Manen van je AV.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:21

dakhilah schreef:
Hoi,
Ik heb altijd Equistar gebruikt voor de manen en staarten maar er werd mij Cowboy Magic aanbevolen...
Nou dat heb ik geweten ..... :( HET BREEKT AF MET COWBOY MAGIC :( |( ....je kunt het gebruiken maar pas op :)* ...breng het halverwege in of aan de uiteinden/puntjes en behoorlijk dun aanbrengen.
In het begin wist ik niet waardoor het kwam maar na het lezen van een topic op het AV forum over manen verzorging was ik er achter dat het door de CM komt, er waren meerdere mensen die het hadden ondervonden |(
gr,sas.

Die ervaring kunnen ook veel andere eigenaren navertellen (eveneens van andere rassen) het dunt heel erg uit schijnt. Daarnaast van equishine (of alle andere antiklit merken) nooit te veel aanbrengen wordt het plakkerig van.

Nijnteee

Re: Manen van je AV.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:31

De manen van mijn arabiertje zijn ook heilig!
Ik borstel de manen niet eerder dan dat ik er anti-klit op heb gedaan. Ik gebruik ook altijd equishine, ik vind deze heel erg goed. Je hebt helemaal niet veel nodig.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:54

ik heb een hald arabiertje en heeft heele dunne manen ..
nu zijn de iets minder dan hals lang ..
ik zit te twijfelen; lkkr laten groeien of korter zodat ze voller worden ?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:00

RhealLover schreef:
dakhilah schreef:
Hoi,
Ik heb altijd Equistar gebruikt voor de manen en staarten maar er werd mij Cowboy Magic aanbevolen...
Nou dat heb ik geweten ..... :( HET BREEKT AF MET COWBOY MAGIC :( |( ....je kunt het gebruiken maar pas op :)* ...breng het halverwege in of aan de uiteinden/puntjes en behoorlijk dun aanbrengen.
In het begin wist ik niet waardoor het kwam maar na het lezen van een topic op het AV forum over manen verzorging was ik er achter dat het door de CM komt, er waren meerdere mensen die het hadden ondervonden |(
gr,sas.

Die ervaring kunnen ook veel andere eigenaren navertellen (eveneens van andere rassen) het dunt heel erg uit schijnt. Daarnaast van equishine (of alle andere antiklit merken) nooit te veel aanbrengen wordt het plakkerig van.

Die ervaring heb ik er gelukkig niet mee gehad! En met flinke klitten 'kneed' ik het in de klit, en frunnik het dan met mijn vingers voorzichtig uit elkaar. De klitten glijden er zo uit :)

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:54

Pfoe, die van Lorna zijn heel lang. Moet ze binnenkort toch echt gaan trekken denk ik :) Knippen is geen optie.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:00

Lornaaa schreef:
Pfoe, die van Lorna zijn heel lang. Moet ze binnenkort toch echt gaan trekken denk ik :) Knippen is geen optie.

Waarom zou je ze eraf halen als ze zo lang zijn? _O- Gewoon goed bijhouden is toch ook een optie? :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:10

De AV die ik rijd heeft zomereczeem, dus in de zomer heeft ze stekeltjes haha. Nu zijn ze ongeveer op handbreedte gegroeid omdat het winter was, vind ik opzich mooier dan die lange manen! Staat wel gaaf vind ik, zo ziet het eruit:

Afbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:23

Afblijven! De manen van een arab zijn heilig. Voor wedstrijden kun je ze altijd in een strakke hengstenvlecht doen of gewoon los. Voor wedstrijden ( inmij ngeval western pleasure) scheer ik daar waar de bridle zit weg (ongeveer 3 vingers) en vlecht ik verder OP de manenkam in een hengstvlecht (wel van onderaf vlechten ipv bovenaf zodat de vlecht idd OP de manenkam komt te liggen en niet ernaast). De rest van de manen laat ik er overheen vallen. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding
Voor de verzorging en behoud van Tie's megalange manen Afbeelding doe ik de manen vaak in een vlecht maar ook vaak los. Het klitten valt eigenlijk wel redelijk mee (maar goed ik haal eventuele 'wannebeklitten' elke dag uiteen! Ik gebruikte altijd Cowboys Magic, en dat ruikt heeeerrrlijk en volet na gebruik heerlijk zacht aan maar het droogt idd uit, waardoor ik de laatste tijd toch vaak een stuk van dr manen moest afhalen. Ik heb sinds gisteren een nieuw produkt (in Nederland) aangeschaft; uit de Equiss lijn, de avocado mist detangler http://www.dutchtradingpost.com/assets/s2dmain.html?http://www.dutchtradingpost.com/ en heb m vandaag voor t eerst gebruikt. Hij ruikt ook weer heeerrrrlijk; beetje naar groene appeltjes, heel fruitig! Heb m dus ingesprayed op de manen en staart en het was meteen klitvrij! Kon er zo doorheen! Het voelde alleen niet zo zacht aan als de CM die ik gewend ben, misschien omdat er geen olie en geen siliconen inzitten (hoe fijn!), het voelde juist wat natuurlijker ofzo, kan het niet goed omschrijven. Ik ben ook heel benieuwd hoe het morgen zit. De geur blijft heel lang hangen, dus ik ben wel een beetje bang dat mijn merrie door die appeltjesgeur morgen wordt verslonden door de andere paarden in de paddock!! :D

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:36

Ik gebruik ook Cowboy Magic, maar tot nu toe geen problemen. Gebruik het ook niet heel vaak.
Meestal vlecht ik de manen en anders met mijn handen "kam" ik er licht doorheen.
Alleen als er echt "heksenvlechten" komen moet ik wat CM indoen. En anders gebruik ik nog weleens Equishinespray. Dat gebruik ik al jaren voor mijn merrie en nu ook voor mijn ruin.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:40

RhealLover schreef:
dakhilah schreef:
Hoi,
gr,sas.

Da s niet waar hoor, maar omdat de klitten eruit gaan, zullen losse haren er nu makkelijk uitglijden zodat het lijkt of hij uithaart.
Ik ken zelfs een kapsalon die het voor mensen gebruikt!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:16

Wij zijn sinds zaterdag overgestapt op de Magic Gel van de Welkoop, dit maakt ook mooi glad!
Ik vind CM wel erg duur. Die prijs mag eerst weleens een flink stuk naar beneden!
NB. we gebruiken het voor ons eigen haar, ik en 3 dochters met lang haar...

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:36

Ik vind in verhouding de prijs van CM wel meevallen. Je bent maar heel weinig nodig voor resultaat, dus doe je er langer mee :)

melissa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:12

Ik gebruikte showsheen van absorbine .
maar ze hebben mij is vertelt dat die een film op de manen legt ofzoiets en datdat slacht is .
heb een tijdje een aronge bus gebruikt maar weet de naam niet meer en werkte ook goed .

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:16

ik heb de manen gewoon lang en doe er weinig aan, in de zomer 1 x wassen en daarna lekker inmaseren met babyolie, goed tegen de klitten en goedkoop. Ook bij klitten spuit ik er babyolie op kun je ze prima ontklitten. Je moet niet de goedkoopste kopen die voelt vet aan, maar de kleur en glans blijven prima.

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:04

Ik had ze lang, maar toen had een andere pony er een stuk uitgebeten zegmaar.
Of afgeknabbelt.

Dat stuk stond rechtop, en werd wel iets langer maar bleef reechtopstaan.
Nu heb ik alles maar op die lengte geknipt, en om eerliojk ze zijn vind ik 't nog mooier staan, mooi afgewerkt, mooie knotjes in onder wedstrijden.
Zit nu heel erg te twijfelen wat ik ermee moet doen, lang vind ik vreselijk mooi hbij der staan, maar kort staat ook heel mooi ;o

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:06

Varaz van ons heeft een prachtige kop (sorry :D ) met manen en een flinke voorpluk en ook nog eens een volle staart, ik zou willen dat ik dat had :o . Khartoum heeft iets minder voorpluk en wat dunnere manen maar wel een super dikke staart. Ik gebruik Absorbine detangler en koop het bij Evelien van Euro-horse. Gaat super. Voorheen hadden wij spullen van Ultra maar dat kon je toen niet meer heel makkelijk krijgen, volgens mij nu weer wel bij iemand in Den Bommel die zit hier ook op bokt.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:54

Lornaaa schreef:

neeeeeeeeee waarom? ;(
ZONDE!

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:03

De manen van onze merrie Floor zijn heilig, we halen enkel de dooie puntjes eraf en meer niet (omdat die geel zijn en haar manen zwart horen te zijn)
Mijn 2 jarige hengst Azhar word opgegeten door zijn weidemaatje dus heeft hij half lang en half kort kapsel, zodra hij weer naar stal gaat halen we daar een scheerapparaat overheen.
Dan maar kort maar dan groeit het wel weer goed en even lang aan. Zodra ze dan weer lang zijn worden de manen echt heilig!! ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:49

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:27

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:49

Waar ik reed stonden 2 AV's een halve AV en een 3/4e AV. Bij allemaal kwamen we zelden aan de manen. 2x per week een borstel erdoorheen om de dode haren en klitten eruit te halen en dat was het. De manen bereiken na een tijdje een vaste lengte. Bij de hengst was dat ruim onder zijn hals, bij 2 vd merries ongeveer zo breed als de hals en de halfbloed AV had iets kortere manen. Die waren ook een stuk pluiziger. We schoren wel altijd het '3e oor', oftewel het stukje waar het hoofdstel achter de oren ligt.
Dus wat mij betreft: Niet knippen, scheren ed maar het gewoon een beetje bijhouden. Er zijn bijna geen paarden waarbij de natuurlijke lengte vd manen tot op de grond is. Net als bij mensen breekt het haar na een paar maanden af en aangezien het met een redelijk vaste snelheid groeit, zal er vanzelf een vaste lengte bereikt worden.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:36

Ik vind lang mooi, ik heb 4 paarden en laat 't bij alle 4 lang. Het is ook wel fijn, want in de zomer bedekt het de hals tegen de vliegen en dazen ect. en in de winter is 't lekker warm. :P

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:05

Bij mijn vriend zijn ze ook lang. Als je ze wast en er dan cremespoeling in doet kan hij zo weer in een sprookjes boek. :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:23

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:13

ik had bij mijn verzorgarabier de manen gewoon lang.
ik mocht er van de eigenaar echt niet met een schaar o.i.d bij!!!
hij wilde het perse lang hebben!