw paard.

Tekst:
Uniforme collectie hoogbenige veulens die voldoende in het rechthoeksmodel staan maar meer bergop gebouwd zouden moeten zijn. De draf is voldoende van ruimte waarbij het achterbeen actiever moet ondertreden en de veulens meer met de schoft omhoog moeten bewegen. Het voorbeen zou iets meer heffing in de voorknie moeten hebben. De veulens springen moeilijk in galop aan. De galop is voldoende van ruimte maar zou meer souplesse moeten hebben. In beweging hebben de veulens een goede presentatie maar zouden meer lichaamsgebruik moeten hebben.

Met welke vragen loop je nog rond, met betrekking tot welke hengsten? Dat is makkelijker op weg helpen.

Van Rhodium heb ik nog geen sensibele paarden gezien. Wel rustig, kalme paarden, soms wat flegmatiker. Ik zou een Rhodium eerder bij een Jazz gebruiken bijvoorbeeld. Aan de andere kant, Rhodium kan ook erg groot fokken. Als jij het veulen voor eigen gebruik (later rijden) wilt hebben dan maakt het niet uit dat hij erg groot uitgroeit. Als dat niet zo is, dan kun je het beste qua fok rond de 170 uitkomen. Grotere paarden hebben nl nog langer de tijd nodig (vaak tot 6 jaar) om op kracht te komen. Als je een hobbyfokker bent dan loop je de kans - als het een hengst wordt - om met een joekel van een paard rond te lopen..

Allemaal overwegingen..

Op de veulenveiligen kun je nakomelingen terugvinden van Rousseau en op youtube kun je hem zelf ook vinden onder het zadel. Kunt het KWPN nog bellen daarover.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:02

Tekst:
Verrichting Ermelo 2001 (06-09 t/m 14-11)
Rhodium is een eerlijke, sensibele hengst, die snel gespannen is. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich voldoende bewerken.
De stap is snel gespannen en daardoor niet altijd zuiver. De stap heeft van nature veel ruimte. De draf heeft veel ruimte. Rhodium draaft met veel afdruk en tact. Hij heeft veel zelfhouding en ruim voldoende souplesse. De hengst laat zich nog moeilijk sluiten. In galop heeft Rhodium zeer veel ruimte, een goede afdruk, een goede houding en ruim voldoende balans. Hij laat zich voldoende sluiten. Als dressuurpaard heeft Rhodium veel aanleg. Hij geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel.

Dit is wat ik gelezen heb over rhodium vandaar die gedachte!

Wonderboy vind ik nou niet direct een paard wat bij mij merrie past!

Rousseau zou in mijn ogen een goede combinatie vormen met mijn merrie!

Ik heb niet zo gek veel vragen meer ik heb zo mijn idee wel gevormd over de 1e en 2e keus, maar ben benieuwd of men nog met goede suggesties kwam waaraan ik niet heb gedacht (mits goed beredeneerd)!

Op dit moment!

1e keus: IPS Bravour
2e keus: Rousseau

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:57

IPS Bravour is een mooie hengst, tuurlijk, hij is goedgekeurd.

Maar ik denk dat je ook naar een aantal dingen moet kijken die in deze lijn zitten.
nl: Painted Black. Als jouw merrie wat teer is, dan zou je met PB een risico kunnen lopen. PB heeft wel merries nodig met echt voldoende bot, want hij wil nog wel eens hele kleine hoeven doorfokken. Bij een kleiner paard misschien iets minder erg maar als je een grote wilt fokken is dat misschien een overweging.
Er is van IPS Bravour nog weinig bekend, het is een jonge hengst. Wat de uitkomst is, valt nog niet echt volwassen te vergelijken.

Dat Rhodium zelf sensibel is wil nog niet zeggen dat hij dat perse nafokt. Ik ken een aantal flegmatike rhodiums. Wel paarden met uitstraling trouwens. Ach, het perfecte paard bestaat niet. Maar als je fokt...probeer het dan echt serieus te nemen zeg ik altijd. Je zet tenslotte wel een leven op de wereld waar jezelf of een ander jarenlang plezier van moet hebben. Laatst was ik een paard keuren bij de dierenarts en zag ik 1 na het andere paard dat in exterieur niet correct was en daardoor op een gegeven moment vastlopen in training en gezondheid. Als mensen echt meer op het exterieur zouden letten dan zouden er al veel problemen opgelost zijn. Dat begint bij het fokkern ervan.

De rest is aan ruiter, trainer, goed zadel, hoefsmid, eten, beweging en bodemgebruik.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:11

Over Bravour wil ik wel kwijt dat hij veel uit de moederlijn heeft meegekregen; maat, bot, lengte en beweging. De gehele moederlijn + nakomelingen heeft nog geen enkele ''iele'''gegeven, maar ook zeker geen grove :) Painted Black zelf wil inderdaad wel eens een fijne geven, jammer genoeg weten we van Bravour nog niet hoe hij fokt!

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 13:21

Waar is rousseau eigenlijk beschikbaar in 2010?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:25

Bij Kuypers, die zorgt voor het sperma vanuit Amerika.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:43

Ik wil nog even terugkomen op het PROK verhaal. Natuurlijk is het mooi als je merrie PROK is. Moet je zeker naar streven. Maar als het niet lukt (en de reden ervan valt te overzien) dan zou ik er niet teveel van wakker liggen. Het is begrijpelijk dat het KWPN deze strenge eisen stelt maar het is nog steeds niet gezegd dat de paarden die geprokt zijn (zoveel generaties lang) ook nakomelingen brengen die volledig 100% ok zijn.

Ik streef graag naar perfectie maar af en toe word ik er ook moe van.
Heb je een paard die 100% ok is maar net niet dat gouden randje heeft.
En dan hoor je van kennissen dat hun paard met 5 ocd tjes aan Grand Prix ruiter is verkocht naar Amerika. En ik weet dat dit paard het goed doet, want ik kan m in de Strengen volgen..Dit paard komt trouwens uit een elite merrie. Alleen maar predikaten in deze lijn.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:10

Wat vind je van Valeron?

Hij is niet grootramig maar heeft een schitterend front, kan erg goed sluiten en geeft veel uitstraling mee aan zijn nakomelingen. Los van Sandro Hit zit er een heel krachtige stam achter.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:19

santacruz, wat jij zegt over rhodium, is echt het tegenovergestelde van hoe ze in werkelijkheid zijn. heb er al veel gehad/gereden en nu nog 1. ze zijn zeker wel sensibel! (had er zelfs 1 waar je bijna afviel als je eraan zat) ze zijn vaak kijkerig. en heb er niet heel veel extreem grote van gezien (vind 1.70 nl een normale maat! ) komt ook nog vaak een beest in de 1.60 van hoor.
hoe het in het rapport van rhodium staat, zo is hij en zo geeft hij ook veel door!
en iedere fokker weet wat voor een gewaagde keuze een rhodium op een jazz is ;)

verder vind ik je lijstje top, bravour en rousseau!

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:47

Lilliputter bedankt, jammer dat ik niet op zijn site kan komen van kuypers!

Maar nu eerst overmorgen de 1e beoordeling maar eens afwachten van bravour, daar wacht ik in ieder geval op!
Ik heb zelf van rhodium ook paarden gezien met veel spanning en sensibel, ik vind dat verder geen probleem want ik hou wel van deze hele attente paarden, maar deze merrie kan niet nog meer gebruiken!

Rousseau zie ik al veel goeds van dus lijkt me een goede combinatie!

Ferro zelf vind ik ook nog steeds een super hengst!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:49

klopt die site doet het al jaren niet ;) voor info kan je hem altijd bellen.

succes!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:11

Als je van je eigen merrie weet dat de sensibel genoeg is zou ik dat niet opzoeken. Rhodium zal ongetwijfeld ook 'rustige' paarden geven, maar gezien de hengst zelf zou ik hier persoonlijk niet direct vanuit gaan.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:13

nee daarom zit rhodium ook niet bij mijn lijstje!